Motouutiset, Almeria, Espanja. Hotellin pihalla seisoo vaikuttava rivistö uusia Yamahoita. R7 on kauniin pyörän nimi. Moottori on tuttu, mutta kaikki muu on uutta. Moottori tottelee nimeä CP2 ja se on tuttu malleista MT-07, Tracer 700 ja Ténéré 700. Kyseessä on kaksisylinterinen rivimoottori, jossa on kuutiotilavuutta 689-kuutiosenttiä. Moottori tuottaa tehoa 54 kW, eli perinteisinä hevosvoimina 73,4. Vääntöä löytyy 67 Nm, eli vääntöä on tiputettu Ténérén moottorista yhdellä Newtonilla. Vaihteita on kuusi. Moottoria ruokkii elektroninen polttoaineensuihkutus. Pakokaasut poistuvat maailmalle katalysaattorin kautta, joka on sijoitettu mahdollisimman lähelle pakokanavia. Tämä siksi, että ratkaisulla saadaan pysymään katalysaattori mahdollisimman kuumana ja pakokaasut saadaan puhdistettua hyvin. Moottori täyttää EURO 5 päästöluokan määräykset.

Kytkin on muutettu luistokytkimeksi, joka luistaa moottorijarrutuksessa, eli se estää takapyörää lukkiintumasta.

Vetoluistonrajoitusta R7:ssa ei ole, eikä se sitä jää kaipaamaakaan, sillä moottorin tehoa on tarpeeksi, mutta ei liikaa. Jos moottoripyörästä voi sanoa, että se on kaunis, niin R7:n muotoilu on sitä. Parin metrin päästä katsoessa luulisi katselevansa R6:sta tai R1:stä. Niin hätkähdyttävää yhdennäköisyys on. Ei lienee sattumaa?

Videoarvio:

Hyvä ajoasento

Uutukaisen painoksi ilmoitetaan ainoastaan 188 kilogrammaa. Tuo saattaa olla lähellä totuutta, sillä pyörä tuntuu kevyeltä. Polttoainesäiliön kooksi ilmoitetaan ainoastaan 13 litraa, mutta sillä pitäisi päästä suomalaisilla nopeusrajoituksilla yli 300 kilometriä. Tämä siksi, että virallisen ilmoituksen mukaan R7 kuluttaa 4,2 litraa sadalla kilometrillä. Kuitenkin oman kokemuksen mukaan CP2 moottorilla pääsee helposti matalalla kolmella litralla.

Uusi R7 on todella sporttisen näköinen.

Uusi R7 on todella sporttisen näköinen.

R7 on erittäin kapea moottoripyörä. Ajoasento on sporttinen, mutta samaan aikaan luontevan tilava. Satulassa on tilaa liikkua. Kate suojaa juuri niin hyvin sporttipyörissä yleensäkin. Etu- ja takajousituksen on valmistanut KYB. Katuajossa etujousitus on hiukan liian löysä ja se melkein pohjaa tiukoissa jarrutuksissa. Katuajossa takajousitus toimii moitteetta. Runko on suunniteltu erittäin kääntyväksi ja siinä onkin onnistuttu. R7 on erittäin ketterä moottoripyörä. Painonjakautuma on ihanteellinen, etupyörällä on 51 prosenttia ja takapyörällä 49 prosenttia. Painonjakautumalla on haettu eturenkaalle lisäpitoa.

Ajovalo on led-toiminen.

Ajovalo on led-toiminen.

Vaihteisto toimii kuin unelma, se oikein imaisee seuraavan vaihteen pesään. Aamupäivä on kurvailtu Almerian pikkuteillä. On aika siirtyä tositoimiin, eli siirrymme Circuito de Almería moottoriradalle. Olen tyytyväinen, sillä olen ajanut radalla useasti ja se on yksi suosikeistani. Rata on helppo omaksua, ja mikä siellä on kurvaillessa vuorten juurella. Ajamme paikalle ja hämmästymme suuresti. Vanhan radan viereen on tehty uusi rata Circuito Nuevo Andalucia. Ajamme kuulemma sillä radalla. Ensimmäinen ajovuoro menee täysin yössä. Pyörään ei pysty keskittymään lainkaan. Rata on niin pirun vaikea. Sinne on tehty sellaisia killereitä, että oksat pois. Vedät suoralla todella kovaa. Näet edessä nyppylän ja sen takana näet suoran jatkuvan. Tulet nyppylän päälle ja huomaat, että edessä onkin neulansilmä oikealle. Kyseessä oli näkövirhe.

Etujarrun teho on julman hyvä. Tehojarrutukseen riittää kahden sormen käyttö.

Etujarrun teho on julman hyvä. Tehojarrutukseen riittää kahden sormen käyttö.

Onneksi on erittäin hyvät jarrut!

Neulansilmään jarrutuksessa on helppo havaita, että Yamahassa on erittäin hyvät jarrut. Brembon on valmistanut radiaalipääsylinterin ja sen jatkeena on nelimäntäiset, nekin radiaalikiinnitteiset etujarrusatulat. Etujarrun tehokäyttöön riittää kaksi sormea. Niin nytkin, vaikka mutka syöksyy silmille kuin pillastunut sonni. Jarrutan aivan liian kovaa, onneksi Yamahassa on lukkiintumattomat jarrut, eikä eturengas lukkiinnu.

