Erno Kostamo loukkaantui vuonna 2019 vakavasti Macaun kisassa, ja edessä oli pitkä kuntoutuminen. Mies palasi radoille vasta tämän vuoden puolella. Menestyksekkään, mutta monivaiheisen ja -mutkaisen kauden päätteeksi edessä on kolmen vuoden jälkeen kisa Macaussa.
Kuten Motouutisista olette lukeneet, Kostamon kausi 2022 alkoi Penz13 tallin kuljettajana IRRC-sarjan kilpailuja kiertäen. Viikkoa ennen Belgian osakilpailua heinäkuun lopulla treeniviikonloppuun latautunut Kostamo sai puhelun joka muutti vuoden toimintasuunnitelmaa vakavammin.
Tuolloin talli ilmoitti, ettei Kostamolla ole pyörää seuraavaan kisaan, ja talli vetäytyy koko sarjasta.
Kurinalainen kilpailija oli jo karistanut mielestään tulevan viikonlopun Ilosaarirockin, puhelun jälkeen mies oli kuitenkin jo miltei menossa sinne. Lauantaina Kostamon sponsorilta tullut yhteydenotto pisti taas kaiken uusiksi. Muutaman puhelun jälkeen oli kolmen sponsorin kanssa koossa diili, että kisaan lähdetään omalla tallilla, ja jo aiemman kauden alla ollut pyörä hankitaan itselle.
Jännitystarina toisensa jälkeen
Aikaa asioiden järjestämiseen oli vajaa viikko: pyörä piti saada Saksasta Belgiaan ja sitä ennen rahat kasaan jotta ne olisivat siirrettävissä myyjän tilille, kun kauppa on varma. Itäsuomalaisella sinnikkyydellä koko summa oli kuin olikin sovittuna päivämääränä kasassa ja Kostamon ystävä kävi Saksasta noutamassa pyörän ja rahat siirtyivät myyjälle. Eli Belgian kisa päästiin ajamaan.
Belgian kisa sujui kohtalaisesti miehen ollessa jo kolmantena, mutta loppumetreillä tapahtunut moottoririkko toi lisäkustannuksia tuoreelle yksityistallille. Kostamo mietti jo hetken, oliko kausi tässä, mutta päätti toteuttaa jo aiemmin mietityn rahoitustarrojen myyntikampanja. Sen tuloksilla saatiin hankittua uusi moottori, ja myös lisäsponsorointidiilejä lähtien paikallisista yrityksistä aina isompiin firmoihin.
Kostamo haluaakin kiittää kaikkia tarran ostaneita, joista monet ovat hänen kotiseudultaan Itä-Suomesta; erityisesti korostuivat Imatran ja Lappeenrannan alueet.
Seuraavan kisan kohdalla ajo ei myöskään päätynyt aivan maaliin asti, kun toinen pyörä törmäsi Kostamon ajokkiin ja seurasi uusi 10 000 euron kulut vaatinut korjaus.
Pahinta oli se, että Kostamoa jo Penz13-tallissa ajamisen aikana vaivannut pyörän moottorinohjauksen sopimattomuus hänen ajotyylilleen kiusasi edelleen. Vain BMW:n tehdas pystyi hallinnoimaan moottorinohjausta eikä sinne saatu suoraa kontaktia, joten sitä ei myöskään saatu säädettyä. Tulokset kauden kisoissa jäivät taisteluun 10. sijan paikkeilta, vaikka ajotaito, kuten tiedetään, mieheltä riittäisi kevyesti podiiumille.
Tämähän nähtiin hienosti Imatran ajoissa, joissa mies otti kaksi ykkössijaa IRRC-sarjan kovissa kisoissa.
Moottorinohjausongelmia
Moottorin ohjausongelmaan nyt on haettu ratkaisua, ja pyörän sähköjen kanssa olikin mielenkiintoinen monivaiheinen ja -käänteinen matka, että pyörä ylipäätään saatiin kohti Macaon GP kisaa. Tässä osaansa näyttelivät pari muuta suomalaista kisakuskia että muutama britti sekä vielä lisäksi Internet ja aiemmin luodut kontaktit.
