BMW R nineT Urban G/S on omalla tavallaan hinnat alkaen malli, sillä perusversiossa ei ole muita lisävarusteita kuin ABS-jarrut. Jos ottaa paketin, jossa on mukana luistonesto, niin samalla sekä ABS että luistonesto ovat poiskytkettävät. Luistonesto oli myös lisävarusteena koeajamassamme versiossa. Samoin lämpökahvat.

Uuden pyörän hinta on 17 990 euroa plus toimituskulut. Onko se paljon vai vähän, on mielenkiintoinen juttu, jossa on monta puolta. Kukin tehköön oman arvionsa, tässä tarjolla omia kokemuksiamme.

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

80-luvun G/S oli rautaa

Urban G/S on tribuutti vanhalle 80-luvun 80 G/S:lle jota pidetään koko seikkailupyörägenren isoisänä tai ainakin isoisän serkkuna. Eikä ilmeisesti aiheetta. Sillä seuraava tarina on tosi, ja sellainen voi sattua vain moottoripyörän testaamisen ihmeellisessä maailmassa.

Olin tänään keskiviikkona ajamassa kyseisellä pyörällä Porvoossa, ja parkissa selvittelemässä ovatko Urbanin etuteleskoopit ja takavaimennin säädettäviä (etuteleskooppi ei ole, takavaimentimen jousituksen jäykkyys ja paluuvaimennus kyllä), kun viereeni pysähtyi mieshenkilö, joka kysyi: "Mikä malli tuo oikein on, kun se muistuttaa niin paljon vanhaa pyörääni?"

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Arvasitte oikein. Hänellä on edelleen ajossa vuosimallin 88 R 80 G/S, ja yhdennäköisyys oli kuulemma ilmeinen. Ei tarvinne kertoa, että hän on ollut uutena ostamaansa (legendaariseen) pyörään hyvin tyytyväinen. Valtaosa ajosta tapahtuu päällystetyillä teillä, mutta vanhakaan 80 G/S ei vierasta hiekkateitä, ja alusta on sopivalla tavalla pehmeä, niin että sillä on mukava ajaa myös sora- ja hiekkateitä sekä metsäpolkuja. 

Tosin takaiskunvaimennin on aikanaan vaihtunut huollettavaan Öhlinsiin. Ilmeisesti myös joustot ovat pidemmät kuin nykymallissa. Täysin katteettomalla pyörällä - ei edes Urbanin lippaa - ei kuulemma tee mieli pitää satasta suurempia nopeuksia ja jos oikein puristaa, sataakahtakymppiä voi ajaa puolen tunnin ajan putkeen. Se ei kuitenkaan ole estänyt tekemästä pyörällä tosissaan matkaa mm. Välimerelle asti. Satanen riittää hyvin matkanopeudeksi.

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Yksinkertaista iloa

Palatakseni moderniin Urbaniin, noudin pyörän tiistaina, ja jo ensimmäinen käyntiäänen kuuleminen pisti hymyn karehtimaan suupieliin. Pyörän tuonut henkilö totesikin, että "ajaminen tällä on yhtä juhlaa - odota vaan".

Kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen bokseri pitää luonnollisesti omanlaistaan ääntä. Kun vaimenninpuoli on vielä hoidettu sopivasti kumisevalla pöntöllä, ääni miellyttää korvaa, ja sitä on riittävästi, muttei liikaa.

Ja totta, pyörällä ajaminen on yhtä juhlaa niin kauan kuin vauhti pysyy satasessa tai sen alle. Etuosan lipasta ei ole mitään iloa muuta kuin visuaalisesti.

180-senttisen kuljettajan jalat ulottuvat hyvin maahan. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

180-senttisen kuljettajan jalat ulottuvat hyvin maahan. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Ajoasento on 180-senttiselle kuljettajalle vähän etukeno, ja polvet ovat hieman koukussa, muttei liikaa ainakaan parinsadan kilometrin yhtäjaksoisessa ajossa. 850 mm:n istumakorkeus riittää siihen että 180-senttisen kuljettajan jalkapohjat ylettyvät maahan asti.

Hallintalaitteet ovat yksinkertaiset, ylimääräistä ovat oikeastaan vain ABSin ja luistoneston kytkimet sekä kahvanlämmittimen kytkin.

