Yamahan Euroopan keskusvarastoa Amsterdamissa. Tavaraa liikkui koko ajan uskomattomia määriä eri suuntiin.
Yamahan Euroopan pääkonttori on valtava laitos, jo keskusvarasto toimittaa kaikkiaan miljoona varaosa-, tarvike- ja muuta pakettia asiakkaille vuosittain – varaston koko on käsittämätön. Automatisaatio on viety pitkälle, mutta edelleen suureen osaan tavaroiden siirtelyä ja lajittelua tarvitaan ihmistyövoimaa.
Joten vaikka oheisissa kuvissa ei varastossa juuri väkeä näy, niin se johtuu siitä, että meille esitettiin henkilöstön puolesta toivomus, ettei ketään työntekijöistä kuvata. Epäilemättä vieraita riittää.
Pääkonttorin yhteydessä oleva moottoripyörämuseo on kiinnostava. Mikäli kyseessä ei olisi ollut eräänlainen välietappi, senkin tutkimiseen olisi kyllä mennyt aikaa. Eniten itseäni kiinnostivat vanhat Paris-Dakar Rallyyn osallistuneet pyörät, mutta katseenvangitsijoita riitti muutenkin.
Olimme Amsterdamissa tutustumassa Yamahan teknikkokisan Euroopan mestaruusosakilpailuun. Siitä enemmän tässä jutussa: Torstai 20.3.2025 Euroopan parasta Yamaha-moottoripyörämekaanikkoa etsimässä
Oppitunnilla
Yamaha Motor Academyn johtaja Raymond Coolen esitteli yrityksen verkkokoulutuksen tavoitteita ja totesi, että japanilaisyrityksellä on kokoonpanolaitos Ranskassa, jossa valmistetaan esimerkiksi Ténéré-mallia ja skoottereita. Eu-alueen testaus ja tuotekehitysyksikkö sijaitsee Italiassa. Merkin suurimmat markkina-alueet Euroopassa ovat Ranska, Italia, Espanja, Saksa, Englanti ja Skandinavia.
Coolen totesi, että "markkinat yrityksen tuotteille ovat kompleksisemmat ja monikanavaisemmat kuin aiemmin. Samalla asiakkaat ovat tietorikkaampia, ja esittävät kovempia vaatimuksia. Kun tämä yhdistetään siihen, että yrityksissä heitä palvelevat sekä vanhan että uuden sukupolven kauppiaat, jotain piti tehdä."
Vastaus oli Yamaha Motor Academy, joka järjestää jatkuvaa koulutusta dealereille ja heidän eri tehtävissä toimivalle henkilöstölleen kaikissa tuoteryhmissä.
Raymond Coolen on Yamaha Motor Academyn sielu.
"Vahva brändiarvo tukee kestävän kehityksen mukaista kasvua, ja kauppiaalle siitä on isoa apua. Tämä on hyvin jännittävää. Tavoitteena ei ole yrittää saavuttaa oppimiskokemuksia, vaan pyrkiä kohti vakaata ja laadukasta toimintaa, Coolen selventää.
"Joka koulutusjakson jälkeen on tutkinto, ja niitä on eri tyyppisiä, osa toteutetaan livenä. Haluamme synnyttää suhteen Yamahaan ja luoda tarinan. Hyvän asiakaskokemuksen merkitys on korvaamaton. Silloin henkilöstöllä pitää olla hyvä historian tuntemus: jokainen dealeri, jokainen henkilöstön edustaja on osa samaa tarinaa. Kyse on Yamahan globaalista tavasta toimia.
E-oppimisen avulla tarjoamme mahdollisuuden oppia. Koulutus perustuu asiakasskenaarioihin esimerkiksi myynnin puolella. Miten ratkaista tilanne – ei myyntipuheella, vaan asiakaspalvelulla."
Koulutusta on erilaista, esimerkiksi vuotuisten uutuuksien ja asioiden osalta tarjolla on omanlaistaan, ja sitten taas myynnin ja huollon puolelle omanlaisiaan monella tasolla. Tarjolla on myös opettajavetoista koulutusta.
Korkeasta automaatioasteesta huolimatta käsityön määrä varastossa on suuri. Kuvassa oppaamme kierroksella.
Koulutusmateriaalit ovat nettikoulutuksissa saatavilla 18 eri kielellä myynnin ja huollon osalta.
– E-learningin hyvä puoli on siinä, että saamme kaikki samalle koulutuksen tasolle, mikä antaa pohjan myös erilaisille jatkokoulutuksille, Coolen totesi.
Coolen myös otti kantaa, miksi mekaanikkojen EM- ja MM-kisat ovat tärkeitä. European Technician Grand Prix, eli mekaanikkojen Euroopanmestaruuskisa järjestettiin nyt 11 kerran, ensimmäinen oli vuonna 1998.
