Joni Manninen jatkoi upeaa ajoaan Alastarossa ja päihitti kaikki kanssakilpailijansa kirkkaasti aika-ajoista lähtien, sunnuntaina ajettuun toiseen osakilpailuun asti. Lauantain tuloslistalla Mannisten sijoitus oli kuitenkin vasta kolmas, koska lähtö tuomittiin varaslähdöksi ja Manniselle annettiin 20 sekunnin aikasakko. Miten kommentoit annettua tuomiota varaslähdöstä?

– En ota kantaa tuomioon. Jokainen voi katsoa videolta ja päätellä onko tuomio oikein. Radan varrella näytettiin kolmen kierroksen ajan info saamastani aikasakosta, mutta en huomannut sitä kun katsoin oman tiimin tauluja. Jos olisin sen nähnyt, niin olisi ollut mahdollista taistella lauantaisenkin osakilpailun voitosta. Olimme kuitenkin selvässä johdossa ja muita nopeampia. Viidellä ensimmäisellä kierroksella ajoin 7-8 sekuntia muita nopeammin, joten loppukilpailun ajan himmailin vauhtia, säästäen renkaita ja moottoria sunnuntain osakilpailua varten.

Joni ja Tero Manninen ovat kokonaiskilpailussa sivuvaunuluokan johdossa. Kuva: Harjukuvat

Joni ja Tero Manninen ovat kokonaiskilpailussa sivuvaunuluokan johdossa. Kuva: Harjukuvat

– Kolmas sija ei horjuttanut sijoitustamme kauden kokonaispisteissä. Olemme edelleen selvästi johdossa, joten annettu aikasakko ei harmita niin paljoa, kommentoi Joni Manninen lauantain varaslähtötuomiotaan.

Kuinka muuten kommentoisit kisaviikonloppua?

– Tämä oli kauden tylsin kisaviikonloppu, kun ei tullut kunnon kilvanajoa kenenkään kanssa. Sunnuntain startissa Marko Hurme sai paremman lähdön ja pääsi meidän eteen, mutta jo radan kolmannessa mutkassa pääsin hänestä ohi, harmitteli Joni Manninen.

Marko Hurme ja Jari-Pekka Rahkonen (3) ottivat todella hyvän lähdön. Kuva: Harjukuvat

Marko Hurme ja Jari-Pekka Rahkonen (3) ottivat todella hyvän lähdön. Kuva: Harjukuvat

– Kisan tuomariston jäsenen Ari Heinosen kanssa pohdittiin, että jos kaikki järjestettävät kisaviikonloput olisivatkin tällaisia, että lauantaina ajettaisiin pitkä, 14:sta kierroksen kisa ja sunnuntaina viiden kierroksen sprintti. Joutuisi miettimään jarruja lämpötilaa, ettei ne kuumenisi liikaa ja säästelemään renkaita, etteivät ne sula pitkän kisan aikana alle. Pitkässä kisassa joutuisi pohtimaan kisastrategiaa ihan toisella tavalla ja puolestaan lyhyessä kisassa ratkaisisi apsoluuttinen nopeus, pohti Manninen.

Manniset perässään Pärm/Lipstok. Kuva: Harjukuvat

Manniset perässään Pärm/Lipstok. Kuva: Harjukuvat

– Joka tapauksessa on positiivista, että vauhti kehittyy koko ajan. Tämä oli jo toinen kisaviikonloppu, kun olen nopeampi kuin isäni Tero Manninen. Lauantaina ajamani paras kierrosaika 1.22:685 on vain vähän Pekka Päivärinnan Alastarolla ajamasta rataennätyksestä. Toivottavasti pääsen lähivuosina ajamaan Pekan kanssa kilpaa, toivoi sivuvaunujen MM-sarjaan tähtäävä Manninen.

Alastaron osakilpailu oli jo toinen kisaviikonloppu, jossa Joni Manninen oli nopeampi, kuin nyt purkkarina toimiva isänsä Tero Manninen. Kuva: Harjukuvat

Alastaron osakilpailu oli jo toinen kisaviikonloppu, jossa Joni Manninen oli nopeampi, kuin nyt purkkarina toimiva isänsä Tero Manninen. Kuva: Harjukuvat

Alastaron osakilpailut olivat myös Eestin mestaruussarjan osakilpailuja. Aiotteko osallistua Virossa ajettavaan osakilpailuun?

