Mansaarella ajettavat TT-kisat alkoivat jo viikko sitten maanantaina vapailla harjoituksilla. Erno Kostamo tiimeineen oli paikalla jo edeltävänä viikonloppuna. Tämän viikon maanantai oli kisojen ensimmäinen välipäivä, ohjelmassa oli vain vähän pyörien laittelua.
Kisavalmistelut ovat sujuneet hyvin. Kostamolla on allaan tehdasvalmisteinen superbike-luokan BMW ja vanhempi superstock-luokan pyörä, joista omat mekaanikot pitävät huolta.
– Täällä Mansaarella, budjetin pitää olla sen verran kunnossa, että pystyy keskittymään täysin pelkästään ajamiseen. Tykkään itsekin huoltaa pyöriä, mutta jos ei jaksa tai halua, niin mekaanikot hoitavat sen puolen.
Maalautti tänä vuonna kypäränsi Jarno Saarisen punavalkoisiin väreihin.
– Viime vuonna ajoin Eero ”Iekki” Hyvärisen kypärän väreillä, millä kunnioitin Iekin kilpailumenestystä Macaossa. Tänä vuonna kypärä on maalattu Jarno Saarisen punavalkoisiin väreihin. Jarnon menestys ja kunnioitus on tänä vuonna nostettu jalustalle. Nythän tuli Jarno ja minä -tv-sarjakin. Haluan näin tuoda oma kunnianosoitukseni mestarille, onhan Jarno yksi esikuvistani kilparadoilla. Samalla tämä kunnioittaa sitä, että Jarno Saarisen kuolemasta tuli viime vuonna kuluneeksi tasan 50 vuotta.
– Irlannissa ja täällä on älytön kunnioitus Jarnoa kohtaan. Täällä fanit tietävät tarkasti, mikä kypärän värityksen merkitys on, ei tarvitse selitellä, Joensuun S-marketissa tiedetään tästä vähemmän kuin täällä. Tämän kypärähomman myötä on tullut valtavasti positiivisia viestejä ja tänäänkin varikolla oli kymmenkunta kisaturistia, jotka peukuttivat ja halusivat kuvaan tuon kypärän kanssa.
Olet tänä vuonna Mike Hailwood säätiön tukema kuljettaja Isle of man TT:ssä.
(Mike Hailwood oli kaikkien aikojen menestynein ratamoottoripyöräilijä. Hänellä oli yhdeksän maailmanmestarutta, 76 MM-osakilpailuvoittoa ja 14 ykkössijaa Mansaaren TT-ajoissa, sekä useita Britannian mestaruuksia. Hailwoodin lopetettua uransa, hänen entinen tallitoverinsa Agostini nousi lajin yksinvaltiaaksi ja nousi muutamaa vuotta myöhemmin kaikkien aikojen menestyneimmäksi ratamoottoripyöräilijäksi, kertoo Wikipedia).
– Se oli mukava yllätys. Tulimme tänne perjantaina ja kun aloin vielä lauantaina, ennen harjoitusviikon alkua, käydä läpi työsähköpostejani niin sieltä löytyikin viesti, että olen tullut valituksi säätiön tukemaksi kuljettajaksi. He olivat kiinnittäneet minuun huomionsa North West 200 -kilpailuissa. Säätiö tukee nousussa olevia Mansaaren TT-kisojen kuljettajia.
Onko tuki taloudellista vai sponsorointia tuki- ja mainosmielessä?
– Se on taloudellinen, budjettini mittakaavassa ihan merkittävä tuki. Lisäksi he auttavat kaikessa, mitä jeesiä ikinä täällä saarella tarvitseekaan. Mitään he eivät lupaa, mutta lupaavat auttaa parhaansa mukaan. Tuki on vuoden pituinen, mutta on kuskeja, jotka ovat saaneet tukea seuraavallekin vuodelle.
Miltä tuntui tänä vuonna palata Mansaaren kilparadalle?
– Tottakai se oli helpompi, mutta kyllä sama kutina ja jännitys oli, kuin viime vuonna. Viime vuonna ei tiennyt ennakkoon yhtään, mitä tämä kisa vaatii fyysisesti ja henkisesti tai ylipäätään miten tämä kaksi viikkoa kehkeytyy, mitä se vaatii teamilta. Nyt kaikkeen siihen on osannut valmistautua.
