Sähköavusteiset polkupyörät on enimmäkseen varustettu sähkömoottorilla, vaihteistolla ja kun vähänkään mennään maastoon, myös jousituksella.
Harley-Davidson Serial 1 Bash taas ei. Bashissa on sähkömoottori, akku, ohjauselektroniikka, jousitettu istuin ja levyjarrut. Etuteleskooppi siis puuttuu, mutta valot löytyvät.
Pyörässä on vain yksi vaihde ja hihnaveto. Näiden ansiosta pyörän huoltotarve on todella olematon. Jarrut taitavat olla ainoa huoltoa kaipaava osa pyörässä, ja akkua pitää tietysti muistaa ladata.
Ulkonäkö
Bash on tyylikkään ja laadukkaan näköinen menopeli. Akku on upotettu alaputken alaosaan moottorin ja keskiön lähelle. Painopiste on tämän ansiosta matalalla, mikä helpottaa pyörän käsittelyä.
Pyörä on äkkiseltään yksinkertaisen näköinen, mutta tarkempi silmäily paljastaa pyörän runkoon ja etuhaarukan sisäosiin teipattuja graafisia kuvioita. Lisäksi Serial 1 -merkki edessä pystyputkessa on valaistu. Myös Harley-Davidson-nimi toistuu useassa kohtaa ja merkkinäkö on tunnistettavissa.
Tekniikkaa
Bash on Brosen S-Mag-moottorilla ja ohjauselektroniikalla varustettu mountainbike. Moottorin vääntö on mukavat 90 Nm ja maksimi avustettu nopeus 25 km/h.
Pyörän runko on hydraulisesti muotoiltua alumiinia ja hitsattu. Jäykkä etuhaarukka on alumiinia.
Mukana tulee manuaalin lisäksi (kyllä, myös suomenkielinen versio löytyy) monitoimityökalu ja momenttiavain sekä avaimet, kilikello, itse akku, laturi ja sivuseisontatuki. Manuaalista löytyvät myös tarvittavat kiristysmomentit.
Bashissa on 27.5" x 35mm:n valuvanteet ja Sapimin teräspinnat. Renkaat ovat Michelinin E-Wild E-Gum-X:t, kooltaan 698,5x66 mm. Rengspaineeksi ohjekirja antaa 1,9 - 4. bar. Sekä edessä että takana on TRP:n nelimäntäiset levyjarrut, levyjen halkaisija on 203 mm.
Brosen säädin on sijoitettu ohjaustankoon ja siitä voi valita Eco-, Tour-, Sport-, tai Boost-ajoavustuksen.
Akun teho on 529 Wh, ja akku on integroitu pyörään, mutta irrotettavissa lukituksen takaa. Ajomatkaksi latauksella luvataan 48-153 km. Latausaika mukana tulevalla laturilla on 0-75 % 2,6 tuntia, 75-100 % 2,1 h eli kokonaisaika 4,7 h.
Bash on kytkettävissä älypuhelimeen Bluetooth-yhteydellä. Sovelluskaupasta ladattavan Serial 1 appin avulla saa Googlen navigaatio-ohjeet, virtuaaliautotallin, ajojen tallennuksen ja muun muassa tiedon pyörän sijaintipaikasta. Sen voi lukita ja avata etänä appilla.
Mukana on myös USB-C-latausliitin mobiililaitteiden lataamiseen.
Bashista on saatavilla runkokoot: S, M, L, XL Sivuseisontatuki on Harleymaisesti asennettu aika taakse, ja sen pituus on säädettävä.
Istuin on jousitettu, ja se on mallia SR Suntour NCX, 50mm joustomatkalla.
Valot ovat kauttaaltaan ledejä, takaa löytyy myös jarruvalo. Kun pyörän laittaa kyljelleen, takavalot rungon alaputkien päissä syttyvät automaattisesti vilkkumaan ja toimimaan ikään kuin hätämajakkana jos sattuu kaatumaan.
Bash painaa vain 22 kilogrammaa, mikä omalta osaltaan helpottaa pyörän käsiteltävyyttä. Hinta puolestaan on 4190 euroa.
Ajokokemuksia
Yksivaihteisella ajaminen arvelutti alkuun: koska vaihteita ei ole, polkemisen kadenssia voi säädellä vain omien reisien vipatustaajuutta kasvattamalla tai pienentämällä. Myös hihnavedon mahdollinen raskaus arvelutti.
Ajokokemus oli erittäin positiivinen. Välitys oli onnistunut kompromissi. Hiukan pitkähkö maastoon, mutta sen pystyy tietysti korvaamaan isommalla sähköisellä avustuksella. Missään ajoreitillä ei tullut sellaista tunnetta - maastossakaan - etteikö tällä pärjäisi. Sen sijaan kuskeilla tuppasi olemaan varsin leveä hymy – tälläkin – Harrikalla ajon aikana ja myös sen jälkeen.