Mittaristo on äärimmäisen pelkistetty, nopeusmittari ja matka / tai kilometrimittari eikä juuri muuta varoitusvaloja lukuunottamatta. Muun muassa moottorin kierroslukumittari ja polttoainemittari loistavat poissaolollaan. Ehkäpä suurikokoinen öljynjäähdytin edessä riittää takaamaan sopivan käyntilämpötilan useimmissa kuviteltavissa olevissa olosuhteissa.

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Nappularenkaat valuvantein

Pyörässä on alla "rupuli"kumit, nappularenkaat, edessä 19 tuuman ja takana 17 tuuman. Normaalisti pyörä tulee valuvantein, mutta tilaamalla myös pinnavanteilla ilman eri kuluja.

Pyörä on ketterä ja vikkelä kaupungissa, maan- ja sorateillä. Nappularenkaat antavat soralla pitoa ja tehokas 81 kilowatin alias 110 hevosvoiman moottori riittää pyörän kiidättämiseen haluttua vauhtia. Tehoa korostaa vielä tasaisesti vääntävä moottori, joka murahtaa mukavasti, kun sille antaa sopivilla kierroksilla kaasua. 

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Pyörän jarrut ovat ainakin edessä Brembon käsialaa ja todella tehokkaat. Toisaalta kokeilemallani pyörällä oli ajettu vasta 147 kilometriä, kun sain sen käyttööni, joten kaiken pitääkin toimia kuin unelma.

Tähän malliin ei ole saatavilla lisävarusteenakaan elektronisesti säätyvää jousitusta, jota kaipaisi tämäntyyppiseen malliin.

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Ajokokemuksia

Urbanin jousitus tuntui kovalta: se sopii hyvin tasaiselle asvaltille ja tasaiselle hiekkatielle, mutta röpelöisellä soralla ja epätasaisilla pinnoilla hampaitten paikat olivat koetuksella. Jos tosissaan aikoo ajaa huonoissa olosuhteissa, kannattaa takavaimentimen jousitusta säätää pehmeämmäksi ja mahdollisesti myös pudottaa renkaitten ilmapainetta.

Vaikka pyörän joustovarat ovatkin "vain" katupyöräluokkaa, moottori, runko ja renkaat antavat kyllä mahdollisuuden revittää vähän rankemmissakin olosuhteissa kuskin kantin ja osaamisen mukaan. Pyörässä on myös endurojalkatapit, joten ulkoisesti asia on kunnossa. Pyörää on myös kohtuullisen helppo ajaa seisaaltaan.

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Joka tapauksessa niillä teillä, millä Urbanilla ajaminen sujui nautinnollisimmin, kuten mutkaiset piki- ja savipäällysteiset tai tasaiset soratiet, myös hymykin oli herkässä. Eipä silti, pyörä on helppo käsiteltävä myös kaupungissa leveän ohjaustangon ja täsmällisen ohjautuvuuden ansiosta.

Kenelle tarkoitettu?

Urban-mallinimi vahvennettuna perinteikkäällä G/S-merkinnällä antaisi ymmärtää, että kyseessä on kaupunkioloihin suunniteltu liikenneväline, jolla on niin halutessaan helppo puikahtaa myös ympäröivälle maaseudulle ja nauttia ajamisesta myös vähän huonommillakin teillä ja poluilla, olosuhteissa joita kaupungeista ei löydy.

Ohjausiskunvaimennin ja öljynjäähdytin. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Ohjausiskunvaimennin ja öljynjäähdytin. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Siinä mielessä pyörä on vähän kuin scrambler plus, eli samaa asiaa, vähän enduromaisemmin ominaisuuksin painotettuna. Ja miksi ei? Jos kerran tykkää ajaa pääasiassa kaupungissa tai päällystetyillä teillä, mutta viihtyy välillä rankemmissakin oloissa, niin tässä on yksi sopiva vaihtoehto siihen.

Pyörän valkopunamusta väritys on tyylikäs, ja ulkoasu sopivan nostalginen, "Dakar"-sporttinen.

Nappularenkaat. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Nappularenkaat. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

ABS- ja luistonesto toimivat hyvin: ABS päästi ainakin märällä pyörät hieman lukkiutumaan, mutta vapautti ne hallitusti, joten jarrutus tuntui tehokkaalta äärioloissakin. Samoin luistonesto salli pienen luiston.

