Oman uransa ohella Markku Artiola on vuosikymmeniä auttanut suomalaisia sivuvaunukuskeja ja -tiimejä lajin parissa. Konkreettisena esimerkkinä Artiola Sidecar Racin tiimin bussissa Tšekkiin matkasi Mannisten sivuvaunupyörä ja Manniset itse lensivät Mostiin, säästäen näin monta matkustus-/työpäivää.

Markku Artiola on ajanut Mostin radalla ensimmäisen kerran vuonna 1988, toisen kerran hän ajoi vuonna 2014 Joonas Salun kanssa, jolloin he ajoivat paalulle aika-ajoissa, eli tämä oli hänelle kolmas kerta kyseisellä radalla. Artiolan purkkarille Matti Liekarille rata oli uusi tuttavuus ja toista kautta ajavalle Joni Manniselle Tšekeissä ajettu kilpailu oli ensimmäinen kosketus eurooppalaisiin ratoihin. Opeteltavaa varmasti riitti Mostin 4,212 kilometriä pitkässä radassa, kun suurimmalle osalle kanssakilpailijoista rata oli entuudestaan hyvinkin tuttu.

IST:n sivuvaunuluokassa 600cc ja 1000cc ajoivat samassa lähdössä, mutta omina luokkinaan. Kaikkiaan viivalla nähtiin 21 tiimiä. Perjantain ensimmäisissä treeneissä molemmat suomalaiset tiimit ottivat tuntumaa rataan ja tulokset olivat maltilliset, Artiola Sidecar Racing Team, 1000cc koneellaan kellotti parhaaksi kierrosajakseen 1:59.359 ollen sarjansa kuudes ja Manninen Sidecar Racing oli seitsemäs 600cc -luokassa ajalla 1:52.574.

Sivuvaunujen MM-sarjassa ajavat Peter Kimeswenger/Ondra Sedlacek ajoivat aika-ajojen pohja-ajan 600cc-luokassa.

Sivuvaunujen MM-sarjassa ajavat Peter Kimeswenger/Ondra Sedlacek ajoivat aika-ajojen pohja-ajan 600cc-luokassa.

Lauantaiaamun ensimmäiset aika-ajot näyttivät, että perjantai-illan aikana oli käytetty aikaa Most:in radan opetteluun. Suomalaistiimien kierrosajat paranivat reilusti, Joni/Tero Mannisen 1:47.123 ja Markku Artiola/Matti Leikarin 1:48.434 ajat olivat molemmat omien luokkiensa toiseksi nopeimmat ajat. Mannisia nopeammin 600cc-luokassa ajoivat MRSC Gunskircen tiimin Peter Kimeswenger/Ondra Sedlacek ajalla 1:45.831 ja Artiola Sidecar Racing:ia nopeammin 1000cc:lla kiirivät Mike Roscher/Anna Sophie Burkard ajalla 1:47.045.

Joni ja Tero Manninen sadekelissä ajetussa aika-ajossa. Kuva: Kopyros

Joni ja Tero Manninen sadekelissä ajetussa aika-ajossa. Kuva: Kopyros

Päivän toiset aika-ajot ajettiin sadekelillä. Kaikkien kierrosajat olivat yli kaksi minuuttia, eli kukaan ei parantanut sijoitustaan, joten aamun aika-ajojen tulokset jäivät voimaan. Ensimmäiseen kisaansa Manniset pääsivät starttaamaan kolmannesta lähtöruudusta ja Artiola Sidecar Racingin lähtöruutu oli kuudes. Asetelmat näyttivät lupaavilta.

Valitettavasti lämmityskierroksella Mannisten pyörässä kytkin alkoi luistamaan ja he joutuivat jättämään kisan kesken, mutta Markku Artiola piti suomalaisvärejä kirkkaasti yllä. Roscher/Burkardinkin keskeytettyä Artiola/Leikari taistelivat voitosta Talens Racing tiimin Hilbert Talens/Frank Claeys:iä vastaan. Vuosikymmenien kokemuksella Artiola voitti Talens Racing tiimin 0,169 sekunnin erolla. Näin Tšekin Mostin podiumilla kuultiin Maamme-laulu Artiola Sidecar Racing tiimin kunniaksi.

Lauantaina ajetun sivuvaunujen 1000cc-luokan podium: Peter Schröder, Carolin Zimmermann, Markku Artiola, Matti Liekari, Hilbert Talens ja Frank Claeys. Kuva: Talens Racing

Lauantaina ajetun sivuvaunujen 1000cc-luokan podium: Peter Schröder, Carolin Zimmermann, Markku Artiola, Matti Liekari, Hilbert Talens ja Frank Claeys. Kuva: Talens Racing

Sunnuntain kilpailuun Mannisten kytkinongelmat oli saatu korjattua ja Joni Manninen pääsi starttaamaan jälleen kolmannesta lähtöruudusta. Tällä kertaa teknisiä ongelmia ilmeni Artiola Sidecar Racing tiimin pyörässä.

