Koeajo: 2024 Yamaha MT-09 – Hienostuneempi ja urheilullisempi
MT-09:n neljäs sukupolvi jatkaa tuttua linjaa: pyörä madaltuu yhä lähemmäs powernakumaista tyyliä ja kuljettajan apuna on jälleen enemmän elektronisia avustimia. Lue lisää ›
MT-09:n neljäs sukupolvi jatkaa tuttua linjaa: pyörä madaltuu yhä lähemmäs powernakumaista tyyliä ja kuljettajan apuna on jälleen enemmän elektronisia avustimia. Lue lisää ›
Valitsimme ensi kertaa Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin viime vuonna koeajamiemme pyörien joukosta. Voittajaksi selvisi kaksi erimerkkistä ja mallista pyörää. Mitä erityistä näissä oli, että ne valittiin monien erittäin hyvien vaihtoehtojen joukosta? Lue lisää ›
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä. Lue lisää ›
Sporttipyörien markkinat ovat muuttuneet dramaattisesti. Vuoden 2008 jälkeen sporttipyörien myynti on tippunut Euroopassa peräti 77 prosenttia. Se on älyttömän paljon. Suurimmat syyt tuohon ovat kiristynyt nopeusvalvonta, kasvaneet vakuutusmaksut ja kuljettajien keski-iän nousu. Nyt Yamaha on päättänyt houkutella uusia harrastajia lajin pariin. Saammeko esitellä, vuosimallia 2022 oleva Yamaha R7. Uusi, keskikokoinen sporttipyörä, josta löytyy myös luonnetta! Katso myös Tero Kiiran tekemä videoarvio pyörästä. Lue lisää ›
Alun perin Yamaha Tracer oli keskikokoinen mutkateille suunniteltu moottoripyörä. Vuonna 2018 Yamaha lanseerasi markkinoille rinnakkaismalli GT:n. Se saavutti suuren suosion itseään suurempana matkapyöränä. Nyt Yamaha uudisti mallin. Tuliko siitä parempi? Lue lisää ›
Talvi alkaa vähitellen – ainakin motoristin unelmissa - olla takanapäin ja koeajokausi käynnistyy taas. Tero Kiira on tällä hetkellä Italiassa testimatkalla. Lue lisää ›
(Tero Kiira, Teneriffa) Tero kävi Teneriffalla testaamassa Yamahan uuden Tracer 700:n. Ohessa uuden, ketterän pyörän videoarvio. Lue lisää ›
(Tero Kiira, Teneriffa, Espanja) Resepti hienon moottoripyörän valmistamiseen on yksinkertainen. Tarvitaan hyvä moottori. Ripustetaan se tukevaan runkoon ja jousitus säädetään vastaamaan muita ominaisuuksia. Ajoasennon pitäisi olla niin luonteva, että satulassa viihtyy pitkiäkin matkoja. Hyppää kyytiin, lähdetään tutkimaan vastaako uusi Yamaha Tracer 700 näitä tavoitteita? Lue lisää ›
(Cascai, Portugali) Eniten hallaa ikinä skoottereiden myynnille meillä Suomessa on tehnyt laulaja Mika Sundqvist laulullaan ”Moottoripyörä on moottoripyörä”. Kappaleessa lauletaan: ” Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä. Namusia naisia katsastan, moottoripyörällä ratsastan. Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä”. Mitä ilmeisemmin Sundqvist ei ole ajanut uudella Yamahan TMaxilla. Se ei ole lälläripyörä. Hyppää kyytiin. Lähdetään koeajolle. Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita. Lue lisää ›
Yamaha on vallannut keskikokoisten nakupyörien markkinat Keski-Euroopassa. Resepti tähän on yksinkertainen mutta toimiva. Käytetään samaa moottoria monessa mallissa. Karsitaan elektroniikka minimiin. Laitetaan hyvät ajo-ominaisuudet ja päälle lätkäistään todellinen ”hinnat alkaen” lappu. Uusi pikku-Ténéré on valmistettu juuri tällä tavoin. Mutta onko siitä mihinkään? Lue lisää ›
