Harley-Davidson
Harley-Davidson teki pari vuotta sitten tulemisensa paitsi sähkömoottoripyörien myös sähköavusteisten polkupyörien valmistajana. Bash on merkin näkemys mountainbikesta – ja varsin kiinnostava sellainen. Olihan se otettava koeajoon.
Lue lisää ›
Mr. Moore Motorcycles Oy eli tutummin Harley-Davidson Tampere Lempäälästä tarjosi meille mahdollisuuden koeajaa uusi Softail Sport Glide. Sattui olemaan muutakin asiaa Pirkanmaalle päin, ja sääennuste näytti lupaavalta cruiserilla ajeluun, joten kättelimme tarjouksen.
Lue lisää ›
Harley-Davidsonin yksi odotetuimpia uutuuksia tälle kesälle oli Nightster 975 malli. Se edustaa Harleyn uutta nestejäähdytteistä ja modernia mallisukupolvea. Poissa ovat tärinä ja venttiileiden säädöt sekä moottorista hohkaava kuumuus. Mikko Paaso kävi ottamassa tyypit pyörästä, jutusta selviää miehen mielipide uuden ajan katu-Harrikasta.
Lue lisää ›
Valitsimme ensi kertaa Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin viime vuonna koeajamiemme pyörien joukosta. Voittajaksi selvisi kaksi erimerkkistä ja mallista pyörää. Mitä erityistä näissä oli, että ne valittiin monien erittäin hyvien vaihtoehtojen joukosta?
Lue lisää ›
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä.
Lue lisää ›
Tämän vuoden puhuttavin yksittäinen moottoripyörämalliuutuus saattaa olla Harley-Davidson Pan America. Se on sitä valmistajalleen, mutta samalla se haastaa myös perinteisiä adventuregenren valtiaita kuten vaikkapa BMW:n, Hondan ja KTM:n sekä Yamahan. Pyörä on vakava haastaja, mutta se saattaa olla myös väliinputoaja. Niin, millaisesta pyörästä sitten on oikeasti kyse? Pyörä on joka tapauksessa monelta osin hyvin epätyypilllinen Harrikka – ja sitten taas ei.
Lue lisää ›
Eilen lauantaina pääsin lopulta iskemään kynteni odotettuun uutuuteen, Harley-Davidson Pan Americaan. Pyörässä on paljon uutta amerikkalaisvalmistajalta: mm. nestejäähdytteinen, tehokas moottori ja hydraulisesti säätyvät venttiilinvälykset sekä elektronisesti säätyvä alusta. Suurin uutinen on kuitenkin se, että pyörä on ensimmäinen adventure-genreä varten tehty Harrikka. Ja sen sijaan, että olisi vain otettu olemassaoleva malli ja päivitetty se pinnavanteilla, räyhäkkäämmillä renkailla ja korkeammalla maavaralla sekä lajityypin mukaisella laukkusarjalla, koko pyörä on tehty valtaamaan uutta käyttäjäkuntaa rakentamalla malli aivan tyhjästä, mutta hyvin kiinnostavalla amerikkalaisella twistillä.
Lue lisää ›
Ultra on Batwing katteella ja laukuilla varustettu matkamalli. Kokeilimme miten yhtäjaksoinen pitempi rupeama hoituu tällä kulkineella.
Lue lisää ›
[Alastaro, Martti "Mara" Mäki-Jouppila] Testipäivä sähkömoottoripyörällä Alastaro Circuitilla oli vakava haaste vannoutuneelle mäntämoottoripyörien kuljettajalle. Kuitenkin uteliaisuuden sekä moottoriradalle järjestetyn koeajomahdollisuuden myötä polkaisin vuosimallin 1956 Harley-Davidson Panheadin käyntiin ja suuntasin keulan kohti Alastaroa.
Lue lisää ›
[Mikko Paaso] Harrikan mallinimien kirjossa on maallikon hankala kahlata. Olennaisempaa taitaa olla, että aika monelle laajasta mallistosta löytyy sopiva ratkaisu. Kuten esimerkiksi rouhea Fat Boy.
Lue lisää ›
(Tero Kiira, Espanja) Harley-Davidson on ison edessä. Monien mielestä merkki ei saisi uudistua ja sen pitäisi olla edelleen vanhoillinen. Toiset ovat sitä mieltä, että viimeistään nyt merkin on uudistuttava. Merkki onkin uudistunut kaikessa hiljaisuudessa. Moni ei vain tiedä sitä.
Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita.
Lue lisää ›
(Tero Kiira, Portland, Yhdysvallat.) Yhdysvaltalainen Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Alussa heidän moottoripyöränsä suunniteltiin suorituskyky edellä. Sitten siirryttiin valmistamaan cruisereita. Jonkin ajan päästä siirryttiin customeihin ja niistä luontevasti isoihin matkapyöriin. Valmistaja on osoittanut, että suuresta koostaan huolimatta, se osaa haistella markkinoita herkällä nenällä. Nyt Harley-Davidson esitteli täyssähköisen Livewire-moottoripyörän. Onko tässä meidän tulevaisuutemme? Motouutiset olivat paikalla, kun lehdistö päästettiin tositoimiin.
Lue lisää ›
Koeajoin viime kesänä Harley-Davidsonin vuoden 2017 Street Gliden. Malli on yksi niistä, joka on varustettu uudella Milwaukee 8 -moottorilla. Tässä versiossa kyse oli 107-tuumaisesta voimanlähteestä. Ajattelin, että moottori on uusi, mutta että tuskin monikaan asia lopulta on muuttunut. Olin väärässä. Vaikka paperilla koneeseen ei olekaan tullut kovin paljon lisää tehoa ja vääntöä, niin ne ovat osuneet juuri oikeaan kohtaan, ja koko pyörä oli parempi käsiteltävä ja käskytettävä kuin aiemmin. Itse asiassa se tuntui juuri sellaiselta, kuin olen aina ajatellut, että Harrikan pitäisi tuntua: raskas, mutta riittävän helposti reagoiva, ja sopivan rytisevästi vääntöä, kun sitä haluaa. Ja sitähän aina joskus haluaa, kun kerran tällaisella pyörällä on liikenteessä.
Lue lisää ›
Laita silmäsi kiinni ja kuvittele hienoimmat mahdolliset aurinkoiset ja lämpimät heinäkuiset päivät, loivasti mutkitteleva asvalttitie, ja allesi tuliterä valkoinen perinteistäkin perinteisempi maantieristeilijä, Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC vuosimallia 2014. Hyvältä tuntuu, vai mitä? Tällaista testasimme viime kesänä. Hetkinen, valkoista? Eikös Harrikan pitäisi olla musta tai vähintää tummansininen? Tämä, ja kaikenlaisia muitakin ajatuksia heräsi kokemusten lisäksi 1,7 litran V-kakkosella ajaessa. Millaisia, sen näet alla.
Lue lisää ›
Vuonna 2011 tsunami runteli Japanin pohjoisrannikkoa, ja tappoi miltei 16 000 ihmistä. Japanin hallitus arvioi, että noin 20 miljoonaa tonnia rojua pyyhkiytyi mereen. Tähän joukkoon joutui myös muuan vuosimallin 2004 Harley-Davidson Softail Night Train.
Lue lisää ›
Varaosien saanti voi olla joskus tuskallista – uudehkoonkin pyörään. Sen sai kokea Hannoverissä Saksassa asuva Larissa Scheler, kun hänen Harley-Davidson Sportsterinsa sanoi yllättäen työsopimuksensa irti, ja hän joutui odottelemaan varaosaa yli vuoden, ennen kuin moottorin sai taas käyntiin.
Lue lisää ›
Sähkömoottoripyörävalmistaja Zero on piakkoin saamassa kasaan uuden, hieman yli 120 miljoonan dollarin, 110 miljoonan euron rahoituserän Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomitean mukaan. Tieto saa muistamaan, miten turbulenttia sähkömoottoripyörien valmistaminen tuoreimpien konkurssien valossa on.
Lue lisää ›
Yhdysvaltalainen moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson kertoi eilisessä tulostiedotteessaan alentavansa koko vuoden ennustettaan huonosti sujuneen alkuvuoden ja erityisesti kolmannen vuosineljänneksensä vuoksi.
Lue lisää ›
Yhdysvaltain tieliikenneviranomaisen, National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA), mukaan Harley-Davidson takaisinkutsuu yli 40 000 moottoripyörää mahdollisten oikosulkujen ja lisääntyneen törmäysriskin vuoksi.
Lue lisää ›