Vastauksena Yhdysvaltojen päätökseen määrätä 25 prosentin tullit jopa 26 miljardin euron arvoiselle EU:n teräksen, alumiinin ja johdannaisten viennille, Euroopan komissio käynnisti omat vastatoimenpiteensä, jotka vastaavat Yhdysvaltojen tullien taloudellisia vaikutuksia. EU palauttaa vuosien 2018 ja 2020 tullit Yhdysvalloista peräisin olevalle tuonnille 1. huhtikuuta alkaen ja asettaa uusia lisävastatoimia huhtikuun puoliväliin mennessä.
Euroopan komissio vahvisti eilen, että ilman lisätoimia Yhdysvalloista peräisin oleviin yli 500 cc:n moottoripyöriin lisätään 50 % ylimääräinen tulli 1. huhtikuuta 2025 alkaen. Lisäksi Euroopan komission ehdottaa laajennetussa, 13.4. voimaan tulevassa tullien tasapainotustoimenpiteessä vastavaa korotusta myös kaikille alle 500 cc:n moottoripyörille sekä sähkömoottoripyörille. Toisesta vaiheesta käydään edelleen julkista kuulemista, johon ACEM on vastannut kehottamalla sulkemaan kaikki moottoripyörät kauppasodan ulkopuolelle.
Moottoripyöräala Euroopassa ja Yhdysvalloissa on vahvasti sidoksissa toisiinsa, myös teollisin ja taloudellisin kytköksin. Eurooppalaiset valmistajat vievät merkittäviä määriä moottoripyöriä Yhdysvaltoihin, kun taas amerikkalaiset valmistajat ovat vahvasti läsnä Euroopan markkinoilla. Lisätullien määrääminen moottoripyörille saattaa häiritä yrityksiä, vahingoittaa kuluttajia ja uhata työpaikkoja Atlantin molemmin puolin.
Sen sijaan, että Euroopan moottoripyöräteollisuus antaisi tämän kiistan kärjistyä vastatoimilla, se vaatii neuvotteluratkaisua transatlanttisen kaupan osalta. Yhdysvaltain ja EU:n moottoripyöräteollisuus haluaa reilua kauppaa ja pystyä jatkossakin toimittamaan korkealaatuisia tuotteitaan asiakkailleen kaikkialla Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
– Vaikka tunnustamme kauppakiistaa tasapainottavan vastauksen tarpeen, moottoripyörille ei saisi aiheutua vaurioita kauppakonflikteissa. Moottoripyöräteollisuuden työn tuloksena on korkealaatuisia tuotteita ja samalla niihin liittyviä työpaikkoja sekä liikkuvuutta. Lisäksi ala työllistää miljoonia ihmisiä, ja on keskeinen talouden veturi. Koska kukaan ei voita kauppasodissa, vaadimme painokkaasti paluuta järkeen ja molempia osapuolia löytämään oikeudenmukaisen ratkaisun, kommentoi tilannetta ACEM:in pääsihteeri Antonio Perlot.
Toimituksen kommentti:
Tullit haittaavat luonnollisesti sekä eurooppalaisia että amerikkalaisia valmistajia, mutta erityiskärsijä on Harley-Davidson, jonka sekä polttomoottorisiin että sähkömoottorisiin tuotteisiin tullivastaisku osuu. Viime tullien kiristysepisodin aikana, kun Trump oli ensimmäistä kauttaan vallassa, amerikkalainen teräs- ja alumiiniteollisuus nosti tullisuojan varjossa lisäksi rajusti hintojaan, mikä aiheutti omat ongelmansa milwaukeelaisyritykselle.