Southern 100 -kilpailu on ajettu Mansaarella ensimmäisen kerran vuonna 1955, eli ensi vuonna on 70-vuotisjuhlakilpailu. Kisa ajetaan Mansaaren eteläpäässä ja se sijaitsee noin 20 kilometrin päässä virallisen Mansaaren TT-kisojen starttipaikalta. Rata on 4.25 mailia (6.84km) pitkä ja siinä on 14 mutkaa. Southern 100 -kilpailu on erittäin arvostettu, siihen osallistuvat kaikki katuratakisojen kärkikuskit, kuten esimerkiksi Dean Harrison, Imatranajoissakin nähty Michael Dunlop ja Davey Todd. Erno Kostamo osallistui Southern 100 -kilpailuun nyt ensimmäistä kertaa.

Kostamon ensimmäiset aika-ajot menivät todella hyvin. Ensikertalaisena kyseisellä radalla hän kellotti seitsemänneksi nopeimman kierrosajan, esimerkiksi Davey Toddia ja Michael Sweeneytä nopeampana.

Sade oli sotkemassa myös Southern 100 -kilpailuja. Aikatauluun merkityt harjoitukset jäivät väliin ja Kostamo starttasikin ensimmäiset kuivan radan kierroksensa vasta itse kilpailussa.

Päivän ensimmäisessä kilpailussa Kostamo oli 11. Seitsemän kierroksen kisan voitti Michael Dunlop, Davey Toddin tullessa toiseksi ja Dean Harrisonin kolmanneksi. Kostamon paras kierrosaika päivän ensimmäisessä kilpailussa oli 2:22.629.

Iltapäivällä ajetussa toisessa kisassa, hän sijoittui hienosti 9:ksi. Rata oli ilmiselvästi tullut tutummaksi, sillä nyt hän kellotti parhaimmaksi kierrosajakseen 2:19.673, keskituntinopeuden noustessa 107.297 km/h, mikä päivän edellisessä kilpailussa oli ollut Kostamon paras vauhti. Tämänkin kisan kärkikolmikko oli sama, järjestys vain muuttui Davey Toddin voittaessa, jättäen tällä kertaa Michael Dunlopin toiseksi. Tämä kilpailu oli yhdeksän kierroksen mittainen.

Southern 100 -kisoissa Kostamolla oli mukanaan luottomekaanikko Pekka Oikkonen (oik.) ja vuosien varrella Kostamolle isona tukena ollut Juha Iso-Tuisku (vas.).

Southern 100 -kisoissa Kostamolla oli mukanaan luottomekaanikko Pekka Oikkonen (oik.) ja vuosien varrella Kostamolle isona tukena ollut Juha Iso-Tuisku (vas.).

Mistä alkujaan sait idean osallistua Southern 100 -kilpailuun?

– Se on arvostettu kilpailu. Kun katsoo osallistujaluetteloa, niin siellä on kaikki katuratakilpailujen kärkiukot: Harrison, Dunlopp, Todd. Itse idea syntyi viime vuonna TT-kisojen jälkeen ja kun vielä kisojen järjestäjät ottivat yhteyttä pyytäen osallistumaan, niin alettiin tosissamme tekemään järjestelyjä asian suhteen. Oli hyvä ja mahdollista osallistua kilpailuun, kun kaluston pystyi jättämään saarelle TT-kisojen jälkeen.

Valmistauduit TT-kisoihin vuosien ajan. Southern 100:n rata on lyhyempi, mutta täysin eri. Miten valmistauduit tuohon kisaan?

– Aina, kun kesän TT-kisossa tuli päätös, että päivän harjoitukset tai kisat peruttiin ja kaikkina aikataulussa olleina välipäivinä, ajoin autolla sille toiselle kilpailupaikalle. Lisäksi katsoin videoita. Niillä opettelin rataa. Kisan järjestäjien puolesta oli yksi ohjattu kierros, missä kokeneempi kuljettaja oli opettamassa ajolinjoja.

Ennakkoon ilmoitetut kisa-aikataulu eivät Mansaarellakaan pitäneet aivan paikkaansa.

