Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Koeajon puolueettomana arviointiapuna toimi asiantuntija Jake Jäävi.

Harley-Davidson Nightsterin moottori on Revolution Max, nyt 975 kuutiosenttimetrin kokoisena. Tässä on noin 90 hevosta, hiukan aikaisemmin julkaistussa Sportsterissa 1250 cm3 ja 125 hevosta. Oikeastaan mallit kilpailevat vähän samoista ostajista.

Nightster kulkee ja kiihtyy tosi ripeästi koska paino on pidetty kurissa: märkäpaino on tankattuna vain 221 kiloa.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Ajamaan

Ajolleen uutuus ei sitten ole vähääkään vanhan Harrikan oloinen noin positiivisessa mielessä. Kiihtyy, kulkee ja pysähtyy ihan kelpo lailla, vaikka on vain yksi levy etujarrussa. Kanttailu sujuu erinomaisesti. Kone vääntää ja sen jälkeen vielä kiertää kuin japsi. Nopeus on rajoitettu noin 180km tunnissa. Tuo harvempaa taitaa haitata, menohaluja kyllä olisi, mutta aasialaiset määräykset lienevät syynä.

Rajoitin katkaisee 9400 kiekan kohdilla. Moottori vetää nöyrästi ihan parista tonnista, ei tärise eikä äksyile.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Hyvät peilit ja kahvojen säätö.

Kummaa klatinaa joskus kuuluu, kun kiihdyttää ihan alhaalta täyskaasulla.

Sitä paitsi moottori läpäisee viimeisimmätkin melu- ja päästönormit.

Vaihteita on kuusi kappaletta. Kutonen on aika pitkä, mutta jaksaa kyllä viedä. Kuten kaikki kaksisylinteriset, niin mukavinta on pitää kierrokset päälle 2000-2500 niin veto on nykimätöntä.

Venttiilien säätöä ei tarvita, koska hydrauliset nostimet hoitavat homman. Huoltoväli on 8000 km.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Stereoperä ja remmiveto. Siistii!

Toisioveto on hammashihnalla, mikä on siisti ja huoleton ja tasaa ajossa nykäyksiä, eli on hyvä juttu. Remmiveto on helppo, koska sitä ei tarvitse voidella ja kiristämistäkin se kaipaa ani harvoin. Käytännössä remmin kulut lienevät ketjuvedon kanssa suurin piirtein samaa luokkaa.

Ainoastaan hiekkateitä remmi karsastaa, koska hiekka remmin ja rattaan välissä aiheuttaa nopeaa kulumista, mutta tuskin tällä mitään enskaa ajetaankaan.

Etupään jousitus on perinteinen, mutta toimii ihan hienosti.

Rengastus on erikoinen: edessä on ristikudosrengas 100/90 ja 19 tuumaa, takana taas 16-tuumainen puolivyörengas 150/80B16. Yleensä etu ja takarengas ovat samaa tyyppiä, eli ristikudos, puolivyö tai täysvyörenkaita. Eipä silti ei tuo eripariselta tuntunut ajossa, mutta en kehottaisi laittamaan kuin samanlaisia jatkossakin alle.

Petrattavaakin on

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975:n polttoainetankki on satulan alla.

Jotain petrattavaakin on, pensapussin soisi olevan hiukan suuremman. Nyt se on 11.5 litraa. Kovemmassa ajossa joutuu tankille ennen kahtasataa ajettua kilometriä.

Toinen juttu: takajousitus voisi olla pehmeämpi ja pitemmällä joustolla, vaikka se on toki parantunut Harrikan perinteisistä.

Sateella etulokasuoja heittää kuraa ylös kuskin silmille; lokariin hiukan pituutta eteenpäin niin paranee.

Ajoasento on vähän kuin dragsterissa: kädet suorana eteenpäin ja jalat aika koukussa. Luulen, että jo tangon vaihto itselle sopivampaan tekee ihmeitä.

Jarrut ja mittaristo

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Mittaristo on simppeli, mutta riittävä.

