Variaattorivaihteistoja käytetään jo jonkin verran skoottereissa. Niissä välityssuhteen muutos perustuu kahteen keskipakoisvoiman ansiosta kokoaan muuttavaan hihnapyörään ja niiden väliseen hihnaan, jolloin periaatteessa valittuna on aina tilanteeseen parhaiten sopiva välityssuhde. Haluttiinpa sitten maksimikiihtyvyyttä, tehoa, tai parasta mahdollista polttoaineenkulutusta, välityssuhde muuttuu portaattomasti.
Variaattorivaihteiston huono puoli taas on hihnojen kitka, joka syö tehoa ja kasvattaa kulutusta. Sen hyötysuhde ei ole niin hyvä kuin perinteisen rattain toteutetun manuaali- tai automaattivaihteiston.
Joka tapauksessa CFMoto on patentoinut ratkaisunsa variaattorilla varustetuksi automaattivaihteistoksi, ja vaikuttaa siltä, että se on tulossa myös sen valmistamiin moottoripyöriin.
Patenttihakemuksen mukaan ratkaisussa käytetään kaksisylinteristä rinnakkais-twin-moottoria, joka ilmeisesti on uusi, joten koko voimalinja on uusi. Piirroksissa näkyvät ketjuvetoiset kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia sekä jotain, joka vaikuttaa ratkaisulta muuttuvaksi imuventtiilien välyksiksi.
Topspeedin mukaan tällä hetkellä vain yhden moottoripyörän moottori on kaksisylinterinen ja varustettu CVT-vaihteistolla, kiinalainen Linfeng.
Automaattivaihteistolla varustetut moottoripyörät ovat kasvattamassa suosiotaan. Buumin aloitti Honda DCT-vaihteistollaan. Se on saatavissa sen mallistossa jo lippulaiva Gold Wingiin, Africa Twiniin, Rebel 1100:n ja NT 1100:n sekä NC750X:n ja XADV-seikkailuskootteriin.
Yamaha, KTM ja BMW sen sijaan ovat juuri tälle ajokaudelle tuomassa automatisoidulla manuaalivaihteistolla varustettuja vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi Yamaha MT-09 Y-AMT:n.
Automatisoidun manuaalivaihteiston (AMT) etuna DCT-vaihtoehtoon on keveys: sähköisesti solenoidein ohjattu ratkaisu käyttää kytkintä ja vaihteistoa samaan aikaan, ja nostaa moottorin painoa vain muutaman kilon, kun DCT-vaihteisto tuo lisäpainoa 10-12 kg.
DCT- ja AMT-vaihteistot eivät juurikaan vaikuta polttoaineenkulutukseen.
On mielenkiintoista nähdä, millainen CFMoton CVT-ratkaisu lopulta on, ja jos se päättää toteuttaa sen, minkä tyyppiseen pyörään se tulee.
Aiheesta aiemmin:
Torstai 12.12.2024 12:03
Keskiviikko 30.10.2024 10:44
Yamahan Tracer 9 -sport-touringmallisto sai huipputeknologiaa vuodelle 2025
Keskiviikko 23.10.2024 10:03
Keskiviikko 10.7.2024 09:17
Lauantai 4.5.2024 10:02
Automaattikytkin valtaa alaa: nyt tämänkin ison eurooppalaisen valmistajan moottoripyöriin
Torstai 13.8.2020 09:39
Honda-moottoripyörien DCT-kaksoiskytkinautomaatti täytti 10 vuotta