Uusi maalauslinja käyttää sähköä kaikissa prosesseissaan, joissa aiemmin hyödynnettiin fossiilisia polttoaineita, kuten esikäsittelyssä, maalaamisessa, paistossa ja kuivattamisessa. CN1 on myös koko teollisuudenalan ensimmäinen toimiva täyssähköinen maalauslinka, väittää Yamaha Motor.

Perinteiset maalauslinjat käyttävät fossiilisia polttoaineita kaikissa prosesseissaan, kuten maalin ja muiden nesteiden lämmittämisessä, maalausalueen kosteudenpoistossa, paistamisessa ja kuivattamisessa. Uuden CN1 maalauslinjan sähköinen toiminta on mahdollista yhdistämällä erilaisia teknologioita, kuten yhdessä maalivalmistajien kanssa kehitettyjä uusia maaleja, joita voidaan käyttää alemmissa lämpötiloissa, sekä kompaktimmalla tuotantolaitoksella ja uusilla eristystekniikoilla sekä ilmansyötön kierrätystekniikoilla. 

Maalausprosessin innovaatiot parantavat lisäksi uuden tuotteen arvoa ja vetovoimaa, sillä se mahdollistaa sellaisia värejä ja värien käyttöä, jotka eivät ole mahdollisia perinteisillä maalauslinjoilla. Uusi linja myös yksinkertaistaa valmistusprosessia, lyhentää valmistuksen läpimenoaikoja ja mahdollistaa yksittäisten osien jäljitettävyyden sekä tarjoaa mukavamman työympäristön.

Yamaha pyrkii hiilineutraaliksi kaikkien tuotantoketjujensa osalta vuoteen 2050 mennessä ja valmistuksen osalta jo vuoteen 2035 mennessä.

Lähde: Yamaha Motor Co.

Yamahan uuden maalauslinjan juhlalliset avajaiset helmikuun lopulla 2025.

Yamahan uuden maalauslinjan juhlalliset avajaiset helmikuun lopulla 2025.