BMW R nineT Urban G/S on omalla tavallaan hinnat alkaen malli, sillä perusversiossa ei ole muita lisävarusteita kuin ABS-jarrut. Jos ottaa paketin, jossa on mukana luistonesto, niin samalla sekä ABS että luistonesto ovat poiskytkettävät. Luistonesto oli myös lisävarusteena koeajamassamme versiossa. Samoin lämpökahvat.
Uuden pyörän hinta on 17 990 euroa plus toimituskulut. Onko se paljon vai vähän, on mielenkiintoinen juttu, jossa on monta puolta. Kukin tehköön oman arvionsa, tässä tarjolla omia kokemuksiamme.
80-luvun G/S oli rautaa
Urban G/S on tribuutti vanhalle 80-luvun 80 G/S:lle jota pidetään koko seikkailupyörägenren isoisänä tai ainakin isoisän serkkuna. Eikä ilmeisesti aiheetta. Sillä seuraava tarina on tosi, ja sellainen voi sattua vain moottoripyörän testaamisen ihmeellisessä maailmassa.
Olin tänään keskiviikkona ajamassa kyseisellä pyörällä Porvoossa, ja parkissa selvittelemässä ovatko Urbanin etuteleskoopit ja takavaimennin säädettäviä (etuteleskooppi ei ole, takavaimentimen jousituksen jäykkyys ja paluuvaimennus kyllä), kun viereeni pysähtyi mieshenkilö, joka kysyi: "Mikä malli tuo oikein on, kun se muistuttaa niin paljon vanhaa pyörääni?"
Arvasitte oikein. Hänellä on edelleen ajossa vuosimallin 88 R 80 G/S, ja yhdennäköisyys oli kuulemma ilmeinen. Ei tarvinne kertoa, että hän on ollut uutena ostamaansa (legendaariseen) pyörään hyvin tyytyväinen. Valtaosa ajosta tapahtuu päällystetyillä teillä, mutta vanhakaan 80 G/S ei vierasta hiekkateitä, ja alusta on sopivalla tavalla pehmeä, niin että sillä on mukava ajaa myös sora- ja hiekkateitä sekä metsäpolkuja.
Tosin takaiskunvaimennin on aikanaan vaihtunut huollettavaan Öhlinsiin. Ilmeisesti myös joustot ovat pidemmät kuin nykymallissa. Täysin katteettomalla pyörällä - ei edes Urbanin lippaa - ei kuulemma tee mieli pitää satasta suurempia nopeuksia ja jos oikein puristaa, sataakahtakymppiä voi ajaa puolen tunnin ajan putkeen. Se ei kuitenkaan ole estänyt tekemästä pyörällä tosissaan matkaa mm. Välimerelle asti. Satanen riittää hyvin matkanopeudeksi.
Yksinkertaista iloa
Palatakseni moderniin Urbaniin, noudin pyörän tiistaina, ja jo ensimmäinen käyntiäänen kuuleminen pisti hymyn karehtimaan suupieliin. Pyörän tuonut henkilö totesikin, että "ajaminen tällä on yhtä juhlaa - odota vaan".
Kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen bokseri pitää luonnollisesti omanlaistaan ääntä. Kun vaimenninpuoli on vielä hoidettu sopivasti kumisevalla pöntöllä, ääni miellyttää korvaa, ja sitä on riittävästi, muttei liikaa.
Ja totta, pyörällä ajaminen on yhtä juhlaa niin kauan kuin vauhti pysyy satasessa tai sen alle. Etuosan lipasta ei ole mitään iloa muuta kuin visuaalisesti.
Ajoasento on 180-senttiselle kuljettajalle vähän etukeno, ja polvet ovat hieman koukussa, muttei liikaa ainakaan parinsadan kilometrin yhtäjaksoisessa ajossa. 850 mm:n istumakorkeus riittää siihen että 180-senttisen kuljettajan jalkapohjat ylettyvät maahan asti.
Hallintalaitteet ovat yksinkertaiset, ylimääräistä ovat oikeastaan vain ABSin ja luistoneston kytkimet sekä kahvanlämmittimen kytkin.
Mittaristo on äärimmäisen pelkistetty, nopeusmittari ja matka / tai kilometrimittari eikä juuri muuta varoitusvaloja lukuunottamatta. Muun muassa moottorin kierroslukumittari ja polttoainemittari loistavat poissaolollaan. Ehkäpä suurikokoinen öljynjäähdytin edessä riittää takaamaan sopivan käyntilämpötilan useimmissa kuviteltavissa olevissa olosuhteissa.
Nappularenkaat valuvantein
Pyörässä on alla "rupuli"kumit, nappularenkaat, edessä 19 tuuman ja takana 17 tuuman. Normaalisti pyörä tulee valuvantein, mutta tilaamalla myös pinnavanteilla ilman eri kuluja.
Pyörä on ketterä ja vikkelä kaupungissa, maan- ja sorateillä. Nappularenkaat antavat soralla pitoa ja tehokas 81 kilowatin alias 110 hevosvoiman moottori riittää pyörän kiidättämiseen haluttua vauhtia. Tehoa korostaa vielä tasaisesti vääntävä moottori, joka murahtaa mukavasti, kun sille antaa sopivilla kierroksilla kaasua.
Pyörän jarrut ovat ainakin edessä Brembon käsialaa ja todella tehokkaat. Toisaalta kokeilemallani pyörällä oli ajettu vasta 147 kilometriä, kun sain sen käyttööni, joten kaiken pitääkin toimia kuin unelma.
Tähän malliin ei ole saatavilla lisävarusteenakaan elektronisesti säätyvää jousitusta, jota kaipaisi tämäntyyppiseen malliin.