– Ennen kilpailuja tuli ajettua suunniteltua vähemmän ratakierroksia. Jo maanantaina ensimmäiset harjoitukset alkoivat huonosti. Katuradalle pääsi illalla kello 17.00. Ensimmäisenä oli meille newcomerseille (uudet tulokkaat) kaksi tutustumiskierrosta. Edellä menee marshal-pyörä, joka säätää ensimmäisen kierroksen vauhdin. Toiselle kierrokselle lähtiessä, sen ensimmäisessä mutkassa mihin tullaan täydellä kaasulla, menin jarruun, niin alkoi kuulumaan hirveää rohinaa. Mietin, hajosiko moottori? Mutta sitten näin, että takanani ajanut pyörä tuli minusta ohi ja alkoi satamaan rojua niskaan. 4-5 takanani tullutta kaveria lippasivat siihen ensimmäiseen jarruun. Onneksi minuun ei osunut. Odottelimme siinä radalla, että ne kuskit vietiin sairaalaan, vasta sen jälkeen pääsimme ajamaan takaisin varikolle. Sairaalasta ilmoitettiin, että heidän hoitokapasiteettinsa oli täynnä tuon kolarisuman takia, joten päivän loput harjoitukset peruttiin. Siinä meni kaksi harjoitusta.

Kisojen aikana  pääasiassa mekaanikot hoitavat pyörän huollot, Kostamon keskittyessä ajamiseen.  Mutta välillä Kostamo itsekin on mukana hommissa. Kuva: Harjukuvat

Kisojen aikana pääasiassa mekaanikot hoitavat pyörän huollot, Kostamon keskittyessä ajamiseen. Mutta välillä Kostamo itsekin on mukana hommissa. Kuva: Harjukuvat

– Eli pystyttiin ajamaan vain yksi harjoitus, mikä ajettiin käytännössä "kävelyvauhtia". Ajollisesti se oli sama, olisiko sen kierroksen ajanut pyörällä vai autolla, se päivä meni hukkaan. Siitä sitten mentiin suoraan aika-ajoihin ja itse kisaan.

– Tiistaina, kisaviikon toisena päivänä, oli aika-ajot. Aika-ajot ajettiin sadekelin renkailla, niiden neljän kierroksen aikana pääsin ensimmäistä kertaa tutustumaan rataan kunnolla ajaen. Olin aika-ajoissa seitsemäntenä, eli pääsin starttaamaan ensikertalaisena heti kolmannesta rivistä.

– Ennen tiistai-illan kisalähtöä oli satanut, mutta rata alkoi kuivumaan. Edessä oli "puolihullu keli". Toisilla oli sekarengastusta, joillakin sadekelin rengas takana, toisilla välikelin renkaat. Tein päätöksen, että lähden kuivankelin renkailla kisaan.

– Ensimmäisellä kierroksella pidin paikkani. Hymyilin, kuinka helppoa oli ajaa slikseillä kärkiryhmän mukana. Nopeasti hymy hyytyi, kun alkoi satamaan vettä ja tipuin heti 10 sijaa. Joku kaatui takanani ja kisa keskeytettiin. Onni oli jälleen puolellani, sen kierroksen jälkeen olisin joutunut ajamaan varikolle.

– Keskiviikkona oli luvassa uusi kilpailu. Siihen mennessä oli ajanut vain kuusi kertaa radan läpi. Jälleen oli tulossa sadekelin kisa. Ihan viimeisille metreille asti ajoin autolla rataa läpi, jolloin 1/5 radasta oli märkää. Kymmenen minuuttia ennen kisaa alkoi satamaan, mielestäni sadekelillä on hyvä fiilis ajaa. Juuri ennen starttia nousi kova tuuli ja vettä tuli vaakatasossa. Tuli päätös, että sen päivän ajot on ajettu, eli keskiviikolle ei tullut yhtään ajoa.

– Torstaina, Southern 100 -kisoja ajettiin aamusta iltaan. Ensimmäiseen omaan kisaan lähdettiin hyvällä kelillä. Rata oli kuiva, kunnon slicksit alla, ympärillä kaikki isot nimet ja tehdastiimien kaverit. Ensimmäisellä kierroksella pystyin olemaan kymmenen sakissa mukana, mutta sitten pojat karkasivat. Oli pakko ottaa pois vauhdista, kun en ollut ajanut metriäkään kuivalla kelillä enkä tiennyt, miten rata ja mutkat menevät kuivalla ajettaessa. Kokeneempi kaveri meni minusta ohi ja pystyin lopun ajan kisasta opettelemaan rataa hänen perässään. Sen avulla sain tiputettua kierrosaikaani ja olin siinä kisassa 11.