Raymond Coolen: rakennamme asiakasluottamusta pitkäjänteisesti.
"Takana on halu näyttää arvostusta heidän työtään kohtaan. Samalla korostuu se, että asiakasluottamusta rakennetaan pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on myös Yamahan koulutuksen ja huollon tason buustaaminen," Coolen pohti.
Euroopan pääjohtajan puheilla
Yamahan Euroopan toimintojen pääjohtaja ja Yamaha Motor Companyn hallituksen jäsen Olivier Prévost oli myös kansainvälisen toimittajajoukon haastateltavana. Tässä hänen vastauksiin muutamiin kiinnostaviin kysymyksiin.
Yamaha Europen pääjohtaja Olivier Prevost.
Kysymys: Pohjois- ja Etelä-Eurooppa ovat markkinoina hyvin erilaiset, miten organisoitte tarjonnan sen mukaan? Etelässä kiinnostavat pienemmät, kuten mopedit, ja pohjoisessa taas isommat mallit?
Vastaus: "Operoimme erilaisilla markkinoilla USA:ssa, Intiassa, Etelä-Amerikassa ja Euroopassa. Eurooppa on alueena monimuotoisin, kompleksisin. Miksi? Myymme täällä kaikkia tuotteitamme: moottoripyöriä, skoottereita, ATV:tä, marine-tuotteita, robotiikkaa ja polkupyöriä kaikkiaan 45 maassa.
Tällaisella monimutkaisuuden tasolla työskentelemmme. Markkinoiden tarpeet ja kysyntä ovat erilaiset. Kreikkalaiset asiakkaat eivät odota samanlaisia asioita kuin norjalaiset tai ruotsalaiset moottoripyöräilijät. Joissakin maissa meillä on enemmän kysyntää työmatkatuotteille kuten mopedeille, joissakin maissa taas enemmän vapaa-ajan tuotteille, kuten moottoripyörille.
Ettei vain olisi Jytä-Jammu kuvassa.
Kysynnän kirjo on laaja, joten ilman muuta on vaikea vastata kaikkeen tähän kysyntään. Kuten kaikilla yrityksillä, meilläkin on rajalliset resurssit ja budjetit, joten on määritettävä prioriteetit. Yamahana pyrimme määrittämään tuotelinjamme niin laajaksi kuin mahdollista tyydyttääksemme erilaisia tarpeita. Tämän vuoksi meillä on mopoja, eri kokoisia skoottereita, mutta myös moottoripyöriä välillä 125-900 cc. Tämä on leikkikenttämme jossa pyrimme vastaamaan kaikkeen kysyntään.
Tiedän, ettemme pysty tyydyttämään kaikkia tarpeita. Kun menen johonkin maahan minulta kysytään, miksi teillä ei ole enempää amerikkalais(mallisia) pyöriä? Ehkä siksi, että amerikkalaistyyppisten pyörien kysyntä ei ole enää niin suurta kuin aikaisemmin? Meidän täytyy tehdä valintoja, kompromisseja.
Ja kun mietimme mallistoamme, niin sen on oltava vakaa ja sellainen, joka tarjoaa myös polun ylöspäin. Vakautta voi olla se, että tarjoamme avainsegmentin pyöriä. Sellainen voi olla skoottereiden, tai keskikokoisten tai isokokoisten pyörien kategoriassa.
Mallilinjasto voi olla sellainen, että asiakas voi tarpeidensa kasvaessa siirtyä siinä ylöspäin. Mallilinjasta hyvä esimerkki on MT 125, MT-03, MT-07, MT-09 ja MT-10-mallisto, joita skoottereissa vastaavat NMax, XMax ja TMax-tuoteperhe. Tämä isompaan malliin etenevä struktuuri on tärkeä meille. Avainmäärittäjänä on johdonmukaisesti peittää segmentin tarjonta ja varmistaa se."
Kysymys: Onko Yamaha missaamassa joitain kategorioita? Oletteko tekemässä jotain asialle? Entä Yamahan ja kiinalaisen CFMoton välinen yhteistyö? Onko tulossa esimerkiksi Ténéré 450?
Olivier Prévost uskoi Yamahan adventure-malliston kaipaavan lisää tarjontaa.
Vastaus: "Edellinen vastaus sisältää vastauksen myös tähän: jos meiltä puuttuu jokin avainsegmentti, menemme sinne.
Meidän täytyy varmistaa polku ylöspäin myös adventure-kategoriassa. Tällä hetkellä meillä on siinä vain yksi malli, joten tämä puuttuu. Joten selvästi tunnistamme tämän ja teemme toimenpiteitä sen eteen.
