– Yamahan Niken Tourilla kiertää kaikkiaan viisi pyörää ympäri Euroopan. Pyörät ovat esituotantosarjaa, ja samoja laitteita käytettiin myös Yamaha-dealereiden koulutukseen, kertoi Yamaha Suomen Jarmo Heljo.
– Koeajo tehdään ryhmässä ohjattuna siksi, että haluamme demota sitä, miten helppoa pyörällä on ajaa mutkia, ja miten hyvä pito kaarteissa kahdesta eturenkaasta löytyy.
Saavuin Vantaan Tuupakassa sijaitsevaan myymälään pian liikkeen auettua lauantaina kymmenen jälkeen, ja ensimmäinen ryhmä Nikenistä kiinnostuneita oli juuri lähtemässä matkaan.
Niken on varsin futuristisen näköinen laite, ja viiden samanlaisen vähän robotinkaltaisen pyörän liikkuminen herätti kyllä katujen varsilla liikkuneissa ansaittua huomiota.
Satuin pääsemään jo seuraavaan lähtöön mukaan. Puolen tunnin mittaista koeajoa veti Jarmo Heljo, ja reitti kulki tietenkin varsin mutkaisia teitä.
Kahden miekan koulukuntaa
Pyörän nimi "Niken" tarkoittaa kahta miekkaa (Ni=kaksi ja Ken = miekka), ja se sisältää samalla viittauksen kuuluisaan samuraihin Miyamoto Musashiin, joka perusti aikanaan kahden miekan koulukunnan. Musashi on japanilaisen samurai-genren suurimpia sankareita ja "kensei", eli miekkapyhimys. Hän oli kuuluisa muun muassa hurjasta luonteestaan ja lukemattomista käymistään kaksintaisteluista. Aikanaan hän vetäytyi voittamattomana luolaan, jossa vietti loppuikänsä erakkona ja kirjoitti kuuluisan miekkataistelutaitojen oppaan "Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys". Kirja on samalla opas soturin Tielle, bushidoon.
Musashi kutsui kirjassaan miekkakoulukuntaansa nimellä "Niten ichi" (kaksi taivasta yhdessä) tai "Nitō ichi" - kaksi miekkaa yhdessä. Musashin perustama kenjutsu-koulu elää edelleen, ja se tunnetaan nimellä "Hyōhō niten ichi -ryū".
Niken perustuu MT-09-malliin
Nikenin perustekniikka on kotoisin MT-09-mallista, kuten esimerkiksi vääntävä 3-sylinterinen 847 kuutiosenttimetrin crossplane-moottorikin. Pyörässä on kaksi LED-ajovaloa ja parkkivalot istuvat virtaviivaisiin piirteisiin. Katteen muoto ja ilme korostavat kahden etupyörän hyvin näkyvillä olevaa kallistumiseen soveltuvaa pyörätuentaa, ja tekevät siitä futuristisen ja scifi-ilmeisen näköisen.
Nikenin ajo-ominaisuuksia on optimoitu tavanomaista pidemmällä, 552 mm:n pituisella, alumiinitakahaarukalla. MT-09-katupyörän takahaarukkaan verrattuna 15 mm:n pidemmän takahaarukan pitäisi vakauttaa ajokäytöstä etenkin kaarteissa.
Lisäksi kuljettaja istuu noin 50 mm taaempana kuin esimerkiksi MT-09-katupyörässä. Istuma-asennon ansiosta paino jakautuu kuljettajan kanssa etu/takaosan välillä melko tarkalleen tasan 50:50.
Mallin suurin kallistuskulma on täydet 45-astetta. Tämän on mahdollistanut etupään kaksiakselinen ns. Ackermann-ohjausrakenne ja pyörien ulkopuolella olevan jousituksen USD-teleskoppiputkien välinen nivelöinti.
USD-teleskooppiputkissa on puristus- ja paluuvaimennuksen erillissäädöt. Näin iskunvaimennuksen ominaisuudet on hienosäädettävissä kuljettajan ajotyylin mukaan. Kahden etupyörän kapea 410 mm:n raideväli tekee ohjauksesta luontevan ja etupää on myös mahdollisimman kapea.
Käytännön kokemuksia
Me koeajokierrokselle lähtijät kokoonnuimme pyörille, ja Jarmo Heljo esitteli lyhyesti pyörän ja sen käytön. Sitten kypärät päähän ja liikkeelle.