– Torstain kisojen välissä oli pieni tauko. Toisessa kisassa sama kaveri, Sam West, meni minusta ohi. Nyt omaan ajamiseeni tuli luottoa ja ajoin hänestä sekä parista muustakin kaverista ohi. Toisessa kisassa olinkin jo 9.

– Pääsin viikon aikana ajamaan kaikkiaan vain 20 kierrosta, eli siihen nähden se oli todella onnistunut suoritus ja olin kisan nopein newcomer. En ole vielä ehtinyt tarkastelemaan lähemmin aikaisempien uusien tulokkaiden tuloksia, mutta ensikertalaisena ajamani paras kierrosaika 2:19.673 lienee kaikkien aikojen nopein tulokkaiden tulos tai ainakin yksi nopeimmista.

Erno Kostamo nousi Imatralla kolme kertaa podiumin korkeimmalle korokkeelle. Kaikkiaan Kostamolla on takanaan 10 perättäistä Imatranajovoittoa. Kuva: Harjukuvat

Erno Kostamo nousi Imatralla kolme kertaa podiumin korkeimmalle korokkeelle. Kaikkiaan Kostamolla on takanaan 10 perättäistä Imatranajovoittoa. Kuva: Harjukuvat

Nyt on takana pitkä rupeama, kahdet isot kisat peräkkäin. Onko takki tyhjä?

– Ei oikeastaan. Huominen on vapaa ja sunnuntaina aletaan laittamaan pyöriä kisakuntoon. Taas tulee kiire, kun kolmen viikon päästä pyörien on oltava liikenteessä. Tehdasmoottori on sinetöity ja se pitää purkaa rungosta irti, että sen saa lähtemään maanantaina Saksaan huollettavaksi. Toisaalta se säästää omaa aikaa mutta toisaalta moottoreiden rahtaaminen Suomen ja Saksan välillä kiristää aikatauluja. Hienoa kuitenkin, että olen saanut tämän mahdollisuuden.

– Kun sunnuntaina lähdin kisojen jälkeen Imatralta, niin silloin oli takki tyhjä. Se on kaikkien järjestelyjen suhteen rankka viikonloppu. Sieltä lähtiessäni mietin, että missähän mielentilassa olen tämän päätöksen, lähteä suoraan Imatralta Southern 100 -kisaan, tehnyt. Nyt kun takana on seitsemän vuorokautta putkeen moottoripyöräilyä, niin ei tunnu yhtään pahalta. Southern 100 -kisat on kilpailuaikataulultaan iisi, ajetaan pääosin illalla, joten voi aamulla nukkua pidempään ja päivällä on aikaa latailla.

Ensimmäinen visiittisi Southern 100 -kisoissa meni näin hienosti. Tuleeko tämä olemaan myös ensivuoden kisakalenterissasi?

– Suomesta on Mansaarelle pitkä matka ja lisänä 2-3 lauttamatkaa. Mutta, jos onnistuu kaikki kuviot ja saan yhtä helposti järjestettyä kuljetukset kuin tänä vuonna, niin tulee.

Southern 100 ensimmäisen kilpailun tulokset löytyvät täältä.  

Souther 100 toisen kilpailun tulokset löytyvät täältä.  

Erno Kostamon loppukauden 2024 kisakalenteri: 

12.-13.8. IRRC Horice (Tsekki)
16.-17.9. IRRC Frohburg (Saksa)
14.-17.11. Macao GP (Kiina)

Aiheesta aikaisemmin:

MAANANTAI 8.7.2024 07:01

Kostamolle kymmenes perättäinen voitto Imatralta

SUNNUNTAI 7.7.2024 07:01

Erno Kostamo kirkasti Imatran kruunuaan, voittaen molemmat Superbike -luokkien lauantain kilpailut

MAANANTAI 11.3.2024 22:05

Erno Kostamo ensimmäistä kertaa upouudella tehdaspyörällä kilpailukauteen - tulossa myös oma Fan Club