– Ajollisesti on ollut aika lailla saman oloista, kuin viimekin vuonna. Ensimmäisinä päivinä ei hirvittävästi hommasta nauttinut, mutta pikkuhiljaa rata tulee tutummaksi ja "sinummaksi".
Ennen viime vuoden kisoja harjoittelit Mansaaren rataa kolmen vuoden ajan lähes päivittäin. Onko sama harjoittelu jatkunut kuluvan vuoden aikana?
– Tänne tullessa, latasin pari videota radasta ja katsoin ne lentomatkalla. Vakuutuin, että muistan radan hyvin. Sunnuntaina ajoin radan läpi autolla itsekseni ajatuksen kanssa. Maanantain ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa jarrupaikat ja vauhdit oli vielä vähän hakusessa, mutta jo tiistaina, toisissa treeneissä kaikki oli ihan kohdillaan.
Kierrosaikasi parani viime vuodesta.
– Täällä ajat lasketaan maileissa. Viime vuoden paras keskituntinopeus oli 117 mph ja tällä viikolla 120 mph meni rikki. Laskettiin, meidän tutummalla yksiköllä, että 50 sekuntia on lähtenyt viime vuoden kierrosajasta.
– Treeniviikko on ollut repaleinen, sillä harjoitusaikataulut ovat muuttuneet toistuvasti siviililiikenteen onnettomuuksien, radan varteen väärin pysäköityjen autojen ja sääolosuhteiden takia. Tiistainakin oltiin jo kypärät päässä ja lähdössä, kun tuli ilmoitus että epävakaan sään takia lääkintähelikopteri ei voi nousta ilmaan eikä siten pystytä ajamaan. Käytännössä kaksi treenipäivää jäi eri syiden takia kokonaan ajamatta.
Tänä vuonna ajat numerolla 52.
– Täällä top 20 kuskit saavat valita kilpailunumeronsa, jonka jälkeen kisajärjestäjät jakavat numerot lopuille kuljettajille sen mukaan, mikä sinun ranking kisan järjestäjien silmissä on. (Viime vuonna Kostamo ajoi numerolla 61)
Lauantain ensimmäinen Superbike-kisa päättyi ikävästi keskeytykseen. Mitä tapahtui?
– Kytkin hajosi. Ei se ollut iso vika, mutta ensimmäisellä kierroksella, kovavauhtisimmalla paikalla, Sulby:n suoran päässä tajusin yhtäkkiä, että jotain on vialla. Mietin, katkesiko ketjut vai mitä. Vedin heti kytkimen pohjaan ja rullasin risteykseen. Katsoin menikö moottori, mutta perästä ei näkynyt öljyä eikä savua. Katseltiin rauhassa ratahekilön kanssa, en heti ymmärtänyt mitä sattui, kun mitää selkeää vikaa ei näkynyt. Jatkoin matkaa ja huomasin, että kytin rupesi luistamaan. Ajelin perusvauhdilla varikolle ja keskeytin kisan varikkokaistalle.
– Tämä kuuluu osana TT-kisoihin. Kuuden kierroksen kisa on kova kuskeille ja kalustolle. Harvassa on ne kuskit, jotka pääsee ajamaan kaikki neljä kisaa maaliin ilman teknisiä ongelmia. Kuvaavaa on, että lauantain Superbike-lähtöön starttasi 60 kuskia, joista vain 26 ajoi maaliin. Harmittaisi, jos tämä olisi ollut ainoa kisa, mutta onneksi niitä ajetaan kaikkiaan neljä.
Millä mielin tiistaina ajettavaan Superstock-kisaan?
– Todella hyvällä mielellä. Stock-kisat on aina sopineet minulle. Seuraavaa kisaa varten tekniikka on saatu kuntoon ja elämä varikolla hymyilee muutenkin. Mekaanikot osaavat hommansa, ketään ei ole tarvinnut lyödä eikä ole vielä edes juostu kilpaa. Polvi on vielä niin huonona, että vaikka tuolla Karppisen Antilla huono kunto onkin, niin voisin sillekin jäädä kakkoseksi.