Akullisella luvataan melko pitkää ajomatkaa, mutta kuten aina, todellisuus riippuu maastosta ja avustuksen määrästä sekä polkijan halusta ja / tai kunnosta käyttää lihasvoimaa polkemiseen. Vaikutti kuitenkin siltä, että luvatut kilometrit olisivat saavutettavissa.
Akku tyhjäksi
Kovin pitkiä ajojaksoja emme pystyneet kerralla suorittamaan, sillä koeajossa oli vähän huonoa tuuria. Ensin tuli ajettua akku tyhjäksi pyörää haettaessa jäljellä olleella latauksella. Akku oli vajaa, joten virtaa riitti vain kymmeniä kilometrejä. Sen jälkeen selvisi, että pyörän mukana tullut laturi ei toimi. Lataus ei onnistunut akku paikallaan eikä akku irti.
Kävimme siis hakemassa uuden laturin, joka onneksi järjestyi saman tien Moto-Seinäjoelta.
Seuraava ongelma oli lataamisen jälkeen saada akku takaisin kiinni: se kun ei suostunut menemään paikalleen. Selvisi, että lukitusmekanismi on melko alkeellinen, ja lukitusjousi löysä. Siinä missä sen pitäisi pystyä työntämään lukituskieli paikalleen, mitään ei tapahtunut, kun kieli ei ollut aivan oikealla korkeudella. Akun lukitusmekanismissa olisi selvästi uudelleensuunnittelun paikka. Toki akku pysyy hyvin paikallaan, kun sen saa kiinni, mutta onnistuimme siinä vasta akkua lujasti paikalleen painamalla ja koteloa naputtelemalla, jolloin kieli singahti lopulta tilaansa.
Myyjä arveli lukon olevan uutuudenjäykän, ja ongelman häviävän ajan myötä.
Huono puoli tällaisessa ylimääräisessä vääntämisessä on siinä, että koeajoneuvot ovat käytettävissämme vain rajallisen ajan, ja aikaa ajamiseen on rajallisesti muiden töiden vuoksi. Eli edellämainitut tapahtumat rajoittivat testikäyttöä.
Kyseessä on perustarpeet tyydyttävä mountainbike, mihin viittaa nimen jälkiosassa lyhenne MTN, Mountain. Valitettavasti emme päässeet ajamaan sillä niin paljon maastossa, kuin olisimme halunneet, akun lataus- ja paikalleenlaitto-ongelmien vuoksi.
Sähköistä avustusta
Bashin sähköisessä avustuksessa on käytettävissä neljä avustuksen tasoa sekä lisäksi avustukseton vaihtoehto; polkeminen ilman avustusta luonnollisesti on hieman raskaampaa, mutta pyörä on aivan ajettavissa, vaikka akku loppuisikin kesken matkan.
Pyörän elektroniikka on äärimmäisen yksinkertaista käyttää. Jos nyt jotain moittisin, niin sitä, että avustusvalintojen näytössä käytettyjen valintojen näkyvyys on toteutettu ledeillä, joiden valoteho voisi olla päivänvalossa vähän kirkkaampi.
Ajoasento on hieman etupainotteinen, eli painoa tulee käsille, muttei pahasti. Ohjaustangon korkeus ei ole säädettävissä.
Ajaminen Bashilla on erittäin miellyttävää, sillä avustettuna pyörä on kevyt ajettava sekä lisäksi erinomaisen ketterä.
Myös levyjarrut toimivat hyvin ja istuin tarjosi miellyttävän perstuntuman. Istuinputkeen istutettu jousitus hoiti tehtävänsä asiallisesti.
Pikasäädettävä sivuseisontatuen pituus lämmitti. Varsinkaan maastossa ei aina pysty valitsemaan optimaalisinta pysäköintipaikkaa.
Loppulausunto
Kenelle Harley-Davidson Series 1 Bash mountainbike on sitten oikein tarkoitettu? Kenelle vain, joka haluaa pyörältään yksinkertaista, laadukasta käytettävyyttä ja vähäistä huollon tarvetta.
Pyörä on valmistettu hyvistä osista ja on lisäksi ketterä ja huoleton ajettava. Ajomatka latauksella vaikuttaa kelvolliselta ja mielikuvaksi pyörästä jää, että sen voi vain ottaa tallista tai säilytystilasta, ja polkaista matkaan. Olipa sitten kyse päivittäisestä työmatkasta tai töiden jälkeisestä piipahduksesta polun puolelle. Bash toimii ja palvelee aina. Kyydin miellyttävyys säilyy vähän hankalammissakin olosuhteissa.
Plussat ja miinukset
+ vähäinen huollon tarve
+ toimintavarmuus
+ laadukas mielikuva
- lataukseen ja akkuun liittyvät ongelmat toivottavasti yksilökohtaisia
- näyttöledien huono näkyvyys kirkkaassa valossa.
Bashin hinta, 4190 € tuntuu olevan sopusoinnussa pyörän ominaisuuksien kanssa. Maahantuojan Bash-sivulle pääset tästä.