Pyörän selkään noustessa etupään massan olemassaolon tiedosti, ja sen kahden 15 tuuman pyörän olemassaolo tuntui, mutta ei haitannut millään tavalla. Koska etupyörät kallistuvat, pyörä ei tietenkään pysy itsestään pystyssä, mutta sen selässä oli silti helppo tasapainoilla pitämättä jalkoja maassa, joten tuplaetupää kyllä stabiloi sitä paikalla ollessakin.
Kun pyörän perustoimintaan ensin tottui, ensimmäinen ajatus oli, että "tämähän on aivan samanlainen ajettava kuin mikä muu (ketterä) pyörä sinänsä".
Etupään kaksipyöräisyys ei siis ajossa "vaivannut" millään tavalla. Reitin soljuessa läpi risteyksien, kadunkulmien ja lopulta kaarteisten pikkuteiden luottamus etupään toimintaan kasvoi koko ajan, ja mitä pitemmälle matka jatkui, sitä leveämpi oli hymy huulilla. Ketteryys ja helppo kaarteisiin meno sekä pienestä ketkuilusta ja lisäkallisteluista mutkien keskellä huolimatta valtava pito.
Koeajo päättyi tietenkin aivan liian pian, ja paluu Tuupakkaan tapahtui "tätä olisi kiva kokeilla lisää" -tunnelmissa. Muidenkin koeajossa mukana olleiden suut olivat messingillä, joten en ollut tuntemusteni kanssa todellakaan yksin. Samat ilmeet olivat olleet havaittavissa myös edellisellä ryhmällä näiden palauttaessa pyöriään.
– Kun koeajoimme näitä alppiteillä tiukoissa serpentiineissä äärirajoilla, niin takapää lähti luistoon asti, mutta etupää piti silti linjansa, Jarmo Heljo kertoi palattuamme. – Se kertoo jotain etupään pidosta.
Kokemusten perusteella tuo on helppo uskoa. Kaksi 15 tuuman eturengasta toimii selvästi paremmin kuin yksi. Ainakin silloin, kun ne ovat kallistuvia kuten Nikenissä.
Tiivistetysti kahdesta kallistuvasta etupyörästä ei ajossa ole mitään haittaa - ainoastaan selviä etuja.
Johdettu koeajo ei tarjonnut mahdollisuutta testata tosissaan esimerkiksi jarruttamista. Voisi kuvitella, että pysähtymismatka lyhenee merkittävästi kolmannen pyörän ansiosta, kun kaupan on lisää kitkapintaa.
Kenelle?
Kolmipyöräinen moottoripyörä on aina omalla tavallaan - ainakin vielä - kuriositeetti. Nykyiset kolmipyöräiset on enimmäkseen suunnattu sellaisille, joiden ikä tai muut rajoitteet estävät kaksipyöräisen pyörän hallinnan. Kolmipyöräinen ei välttämättä myöskään edellytä A-korttia, vaan sitä voi ajaa normaalilla auton ajokortilla, kuten esimerkiksi CanAm Spyderia.
Taistelussa kuluttajien sieluista ei niinkään toisten moottoripyörävalmistajien kanssa, vaan muitten ajanvietetapojen kanssa valmistajat ovat ottaneet monenlaisia keinoja käyttöönsä helpottaakseen moottoripyörän stongaan tarttumista. Honda esimerkiksi valmistaa automaattivaihteisia moottoripyöriä - kytkimen ja vaihteiden käyttö kun on alkuun vaikeaa, ja saattaa jollekulle olla iso kynnys.
Turvallisuuden parantaminen on myös yksi vaihtoehto. Siitä kertovat monenlaiset elektroniset apuvälineet kuten ABS-jarrut, sutimisenesto, wheelien ja stoppien estot ja vaikkapa Ducatin tuleva törmäyksenvaroitustutkajärjestelmä.
Onko Niken nähtävä tässä samassa jatkumossa, jossa motoristille tai sellaiseksi aikovalle tarjotaan MotoGP-tason kaarreajoelämyksiä turvallisesti? Ja onko avain sanassa "elämys", jonka kutkuttavuus tietysti kasvaa, kun se yhdistetään moottoripyörään?
Ja lopuksi Jarmo Heljon sanoin: – Etupyörien väli määrittää sen, lasketaanko kolmipyöräinen autoksi vai moottoripyöräksi. Nikenin etupyörien väli on juuri niin pieni, että tätä ei voi ajaa kuin moottoripyöräkortilla.
Niken on siis moottoripyörä, mielenkiintoinen sellainen.