Sade alkoi IRRC SSP -luokan toisen aika-ajon loppupuolella, jolloin aika-ajot keskeytettiin. Uuden säännön mukaan, radalla ei saa olla vesilätäköitä, joten sateen jälkeen meni aikaa, että harja-autot harjasivat lätäköt radalta pois. Radalle päästiin takaisin kello 13.34 IRRC Superbike-luokan aika-ajon merkeissä.
Rata oli osittain vielä märkä, joten suurimmalla osalla oli allaan sadekelin renkaat. Osa kuskeista laittoi suoraan slicksit alle ja odotti, että rata kuivuisi. Oli puolihullu keli ja vain 7 kuskia lähti heti radalle. Suurin osa kuskeista jäi ratavarikolle odottelemaan radan kuivumista. Erno Kostamo aloitti aika-ajon puolessa välissä suoraan slickseillä. Koska rata oli kuitenkin paikka paikoin märkä, toisen aika-ajon ajat jäivät huomattavasti perjantaista.
Open Superbike -luokan kisa oli henkeäsalpaavan jännittävää taistelua kisan loppuun asti. Michael Dunlop pääsi starttaamaan ensimmäisestä lähtöruudusta, toisesta Eemeli Lahti ja Erno Kostamo kolmannesta. Katsomossa oli ilmeisen paljon Lahden kannattajia, sillä kun hän ampaisi kärkeen, pääsuoran katsomossa hurrattiin. Dunlop oli Lahden perässä, mutta Kostamo pääsi ohi Dunlopin. Kisa oli näiden kolmen tiukkaakin tiukempaa taistelua.
Kostamo pääsi ohi Lahdesta, mutta ajoi tiukassa kurvissa kanttarin päältä, jolloin Lahti kiitti ja meni jälleen ohi Kostamon. Hetken näytti, että Lahti saisi pienen etumatkan ja Dunlop oli kiinni Kostamon imussa, etsien sopivaa ohituspaikkaa. Kostamo sai sekaisin menneen ajorytminsä takaisin ja sai pienellä karkumatkalla olleen Lahden kiinni, päästen jälleen kärkeen. Dunlop oli kaiken aikaa iskuetäisyydellä. Hetken näytti, että olisi tullut kaksoisvoitto Suomelle, mutta aivan viime metreillä, Dunlop näytti mestarin otteitaan ja pääsi Lahden imuapua käyttäen ohi Lahdesta, tullen maalilipulle toisena 0.139 sekuntia ennen hienosti ajanutta Eemeli Lahtea.
Heti kisojen jälkeen oli kukitus ja haastattelut.
– Oli ihan magee kisa, tuommoista kilvanajon kuuluu olla. Yritän loppuviikonlopusta tulla vähän aikaisemmin maaliin, vitsaili Eemeli Lahti.
Olit johdossa todella pitkään ja sitten pikkuisen haastava tilanne loppuun, olit kuin pihvi hampurilaissämpylöiden välissä. Miltä tuntui olla Ernon ja Dunlopin puristuksessa?
– Kilvanajolta, piti vähän suojata ja hyökätä samaan aikaan. Ne on aina vaikeita ja sitten se tuossa suoralla kostautui. Mutta oppia ikä kaikki.
Missä lajissa tahansa on vaikeaa suojata ja hyökätä samanaikaisesti.
– On se ja pitää samalla siinä yrittää käyttää omia vahvuuksia ja suojata omia heikkouksia, myönsi Lahti.
Kisan aikana Dunlopin transponderissa oli ilmeisesti jotain vikaa, eikä hänen tuloksensa näkynyt skriineillä. Siksi hän ei tiennyt, mikä lopullinen maaliiintulojärjestys oli. Tästä sekaannuksesta johtuen, hän ei tullut ratavarikolle kukitettavaksi ja haastateltavaksi. Eli kysymys ei missään nimessä ollut pettymyksestä, saati ylimielisyydestä, kun ei voittanut kisalähtöä, joten tuo haastattelu jäi valitettavasti väliin, joten saimme kuulla Erno Kostamon mietteitä.
Erno Kostamo, muistatko milloin viimeksi olisi ottanut noin tiukoille voittaa Imatralla?
– Alkupätkä viime vuonna King of Imatrassa, silloinkin oli puristusta Peter Hickmanin kanssa, mutta nyt oli varmaan eniten ohittelua. Oli ihan mukava ajaa.
Se oli todellakin kilpailujen kilpailu. Ei varmaan moni pääse urallaan noin huikeaa lähtöä ajamaan?
– Ei, kyllä saa olla kiitollinen ja onnellinen, että saa tehdä tätä hommaa ja semmoista hommaa, mitä rakastaa ja kun mekaanikot, yhteistyökumppanit ja fanit tukevat, niin siitä saa olla erityisen kiitollinen.
Sinulla oli yksi tilanne, kun menit kanttarin yli ja Eemeli meni ohi.
– Näin teki, pyörässä on ollut pienoista yliohjautumista, joka välillä kostautuu ja siinä meni rytmi hetkeksi sekaisin, mutta sain rytmistä kiinni ja loppu oli sitten ok.
