19 koeajon joukossa oli edustettuna 12 moottoripyörämerkkiä ja 18 eri mallia, sekä lisäksi Nishiki Durango 1000 W sähköfatbike.
Koeajetut merkit aakkosjärjestyksessä:
Benelli, Ducati, Husqvarna, Jawa, Harley-Davidson, Honda, KTM, Nishiki Durango, Suzuki, Triumph, Ural, Yamaha ja Zero.
Uusia tuttavuuksia merkkeinä ja malleina olivat mm. uudelleen valmistuksen ja maahantuonnin aloittanut Benelli, jonka Leoncino Trail -mallin koeajoimme sekä kaksi sähköistä kaksipyöräistä; Zero SR/F -sähkömoottoripyörä ja Nishiki Durango 1000 W sähköfatbike.
Samalla opimme sen, että moottoripyöräpuolella sähkö on vahvasti tulevaisuutta, mutta polkupyöräpuolellla jo arkea.
Kolmas erilainen uusi tuttavuus oli Ural City Tour -sivuvaunumoottoripyörän koeajo, joka henki nostalgiaa sekä hyvässä että pahassa, kokonaisuus jää ehdottomasti positiivisen puolelle.
Lasertutkia ja muuta mukavaa
Törmäsimme myös sellaiseen tosiasiaan, että lasertutkat ovat tulleet moottoripyöriin jäädäkseen, sekä KTM:n 1290 Super Adventure S että Ducati Multistrada V4 oli varustettu sellaisilla. Molemmissa malleissa oli myös sähköisesti säätyvä jousitus kuten Harley-Davidson Pan America Specialissakin.
Kaikkiaan koeajamamme pyörät olivat kukin omalla tavallaan erittäin mielenkiintoisia, ja kertovat siitä, että moottoripyöräily menee innostavalla tavalla eteenpäin sekä eri merkkien että myös merkkien mallivalikoimien edustavuuden mukaan: varsin monella valmistajalla on jotain tarjolla miltei joka lähtöön.
Suzukin hartaasti odotettu Hayabusa tuli viimeinkin myyntiin asti, ja pääsimme kuin pääsimmekin koeajamaan sen tuoreeltaan. Pienestä tehonpudotuksesta huolimatta Muuttohaukka osoittautui entistä paremmaksi ja kykenevämmäksi, joten se tuskin on tuottanut pettymystä faneilleen, vaan päinvastoin. Toivottavasti pyöriä saadaan tänä vuonna enemmän maahan.
Mielenkiintoinen oli myös kokonaan Intiassa kehitetyn ja valmistetun modernin Jawa 300 CL:n koeajo. Klassikko-Jawan näköiset kuoret kätkivät sisälleen modernia tekniikkaa ja mallia myös tuodaan Suomeen.
Automaattivaihteistoa tarjoaa tiettyihin malleihinsa edelleen ainoastaan Honda. Koeajoimme kaksi DCT-kaksoiskytkinautomaatilla varustettua mallia, mainion monikäyttöisen NC 750X DCT:n sekä uutuusmalli CMX1100D Rebelin. Viimemainittu on pikku-Rebelin isoveli, jonka moottorina on eri virityksellä varustettu sama kaksisylinterinen kone kuin 1100-kuutioisessa Africa Twinissä.
Mielenkiintoinen uutuus oli myös Harley-Davidsonin Pan America -adventuremalli (kuva jutun aloituskuvana). Se on konservatiivisena tunnetun valmistajansa jo toinen uusi aluevaltaus aivan muutaman vuoden sisällä. Ja varmasti merkin kannalta vähintään yhtä merkittävä kuin nyt yhtiöitetty sähkömoottoripyörä Livewirekin.
Ducatilta koeajettiin myös pienempi Multistrada, jossa siinäkään ei ollut mitään valittamista, päin vastoin.
Mielenkiintoisia olivat myös Husqvarna 701 Enduro ja Hondan siviilienduromalli CRF300 Rally, jonka helppo käsiteltävyys ja ominaisuudet saivat testikuljettajamme suun niin messingille, että epäilemme, ettei se vieläkään ole palannut entiselleen. Pyöräähän käytetään Keski-Euroopassa ja miksei maailmallakin myös adventurepyöränä vaativammissakin paikoissa.