Yamaha ja CFMoto tekivät sopimuksen kumppanuudesta vain Kiinan markkinoilla. Siten ei ole suunnitelmia käyttää mitään CFMoton tuotteita Yamahan mallistossa Euroopassa tai muilla markkinoilla. Sellaista yhteistyötä tai kumppanuutta meillä ei ole CFMoton kanssa. Se kumppanuus on suunnattu vain paikallisiin Kiina-spesifeihin tarpeisiin."
Kysymys: Miten tärkeää kilvanajo on Yamahalle?
Vastaus: "Tämä on kysymys, jonka kuulen säännöllisesti. Ja viime vuonna luin jotain artikkelia – ranskalaisesta lehdestä – olen ranskalainen, joten luen ranskalaisia lehtiä. Joku kirjoitti, että jos katsoo MotoGP-tuloksia, Yamaha on kaukana perässä, mutta jos katsoo markkinaosuutta Ranskassa, niin Yamahalla on sijat no. 1 ja no. 2.
Hieman vanhempaa Yamaha-kalustoa.
Joten mikä on suhde markkinaosuuden ja kilvanajon välillä? Aikanaan näimme asian niin, että voita sunnuntaina, myy maanantaina. Ehkä tämä oli totta 30 v sitten tai jotain, tänään ei.
Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kilpaileminen olisi tärkeää. Racing on yksi Yamahan arvoista, kyse ei ole busineksesta. Arvomme ovat osa DNA:tamme. Haluamme ajaa kilpaa, ja haluamme tietysti myös voittaa.
Me emme kilpaile myydäksemme enemmän skoottereita. Kilvanajo on meille tapa demonstroida innovaatiointikykyjämme ja teknisiä valmiuksiamme. Tämä on tapa demota, että pystymme suunnittelemaan tehokkaan tuotteen, kehittämään uusia teknologioita, jotka tekevät meistä voittavia, ja myöhemmin tämä teknologia heijastuu massatuotantomme tuotteissa.
Joten on kyse enemmänkin keskipitkän aikavälin strategiasta tukea brändi-imagoa ja tukea brändin näkyvyyttä globaalilla tasolla. Tämän takia kisaamme MotoGP:ssä, Superbikessä ja motocrossissa ja jatkamme sitä, koska se on tärkeää meille, ja osoitamme siihen ponnistelujamme ja resurssejamme jatkaaksemme tätä toimintaa. Se on myös tapa puhutella uusia asiakkaita. Tiedämme että osa moottoripyöräilijöistä on ikääntymässä, joten miten viehättää kisamoottoripyöräilyn pariin nuorempaa sukupolvea? Meidän täytyy luoda jännitystä ja kiinnostusta, kilvanajaminen on yksi tapa. Ei ainoa, mutta yksi vaihtoehto."
Kysymys: Miten isoksi koette Yamahan brandiarvon kannalta Yamaha Motor Academyn ja koko koulutusjärjestelmänne?
Olivier Prévostin mielestä dealereiden henkilöstön merkitys sille, millainen mielikuva Yamahasta luodaan, on ratkaiseva.
Vastaus: "Kuten olen sanonut aiemminkin, he, jotka ovat kontaktissa asiakkaan kanssa, eivät ole minä täällä toimistolla tai maahantuoja kussakin maassa. He, jotka ovat kontaktissa asiakkaiden kanssa ovat ihmiset moottoripyörämyymälöissä, koska emme myy netin kautta, vaan jälleenmyyjäverkostomme kautta. Siten tämän jälleenmyyjäverkoston kyky luoda tyytyväisyyttä (asiakastyytyväisyyttä) asiakkaille, luoda intoa ostaa tuote, ja miten luoda tämä halukkuus on hyvin tärkeää.
Yhdestä näkökulmasta tarvitsemme hienon kaupan. Kun vierailet Yamaha-jälleenmyyjällä missä tahansa Euroopassa, meillä on yhteinen visuaalinen identiteetti. Kun menet dealerillemme Espanjassa, Turkissa, Englannissa tai Ranskassa, ilmapiiri on sama, ja asiakkaamme kanssa kommunikointimme arvot samat. Ja tämä visuaalinen identiteetti on myös jälleenmyyjiemme investointi. Joten visuaalinen identiteetti on tärkeä, samoin liikkeen johtaminen ja samoin myynnistä vastaavat ihmiset liikkeessä, kuten teknikotkin.
Teknikot ovat erittäin tärkeitä henkilöitä, jotka valmistelevat pyörän asiakkaalle, korjaavat sen, jos siinä on ongelmia, ja lopulta luovuttavat sen asiakkaalle huollon jälkeen mikä tekee näiden ammattimaisesta asennoitumisesta hyvin tärkeää. Se on sekä demonstraatio että näkyvä osa Yamahan osaamista.
