Yamaha FJR 1300 on perinteinen sportmatkapyörä integroituine laukkuineen, suojaavine katteineen ja ja muine matkantekoon sopivine kilkkeineen. Samaan ryhmään kuuluvat mm. Honda Paneuropean ST 1300, BMW:t 1300 GT ja 1200 RT sekä vaikkapa Kawasakin GTR 1400 ja MotoGuzzi Norway tai Triumph Trophy.
FJR:n ensimmäinen malliversio julkistettiin vuonna 2002. Perusteellisemmin uusittu malli näki puolestaan päivänvalon vuoden 2013 keväällä. Tällä kertaa tutustumisen kohteena oli hieman vanhempi, vuosimallin 2007 FJR 1300. Pyörällä oli ajettu karvan verran yli 40.000 km, kun saimme sen koeajettavaksemme JT-Laitteelta Ylistarosta. Ajoimme sillä testin aikana kaikkiaan vajaat 400 km. Jammulle oli juuri tehty määräaikaishuolto, ja siinä oli tuliterät Metzelerin M6-sarjan renkaat alla.
Touring-pyörät ovat isoja ja painavia, onhan ne tarkoitettu kahden henkilön matkantekoon tavaroineen. Yamaha ei ole tässä kategoriassa mikään poikkeus, vaan sen elopaino matkakunnossa polttoaineineen ja öljyineen on kokonaista 294 kiloa, mihin tulevat parhaimmillaan kuski, kyytiläinen ja vielä matkatavarat päälle. Kun kantavuutta on käytettävissä 212 kiloa, saattaa koko kombinaatin elopaino nousta yhteensä yli 500 kiloon, mikä kannattaa muistaa äkillisiä pysähtymistilanteita ennakoidessa.
Sekä kuljettajalla että matkustajalla on Jammun kyydissä mukavat, väljät oltavat, ja samalla avaimella virtalukon kanssa toimivissa kolmessa laukussa on riittävästi tilaa matkatavaroille pidempääkin matkaa varten. Laukut ovat jämäkät ja toimivat hyvin.
Ajettavuus kohdallaan
Yamahassa on erittäin hyvä satula. Istuminen on suorastaan miellyttävää. Kun myös ajoasento on hyvä ja luonteva sekä pyörän käsiteltävyys helppoa, matkanteko sujuu kuin leikiten. Mutkaisella tiellä sillä on suorastaan nautinto ajaa, koska se on isoksi laitteeksi helppo ja vaivaton käsiteltävä. Vaikka pyörä tuntuukin etupainoiselta, mutkiin meno on varmaa ja jouhevaa.
Testiyksilön 40 000 kilometriä eivät tuntuneet ajettavuudessa lainkaan. Oma osuutensa varmassa ajokäytöksessä oli epäilemättä aivan tuliterillä Metzelerin renkailla, jotka sopivat hyvin alle. Ajaminen tuntuu mukavalta myös suorilla kiitos hyvän ajoasennon ja vakaan kyydin.