– Oikean käden kanssa on ollut vähän ongelmia, se on alkanut kolmannen kierroksen jälkeen puutumaan. Olen käynyt hieronnassa ja se saatiin fyssarilla korjattua. Siksikin tiistain kolmen kierroksen stock-kisaan on nyt kovemmat odotukset. Täällä näistä kolmen kierroksen, 180 kilometrin kisoista puhutaan sprinttikisoina. Niitähän ne ovatkin, kun niitä verrataan lauantaina ajettavaan kuuden kierroksen Senior TT-päätöskilpailuun. Nyt nollataan lauantainen ja keskitytään tämän päivän kisaan.
Vielä lopuksi lukijamme kysymys sinulle: "Kun olet niin kiinnostunut iomTT:stä ja treenannut rataa videoilta kolmen vuoden ajan, niin miksi ihmeessä et ole osallistunut myös syksyisin Mansaarella järjestettävään Manx Grand Prix:in?"
– Kymmenen vuotta sitten se oli todella kova juttu, mutta nykyään kuskien keskuudessa se ei ole enää niin arvostettu kuin pääkilpailu. Kisa on maineeltaan vapaampi, siellä käydään kokeilemassa vauhtia ja sieltä nostetaan nopeimmat kuljettajat tänne TT-kilpailuihin. Kaksi viikkoa tällä saarella kesän alussa on ihan riittävä aika. Tosin Classic-TT kiinnostaa. Jos tulee kutsu ajamaan vanhemmalla kalustolla, niin sitten voisin sinne lähteäkin, vastasi Erno Kostamo lukijamme kysymykseen.
Kostamon tulevat TT-kisat ajetaan seuraavasti:
Tiistai 4.6 11:45 - RL360 Superstock TT Race 1(3 laps)(13:45 Suomen aikaan) Radan märkyyden vuoksi kisa siirrettiin ajettavaksi keskiviikolle 5.6 14:00, eli 16:00 Suomen aikaan. Kostamo starttaa Suomen aikaan klo 16:08:20
Perjantai 7.6 11:45 - PE Superstock TT Race 2 (3 laps)(13:45 Suomen aikaan)
Lauantai 8.6 11:45 - Milwaukee Senior TT Race (6 laps)(13:45 Suomen aikaan)
Erno Kostamon kilpailukalenteri 2024:
6.-11.5. North West 200 (Pohjois-Irlanti)
27.5.-8.6. Mansaaren TT (Mansaari)
4.-7.7. Imatranajo
8.-11.7. Southern 100 (Mansaari)
12.-13.8. IRRC Horice (Tsekki)
16.-17.9. IRRC Frohburg (Saksa)
14.-17.11. Macao GP (Kiina)
Edit: 04.06.2024 klo 12.02 lisäys treeniviikon repaleisuudesta ja pyörän tekniikan kuntoon saattamisesta.
Edit: 05.06 klo 15.00 RL360 Superstock TT -kisan uusi lähtöaika.
Aiheesta aikaisemmin:
KESKIVIIKKO 15.5.2024 07:56
Katurataspesialisti Erno Kostamo aloitti kautensa vahvasti Pohjois-Irlannissa
SUNNUNTAI 21.4.2024 11:03
MAANANTAI 11.3.2024 22:05
LAUANTAI 18.11.2023 13:38
Kostamon Macaon GP-kisa päättyi pyörän sähkövikaan
KESKIVIIKKO 8.11.2023 19:57
Erno Kostamon menestyksekäs katuratakausi huipentuu Macaon GP -kisaan
TIISTAI 15.8.2023 10:25
Erno Kostamon Horicen IRRC-kisat eivät menneet odotusten mukaisesti: "Näköjään ei aina voi onnistua"
SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16
TORSTAI 6.7.2023 12:02
Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita
MAANANTAI 5.6.2023 09:49
Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"
PERJANTAI 3.2.2023 14:03
Imatranajon kaksoisvoittaja Erno Kostamo osallistuu kesäkuussa Mansaaren kisaan: "219 mutkan haaste"
TORSTAI 8.12.2022 12:00
MAANANTAI 21.11.2022 08:10
Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua
TORSTAI 3.11.2022 13:00
Katurataspesialisti Erno Kostamo matkalla Macaun GP-kisaan
MAANANTAI 4.7.2022 13:31
KESKIVIIKKO 20.11.2019 12:10
Erno Kostamo joukkokolarissa Macaun GP:ssä: vakavia vammoja, mutta toipumassa