Odotukset ovat korkealla kotikatsomoissa ja etenkin Erno Kostamon tiimissä. Kaksi vuotta sitten, Kostamo voitti Macaon GP-kisan, mutta viime vuonna kisa päättyi harmittavaan keskeytykseen, teknisen vian vuoksi. Tiimi ja Kostamo itse ovat tehneet viimeistä piirtoa myöden kaikkensa lauantaina ajettavien kisojen eteen. Kolmannen kerran peräkkäin Kostamo on maalauttanut kypäränsä jonkun legendaarisen suomalaisen TT-kuskin kypärän väreihin. Tänä vuonna tämän kunnian sai Teuvo "Tepi" Länsivuori.
Mistä tuli mieleesi maalauttaa tänä vuonna kypäräsi Tepi Länsivuoren väreihin?
– Ajatus lähti jo vuonna 2022. Tämä Macaon kilpailu on aika monelle katuratakuskille kauden päätös ja huipentuma. Koska kyseessä on erittäin spesiaali kilpailu, niin täällä on ollut iät ja ajat perinne, että jokainen kuski/tiimi tuo spesiaaliväritystä ja muita spesiaalijuttuja tähän kilpailuviikonloppuun.
– Silloin vuonna 2022 päätin/tuli mieleen, että voisin kunnioittaa näitä meidän vanhoja TT-kuljettajia, ikämiehiä, jotka ovat aikoinaan ajaneet kilpaa MM-sarjoissa ja muitakin TT-kisoja. Ensimmäisenä vuonna valitsin Hyvärisen "Iekin" kypärän, kunnioittaakseni Eeron Macaon menestystä. Eero on ollut täällä podiumilla. Eeron kypärällä ajettiin 2022 ja viime vuonna Saarisen Jarnon kypärällä, kun halusin kunnioittaa Jarnon uraa ja kun tuolloin tuli 50 vuotta Jarnon kuolemasta, niin sen muistoksi. Tänä vuonna oli vuorossa Länsivuoren Tepi. Siinä on kolme kovaa sen ajan kaveria.
Oletko kysynyt lupaa näihin valintoihisi?
– Olen tehnyt nämä kaikki hiljaa taustalla, en ole kyselly lupia. Aina ennen jukaisua on ollutkin pieni jännitys, minkälainen vastaanotto on, Iekiltä, Jarnon leskeltä Soililta ja nyt viimeisimpänä Tepiltä, kun "nuori kolli" omii kypärän värit näiltä suurilta kavereilta. Kunnioitukseni näitä kavereita kohtaan on suuri. Tähän asti on ollut ihan lämmin vastaanotto, eli siltä osin on saanut huokaista helpotuksesta. Katsotaan, jos näitä Macao-vuosia vielä tulee, niin onneksi meillä noita suomalaisia kuskeja "reservissä" riittää, ei tarvitse valkoisella kypärällä ajella, kertoi Kostamo.
Kysyimme Tepi Länsivuorelta, mitä mieltä hän oli "nuoren kollin" yllättävästä eleestä.
– En yht´äkkiä osaa sanoa, mutta onhan se hieno homma. Terveisiä Ernolle, kommentoi Länsivuori lyhyesti.
Miten paikan päälle "laskeutuminen" on sujunut?
– Laskeutuminen on onnistunut hyvin. Tultiin tänne myöhään viime viikon torsain ja perjantain välisenä yönä. Heti perjantaiaamuna piti olla yhdeksältä varikolla, kun paikallinen tulli tuli paikalle. Pyöränkuljetus- ja tavarankuljetuslaatikot pitää täällä aina aukaista tullivirkailijoiden läsnäollessa, käydä listat läpi mitä on tuotu, että ne on listojen mukaiset. Samalla tarkistetaan pyörän runkonumerot, moottorin ja varamoottoreiden runkonumerot, mitkä on Euroopan päässä lähetettäessä kirjattu, selitti Erno Kostamo.
– Pyöriä tietysti puretaan jonkin verran, että ne saadaan mahtumaan kuljetuslaatikoihin. Perjantai-iltana piti saada pyörät kasattua valmiiksi ja kuskata tuonne isolle aukiolle, missä on tämän kilpailun avajaisseremoniat. Sinne viedään kaikki kisapyörät, -autot ja -formulat yleisön nähtäväksi.
– Lauantaina oli ne avajaisseremoniat siellä aukiolla, jonka lisäksi pressihommaa, valokuvaukset ja haastattelut. Juuri niitä, mistä Kostamon Erno nauttii erittäin paljon. Siitä on täällä tullutkin jo pienoinen vitsi. Kun menin sisään ensimmäiseen pressitilaisuuteen, niin kisajärjestäjän edustaja totesi vaan, että ”jaaha, suuripuheinen suomalainen saapui paikalle”. Ehdotin, että jos pitää puhua, niin lähden kotiin. Tehtiin kompromissi, että otettiin kuvat ja kerroin videolle lyhyesti kuka olen ja mistä.