Yamahan Niken Tour ylsi viime lauantaina ja sunnuntaina Suomeenkin asti, jolloin kiinnostuneilla oli mahdollisuus puolen tunnin ajan koeajaa tätä uutta kallistuvakolmipyöräistä. Tässä varsinaiset pikavaikutelmat pyörästä, jolle Yamaha lupaa samanlaista ajo- ja erityisesti kallistelunautintoa, kuin mitä ammattilaiset saavat radalla. Nikenissähän on kaksi rinnakkaista etupyörää, jotka kallistuvat, joten pyörää ohjataan kuten normaalia kaksipyöräistä. Lue lisää ›
Aggressiivinen ulkonäkö ja hyvät ajo-ominaisuudet miellyttivät koeajajaamme tähän asti tehokkaimmassa MT-sarjan moottoripyörässä, vuosimallin 2016 Yamaha MT-10:ssä. Lue lisää ›
Koeajossa on tällä kertaa Yamahan legendaarisen XTZ750 SuperTeneren odotettu jälkeläinen, XT1200ZE SuperTenere. Pyörällä ajettiin maantiellä, kaupungissa, hiekkatiellä sekä haastavassa maastossa, jotta adventure-genren lupailema monikäyttöisyys saataisiin mahdollisimman kattavasti testattua. Testiraportti onkin jaettu osiin käyttöalueen mukaan. Lue lisää ›
Isoilla matkapyörillä ajetaan parhaimmillaan todella paljon ja niiden mittarilukemista kerrotaan mielenkiintoisia tarinoita. Onko niillä katetta? Millaisessa kunnossa on säännöllisesti huolletty yli 40 000 km ajettu Jammu, onko se maineensa veroinen käytettynäkin? Lue lisää ›
Tiesitkö, mikä on maailman myydyin moottoripyörämerkki, ja miten paljon isompi se on seuraavana listalla olevaa? Entä mikä japanilaisvalmistaja puuttuu Top tenistä? Tai mikä sähkömoottoripyörävalmistaja mahtuu listalle? Tässä kiinnostavia vastauksia vuoden 2024 yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta. Lue lisää ›
Pekka Päivärinta kyydissään brittiläinen Adam Christie purkitti ratamoottoripyöräilyn sivuvaunujen MM-sarjan, Superside-sarjan Portugalin Estrorilin radalla. Kilpailu oli tuloksellisesti kauden paras, sillä kaksikko kaasutteli kahdessa startissa sijat 4 ja 3. Kauden päätöskilpailu oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että sekä sprintti että pitkä kilpailu käytiin samana päivänä eli sunnuntaina. Lue lisää ›
Vuodelle 2025 Yamaha TMAX & TMAX Tech MAX-skoottereiden pitäisi tarjota uudistunutta muotoilua, edistyksellistä teknologiaa ja parempaa hallittavuutta. Lue lisää ›
Yamahan Tracer 9, Tracer 9 GT ja Tracer 9 GT+ -sport touring -mallisto saa lukuisia päivityksiä vuodelle 2025. Malliston voimanlähteenä on vahvasti vääntävä 890-kuutioinen, kolmisylinterinen crossplane-moottori, jonka teho on 119 hv /10 000 rpm ja huippuvääntö 93 Nm / 7000 rpm. Moottori täyttää Euro 5+ ympäristövaatimukset. Lue lisää ›
Yakmahan suosittu nakumalli MT-07 saa kaudelle 2025 uuden ulkoasun, entistä paremmat tekniset ominaisuudet ja uusia ajotiloja. Valittavissa on myös valmistajan automatisoidulla manuaalivaihteistolla varustettu vaihtoehto. Pyörän äänimaailmaa on lisäksi tuunattu akustisen vahvistustekniikan avulla. Lue lisää ›