Kostamo oli huomannut, että suomalaisella kuskilla oli myynnissä vastaava pyörä, josta joko pelkät sähköt tai sitten koko pyörä olisi tarvittu tuota kisareissua varten. Kuljettaja olikin halukas jopa myymään pyöränsä, vaikka hänellä oli kausi vielä kesken. Pistetilanne kuitenkin sarjassa oli sen verran hyvä, ettei hänen sijoitukselleen ollut todellista uhkaajaa.
Tätä keskustelua käydessä Ernon silmiin oli osunut Brittein-saarilta myynti-ilmoitus, jossa oli toivottuja osia myynnissä. Alustava keskustelu sikäläisen myyjän kanssa oli sujunut hyvin mutta monien sattumusten takia kauppa ei kuitenkaan toteutunut.
Samoihin aikoihin Kostamon ystävä oli löytänyt hiukan epämääräisen toisen ilmoituksen, jossa oli Englannissa samanlaista tuotetta tarjottu kaupan. Ystävä oli ottanut kontaktia myyjään, joka kyllä vaikutti rehelliseltä, mutta joka ei saman tien pystynyt toimittamaan kuvatodistetta, että hänellä tuote olisi.
Keskustelun tuloksena selvisi, että kyseessä oli sikäläisen jo sarjasta pudonneen kuljettajan varusteet ja että myyjä olisi hänen iso sponsorinsa. Tässä hyvin alalla verkostoitunut Kostamo sitten sai tutultaan vahvistuksen, että kyseinen henkilö on olemassa ja varmuudella se, joka sanookin olevansa ja kauppoja alettiin hieroa.
Nyt vain alkoi olla jo kiire, että Macaon rahti kerkeäisi ajoissa liikkeelle. Kostamolla sattui onnekseen olemaan kaveri käymässä Lontoossa, ja sai myyjän ja kaverinsa kommunikoimaan. Täten myyjä toi 400 km matkan päästä kaivatun paketin kuriirina toimineelle Joensuussa asuvalle henkilölle, joten lopulta kauppojen sopimisesta vuorokauden sisällä olivat osat jo Joensuussa kiinni pyörässä ja päästiin testaamaan, että pyörä on valmis reissuun.
Macau´hun karanteeniin
Seuraavaksi miehellä on edessä 10 päivän karanteeni, josta 7 päivää eristettynä huoneessa ja 3 päivää hotellialueella, ennen kuin Kostamo ja hänen neljän hengen tiiminsä pääsevät tarkemmin tutustumaan rataan ja kasaamaan varikkopilttuunsa kisaa varten.
Reissulle lähtiessään Kostamo haluaa kunnioittaa 1985 Macaon kisassa ensimmäisenä suomalaisena ajanutta Eero ”Iekki” Hyväristä ja maalautti kypäränsä Eeron tuossa kisassa käyttämän kypärän väreihin.
Vuoden 2023 osalta Kostamon suunnitelmat olivat vielä avoinna. Varmuudella hän tulee osallistumaan Man-saaren ajoihin sekä hyvin todennäköisesti IRRC sarjaan, mutta mahdollisesti vielä muihinkin kisoihin.
Erno Kostamo sekä Eero Kiiskinen joka on nyt aloittanut Kostamon mediasuhteisiin sekä yhteistyökumppaneihin keskittyvänä henkilönä 38motorsport-tiimissä olivat toiveikkaita sekä Macaon GP:n että tulevan kauden osalta Kostamon mahdollisuuksista pärjätä eikä Motouutisilla ole todellakaan mitään epäilystä miehen osaamisen suhteen.
Aiheesta aiemmin:
IRRC-sarjassa ajava Erno Kostamo: Moottoriurheiluyhteisö, nyt tarvitsen tukeanne
Erno Kostamo joukkokolarissa Macaun GP:ssä: vakavia vammoja, mutta toipumassa