Kansainvälisen IRRC-katuratasarjan kausi ajettiin päätökseen Saksan Frohburgissa. Erno Kostamolle IRRC-sarjan osakilpailut ovat tällä kaudella toimineet lähinnä testialustana muita isoja tapahtumia silmälläpitäen, mutta tottakai menestys ja podiumsijoitukset maistuvat IRRC-sarjassakin.
Frohburgissa joensuulainen kilpaili sekä IRRC SBK -luokassa että SBK/STK1000-luokassa eli ns. Open-luokassa. Lauantain harjoituksissa Kostamo testasi juuri BMW:n tehtaalta saatua uuden kehitysmallin moottoria, ja mukana oli niin paljon muitakin muutoksia, että Kostamon mukaan kyseessä on teknisesti uusi pyörä.
Ensimmäinen aika-ajo ajettiin sadekelillä, ja sen Kostamo jätti väliin, sillä seuraaviin aika-ajoihin oli luvassa kuivaa keliä. Toisessa aika-ajossa uuden pyörän kytkin alkoi luistaa, joten hyvät lähtöruudut jäivät kummankin luokan viimeisen aika-ajon varaan. Luistavan kytkimen korjaamiseen oli aikaa vain 45 minuuttia, ja pyörä oli valmis vasta kun seuraavasta aika-ajosta oli ajettu jo puolet.
– Piti luikahtaa semmoisesta ei niin hallitusta raosta radalle, kun virallisesti varikolta ei pääse radalle kesken aika-ajon. Sanktiota ei tällä kertoo onneksi siitä tullut. Sekunnin parannus kierrosaikaan tuli, vaikken ehtinyt kuin kolme kierrosta ajaa.
Open-luokassa Kostamo kirjasi kakkoslähtöruudun ja IRRC SBK -lähdössä kolmossijan.
Open-luokka
Lauantaina ajettiin illalla ensimmäinen Open-luokan kilpailu. Erittäin vahvan startin ottanut Kostamo kiilasi heti kärkeen ja ensimmäisen kierroksen jälkeen ero seuraavaan oli jo viisi sekuntia. Kilpailu kuitenkin keskeytettiin punalipulla, ja vuorossa oli uusintastartti. Se sujui Kostamolta edellisen tapaan, ja kilpailua suvereenisti hallinnut suomalainen ajoi maaliin viiden sekunnin erolla seuraavaan.
Openin toinen kisalähtö oli sunnuntaina aamulla, mutta sen Kostamo päätti jättää väliin säästääkseen uutta moottoria kauden päätöskisaan eli Macaon GP:hen.
IRRC SBK
IRRC SBK -luokassa ajettiin sunnuntaina kaksi kilpailua. Ensimmäisen startti meni uuden starttiuavustimen ”avustamana” Kostamolta täydellisesti vihkoon, ja ensimmäiseen mutkaan Kostamo taittoi vasta kuudentena. Toisella kierroksella suomalainen oli raivonnut itsensä jo kakkospaikalle, mutta kärjessä ajava David Datzer oli ehtinyt karkaamaan sillä välin kolmen sekunnin päähän. Tämä ei Kostamoa lannistanut, vaan päinvastoin alkoi Datzerin eron kaventaminen, mikä onnistuikin ja samalla suomalainen kirjasi itselleen myös Frohburgin uuden rataennätyksen.
– Sain Datzin kiinni, mutta siinä vaiheessa ol ukko ja renkaat loppu, ei ollut enää mahkuja vastata Datzin vauhtiin. Hän ajoi hyvin ja tasasesti ja ansaitsi voittonsa. On kyllä mennyt viime vuodesta sekä oma ajo että koko sarjan kuskien vauhti hurjan harppauksen eteenpäin. Ajoin kaksi sekkaa kovempaa kuin viime vuonna, ja silti oli vielä yksi ukko kisassa edellä. Tuolla kierrosajalla oiisin viime vuonna ollu täällä ”täysjumala”.
Viikonlopun viimeinen eli IRRC SBK:n kakkoskisa ajettiin aluksi märällä ja loppua kohti kuivuvalla puolihullulla kelillä. Kilpailuun Kostamo lähti ennakkosuunnitelmien mukaan, eli sadekelillä alla oli viime vuoden ”vanha” kisapyörä.
– Kyllä se vesikeli edelleenkin sopii minulle ihan kivasti, sillä vaikkei takarenkaan pito hyvä ollukaan, niin lopulta voittomarginaali kasvoi 17,6 sekuntiin. Näyttötaulumiehet näytti alussa monta kierrosta eroksi kaksi ja kolme sekkaa, ihmettelin että kuka siellä vielä roikkuu, ja piti lisätä kierroksia koneeseen.
Tällä kaudella Erno Kostamo ajoi vain osan IRRC-sarjan kilpailuista, mutta ei ilmoittautunut sarjaan eikä siten ajanut virallisista pisteistä.
- Vaikka ajoin vielä vähemmän kisoja kuin viime vuonna, niin silti oiisin näillä sijoituksilla ollut loppupisteissä nopeasti laskien kolmas tai neljäs. Että jos joku potentiaalinen uusi yhteistyökumppani ilmoittautuisi halukkaaksi ens kauden alussa maksamaan kahden tonnin ilmoittautumismaksun IRRC-sarjaan, niin kyllä siihen kannattaisi ilmoittautua. Tähän asti on kassa aina ollut kauden alussa niin tyhjä, että mieluummin on se paritonninenkin käytetty renkaisiin, Erno Kostamo pohti.
Erno Kostamo on joensuulainen, Kiteeltä kotoisin oleva katuratakilpailija, joka viime vuonna osallistui ensimmäisenä suomalaiskuljettajana legendaarisen Mansaaren TT:n pääluokka Superbikeen. Kaudella 2022 Kostamosta voitti ensimmäisenä pohjoismaisena kuljettaja arvostetun Macaon katurataGP:n.