Taustaa.
Sport! Mitä sporttia tuossa on, voi pyörän nähdessään ajatella. Reippaammin kantatessa nappaa jalkatappi maahan, eikä ulkonäköään ole kovin sporttinen, saati moottorin teho paperilla. Silti Sport Glidellä voi edetä rivakkaastikin, ainakin suoraan. Sen mahdollistavat moottorin käytännön voimavarat, riittävän tehokkaat jarrut sekä jämäkkä jousitus yhdistettynä tukevaan runkorakenteeseen.
Glide-nimi juontaa taasen juurensa aikaan, kun Harlikaan tuli nestevaimennettu etujousitus, yli 60 vuotta sitten. Sport Glidessa etujousitus on toteutettu ylösalaisin asennetulla 43 mm teleskooppihaarukalla, joka osaltaan luo sporttista vaikutelmaa, eikä etujousituksesta ole pahaa sanottavaa. Takajousitus on toteutettu yhdellä vaimentimella, joka on todella kova, tämä luo haasteita Suomen kuoppaisella tieverkostolla.
Kokonsa puolesta Sport Glide taistelee paikastaan isompien cruisereiden joukossa. Suositushinnalla 28 630 € sitä ei voi pitää mitenkään edullisena moottoripyöränä, mutta hinta on aina vahvasti ostajan omakohtainen tulkinta.
Moottori/Vaihteisto
Moottori on tuttua Harlikkaa ja kantaa nimeä Milwaukee-Eight 107. Se esiteltiin vuonna 2016 ja tuli saataville vuonna 2017. Voimanpesä on nelitahtinen, ilma/öljyjäähdytteinen yhdellä lohkossa sijaitsevalla nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri varustettu poikittais-V2 moottori.
Nokka-akselilta liike välittyy hydraulisesti säätyvien nostajien, työntötankojen, sekä keinuvipujen kautta venttiileille.
Tilavuutta moottorissa on 1745 cm³, suurin teho on 82 hv/61 kW rpm/min 5020 ja huippuvääntö 145 Nm 3500 rpm/min.
Kuten numeroista näkyy on vääntöä mukavasti, mutta tehoa hieman nuukasti. Silti Sport Glide liikkuu hyvinkin ripeästi, jos sellaiselle tarvetta ilmenee, eikä sitä tarvitse siihen erityisemmin käskeä.
Vaihteisto on kuusivaihteinen ja kytkin on vaijerikäyttöinen, monilevyinen märkäkytkin. Vaihteet kolahtelevat H-D:lle tuttuun tapaan paikoilleen, ja niiden käyttö vaatii reippaasti voimaa.
Mittarin sijainti polttoainetankin päällä on tyylikäs ja perinteinen ratkaisu. Sen luettavuus ei ole tätä päivää, nähdäksesi sen tarjoaman datan on katse käännettävä pois ajosuunnasta. Fontti on myös liian pientä.
Matkaan
Kun oli saatu pakolliset lätinät ja pyörään perehdytys hoidettua suuntasin Lempäälästä Tampereentietä minnekäs muualle, kuin Tampereelle, ja siellä Tammelan torille nauttimaan Tapolan Mustaa makkaraa. Voiko Tamperelaisempaa olla, epäilen että ei.
Kun oli mustat syöty sekä kahvit juotu, kohdistin Harleyn keulan Tampereen ytimen läpi, kohti Pyynikinharjua.
Oli viihdyttävää kruisailla läpi kesäisen Tampereen keskustan, jossa kulkee nykyään myös ratikka. Ratikkakiskot, sekä Pyynikin luonnonkivikadut Sport Glide ylitti nöyrästi, liiemmälti vikuroimatta, mikä ei näin isolle ja painavalle pyörälle ole itsestäänselvyys.
Pyynikillä on pitkä ja värikäs historia, myös moottoripyöräilyn osalta. Siellä järjestettiin Pyynikinajot vuosina 1932-1939 ja 1946-1971 yhteensä 34 kertaa. Kirkkain aika ajoittuu 1960 luvulle, silloin Pyynikillä kilpailtiin MM-tasolla. Kilpa-ajot kiellettiin vuonna 1971 liian vaarallisena. Sen jälkeen siellä on järjestetty muistoajoja.
Täten paikka oli mitä mainioin koeajaa Sport Glide, tosin paljon rauhallisempaa vauhtia ylläpitäen kuin menneen ajan kilpa-ajajat.
Aikani harjulla ajettuani, sain todeta, että Harley-Davidson kerää todella paljon katseita. Eivät täten ole ujojen henkilöiden kulkuneuvoja.
Rupesi kahvihammasta kolottamaan ja muistelin Pyynikin näkötornilla olevan munkkikahvilan, ajatus oli myös kuvata Harley hyödyntäen näkötornia taustalla.
Ajatus suli heti nähtyäni parkkipaikan olevan täynnä autoja. Niin suosittu on Pyynikin munkkikahvila, eikä syyttä.
Päivä rupesi kääntymään illan puolelle, joten oli aika suunnata kohti Lempäälää. Nyt valitsin moottoritien ja tuli todettua, että vaikka pyörä on varustettu kahdella laukulla, sekä pienellä katteella, ei se mikään nopean etenemisen matkapyörä ole. Sen verran tukevasti ajoviima kiskoi kuljettajaa. Kiireettömään reissaamiseen kyllä hyvinkin sopiva.
Sport Glide on varustettu pienellä katteella, joka hyöty on lähinnä kosmeettinen. Katteen voi myös helposti irroittaa, jos haluaa ajella ilman sitä.
Yhteenveto
Kesäinen päivä Pirkanmaalla loppui valitettavasti kesken, sillä Sport Gliden kanssa olisi viihtynyt pidempäänkin.
Kahden sivulaukun ansiosta se ei ole pelkkä päiväcruiseri, vaan matkaankin voi lähteä, tosin vaatimattoman takapenkin ansiosta en suosittele matkalaista kyytiin.
Plussat ja miinukset
+ Moottorin vääntö
+ Käsihallintalaitteet/vakionopeuden säädin
+ Ulkonäkö
- Vaatimattomat kallistusvarat
- Kate ei juurikaan suojaa
- Matkustajan istuin
Tekniset tiedot
- Moottori on nelitahtinen, ilma/öljyjäähdytteinen yhdellä lohkossa sijaitsevalla nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri varustettu poikittais V2 moottori. Tilavuus 1745 cm³ teho 83 hv/62kW 5020 rpm/min, vääntö 145 Nm 3500 rpm/min Polttoainejärjestelmä: electronic sequential port fuel injection (ESPFI). Vaihteisto/kytkin 6 vaihdetta, vaijerikäyttöinen monilevyinen märkäkytkin, toisioveto hihnalla.
- Jarrut: etu, yksi 300 mm kelluva jarrulevy, yksi nelimäntäinen jarrusatula. Takajarru yksi 292 mm kiinteä jarrulevy, kelluva kaksimäntäinen jarrusatula. ABS. Jousitus edessä 43 mm USD-etuteleskooppi, takana yksi vaimennin, jossa jousen esijännityksen säätö. Pyörät: Alumiinivanteet edessä 130/70B18 63H, BW takana 180/70B16 77H, BW
- Mittoja: Paino ajokunnossa 317 kg Istuinkorkeus 680 mm Polttoainetankin tilavuus 18,9 L Kallistuskulma oikea 28⁰ kallistuskulma vasen 29⁰. Polttoaineen kulutus (ilmoitettu) 5 l/100 km CO2 päästöt 125 g/km.
Hinta 28 630 € Lisätietoja täältä.