Eli ei meidän kauttamme, jotka kerromme lehtien palstoilla tai netissä, että meillä on paras osaaminen, vaan asiakkaat heijastavat Yamahan tuotteiden laadun ja osaamisen niiden tuotteiden kautta, joita saavat jälleenmyyjiltä ja teknikoilta. Meille on erittäin tärkeää, ettei pelkästään tämän kilpailun kautta, vaan muutenkin sekä teknikot että myös jälleenmyyjät jatkuvasti opiskelevat, miten kommunikoida asiakkaan kanssa Yamahan edustajana, miten välittää Yamahan arvoja asiakkaalle.
Ponnistelemme selittääksemme tätä jälleenmyyjien edustajille kouluttautua ja harjoitella, ja tämä on erittäin tärkeää. Mutta yksi haaste, mikä meillä Yamaha-jälleenmyyjiemme kouluttamisen lisäksi on, on miten luoda yhteistyötä koulujen kanssa, jolloin oppilaat voivat jo kouluajasta lähtien osoittaa halukkuutensa työskennellä Yamaha-jälleenmyyjällä. Tämä on haaste meille kaikissa Euroopan maissa: Miten saada nuoret kiinnostumaan Yamaha-jälleenmyyjien teknisestä työstä."
Uusi adventuremalli?
Museosta löytyi myös hieman pienempi crossisivari.
Kysymys: Olinko aiemmassa vastauksessanne kuulevinani lupauksen uudesta adventure-mallista?
Vastaus: "Lupaus? Voit käyttää sitä sanaa, jos haluat. Selvästi me tunnistamme, että tarvitsemme sellaisen. Adventure-moottoripyörien luokka tulee koko ajan kilpaillummaksi kategoriaksi, johon tulee aina vain lisää ja lisää tuotteita eri brändeiltä uusine ominaisuuksineen ja moottoritilavuuksineen. Meillä on erittäin hyvä tuote, Ténéré 700, meidän on hyödynnettävä sitä ja tuotava muita tarjokkaita asiakkaille, kyllä. Tämä kategoria on meille erittäin tärkeä ja kilpailuhenkinen, meidän on puolustauduttava tässä."
Kysymys: Viittasitte pulaan osaavista työntekijöistä Euroopassa, voitteko kertoa enemmän koulujen kanssa tekemästänne yhteistyöstä?
Vastaus: "Espanjassa Sevillassa teemme yhteistyötä erään oppilaitoksen kanssa. Opiskelun aikana he voivat suorittaa Yamaha Motor Academyn sertifikaatin, jonka jälkeen voivat tulla työskentelemään Yamahalle. Haluaisimme tietysti, että henkilö sitoutuisi mahdollisimman varhain Yamahan teknikoksi, eikä menisi työskentelemään muille brändeille.
Yhteistyön tarkoituksena on tuoda oppilaitokselle Yamahan lähestymistapa työhön. Meille se on paras tapa saada sellaisia teknikkoja kuin tarvitsemme.
Saman tapainen yhteistyö on käynnissä myös Ranskassa. Siinä identifioidaan kouluaikana opiskelijoita, joilla on potentiaalia työskennellä jälleenmyyjillämme."
Yamaha Europen keskusvarastoa Amsterdamissa. Kaikki oli suurta.
Kysymys: Moottoripyörät merkitsevät intohimoa, tarvitsevatko moottoripyörämekaanikot myös intohimoa työhönsä, ja miten varmistatte että sitä on?
Vastaus: "Käytämme usein sanaa intohimo, esimerkiksi intohimo kilvanajoon. Totta, se on yksi intohimon kohde, jotkut suhtautuvat hyvin intohimoisesti racingiin. Eikä siinä mitään. Intohimoa voi olla myös toisesta näkökulmasta, kun olet teknikko, se voi tulla tunteesta 'Tein hyvää työtä, ratkaisin asiakkaan ongelman, hän saa takaisin pyöränsä joka toimii tosi hyvin'. Tämä on intohimoa tehdä työnsä hyvin, tehdä hyvää työtä. Toteuttaa työtä tyylillä, joka on linjassa Yamahan kanssa. Joten mielestäni tarvitsemme intohimoa. Tässä tuoteryhmässä, joka on moottoripyörät, on paljon intohimoisia ihmisiä, heillä on intohimoa eri perspektiiveistä, mutta intohimo on olemassa, läsnä.
Viime viikolla Espanjassa vierailin yhdellä tosi isolla dealerillä Sevillassa. Heillä oli juhla, jossa esiteltiin Tracer 9 -mallia. Mukana oli muun muassa journalisteja ja dj, joka vastasi musiikista. Hän oli yksi yrityksen teknikoista. Se on intohimoa: Tekee työnsä ei vain tienatakseen, vaan tekee työnsä, koska uskoo brändiin ja haluaa osallistua yrityksen toimintaan. Ja uskon, että useimmat mekaanikot ovat tällaisia," Olivier Prévost päättää.
Aiheesta aiemmin:
Torstai 20.3.2025 13:14