Kisan alku näytti hyvältä, Manniset johtivat kilpailua kisan puoleen väliin asti, mutta välivapaa tiputti heidät toiseksi. Artiola/Liekari aloittivat myös hyvin, mutta neljännellä kierroksella maalisuoralla jarrutus meni pitkäksi, Artiola ajautui ulos radalta ja se vei aikaa roimasti. Syy ei ollut ajovirheen vaan jarrujen pettäminen. Markku Artiolan vuosikymmenten ajokokemuksesta kertonee se, että vaikka loppukilpailun aikana jarruja oli vain nimeksi, niin siitä huolimatta Artiola/Liekari ajoivat kilpailun loppuun, sijoittuen 1000cc-luokan neljänsiksi.

Artiola/Liekari ajamassa takaa Schröder/Zimmermannia. Kuva: Kopyros

Artiola/Liekari ajamassa takaa Schröder/Zimmermannia. Kuva: Kopyros

Vaikka Joni ja Tero Manninen ajoivatkin toiseksi, niin siitä huolimatta podiumilla kuultiin Maamme-laulu myös sunnuntain palkintojenjaon yhteydessä. MRSC Gunskircen tiimin Peter Kimeswenger/Ondra Sedlacek ajavat MM-sarjassa ja tästä syystä heitä ei laskettu mukaan lopputuloksiin.

Jälleen kerran Markku Artiola näytti kokemuksen tuoman ajotaitonasa ja Joni Manninen osoitti huikean lahjakkuutensa sivuvaunuratamoottoripyöräkuskina, mutta kilpailuhenkisinä kuskeina he eivät olleet tyytyväisiä viikonlopun tuloksiin. Tavoitimme puhelimitse Trelleborissa tulomatkalla olleen Markku Artiolan ja juuri Suomeen lentäen palanneen Joni Mannisen.

Sunnuntaina ajetun sivuvaunujen 600cc-luokan podium: Lennard Göttlich, Uwe Neubert, Joni ja Tero Manninen, 73 Enrico Wirth ja Werner Lüttke sekä edessä Peter Kimeweinger ja Ondra Sedlacek.  Kuva: Kopyros

Sunnuntaina ajetun sivuvaunujen 600cc-luokan podium: Lennard Göttlich, Uwe Neubert, Joni ja Tero Manninen, 73 Enrico Wirth ja Werner Lüttke sekä edessä Peter Kimeweinger ja Ondra Sedlacek. Kuva: Kopyros


– Hyvin ja osin v***ks meni, Markku Artiola luonneti tiivistetysti viikonlopun kisoja.

– Se täytyy sanoa, että Mosh:in rata on yksi hienoimpia ratoja, mitä olen urani aikana ajanut. Ei tarvitse naama punaisena ajaa jarruihin ja sen jälkeen nousta kyydistä kääntämään pulkkaa tiukkaan kurviin, kuten suurimmassa osassa suomalaisia ratoja. Mosh:in rata on "ajettava rata", paitsi maalisuoran shikaani, mitä kaikki tuntuvat inhoavan. Koko rata-alue on viimeisen päälle hoidettu, kehu Artiola Mosh:in rataa.

Entä itse kilpailut?

– Varsinkin kun vertaa perjantain ekoihin treeniakoihin, niin siihen nähden lauantain kisa meni todella hyvin. Säädettiin vähän pyörää ja nyt se kääntyy nätisti vasemmallekin. Lauantain kisan jälkeen pyörää piti huoltaa vähän enemmän ja kiitos Talens Racingille, saimme heiltä laturin kopantiivisteen. Tosin ehtona oli, että sunnuntain kisassa ovat maalissa ennen meitä. (Thanks to Talens Racing, whom lend us chargers capsule sealing. Although, prerequest was that in sundays race they will be on the finish line before us.), väitti Artiola.

Artiola Sidecar Racing Team Mosh:in radalla. Kuva: Kopyros

Artiola Sidecar Racing Team Mosh:in radalla. Kuva: Kopyros

– Lauantain-sunnuntain välinen yö meni korjatessa pyörää, nukkumaan päästiin vasta puoli kolmen aikoihin. Herätys oli seitsemältä, että ehdimme aamun warm up:in, joten yöunet jäivät vähiin.

