Hondan CRF1100 -mallit jakautuivat tänä keväänä entistä selkeämmin kahteen sarjaan, kun varsinaisesta Africa Twinistä tuli enemmän huonoille teille ja pöpelikköihin suunnattu kuin nyt kestotestissä oleva Adventure Sports (AS) -malli, joka on matkapainotteisempi. Africa Twin on siis karkeasti ottaen sellaisille globetrottereille tarkoitettu, jotka ovat valmiita menemään pyörillään mihin tahansa, kun taas AS mahdollistaa kyllä pahoihinkin paikkoihin menemisen, mutta on maantie- ja sorapainotteisempi versio.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020.

Molempien mallien sydämenä toimii sama moottori, joka uudistettiin Euro 5 -päästövaatimusten mukaiseksi. Moottorin kuutiotilavuus on kasvanut 998 cm3 1084 kuutiosenttimetriin ja teho samalla 70 kilowatista 75 kilowattiin eli 102 hevosvoimaan. Vääntö puolestaan kohosi samalla 99 Nm:stä 105 Newtonmetriin. Moottori perustuu samaan rakenteeseen kuin aiemmin, ja siinä on Hondan motocross-malleista tuttu Unicam-venttiilikoneisto. Tehon ja kuutiotilavuuden noususta huolimatta moottori on 2,5 kg kevyempi.

Luvassa on siis aiempiin malleihin verrattuna lisää tehoa ja vääntöä, mutta miten se näkyy käytännössä, on mielenkiintoinen kysymys.

Elämää ja elektroniikkaa

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020. Vasen kahva.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020. Vasen kahva. Elektroniikan ohjaamiseen tarvitaan kytkimiä.

Honda on viime vuosina saanut osakseen kritiikkiä siitä, että se on ollut jäljessä elektronisten apuvälineiden osalta. Ei ole enää. Varsinkin Adventure Sports -malli on varustettu erittäin kattavalla elektroniikkapaketilla. Kesän mittaan näemme, miten hienosti paketti toimii.

Uudessa Adventure Sportsissa on aiempaa kevyempi runko, kaventuneet rally-tyyppiset katteet ja myös ajoasennon pitäisi olla aiempaa parempi.

AS on varustettu kuusiakselisella inertianmittausyksiköllä (IMU), joka on tuonut tullessaan erilaiset ajo-ohjelmat, sutimisen eston, lukkiutumattoman kaarrejarrutuksen, keulimiseneston, takapään nousun eston ja automaattivaihteisissa pyörissä myös kaarreajon hallinnan. Siinä järjestelmä huomioi kaarteen ja ajoittaa vaihtamisen siten, ettei se häiritse ajoa. Takajarrusta saa ABS:n kytkettyä halutessaan pois päältä.

Uutta on myös värillinen 6,5 tuuman TFT-kosketusnäyttömittaristo, jonka kautta pyörän toimintavalintoja ohjataan. Siinä on Apple Car Play -valmius ja kytkentämahdollisuus Bluetooth-laitteille.

Pyörässä on täys-Led-ajovalot ja automaattinen päivänvalotoiminto. Lisäksi siinä on tietokoneohjattu kaarteisiin kallistettaessa toimiva kolmiasentoinen (-valoinen) kaarreajovalojärjestelmä, joka automaattisesti säätää valokeilan leveyttä kallistuksen mukaan.

Ettei lista jäisi liian lyhyeksi, Adventure Sportsissa on nyt myös vakionopeudensäädin, latauspistoke lisävarusteita varten, kaksi USB-liitäntää ja lämpökahvat vakiona.

Matkantekoa varten

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020.

Adventure Sportsin polttoainetankin tilavuus on kasvanut 24,8 litraan, jolla pitäisi pystyä ajamaan noin 500 kilometriä tankillisella. Tuulilasi on säädettävä, ja myös katteet ovat aiempaa leveämmät. Kunnollinen pohjapanssari ja alumiininen tavarateline täydentävät toiminnallisuutta.

Mallin satula on aiempaa kapeampi ja istumakorkeus on 50 mm alempi kuin aiemmassa AS:ssä ja säädettävissä joko 850 mm tai 870 mm korkeuteen.

Vilkuissa on hätäjarrutustoiminto ja automaattinen palautus. 

Adventure Sports -malliin saa tehdaslisävarusteena Showan EERA sähkösäätöiset iskunvaimentimet. Iskunvaimennuksen neljän perusasetuksen (SOFT, MID, HARD ja OFF-ROAD) lisäksi voi kuljettaja halutessan räätälöidä itselleen sopivimman version järjestelmän USER asetuksessa. Vaimennuksien lisäksi myös takajousen esijännitys on silloin sähkösäätöinen. Me kuitenkin halusimme Adventure Sportsin kestotestiimme nimenomaan perinteisellä jousituksella varustettuna.

