(Tero Kiira, Espanja) Harley-Davidson on ison edessä. Monien mielestä merkki ei saisi uudistua ja sen pitäisi olla edelleen vanhoillinen. Toiset ovat sitä mieltä, että viimeistään nyt merkin on uudistuttava. Merkki onkin uudistunut kaikessa hiljaisuudessa. Moni ei vain tiedä sitä.
Lue lisää ›
Motouutiset-moottoripyörälehden ensimmäinen kestotestimoottoripyörä on Hondan uunituore CRF1100L Africa Twin Adventure Sports -malli. Ajamme kesän mittaan sillä noin 15 000 kilometriä, jotta saamme selvitettyä, millaisesta pyörästä oikeasti on kyse, ja miten isolla kädellä uusittu malli toimii eri olosuhteissa.
Lue lisää ›
(Tero Kiira, Teneriffa) Tero kävi Teneriffalla testaamassa Yamahan uuden Tracer 700:n. Ohessa uuden, ketterän pyörän videoarvio.
Lue lisää ›
(Tero Kiira, Teneriffa, Espanja) Resepti hienon moottoripyörän valmistamiseen on yksinkertainen. Tarvitaan hyvä moottori. Ripustetaan se tukevaan runkoon ja jousitus säädetään vastaamaan muita ominaisuuksia. Ajoasennon pitäisi olla niin luonteva, että satulassa viihtyy pitkiäkin matkoja. Hyppää kyytiin, lähdetään tutkimaan vastaako uusi Yamaha Tracer 700 näitä tavoitteita?
Lue lisää ›
Tero Kiira kävi Teneriffalla koeajamassa uuden muskeli-Triumphin ja innostui kokeilemaan asiaa, jota tehtaan edustajienkaan mukaan kukaan ei ollut aiemmin kokeillut: lähtemään paikaltaan isolla, raskaalla pyörällä kuutosvaihteella. Katso miten kävi.
Lue lisää ›
(Tero Kiira, Teneriffa, Espanja) Uusi Triumph Rocket 3 on saanut melkoisen vastaanoton Suomessa. Huhujen mukaan uudistunutta Rockettia on myyty jo reilusti yli 50 kappaletta, vaikka ostajat eivät ole uutuutta päässeet vielä edes koeajamaan. Motouutiset pääsi. Laitetaan uusi 2,5 litrainen moottori tulille ja lähdetään koeajolle!
Lue lisää ›
(Cascai, Portugali) Eniten hallaa ikinä skoottereiden myynnille meillä Suomessa on tehnyt laulaja Mika Sundqvist laulullaan ”Moottoripyörä on moottoripyörä”. Kappaleessa lauletaan: ” Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä. Namusia naisia katsastan, moottoripyörällä ratsastan. Moottoripyörä on moottoripyörä, skootteri on lälläripyörä”. Mitä ilmeisemmin Sundqvist ei ole ajanut uudella Yamahan TMaxilla. Se ei ole lälläripyörä. Hyppää kyytiin. Lähdetään koeajolle.
Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita.
Lue lisää ›
BMW päivitti viime syksynä sporttisemman matkapyörämallinsa eli R1200RS:n 1250RS:ksi. Moottorin suuremman kuutiotilavuuden lisäksi tarjolle tuli lisää huipputehoa ja erityisesti alavääntöä uuden kaksoisimunokka-akselin avulla. ShiftCam-teknologian avulla imuventtiilit säätyvät kierrosluvun mukaan. Tommi Lumiaho kävi koeajamassa uutuuden.
Lue lisää ›
Yamaha on vallannut keskikokoisten nakupyörien markkinat Keski-Euroopassa. Resepti tähän on yksinkertainen mutta toimiva. Käytetään samaa moottoria monessa mallissa. Karsitaan elektroniikka minimiin. Laitetaan hyvät ajo-ominaisuudet ja päälle lätkäistään todellinen ”hinnat alkaen” lappu. Uusi pikku-Ténéré on valmistettu juuri tällä tavoin. Mutta onko siitä mihinkään?
Lue lisää ›
(Tero Kiira, Portland, Yhdysvallat.) Yhdysvaltalainen Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Alussa heidän moottoripyöränsä suunniteltiin suorituskyky edellä. Sitten siirryttiin valmistamaan cruisereita. Jonkin ajan päästä siirryttiin customeihin ja niistä luontevasti isoihin matkapyöriin. Valmistaja on osoittanut, että suuresta koostaan huolimatta, se osaa haistella markkinoita herkällä nenällä. Nyt Harley-Davidson esitteli täyssähköisen Livewire-moottoripyörän. Onko tässä meidän tulevaisuutemme? Motouutiset olivat paikalla, kun lehdistö päästettiin tositoimiin.
Lue lisää ›
Koeajajamme Tommi Lumiaho kävi testaamassa Triumphin uusiutuneen Tiger 1200 XCA:n. Ryhtiä riittää sekä pyörässä että sen arvioinnissa. Miten Trumppa selvisi Tommin pyörityksessä?