– Sunnuntain kilpailussa Talens Racingin Hilbert Talens/Frank Claeys saivat meitä paremman lähdön. Yön tunteina ei ehditty ilmaamaan jarruja kunnolla, joten jarruissa oli lieviä ongelmia. Roikuimme Talens Racingin perässä muutaman kierroksen. Varmaan vähäiset yöunet vaikkutti arviointikykyyni, mutta halusin varmistaa ettei Talens Racing pääsisi liikaa karkaamaan ja ohitustilanteessa ahnehdin liikaa sillä seurauksella, että maalisuoralla jarrutus meni pitkäksi. Kaiken kaikkiaan pitää olla tyytyväinen reissuun, vaikka sunnuntai meni, miten meni. Jonille (Manninen) pitää nostaa hattua. Harmi, että heillä meni kytkin lauantaina, muisti Markku Artiola vielä kehua.

Joni ja Tero Mannisen lauantain kisa keskeytyi lammittelykierrokselle. Kuva: Kopyros

Joni ja Tero Mannisen lauantain kisa keskeytyi lammittelykierrokselle. Kuva: Kopyros

– Aika-ajot meni hienosti, mutta lauantain kisan lämmittelykierrokella tunsin, että kytkin ei ole kunnossa, joten tultiin heti pois radalta. Ajattelin, että se vain luistaa. Varikolla faija tarkisti asian ja sanoi, että kytkin oli mennyt rikki, joten se kisa oli siinä, harmitteli Joni Manninen.

– Kisan voittaneelta Peter Kimeswengeriltä saatiin ostettua kytkin ja laitettiin se lauantai-iltana paikoilleen. Sunnuntain aika-ajojen aikana oli sadekeli. Ajettiin muutama kierros, jolloin nähtiin, että laitteet toimii ja lähdettiin kisaan.

– Sunnuntain kisaan saatiin hyvä startti ja kun toiseksi aika-ajoissa ajaneet Roscher/Burkard eivät päässeet kisaan, niin ampaistiin Kimeswenger/Sedlacek:in perään. Pidettiin kakkospaikka ja ajettiin jokunnen kierros, kunnes päästiin "MM-miehestä" (Kimeswenger ajaa MM-sarjassa) ohi. Kisan puolessa välissä tuli välivapaa, eli kun ajettiin kanttareille, niin jostain syystä vaihde pomppasi vapaalle. Siihen meni sekunti ja Kimeswenger pääsi ohi. Ajettiin tiukkaa kilpailua loppuun asti, mutten löytänyt ohituspaikkaa, harmitteli Joni Manninen.

Joni ja Tero Manninen pääsivat ohi Peter Kimeswenger/Ondra Sedlacekin ja johtivat hetken koko kisaa. Kuva: Kopyros

Joni ja Tero Manninen pääsivat ohi Peter Kimeswenger/Ondra Sedlacekin ja johtivat hetken koko kisaa. Kuva: Kopyros

– Oli hienoa ajaa, kun oli 22 pyörää samaan aikaan viivalla ja rata oli aivan viimeisen päälle, kuten meillä Kymiringillä tai Alastarossa. Mukana oli monta hyvää 600cc-luokan tiimiä ja meillä oli hyvä kisavauhti. Oli hienoa kilvanajoa ja oli hienoa, että saatiin kuunnella Maamme-laulua lauantaina Artiola/Leikarin toimesta ja sunnuntaina meidän kunniaksi.

– Vaikka sunnuntain kisan jälkeen oli paljon onnittelijoita ja selkään taputtelijoita, niin ei tullut mitään suurta juhlan tuntua. Me lähettiin hakemaan voittoa, olisi ollut hienoa saada MM-sarjalaisen päänahka, totesi Joni Manninen.

Seuraavat Finnish Circuit Racing kisat ajetaan Alastarolla 30.-31.07.2022

Aiheesta aikaisemmin:

Imatran katuradalla nähtiin hurja taistelu sivuvaunuluokan voitosta, kun nuori Joni Manninen haastoi konkari Markku Artiolan.

Sivuvaunuratapyöräilyn Grand Old Man, Markku Artiola starttasi 40. kisakautensa

MP-Messut 2015: Markku Artiola kaipaa nuoria harrastajia sivuvaunuratamoottoripyöräilyn pariin

Sivuvaunuratamoottoripyöräilyn Grand Old Man Markku Artiola täytti 60 vuotta

Make Artiola teki Imatranajon historiaa - Päivärinta / Kainulainen nappasivat kirkkaasti voiton

Ensi kertaa ratasivuvaunumoottoripyörän kyydissä ja vähän puikoissakin Botniaringillä

Artiola Racing Team monien haasteiden kautta Suomi Cupin mestariksi ja Eestin mestaruussarjassa hopealle

Road racing: Artiola Sidecar Racing Suomi Cupin sivuvaunuluokan pronssille sihteerin voimin

Sivuvaunujen osakilpailu ajettiin ilman yleisöä – karsivatko liian korkeat kisamaksut myös osallistujia?