– Kyllä tämä on myös eräänlaista sirkusta. Laskin, että aina ennen kilpailua on viidet valokuvaukset, viisi pressitilaisuutta, haastatteluita, kilpailujärjestäjien sponsoreiden tapaamisia ja tämmöistä kaikkea, mihin on velvoitettu osallistumaan. Niissä on tottakai oltava, nehän meidän kuluja ja nämä karkelot täällä maksaa. Kyllä tänne olisi erittäin hinnakasta tulla omalla lompakolla, joten on kunnioitettava myös niitäkin ja oltava mukana, vaikka se ei omaa juttua olekaan, missä tykkää olla.
– Sunnuntaina pyörät oli vielä yleisölle nähtävillä. Siksi meillä ei ollut oikeastaan muuta, paitsi mekaanikolla pyörien nouto sieltä aukiolta. Itsellä oli aikaa vähän kiertää rataa.
Kun tutustut rataan kävellen, niin mihin erityisesti kiinnität huomiota?
– Siinä kiinnittää huomiota siihen, onko tullut uutta asfalttia tai muita muutoksia. Rataan tulleet uudet pomput huomaa oikeastaan vasta ajaessa, mutta kyllä niitä jonkun verran silmälläkin pystyy erottamaan.
– Täällä kiertäminen on aika haasteellista. Kävellään reunoja pitkin kapeilla kaduilla, täyden kasinokaupungin liikenteen seassa autoja väistellen. Siltä osin kiertäminen on aika erilaista, kuin muilla radoilla.
– Rata itsessään on pysynyt vuosien varrella samanlaisena. Nyt pitkästä aikaa on tullut ensimmäinen muutos. Yhtä sisämutkaa on vähän levennetty, mutta se ei vaikuta mihinkään, kun sitä ei pysty hyödyntämään. Ajolinja tulee olemaan ihan sama. Levennys on ehty enemmänkin autoja varten, että on enemmän tilaa kolaroida.
Millä taktiikalla raivaat tiesi podiumille?
– Tavoite on ihan selkeä. Viikonloppua lähdetään rakentamaan rauhassa, puhtaasti ilman hullutteluja. Kuten olen monta kertaa sanonut, vauhti tulee itsestään sen mukaan, mikä kulloinkin on päivän ja viikonlopun vauhti. Jos vauhtia ei ole, niin sitä on turha lähteä riskillä ajamaan kiinni. Ensimmäiset treenit ja aika-ajo näyttää hyvin pitkälti, mihin viikonloppu on menossa ja kääntymässä. Toivotaan, että kaikki lähtee hyvin. Pystytään ajamaan ilman virheitä ja teknisiä ongelmia viikonloppu läpi.
– Fiilikset on kyllä hyvät. Olen odottanut tätä viikonloppua. Koko kausi on mennyt hyvin, joka paikassa ollaan oltu sekunti ja enemmänkin edellä kierrosajoissa ja vauhti kasvanut, niin miksi ei näin kävisi täälläkin.
– Edellisistä kilpailuista on melkein kaksi kuukautta. Viimeisten kilpailujen jälkeen on tullut vetäistyä pieni kuntokuuri, johon otettiin vähän ruokavaliotakin mukaan. Näin on saatu "Ukkoakin" viilattua vähän parempaan terään, eli myös siltä osin on panostettu kovasti.
– Pyöränkin pitäisi olla nyt parempi. Tehtaalta saatiin viimeisiä päivitysosia tänne. Ihan hirvittävästi ei ole tuolla viimeisimmällä setupilla päästy ajamaan, Suomessa kolme päivää ja kaksi kilpailua Saksassa. Pyörä oli hyvä jo siellä, jonkin verran pieniä hienosäätöongelmia, mutta toivottavasti nekin on nyt saatu ratkottua tässä tauon aikana ja toivotaan, että ne istuu myös täällä nappiin. Siitäkin tulee lisäluottoa ja vauhtia.
– Niin se tavoite. On sinänsä hieno saavutus, että pääsee vuodesta toiseen tänne osallistumaan, mutta kyllä podium on se tavoite ja ollaan kyllä pettyneitä ja "pikkuisen harmissaan", jos ei siihen pystytä yltämään, totesi Kostamo.
Vaikka mies ja kalusto ovat valmiina kilpailuun, niin säidenhaltija on tuomassa oman lisävärinsä katuratakilpailija Erno Kostamon ensi viikonloppuna ajettavaan kauden päätöskisaan Macaossa.