AS:n alustaa on päivitetty. Siinä on CRF450R:n tyylinen takahaarukka, jonka pitäisi parantaa takapyörän pitoa ja ajotuntumaa. Lisäksi sekä edessä että takana on uudet jouset ja optimoidut vaimennuksen säädöt. Sekä etuhaarukka että takavaimennin ovat jousen esijännityksen ja puristus- sekä paluuvaimennuksen osalta täysin säädettäviä. Maavara on säilynyt ennallaan 250 millimetrissä.

Vannekoko säilyi muuttumattomana. Se on edessä 21” ja takana 18”. Ensiasennusrenkaina on Metzeler Karoo Streetit, edessä 90/90 21 ja takana 150/70 18 70H. Jossain vaiheessa kesää pyörään vaihdetaan alle paremmin maastoon sopivat renkaat.

Jarruista sen verran vielä, että edessä on kaksi kelluvaa 310 mm:n piparkakkulevyä ja takana yksi 256 mm levy.

Kaksoiskytkinautomaatti

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020. DTC-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020. DTC-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Kestotestipyörämme on varustettu kuusivaihteisella DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Meillä on aiempiakin ajokokemuksia sillä varustetuista pyöristä. On mielenkiintoista nähdä, miten eri kuljettajat tulevat reagoimaan automaattiin, ja alkaako pidempi ajaminen automaatilla hirttää kiinni, vai tuntua korvaamattoman miellyttävältä.

DCT-automaatissa on kolme eri asetusta, joista S sporttiseen ajoon, D matka-ajoon ja M tarkoittaa käsin vaihtamista. Tosin testipyörämme on automaattisesti mukana tulevien fläppivaihtimien lisäksi varustettu lisävarusteena saatavalla vaihdepolkimella. Sen käyttöä odotamme mielenkiinnolla. Kytkinkahvaahan automaattivaihteisessa pyörässä ei olekaan, sen tilalla on käsijarru ja sen lukituskahva.

Vaihteistossa on myös G-nappi, joka parantaa takapyörän pitoa maastoajossa ja nousun jyrkkyyden mukaan säätyvä säätyvä automaattinen vaihto-ohjelman säätö.

Kestotestiin lähdössä

Kestotesti-Hondassamme on niukasti lisävarusteita. Siihen otettiin mukaan vain Hondan omat sivulaukut sekä jo aiemmin mainittu vaihdepoljin. Lisäksi jälkitoimituksessa on tulossa keskiseisontatuki.

Pyörän lähtöhinta on 25 180 euroa, sivulaukut maksavat 1000 euroa, vaihdepoljin 467 euroa ja keskiseisontatuki 206 euroa. Täten pyörän kokonaishinnaksi muodostuu 26 853 euroa.

Raportoimme kokemuksistamme paitsi testin lopuksi, myös ajamisen ensivaikutelmista 1000 kilometrin huollon yhteydessä sekä matkan varrelta. Pyörällä on tarkoitus käydä testijakson loppupuolella myös vähän kauempana, mutta se on asia, johon koronavirustilanteella ja siten viranomaisilla on oma sanansa sanottavana.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020.

Pohdimme kovasti, miten pitkä matka modernilla moottoripyörällä pitää ajaa, jotta voi puhua "kestotestistä". Kuten tiedämme, valtaosa moottoripyörien koeajoista on päivän tai muutaman päivän mittaisia, joten sinä aikana ei kunnolla päästä sisälle pyörän sielunelämään.

15 000 kilometrin aikana ja ainakin kolmen eri testikuljettajan toimesta selviää varmasti, miten hyvin Africa Twin Adventure Sports soveltuu omaan käyttötarkoitukseensa. Matka määräytyi lopulta huoltovälin (tässä pyörässä 12 000 km) ja sen päälle ajettavien "loppukilometrien" mukaan.

Lisäksi Adveture Sportsia vertaillaan matkan varrella myös eri valmistajien vastaavantyyppisiin tuotteisiin.

Sen takaamme kuitenkin, että pyörä ei tule pääsemään helpolla, vaan sen ominaisuuksista revitään kyllä kaikki mahdollinen irti.

Palaamme aiheeseen pian. Jos näette meidät ja kestotesti-Hondan maailmalla, tulkaa moikkaamaan. Muistetaan vaan pitää se parin metrin väli.

Aiheesta aiemmin:

Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 2020; ominaisuudet, tekniset tiedot, hinta, katso kuvat

Honda CRF1100 Africa Twin 2020: offroad-kykyisemmän mallin tekniset tiedot, ominaisuudet, hinnat, kuvat

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020. Kestotesti aloitettiin osin talvisissa maisemissa.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2020. Kestotesti aloitettiin osin talvisissa maisemissa.