Kasvoiko vähän "sarvi päähän", kun Eemeli pääsi vähän karkuun ja Dunlop tuli ihan peesiin?
– No ei oikeastaan. Korvien väli alkaa olla kunnossa ja tietää, ettei se puristamalla tule. Jos ajo kulkee ja tehot riittää, niin sillä pääsee ohi.
Tällä kertaa se riitti ja jälleen yksi Jarno Saarinen Circuitin voitto Imatralta. Varmaan vielä lähdet hakemaan lisää voittoja tänä viikonloppuna?
– Kahdeksas perättäinen, niin yritetään sitä kymppiä ainakin, kommentoi Erno Kostamo Open Superbike -luokan lauantain kisan jälkeen.
IRRC Superbike -luokan lauantaina ajettu ensimmäinen kilpailu oli alkuun yhtä kovaa taistelua, kuin aikaisemmin Open Superbike:ssakin. Alkuun muodostui kuuden kuskin tiukka jono, jota johti Erno Kostamo, perässään Eemeli Lahti, David Dazer, Come Geenen, Lukas Maurer ja Michael Dunlop kuudentena. Kisan edetessä Kostamo sai kaulaa takana tuleviin, mutta hänen takanaan taistelu jatkui tiiviinä. Suomalaisittain kisa oli jälleen hienoa katseltavaa, kun Eemeli Lahti tuli maalilipulle toisena, 1.744 sekuntia ennen Dazeria.
Eemeli Lahti, tämän päivän ensimmäisessä kilpailussa tulit niukasti kolmanneksi, antaessasi imuapua Dunlopille. Pelottiko, että sama tilanne tulee eteen, kun kaarsit viimeistä kertaa Lehmuskujalle?
– No, kyllä sen verran sain rakoa, että uskoin koko suoran, ettei Datzer tule ohi. Muuten kisa ihan ok, vähän harmittaa, että jäin Ernon imusta aika piakkoin, kun tein pienen virheen. Sen jälkeen Erno heilutteli kaukaa. Huomenna ehtii vielä kolme kertaa koittaa. Katsotaan, miten käy.
Alussa pystyit aika hyvin haastamaan Ernoa. Teillä oli todella tiukkaa kilvanajoa. Oliko se se virhe, mikä pudotti Ernon kyydistä ja lähdit ajamaan ehkä vähän varmistellen.
– Joo, semmoinen taktiikka siinä on ollut, että yrittää joka paikasta päästä Ernon edelle, ettei se silloin pääsisi karkuun, mutta en pystynyt sitä tekemään. Erno vei pidemmän korren.
Jos ajaa täällä Ernon edellä, niin pärjää aika hyvin. Aika hyvä taktiikka.
– Ei ole vielä toiminut täydellisesti, mutta pitää hioa vielä jonkun verran illalla, ehkä se sitten huomenna toteutuu, naureskeli Eemeli Lahti.
Päivän viimeisenä haastateltiin Erno Kostamoa.
Onneksi olkoon Erno, se oli yhdeksäs voitto putkeen Imatralla. Alussa melkoista vääntöä Eemelin ja parin muunkin kanssa. Mikä fiilis silloin?
– Minulla ei ole koskaan ensimmäiset kierrokset vahvoja, olen niin hitaasti syttyvä. Sitten sieltä kisan puolesta välistä pääsee hyökkäämään.
Mihin se ratkes, kun eroa alkoi tulemaan kymmenys kymmenykseltä ja se oli välillä jo neljässä sekunnissa?
– Se on sitä rentoa ajamista, nyt kun on ukko ja pyörä yhtä, niin tulos on sen mukainen.
Huomenna olisi tarjolla vielä kolme lisää. Millä fiiliksillä huomiseen?
– Nollataan tämä, huomenna on uusi päivä, totesi Erno Kostamo.
Lauantain kisojen tulokset:
Open SSP/STK: (8 kierrosta)
1. Adam McLean 15:47.390
2. Niko Tanskanen 15:59.831
3. Ilja Caljouw 16:08.051
Open SBK: (8 kierrosta)
1. Erno Kostamo 15:02.534
2. Michael Dunlop 15:02.940
3. Eemeli Lahti 15:03.079
Sidecar: (8 kierrosta)
1. Pekka Päivärinta / Adam Christie 16:59.507
2. Joni Manninen / Tero Manninen 17:21.355
3. Petri Makkula / Jaana Soppa 17:30.040
IRRC SSP: (10 kierrosta)
1. Niko Lehtiranta 19:27.115
2. Adam McLean 19:27.983
3. Niko Tanskanen 19:39.610
Classic SB/Retro SB/250GP: (6 kierrosta)
1. Roope Pitkonen 12:51.818
2. Ari-Petteri Kuivalainen 12:57.351
3. Juha Taina 13:00.682
IRRC SBK: (10 kierrosta)
1. Erno Kostamo 18:41.120
2. Eemeli Lahti 18:43.762
3. David Datzer 18:45.506
Imatranajojen omat sivut päivittyvät vieläkin heikosti. Kaikki tulokset löytyvät täältä.
Imatranajot jatkuvat sunnuntaina kello 10.00.