– Tänne on luvattu taifuunia alkavaksi keskiviikkoiltana. Tännään on telkkarit olleet täynnä taifuuni-uutisia ja -varotuksia, ja päivän mittaan odotetun taifuunin voimakkuus on noussut ykköstasosta kolomoseen. Järjestäjät on jo purkaneet isoista katsomoista kaikki kattorakenteet pois ettei myrsky niitä vie, kertoo Macaossa kilpailuviikonloppuun valmistautuva Erno Kostamo.
Kanssakilpailijoiden ohella vastusta on siis luvassa myös ylhäältä päin, jos taifuuni lopulta osuu kohdalle. Alkuperäisen aikataulun mukaan torstaina ajetaan harjoitukset, perjantaina kahdet aika-ajot ja lauantaina itse kilpailu. Taifuunin takia
aikatauluja kannattaa seurata, sillä niihin saattaa tulla muutoksia. Autoluokkien lähdöt ajetaan sateellakin, mutta moottoripyöriä ei sadekelillä radalle päästetä. Siksi lauantain kilpailulle on merkattu varapäiväksi sunnuntai.
Jos kaikki päästään ajamaan alkuperäisten aikataulujen mukaan, Erno Kostamon kisaviikonloppu alkaa vapailla harjoituksilla torstaina 14.11 kello 01:45-02:30. Perjantaina 15.11 kello 01:45-02:30 ajetaan ensimmäiset aika-ajot ja toiset samana päivänä kello 10:15-11:00. Itse kisoja pääsee Suomessa jännittämään lauantaina aamuyön tunteina. Warm up on 01:20-01:40 ja 12 kierroksen mittainen kisa starttaa kello 03:30. Kaikki edellä mainitut kellonajat ovat suomen aikoja.
Motouutiset toivottaa Erno Kostamolle tsemppiä ja menestystä tulevaan kisaviikonloppuun.
Kisa-aikataulut ja mahdolliset aikataulumuutokset (paikallista aikaa) löytyvät täältä.
Erno Kostamo ajaa tehdasvalmisteisella BMW M1000RR pyörällä ja tutulla kilpailunumerolla #38.
Macao Motorcycle Grand Prix kuljettajalista löytyy täältä.
Macaon GP-kisoja voi seurata Live Streamien kautta:
Facebook - täältä https://www.facebook.com/share/1G25fubn8b/?mibextid=LQQJ4d
YouTube - täältä https://youtube.com/@grandepremiodemacau?si=1IcMSR_Qvhf1QcDu
Website - täältä https://www.macau.grandprix.gov.mo/en/
Aiheesta aikaisemmin:
TIISTAI 29.10.2024 10:02
Kaksi suomalaista Macaon katuratakisaan – Kostamon tavoite podiumilla
MAANANTAI 16.9.2024 09:45
Erno Kostamolla täydellisyyttä hipova viikonloppu Frohburgin IRRC-finaalissa
MAANANTAI 12.8.2024 19:32
Erno Kostamo ajoi hienosti toiseksi molemmissa IRRC-sarjan Horicen osakilpailuissa
LAUANTAI 13.7.2024 07:01
Erno Kostamo nopein tulokas Mansaarella ajetussa Southern 100 -kilpailussa
MAANANTAI 8.7.2024 07:01
Kostamolle kymmenes perättäinen voitto Imatralta
SUNNUNTAI 7.7.2024 07:01
Erno Kostamo kirkasti Imatran kruunuaan, voittaen molemmat Superbike -luokkien lauantain kilpailut
PERJANTAI 7.6.2024 07:01
Erno Kostamo viimeisimmästä Mansaaren kisasta: "Eniten tämä on kilpailemista itsensä kanssa"
TIISTAI 4.6.2024 08:01
Erno Kostamolle yllätyssponsori Mansaaren TT-kisoihin - ensimmäinen kisa päättyi keskeytykseen
MAANANTAI 11.3.2024 22:05
LAUANTAI 18.11.2023 13:38
Kostamon Macaon GP-kisa päättyi pyörän sähkövikaan
KESKIVIIKKO 8.11.2023 19:57
Erno Kostamon menestyksekäs katuratakausi huipentuu Macaon GP -kisaan
TORSTAI 6.7.2023 12:02
Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita
MAANANTAI 21.11.2022 08:10
Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua
TORSTAI 3.11.2022 13:00
Katurataspesialisti Erno Kostamo matkalla Macaun GP-kisaan
LAUANTAI 30.9.2017 11:27
RR-legenda Eero "Iekki" Hyvärinen sulkee moottoripyörähuoltonsa ja suuntaa eläkkeelle
Edit 13.11.2024 klo 15.04 Lisätty kelitiedotteita tulevasta taifuuniuutisista.