Ominaisuudet | |
---|---|
Moottori | Nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-syl |
Moottoritilavuus | 1298,0 cm3 |
Polttoainejärjestelmä | EFI |
Syl. halkaisija x iskun pituus | 79,0x66,2 mm |
Puristussuhde | 10,8:1 |
Venttiili-/imujärjestelmä | DOHC, 16 venttiiliä |
Voimansiirto | |
Kytkin | Märkä monilevykytkin |
Vaihteisto | 5-vaihteinen, toisiovälitys kardaani |
Runko | |
Tyyppi | alumiinirunko |
Joustomatka etu / taka | 135 mm / 125 mm |
Rengas etu | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Rengas taka | 180/55 ZR17M/C(73W) |
Jousitus | |
Etujousitus | Teleskooppi, esijännityksen, paluu- ja puristusvaimennuksen säätö |
Takajousitus | Kaasu-öljyvaimennin, esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö |
Jarrut | ABS |
Etujarrut | Kaksi 320 mm jarrulevyä, kaksi nelimäntäistä jarrusatulaa |
Takajarrut | 283 mm jarrulevy, kaksimäntäinen |
Mitat (P x L x K) | 2230 mm, 750 mm, 1450 mm |
Maavara | - |
Akseliväli | 1545 mm |
Istuinkorkeus | 800 / 820 mm, säädettävissä |
Polttoainetilavuus | 25 l |
Paino ajokunnossa | 291 kg |
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama) | |
Huipputeho | Teho 105.5 kW (141.5 hp) @ 8,000 rpm |
Vääntö | 134.4 Nm / 7,000 rpm |
Etuteleskoopista voi säätää sekä puristus- että paluuvaimennusta sekä jousituksen jäykkyyttä. Takavaimennin on kaasu-öljytoiminen ja sen paluuvaimennus ja jousen esijännitys ovat säädettävissä. Testiajajasta (100 kg) jousitus oli ehkä aavistuksen liian kovaksi säädetty yksin ajettaessa, mutta vaimennusta olisi voinut hieman lisätä. Kuntotarkastuksen tekijä (82 kg) puolestaan piti jousitusta liian pehmeänä samoilla asetuksilla. Mielenkiintoisia näkemyseroja! Valitettavasti emme ehtineet ajanpuutteen vuoksi kokeilla eri säätöjen vaikutusta.
Käytännön ajossa jousitus ja vaimennus selvittivät tehtävänsä kunnialla myös kuorman kanssa. Niiden toimintaa tuli huomioitua vain erikseen kuunnellessa, ne eivät asettaneet mitään rajoja nopeammassakaan ajossa tai tiukemassa kaarreajossa.
Matkakäyttöön tehty
FJR 1300:ssa on tilavien taka- ja sivulaukkujen lisäksi erilliset kaksi pientä tavaralokeroa istuimen alla sekä pieni tarvikelokero edessä katteessa. Istuimen voi säätää kahteen eri korkeuteen. Matalammassa asennossa istuinkorkeus on 80 cm ja korkeammassa 82 cm.
Korkeudeltaan sähköisesti säädettävä pleksi kuuluu FJR:n vakiovarustukseen, kuten tässä luokassa pitääkin, mutta on häiritsevää, että aina kun pyörä sammutetaan pleksi laskeutuu automaattisesti ala-asentoon. Alkuperäinen tuulilasi oli vaihdettu tuliterään JT-Laitteen maahantuomaan Secdemin pleksiin, joka suojaa originaalia paremmin varsinkin käsiä, mutta myös ylävartaloa ajoviimalta.
Ohjaustanko on varustettu portaattomasti säädettävillä kahvanlämmittimillä, joita arvostaa varsinkin kylmillä ja kosteilla keleillä. Tangon voi myös säätää kolmeen eri asentoon itselleen sopivan ajoasennon löytämiseksi, mutta ainakin käyttöohjeen mukaan se pitää teettää huollossa.
Yamahassa on lukkiutumattomat eli ABS-jarrut. Lisäksi siinä on yhdistetty jarrujärjestelmä, jossa takajarrun painaminen vaikuttaa osittain myös etujarruun. Etujarrun painaminen ei puolestaan vaikuta takajarruun. Viimemainittu tuntui hieman vaisulta, mutta etujarru puri erittäin tehokkaasti ja sen hallinta oli helppoa.Kuntotarkastuksen tekijä moitti jarrunesteitä likaisiksi, siinä saattaa olla syy takajarrun vaisuun toimintaan.
FJR 1300:ssa on käytetystä lähteestä riippuen noin tehoa 105,5 kW/8000 rpm (141,5 hv) ja se riittää vallan mainiosti. Vääntöhuippu on puolestaan 134,4 Nm/7000 rpm. Ymmärrettävistä syistä kotimaassa tehdyssä koeajossa ei hätyytelty suuremmin moottoripyörän voimareservejä. Todettakoon vain, että moottoritienopeuksissakin ohitukset sujuvat ripeästi. Voima joka tapauksessa tuntuu, ja kaasukahvan vääntö saattaa aiheuttaa hymyä suupieliin.