– Meillä ei ole mahdollisuutta Viron mestaruustaistoon, koska jätimme kevään ensimmäiset osakilpalut väliin, josta Eero Pärm ajoi täydet pisteet. Ratana se olisi ihan kiva, mutta todennäköisesti ei lähdetä sinne. Sen sijaan, jos saadaan rahoitus kuntoon, niin lähdemme Ocherslebeniin syyskuussa, mutta siitä ei ole vielä täyttä varmuutta. Kolmen viikon päästä on vielä viimeiset Suomessa ajettavat osakilpailut. Toivottavasti yleisö löytää runsain joukoin sinne katsomaan kisoja, toivoi Joni Manninen.

Markku Artiola vastasi puhelimeen tallissaan, kesken kisapyörän huollon. Kuinka sinä kommentoisit viikonlopun kisoja?

– Miinus kahdeksan. Lauantain kilpailu meni vähän mönkään. Yritettiin ilmata jarrujen käsipiiriä, mutta jotain meni pielee, niin jarrut eivät toimineet oikein kisassa. Kisaan lähdettiin vanhoilla renkailla, jossa ei ollutkaan tarpeeksi pitoa, joten tipahdimme neljänsiksi, harmitteli Markku Artiola.

Markku Artiola/Matti Liekari. Kuva: Harjukuvat

Markku Artiola/Matti Liekari. Kuva: Harjukuvat

– Kisan jälkeen Pri Raimo lainasi autoa, niin Matti (Liekari) kävi hakemassa la-su välisenä yönä meiltä Kouvolasta uudet renkaat pyörään. Siinä tuli ajoa 270 kilometriä per siivu. Kiitoksena tästä jätettiin Eero Pärm sunnuntain kisoissa kolmanneksi.

Miten kommentoisit Mannisten varaslähtötuomiota?

– Olin lähdössä heidän takanaa, eikä mielestäni pyörä liikahtanut senttiäkään ennen aikojaan, mutta ehkä muut näkivät kaukaa tarkemmin, kuittasi Artiola.

– Harmittaa, että meidän sivuvaunu-luokan sunnuntain kisat typistettiin jälleen. Ensin 14:sta kymmeneen kierrokseen ja lopulta viiden kierroksen tynkäkisaksi. Se ei tuntunut oikein mukavalta, Artiola kritisoi.

Pärm/Lispstok ajavat takaa Artiola/Liekaria. Kuva: Harjukuvat

Pärm/Lispstok ajavat takaa Artiola/Liekaria. Kuva: Harjukuvat

– Olihan se sunnuntaina kuitenkin kilvanajoa. Marko Hurme/Jari-Pekka Rahkonen saivat hiton hienon ja minä puolestani huonon lähdön. Näin saatiin taas yleisölle jännitystä. En osaa oikein muuta sanoa kun että Joni (Manninen) on kova jätkä. Ja oli hienoa, ettei tyttöjenkään (Mimi Sidecar Racing tiimin Minna Rantala/Mia Karjalainen) tarvinnut viikonlopun aikana tehdä remonttia. Pääsivät ajamaan koko viikonlopun aika-ajoista sunnuntain kisaan asti, Artiola iloitsi.

Mimi Sidecar Racing Minna Rantala/Mia Karjalainen pääsivät keskittymymään ajamiseen, pyörän remontoinen sijasta. Kuva: Harjukuvat

Mimi Sidecar Racing Minna Rantala/Mia Karjalainen pääsivät keskittymymään ajamiseen, pyörän remontoinen sijasta. Kuva: Harjukuvat

Loppukausi?

– Kolmen viikon päästä ajetaan Circuit Racing Suomi-sarjan viimeiset sivuvaunun osakilpailut Botniaringillä ja jos Eestin mestaruussarjassa ajetaan syyskuussa sivuvaunuluokka, niin mennään sinnekin.  