Varsin kykeneväksi genressään osoittautui myös Hussen 701:n, joten kannattaa tutustua sen koeajovideoon ja -juttuun, mikäli isompi enduroverme kiinnostaa.
Yamahan R7 astui isoihin saappaisiin R6:n seuraajana. Se on markkinoiden edullisin sporttipyörä, muttei suinkaan vähäisin.Suitsutusta saa myös saman valmistajan Tracer 9 GT:n päivitys tuoreempaan versioon.
Ja oma lukunsa on sitten legendaarisen Jorkki Korhosen "Jawa palaa Päitsille" -projektin vuosimallin 2019 Jawa 350 Scramblerin koeajo. Kuuluu sarjaan, miten vajavaisilla ajo-ominaisuuksilla varustetusta pyörästä rakennetaan kelvollinen enduropyörä. Ei pieni haaste siis. Ja Jorkkihan näköjään osaa.
Koeajajat: Juha Harmanen, Tero Kiira, Anssi Kivinen, Tommi Lumiaho, Erkki Mäki, Martti Mäki-Jouppila, Seppo Oksa ja Mikko Paaso.
Lukemisen iloa!
Koeajot ja linkit itse juttuihin
Kannattaa huomata, että jutut ovat käänteisesssä ilmestymisjärjestyksessä sillä tavalla, että tuoreimmat ovat viimeisimpinä.
Tsekki-Jawa 350 Scrambler 2019:
Motouutiset koeajaa: Päitsi-Jawa alkaa olla iskukunnossa!
Triumph Tiger Sport 660 2022:
Motouutiset koeajaa: Työn alla tuliterä Triumph Tiger Sport 660
Nishiki Durango 1000 W sähköfatbike, 2021:
Motouutiset koeajaa: Nishiki Durango 1000W Fatbike – saako motoristi kiksejä sähköfättäristä?
Zero SR/F 2021:
Motouutiset koeajaa: Zero SR/F – mitä annettavaa on sähkömoottoripyörällä?
Yamaha R7 2022:
Motouutiset: Koeajoimme markkinoiden edullisimman sporttipyörän
Jawa 300 CL 2021:
Benelli Leoncino Trail 2021:
Motouutiset koeajaa: Benelli Leoncino Trail 2021 - kohtuuhintainen tyyliscrambleri
Ducati Multistrada V4S 2021:
Ducati Multistrada 950 S 2021:
Motouutiset koeajaa Ducati Multistrada 950 S: ripeä monien polkujen menijä
Honda NC750X DCT:
Harley-Davidson Pan America Special 2021:
Motouutiset koeajaa: 2021 Harley-Davidson Pan America Special – laadukas haastaja adventuregenreen
Honda CRF300L Rally 2021:
KTM Superadventure 1290 S 2021:
Harley-Davidson Pan America Special 2021:
Motouutiset koeajaa: tästä se alkoi, nimittäin Harley-Davidson Pan American koeajo
Ural city Tour 2021:
Motouutiset koejaa: Ural city Tour sivuvaunumoottoripyörä oman elämänsä intiaaneille
Honda NC750X DCT 2021:
Ural city Tour 2021:
Husqvarna 701 Enduro 2021:
Motouutiset koeajaa: Husqvarna 701 Enduro – osaavan kuljettajan soratie- ja maastoratsu
Honda CMX1100D Rebel 2021:
Motouutiset koeajaa: Honda CMX1100D Rebel – matala ja vakuuttava automaattivaihteinen cruiseri
Motouutisten koeajovideolla Hondan iso, 1100-kuutioinen Rebel: matala, automaattivaihteinen cruiseri
Suzuki GSX-1300 R Hayabusa 2021:
Motouutiset koeajaa: Suzuki GSX-1300 R Hayabusa – legendan odotettu paluu
Yamaha Tracer 9 GT 2021:
Motouutiset koeajaa: Yamaha Tracer 9 GT – Hyvästä parempi painos
Koeajokausi alkaa: toimittajamme Tero Kiira Yamahan kahden Tracerin kimpussa