Yamaha FJR 1300 vm 2007 JT-laite | Arvo- sana |
Huomiot |
---|---|---|
Kuntotarkastus | MP-korjaamo 2Wheels | |
Huoltokirja | Täydellinen, seur. huoltoon noin 10 000 km | |
Ulkonäkö, yleisvaikutelma | N | |
Lamput, vilkut jne. | N | |
Istuin | H | |
Moottori | ||
Kaasukahva | N | Välystä hieman liikaa |
Tyhjäkäynti | H | |
Öljyn määrä | H | |
Jäähdytytysnesteen määrä |
N | Ei ihan ylämerkissä |
Jäähdytysjärjestelmän toiminta | H | |
Voimansiirto, kardaani | N | |
Alusta | ||
Jarrut, etu | H | |
Jarrut, taka | N | Hieman tehoton |
Jarrunesteen määrä | N | Nesteet tummat |
Jarruvalokatkaisin | H | |
Jousitus | H | Kuntotestaajan mielestä 82 kg, hieman löysä, testiajajan mielestä 100 kg, hieman kova |
Sivuseisontatutki | H | |
Eturengas | H | |
Takarengas | H | |
Ohjauslaakerit | T | Löysä, kiristettäv(iss)ä |
Johtopäätös | H | Ikäisekseen hyvässä kunnossa |
Taulukon arvosanat: H = hyvä, N = normaali, T = tyydyttävä, K = korjattava
Pyörää pitkäksi aikaa
Koeajettu pyörä oli kilometreihin nähden hyvässä kunnossa sekä ulkoasultaan, kulutusosiltaan että muutenkin. Pyörän yleisvaikutelma on siisti maalipintaa myöden, ja kaikki hallintalaitteet toimivat kuten pitääkin. Näkee, että sitä on hoidettu hyvin.
Vain kaksi kohtaa aiheutti pidempää tarkastelua kuntotestaajan 2Wheelsin Petri Hämäläisen taholta: kolahteleva kardaani ja väljältä tuntuva ohjauslaakeri. Kardaaniakselin kolahtelu ei ole vakavaa, vaan luonnollista ajokilometrien vaikutusta eikä se aiheuta toimenpiteitä. Kolahdus oli lievänä havaittavissa paikalla vaihde päälle laitettaessa. Se ei myöskään vaikuta kardaanin toimintaan tai ikään. Kilometrejä on vielä paljon edessä senkin osalta. Näillä pyörillä ajetaan paljon ja pitkiä matkoja, joten ne on myös rakennettu vastaavasti.
Ohjauslaakeri ei tuntunut ajossa millään tavalla, mutta kun etupää tunkattiin moottorin alta ylös, pieni väljyys oli havaittavissa. Kun palautin pyörän, niin JT-Laitteella otettiin asia työn alle, joten se on kunnossa pyörän siirtyessä seuraavalle omistajalle.
1300-kuutioiselle matkakäytöön tehdylle moottoripyörälle 40 000 km ei huollot tehtynä kuten tässä tapauksessa, ole kuin vasta pidennetty sisäänajo. Hallintalaitteet toimivat käytössä hyvin, ja kun pyörälle juuri oli tehty määräaikaishuolto, laitettu alle uudet renkaat ja vielä uusi pleksi, niin seuraavat 10 000 km ovat todennäköisesti varsin huolettomat, ja monet kymmenettuhannet vielä sen jälkeenkin, ainakin jos pyörää huolletaan säännöllisesti jatkossakin.
Matkamittarilukema testiin tullessa oli 40290 km ja testin päättyessä 40673, joten kokonaisajomatka oli 383 km. Kulutus testiajon aikana oli 5,5 l per sata kilometriä. On muistettava, että näin lyhyt ajojakso ei anna kuin suuntaa-antavan kuvan kulutuksesta. Kaasukäsi vaikuttaa paljon, samoin ajoreitti yms.