– Lokakuussa on Oscherslebenissä Sidecar Festival, jossa ajetaan sivuvaunujen MM-, IDM- ja Int. Sidecar Trophy:n viimeiset osakilpailut. Jos viivalla on vielä tilaa, niin osallistumme Int. Sidecar Trophy -kisoihin. Vähän on etukäteen paineta, sillä kaikista neljästä ajamastani lähdöstä on tullut voitto, pohti Markku Artiola.

Sunnuntain sivuvaunuluokan podium: Markku Artiola, Matti Liekari, Joni ja Tero Manninen sekä Eero Pärm/Lauri Lipstok. Nähdäänköhän suomalaiset podiumilla Oscherslebenissäkin? Kuva: Harjukuvat

Sunnuntain sivuvaunuluokan podium: Markku Artiola, Matti Liekari, Joni ja Tero Manninen sekä Eero Pärm/Lauri Lipstok. Nähdäänköhän suomalaiset podiumilla Oscherslebenissäkin? Kuva: Harjukuvat

Kauden viimeiset osakilpailut ajetaan Jurvan Botniaring:llä 19.-21.08.2022

Sivuvaunukyyditystä:

– Syyskuun loppupuolella tai lokakuun alkupuolella järjestetään jälleen Motoparkkissa kauden päättäjäiset. Siellä järjestetään jälleen sivuvaunukyydityksiä, eli kaikki jotka haluavat sivuvaunun kyytiin, niin kannattaa seurata Artiola Sidecar Racing:in Facebook- sivuja. Kunhan ajankohta varmistuu, niin sieltä löytää tarkempia tietoja tapahtumasta, muistutti vielä Markku Artiola.

Seuraa Artiola Sidecar Racing -tiimiä Facebook:ssa tästä

Seuraa Manninen Sidecar Racing -tiimiä Facebook:ssa tästä

Sivuvaunuluokan Suomi-sarjan epävirallinen pistetilanne:

1.   Joni Manninen/Tero Manninen       141p.
2.   Markku Artiola/Matti Liekari          105p.
3.   Petri Makkula/Riina Loikala/Jaana Soppa             84p.
4.   Marko Hurme/Jari-Pekka Rahkonen 79p.
5.   Silver Kuusk/ Marko Piirlaid            64p.
6.   Minna Rantala/Mia Karjalainen        54p.
7.   Eero Pärm/Lauri Lipstok                 41p.
8.   Jarmo Larkio/Juho Mäkelä              33p.
9.   Helmut Lingen/Pia Koskela             22p.
10. Jaanuts Kompus                            19p.
11. Seppo Mäkelä/Jaana Soppa            18p.

Edit 03.08.2022 klo 23.00: Ari Heinonen toimi Alastaron kilpailussa tuomariston jäsenenä ei kisan tuomarina.                         Edit 04.08.2022 klo 22.00: Lisätty Petri Makkulan toiseksi purkkariksi Riina Loikala

Aiheesta aikaisemmin: 

Maamme-laulu soi kahdesti Mosh:in radalla Tšekissä

Imatran katuradalla nähtiin hurja taistelu sivuvaunuluokan voitosta, kun nuori Joni Manninen haastoi konkari Markku Artiolan.

Sivuvaunuratapyöräilyn Grand Old Man, Markku Artiola starttasi 40. kisakautensa

MP-Messut 2015: Markku Artiola kaipaa nuoria harrastajia sivuvaunuratamoottoripyöräilyn pariin

Sivuvaunuratamoottoripyöräilyn Grand Old Man Markku Artiola täytti 60 vuotta

Make Artiola teki Imatranajon historiaa - Päivärinta / Kainulainen nappasivat kirkkaasti voiton

Ensi kertaa ratasivuvaunumoottoripyörän kyydissä ja vähän puikoissakin Botniaringillä

Artiola Racing Team monien haasteiden kautta Suomi Cupin mestariksi ja Eestin mestaruussarjassa hopealle

Road racing: Artiola Sidecar Racing Suomi Cupin sivuvaunuluokan pronssille sihteerin voimin

Sivuvaunujen osakilpailu ajettiin ilman yleisöä – karsivatko liian korkeat kisamaksut myös osallistujia?