Lue lisää ›
Yamahan Niken Tour ylsi viime lauantaina ja sunnuntaina Suomeenkin asti, jolloin kiinnostuneilla oli mahdollisuus puolen tunnin ajan koeajaa tätä uutta kallistuvakolmipyöräistä. Tässä varsinaiset pikavaikutelmat pyörästä, jolle Yamaha lupaa samanlaista ajo- ja erityisesti kallistelunautintoa, kuin mitä ammattilaiset saavat radalla. Nikenissähän on kaksi rinnakkaista etupyörää, jotka kallistuvat, joten pyörää ohjataan kuten normaalia kaksipyöräistä.
Lue lisää ›
Minulla oli perjantaina tilaisuus ajaa muutama kymmenen kilometriä viime syksynä EICMA:ssa esitellyllä uunituoreella ja täysin uusitulla Honda Gold Wingillä vuosimallia 2018. Emme normaalisti kommentoi näin pienen kokeilun perusteella yhtään mitään, mutta tässä tapauksessa on pakko. Keskityn vain niihin asioihin, mitä ehdin kokeilla, muu jääköön varsinaisen koeajon huoleksi.
Lue lisää ›
Koeajot
Moto Guzzin V9 Bobberista on olemassa kaksi rinnakkaismallia, perus-V9 ja customimpi versio Roamer. Bobber on näistä se, josta on riisuttu pois kaikki epäolennainen, vain itse asia, moottoripyörä on jäljellä. Pyörässä on 16" vanteet, leveät renkaat, matala ohjaustanko ja tietenkin bobbermainen tyyli, tunnelma ja ajo-ominaisuudet sekä hyvässä että pahassa. Miten bobberilla ajamisesta selvisi sporttipyöräorientoitunut testikuskimme?
Lue lisää ›
Odotin vuoden 2017 Suzuki GSXR1000:ltä valtavaa huipputehoa, hyvää alavääntöä, kevyttä käsiteltävyyttä, epämukavaa ajoasentoa, sekä pintakovaa ja vaikeaa alustaa. Osa odotuksista toteutui, osa ei. Alla asiasta tarkemmin.
Lue lisää ›
Koeajoin viime kesänä Harley-Davidsonin vuoden 2017 Street Gliden. Malli on yksi niistä, joka on varustettu uudella Milwaukee 8 -moottorilla. Tässä versiossa kyse oli 107-tuumaisesta voimanlähteestä. Ajattelin, että moottori on uusi, mutta että tuskin monikaan asia lopulta on muuttunut. Olin väärässä. Vaikka paperilla koneeseen ei olekaan tullut kovin paljon lisää tehoa ja vääntöä, niin ne ovat osuneet juuri oikeaan kohtaan, ja koko pyörä oli parempi käsiteltävä ja käskytettävä kuin aiemmin. Itse asiassa se tuntui juuri sellaiselta, kuin olen aina ajatellut, että Harrikan pitäisi tuntua: raskas, mutta riittävän helposti reagoiva, ja sopivan rytisevästi vääntöä, kun sitä haluaa. Ja sitähän aina joskus haluaa, kun kerran tällaisella pyörällä on liikenteessä.
Lue lisää ›
Motouutiset koeajoi Ducatin XDiavelin markkinatilanteessa, jossa vahvat huhut väittävät Harley-Davidsonin ostavan Ducatin itselleen hakiessaan nostetta omaan tilanteeseensa. Ajatusmaailmojen täydelliseksi sekoittamiseksi XDiavelin sarviin olikin sopivaa laittaa paatunut Harley-Davidson- ja Buell-kuljettaja ottamaan selvää Power-Cruiserin luonteenpiirteistä. Ducati XDiavelista löytyikin hienoja ominaisuuksia herrasmies-cruisailijoille, mutta myös niille, jotka eivät ole vielä aikuistuneet siihen kategoriaan.
Lue lisää ›
Honda XAdventure on erikoinen kapistus. Honda mainostaa sen sopivan yhtä hyvin suurkaupungin kaduille ja pienille kujille urbaaniin menoon kuin hiekka- tai metsäteille, kun etsitään sitä salaista uimapaikkaa tai eväsretkipaikkaa vaikkapa kahdelle. Miten se sitten oikeasti toimii kaksoisroolissaan? Pyörä on omassa luokassaan jossain skootterin ja moottoripyörän välimailla, ja seikkailullisuus antaa sille aivan oman aspektinsa.
Lue lisää ›
BMW:llä on nykyään hyvä konsepti: rakennetaan perusmalli koetellun moottorin ympärille, ja varioidaan sitä muodin ja kuluttajien kiinnostuksen mukaan. Tästä linjasta hyvä esimerkki on R nineT. Ensin tuli varsinainen R nineT, joka on ikäänkuin lippumalli, sitten Scrambler, ja nyt Urban G/S. Viimemainitulla ajoimme parina päivänä. Tosin ensimmäisen päivän ajonautintoa rajoitti 11 asteen lämpötila ja melkoinen vesisade. Mitä mielikuvia Urbaaniversio R nineT:stä sitten herätti?Monenlaisia.
Lue lisää ›