Abs-jarruja ei saa kytkettyä mistään napista pois. Jos haluaa kytkeä abs-jarrut pois päältä, on hankittava ns. kisa-ecu, eli täysin muokattavissa moottorinohjain. Sillä saa muokattua monia asioita, esimerkiksi polttoaineenseoksia ja muita asioita.

Rata-ajossa käytössä olleissa yksilöissä oli asennettu vaihtoavustin. Se kustantaa lisävarusteena 169 euroa. Ei paha hinta. Vaihtoavustin toimii vain vaihdettaessa suuremmalle vaihteelle päin. Pienemmälle vaihto ei onnistu, koska R7:ssa on vaijeritoiminen kaasu, eikä tietokone pysty antamaan vaihtohetkellä ”välikaasua”. Vaihtoavustin toimii hienosti. Vaihtohetkellä pakoputki ”pamahtaa” hienosti, sen merkiksi, että sytytyksessä tapahtuu vaihtohetkellä pieni katkos.

Vaihtoavustin kustantaa lisävarusteena vain 169 euroa. Ei ole paha hinta erittäin toimivasta lisävarusteesta.

Vaihtoavustin kustantaa lisävarusteena vain 169 euroa. Ei ole paha hinta erittäin toimivasta lisävarusteesta.

Muutoinkin lisävarustelista on vähintäänkin kattava. Löytyy säädettäviä jarrukahvoja, jalkatappisarjoja, sirompi kilpiteline, kaatumatappeja, moottorin suojakopat jne. Kirsikkana kakussa, myöhemmin tulee markkinoille täydellinen racing-sarja. GB Racing on valmistanut mm. lasikuitukatteet ja iskunvaimennin-sarjat kisakäyttöä varten. Akrapovic on valmistanut R7:aan jo slip-on äänenvaimentajan lisäksi myös kokoputkiston. Hyvä niin, sillä alkuperäinen pakoputkisto on hiukan liian hiljainen sporttipyörään. Sanon tämän, vaikka en nykyään pidäkään kovaäänisistä moottoripyöristä. R7 vakioputkistosta ei kuulu kuin pientä tuhinaa.

Akrapovic on jo tehnyt Yamahaan slip-on-putkiston lisäksi koko putkiston. Äänet virityspakoputkistossa olivat hienon kuuloiset.

Akrapovic on jo tehnyt Yamahaan slip-on-putkiston lisäksi koko putkiston. Äänet virityspakoputkistossa olivat hienon kuuloiset.

Suoraan rata-ajoon

R7:n iskunvaimentimien vaimennukset ovat täysin säädettävissä. Mitä ilmeisemmin rata-ajossa käytettyjen yksilöiden etujousituksen sisäänmenovaimennusta oli lisätty, sillä etujousitus ei pohjannut jarrutuksissa lainkaan. Muutoinkin alustan toiminta rata-ajossa ansaitsee kiitettävän arvosanan. Runko on todella tukeva, eikä minkäänlaista vetelyä tai woblausta ollut havaittavissa.

Moottorissa riittää vetoja, toki eihän R7 ole mikään 200 heppainen tonninen. Lähinnä tehoero tonnisiin on havaittavissa Kymiringin pääsuoralla. Osaava kuljettaja vie rata-ajon harrastepäivillä ainakin Ahvenistolla R7:aa jopa kovempaa kuin normikuljettaja tonnista kyykkyä. Etuna on R7:n pieni omamassa. Sillä voi ajaa mutkat todella kovaa.

Toisella ajovuorolla radan hienoudet alkavat aukeamaan. Yamahan muihin ominaisuuksien tutkimiseen on enemmän aikaa. Mittaristo on nykyaikaan suhteutettuna melkoisen vaatimaton. Parasta siinä on erittäin näkyvä vaihtovalo, jonka toiminnat ovat säädettävissä. Muutoin hallintalaitteet ovat taattua Yamaha laatua. Kaiken kaikkiaan Yamahan R7 on piristävä uutuus sporttipyörä-luokkaan. Uutuus kustantaa 11 700 euroa ja summalla saa jokaiselle eurolle vastinetta. Uuden R7:n saa hankittua myös A2-ajokorttiluokan 35 kW:n tehoisena.

Mittaristo on selkeä, mutta informatiivisuuta on niukalti.

Mittaristo on selkeä, mutta informatiivisuuta on niukalti.

Tekniikka

  • Moottori: kaksisylinterinen vesijäähdytteinen moottori; iskutilavuus 689 cm3, 80 x 68,6 mm, puristussuhde 11,5 teho 54 kW / 73,4 hv / 8 750, vääntömomentti 67 Nm/6 500 r/min, 4 venttiiliä sylinteriä kohden
  • Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla
  • Alusta: alumiiniputki- ja palkkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka, edessä levyjarrut (298 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (245 mm), 1-mäntäinen jarrusatula
  • Mitat ja massat: pituus 207 cm, leveys 91 cm, akseliväli 140 cm, istuinkorkeus 84 cm, polttoainesäiliö 13 l, paino 188 kg, renkaat edessä 120/70 ZR 17, takana 180/55 ZR 17
  • CO2 päästö: 98 g/ km
  • Ilmoitettu kulutus: yhdistetty kulutus 4,2 l/100 km
  • Hinta: 11 700 euroa (rekisteröitynä)
  • Maahantuoja: Yamaha Motor Europe
 

Yamahan saa ostettua kolmena eri värivaihtoehtona.

Yamahan saa ostettua kolmena eri värivaihtoehtona.