Tehokkaalla ja vääntävällä moottorilla varustettuun pyörään luistonesto on oiva lisävarustevalinta. Varsinkin kun sekä sen että ABS:n saa myös halutessaan kytkettyä pois päältä.

Brembon tuplat edessä. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Brembon tuplat edessä. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Lisää valokuvia taulukon alapuolella.

Tekniset tiedot  
Moottori Ilma-/öljyjäähdytteinen kaksisylinterinen nelitahtinen bokserimoottori, kaksi nokka-akselia, neljä venttiiliä/sylinteri, keskellä tasapainoakseli
Sylinterin halkaisija x iskunpituus 101 mm x 73 mm
Iskutilavuus 1 170 cc
Nimellisteho 81 kW (110 hv) /7 750 r/min
Enimmäisvääntö 116 Nm / 6 000 r/min
Puristussuhde 12.0 : 1
Polttoaineen syöttö / moottorinohjaus Sähköinen ruiskutus / digitaalinen moottorinohjausjärjestelmä, tuplasytytys
Pakokaasujen puhdistus Puhdistus suljettu 3-tie-katalysaattori, täyttää EU-4-päästönormit
Huippunopeus Yli 200 km/h
Laturi Vaihtovirtalaturi 720 W
Akku 12 V / 14 Ah, huoltovapaa
Kytkin Yksilevyinen kuivakytkin, hydraulinen käyttö
Vaihteisto Kuusivaihteinen vaihdelaatikko kierteisin spoorein
Toisioveto Kardaani
Runko Kolmiosainen runko; eturunko ja kaksiosainen takarunko, kantava moottori-vaihdelaatikko-yksikkö, takarunko poistettavissa yksipaikkaiseksi muutettaessa.
Etujousitus Teleskooppihaarukka, Ø 43 mm
Takajousitus Alumiininen yksipuolinen takahaarukka BMW Motorrad Paraleverillä; keskijousen tuki, jousen esijännitys portaattomasti säädettävissä koukkuavaimella, säädettävä paluuvaimennus
Joustomatka edessä/takana 125 mm / 140 mm
Akseliväli 1 527 mm
Caster 110.6 mm
Ohjauskulma 61.5°
Vanteet Alumiinivanteet
Vanteen koko edessä 3.00 x 19"
Vanteen koko takana 4.50 x 17"
Eturengas 120/70 R 19
Takarengas 170/60 R 17
Etujarru Kaksi levyjarrua, halkaisija 320 mm, nelimäntäinen radiaalijarrusatula
Takajarru 1-levyinen, halkaisija 265 mm, 2-mäntäinen uiva jarrusatula
ABS poiskytkettävissä
Pituus 2 175 mm
Leveys (peilien kanssa) 870 mm
Korkeus (ilman peilejä) 1 330 mm
Istumakorkeus omapainolla 850 mm
Omapaino, ajovalmiina, täyteen tankattuna 221 kg
Sallittu kokonaispaino 430 kg
Polttoainesäiliön tilavuus 17 L
Varalla noin 3,5 L

 

Ja klassinen bokserimoottori. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Ja klassinen bokserimoottori. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Paralever-takahaarukka. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki.

Paralever-takahaarukka. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki.

Kuljettajan työnäkymä ja erinomaiset taustapeilit. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Kuljettajan työnäkymä ja erinomaiset taustapeilit. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Pelkistetty mittaristo. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Pelkistetty mittaristo. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Kutittavat soundit tuottava vaimennin. Bokserimoottorilla on asiassa oma osuutensa. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Kutittavat soundit tuottava vaimennin. Bokserimoottorilla on asiassa oma osuutensa. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Vasemman kahvan säätimet. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Vasemman kahvan säätimet. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Oikeassa kahvassa lisävarusteena saatavan kahvanlämmittimen säädin. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Oikeassa kahvassa lisävarusteena saatavan kahvanlämmittimen säädin. BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Pyörä on hyvä käsiteltävä kaupunkiolosuhteissa - myös märällä.

Pyörä on hyvä käsiteltävä kaupunkiolosuhteissa - myös märällä.

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

BMW R nineT Urban G/S. Kuva Matias Mäki

Urbaani ja vielä urbaanimpi kohtaavat.

Urbaani ja vielä urbaanimpi kohtaavat.