Jarrut yllättivät, vaikka edessä on vain yksi levy. Pitoa löytyy pienellä voimalla, mitäs sitä muuta kaipaa. Istuinkorkeus tekee pyörän hallinnan helpoksi lyhyemmällekin henkilölle.

Mittaristo on pieni, mutta kertoo kaiken tarpeellisen. Jännä piirre traction control'ssa eli vetoluiston rajoittimessa: se ei sport-asennolla puutu peliin ollenkaan. Eli tällä voi suditella mielensä kyllyydeksi. Rain ja road mode leikkaavat kaasusta terävyyttä jonkin verran. Itse ajoin suurimman osan sport-asetuksilla ja nautin moottorin pontevasta vedosta.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Pyörässä on hyvät led-valot.

Pimeällä tuli testattua valotkin. Harvinaisen hyvät led-valot nykypyöräksi ja melko pienestä valaisimesta huolimatta. Vilkkujen palautus toimii niin hyvin, ettei niitä enää itse viitsi eikä tarvitsekaan palauttaa. Tästä muut valmistajat voisivat ottaa oppia.

Jarru- ja kytkinvivuissa on hyvä pikasäätö. Vaijerikäyttöinen kykin on kevyt ja miellyttävä käyttää.

Hyvä maku pyörästä jäi. Ihan halpahan tuo ei ole, kun vertaa tarjontaan, mutta ostajathan sen sitten päättävät. Yksi homma on laitteen tyyli, ja siinä on onnistuttu hyvin.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Takaviistosta.

Plussat ja miinukset:

+ jarrut

+ ajettavuus

- pieni polttoainesäiliö

- etulokasuojan lyhyys

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975. Vasen puoli.

Harley-Davidson Nightster 975 Arvosana Painotettu arvosana
Moottori 20 % 5 100 (100)
Jousitus, alusta 10 % 4 40 (50)

Voimansiirto/kytkin 10 %

5 50 (50)
Vaihteisto 5 % 4 20 (25)
Jarrut 20 % 5 100 (100)
Ergonomia, käsiteltävyys 20 % 5 100 (100)
Ajotietokone, käytettävyys 5 % 3 15 (25)
Taloudellisuus 10 % 3 30 (50)
Yhteensä   455 (500)
Jokerikerroin: tyylikäs kokonaisuus   10
Yhteensä kaikkiaan   465 (500)
     

 

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975:n tekniikkaa.

Tekniset tiedot:

  • Moottori: V2, nestejäähdytys. DOCH imupuolella muuttuva ajoitus. Hydrauliset nostimet. 4 venttiiliä per sylinteri.

  • Tilavuus 975 cm3. Puristussuhde 12:1. Poraus / isku 97/66mm. Teho 89hv/7500rpm. Huippuvääntö 95 Newton /5750rpm.
  • Voimansiirto: 6 vaihdetta, vaijerikäyttöinen monilevyinen märkäkytkin. Toisioveto remmillä.
  • Alusta: Putkirunko, moottori toimii osana kantavaa rakenntta. Etujousitus perinteinen haarukka, ei säätöjä. Takajousitus stereoperä jousien jäykkyys säädettävissä. Edessä ja takana yksi jarrulevy. Abs-toiminto. Eturengas 100/90-19 ristikudosrengas aluvanne. Takarengas 150/80B16 puolivyörengas aluvanne.
  • Mitat ja massat: Akseliväli 1545mm. Jättö 137mm, keulakulma 30 astetta. Maksimikallistuskulma 32 astetta vasen ja oikea. Paino kuivana 208kg ja märkäpaino 221kg. Istuinkorkeus 705mm. Polttoainetankin tilavuus 11.5 litraa. CO2 päästöt 126g/km. Polttoaineenkulutus 5.1l/100km. Huippunopeus 180kmh. Hinta 20300 euroa. Myyjä Harley Davidson Helsinki.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Aiheesta aiemmin:

Harley-Davidson rekisteröi mallinimen "Nightster" Eurooppaan – mitä luvassa?

Harley-Davidsonilta uusi "Nightster" -malli, öisistä kaupunkien kaduista pitävien unelmien täyttymys?

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.

Vuosimallin 2022 Harley-Davidson Nightster 975.