Ajokokemuksia
Urbanin jousitus tuntui kovalta: se sopii hyvin tasaiselle asvaltille ja tasaiselle hiekkatielle, mutta röpelöisellä soralla ja epätasaisilla pinnoilla hampaitten paikat olivat koetuksella. Jos tosissaan aikoo ajaa huonoissa olosuhteissa, kannattaa takavaimentimen jousitusta säätää pehmeämmäksi ja mahdollisesti myös pudottaa renkaitten ilmapainetta.
Vaikka pyörän joustovarat ovatkin "vain" katupyöräluokkaa, moottori, runko ja renkaat antavat kyllä mahdollisuuden revittää vähän rankemmissakin olosuhteissa kuskin kantin ja osaamisen mukaan. Pyörässä on myös endurojalkatapit, joten ulkoisesti asia on kunnossa. Pyörää on myös kohtuullisen helppo ajaa seisaaltaan.
Joka tapauksessa niillä teillä, millä Urbanilla ajaminen sujui nautinnollisimmin, kuten mutkaiset piki- ja savipäällysteiset tai tasaiset soratiet, myös hymykin oli herkässä. Eipä silti, pyörä on helppo käsiteltävä myös kaupungissa leveän ohjaustangon ja täsmällisen ohjautuvuuden ansiosta.
Kenelle tarkoitettu?
Urban-mallinimi vahvennettuna perinteikkäällä G/S-merkinnällä antaisi ymmärtää, että kyseessä on kaupunkioloihin suunniteltu liikenneväline, jolla on niin halutessaan helppo puikahtaa myös ympäröivälle maaseudulle ja nauttia ajamisesta myös vähän huonommillakin teillä ja poluilla, olosuhteissa joita kaupungeista ei löydy.
Siinä mielessä pyörä on vähän kuin scrambler plus, eli samaa asiaa, vähän enduromaisemmin ominaisuuksin painotettuna. Ja miksi ei? Jos kerran tykkää ajaa pääasiassa kaupungissa tai päällystetyillä teillä, mutta viihtyy välillä rankemmissakin oloissa, niin tässä on yksi sopiva vaihtoehto siihen.
Pyörän valkopunamusta väritys on tyylikäs, ja ulkoasu sopivan nostalginen, "Dakar"-sporttinen.
ABS- ja luistonesto toimivat hyvin: ABS päästi ainakin märällä pyörät hieman lukkiutumaan, mutta vapautti ne hallitusti, joten jarrutus tuntui tehokkaalta äärioloissakin. Samoin luistonesto salli pienen luiston.
Tehokkaalla ja vääntävällä moottorilla varustettuun pyörään luistonesto on oiva lisävarustevalinta. Varsinkin kun sekä sen että ABS:n saa myös halutessaan kytkettyä pois päältä.
Lisää valokuvia taulukon alapuolella.
Tekniset tiedot | |
Moottori | Ilma-/öljyjäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtinen bokserimoottori, kaksi nokka-akselia, neljä venttiiliä/sylinteri, keskellä tasapainoakseli |
Sylinterin halkaisija x iskunpituus | 101 mm x 73 mm |
Iskutilavuus | 1 170 cc |
Nimellisteho | 81 kW (110 hv) /7 750 r/min |
Enimmäisvääntö | 116 Nm / 6 000 r/min |
Puristussuhde | 12.0 : 1 |
Polttoaineen syöttö / moottorinohjaus | Sähköinen ruiskutus / digitaalinen moottorinohjausjärjestelmä, tuplasytytys |
Pakokaasujen puhdistus | Puhdistus suljettu 3-tie-katalysaattori, täyttää EU-4-päästönormit |
Huippunopeus | Yli 200 km/h |
Laturi | Vaihtovirtalaturi 720 W |
Akku | 12 V / 14 Ah, huoltovapaa |
Kytkin | Yksilevyinen kuivakytkin, hydraulinen käyttö |
Vaihteisto | Kuusivaihteinen vaihdelaatikko kierteisin spoorein |
Toisioveto | Kardaani |
Runko | Kolmiosainen runko; eturunko ja kaksiosainen takarunko, kantava moottori-vaihdelaatikko-yksikkö, takarunko poistettavissa yksipaikkaiseksi muutettaessa. |
Etujousitus | Teleskooppihaarukka, Ø 43 mm |
Takajousitus | Alumiininen yksipuolinen takahaarukka BMW Motorrad Paraleverillä; keskijousen tuki, jousen esijännitys portaattomasti säädettävissä koukkuavaimella, säädettävä paluuvaimennus |
Joustomatka edessä/takana | 125 mm / 140 mm |
Akseliväli | 1 527 mm |
Caster | 110.6 mm |
Ohjauskulma | 61.5° |
Vanteet | Alumiinivanteet |
Vanteen koko edessä | 3.00 x 19" |
Vanteen koko takana | 4.50 x 17" |
Eturengas | 120/70 R 19 |
Takarengas | 170/60 R 17 |
Etujarru | Kaksi levyjarrua, halkaisija 320 mm, nelimäntäinen radiaalijarrusatula |
Takajarru | 1-levyinen, halkaisija 265 mm, 2-mäntäinen uiva jarrusatula |
ABS | poiskytkettävissä |
Pituus | 2 175 mm |
Leveys (peilien kanssa) | 870 mm |
Korkeus (ilman peilejä) | 1 330 mm |
Istumakorkeus omapainolla | 850 mm |
Omapaino, ajovalmiina, täyteen tankattuna | 221 kg |
Sallittu kokonaispaino | 430 kg |
Polttoainesäiliön tilavuus | 17 L |
Varalla noin | 3,5 L |