Markku Artiola (Artiola Sidecar Racing Team) on varmasti tuttu kaikille Suomessa ratamoottoripyöräilyä, saati sivuvaunuluokkaa ajaneille kuskeille. Artiola on aina pitänyt "matalaa profiilia", vaikka on osaltaan ollut auttamassa lukemattomia sivuvaunuluokan kuskeja ja purkkareita lajin pariin. Varikolla kyllä juttu lentää, mutta kun häneltä yrittää kysyä ajetuista kilpailuista tai saati vuosia kestäneestä urastaan, niin lauseet lyhenevät, huumorin pilke kyllä syvenee, mutta vastausten sisällön arviointi jää monesti kuulijan vastuulle.
Mistä lähti innostus aloittaa kilpaileminen sivuvaunuluokassa?
– Vuonna -82 olimme Skytän Esan kanssa katsomassa Imatranajoissa sivuvaunuluokan kisoja. Pääteltiin, että tuota normimies ajaa kauluspaita päällä, kravatti kaulassa, mutta oltiin heskutin väärässä. Esa osti Hirvosen Karilta pyörän ja siitä se lähti.
Miten päädyitte siihen, että juuri sinä ajat?
– Mentiin Kouvolan mikroautoradalle kokeilemaan. Ensin Esa ajoi, mutta kun putosin kaksi kertaa kyydistä niin Esa totesi, että aja sinä. Esan kanssa ajoin ensimmäiset kaksi vuotta.
Millä tavalla silloiset kisat eroavat nykyisistä kisoista ja koska aloitte pärjäämään kilpailuissa.
– Silloin pyörät työnnettiin käyntiin ja kisoissa oli 10-20 pyörää, eli joka kisassa jouduttiin karsimaan, kun radalle pääsi vain 12. Pärjäämään alettiin periaatteessa vuonna -86.
Missä ajoitte ensimmäisen kisanne?
– Vuonna 1983 Artukaisissa Turussa.
Mistä lähtien kilpailunumerosi on vastannut kilpailuvuosia? Mistä tämä idea sai alkunsa?
– Oisko ollu 15 vuotta sitten. En osaa sanoa mistä ajatus on lähtenyt. Ei se välttämättä ollut oma ideani, vaikka yleensä hyvät ideat tulevat minulta.
Onko koskaan tullut mieleen lopettaa kilpailemista?
– Joo. Esimerkiksi nyt kun kilpailuja siirretään ja perutaan. Sillon tulee sellainen olo, että vittu pitäkää moponne.
Kuinka kauan aiot vielä ajaa kilpaa?
– Sitten kun Mannisen Joni ohittaa kierroksella, niin sitten on Artiolan aika siirtyä vanhainkotiin.
Tiedätkö, onko kukaan ajanut yhtäjaksoisesti yhtä kauan kilpaa, kuin sinä?
– Satavarma en asiasta ole, mutta melkein voisin väittää ettei ole. Onhan toki pirun vanhoja kuskeja, jotka ajavat muutaman kilpailun tai näytösajon vuodessa, mutta eivät yhtäjaksoisesti, saati yhtä aktiivisesti, kuin minä.
Mikä on saanut jatkamaan kaikkien näiden vuosien ajan?
– Kaverit pakottaa.
Kuinka monta kyytiläistä/purkkaria on näiden vuosien aikana ollut kisoissa kyydissäsi?
– Reilusti yli 40, joiden kanssa on ajettu kisaa. Joidenkin kanssa on ajettu vain yksi kisa, toisten kanssa useampia vuosia.
Mikä on ollut mieleenpainuvin kilpailu näiden 40 vuoden aikana?
– Ei voi nimetä yhtä ainoaa kilpailua. Esimerkiksi Ocherslebenissä, missä oli liki 30 pyörää ja voitettiin ne 2017 Kasperin (Arokivi) kanssa Pian (Koskela) kanssa 2019. Toinen mieleenpainuva kilpailu ajettiin 2012 Kemorassa, jossa oli ensimmäistä kertaa purkkarina Joni Järä. Oltiin aika-ajoissa neljänsiä, mutta itse kisassa, joka ajettiin sadekelillä, niin tultiin ykkösenä maaliin. Kolmas, mikä tulee mieleen, kun 2016 hävittiin Oipille (Jari Oinonen) Kemorassa 0,148 sekuntia.
Toukokuun viimeisenä viikonloppuna Virtasalmen Motoparkissa ajettiin tämän kauden ensimmäiset kilpailut. Miltä tuntui asettua jälleen lähtöviivalle.
– Ihan kuin teinipojan ensimmäinen suudelma, yhtä jännittävä.
Lauantaina aika-ajoissa ja sunnuntain warm up:ssa ajoitte nopeimmat ajat, mutta itse kisoissa olitte lauantaina kakkosena ja sunnuntaina kolmansia. Kerro vähän kisaviikonlopusta.
– Kylmää ja märkää. Täytyty todeta, että Joni (Manninen) on kova jätkä, eikä kunnioita yhtään vanhuksia. Hetken pysyin perässä, mutta Joni meni menojaan eikä ollut mitään mahdollisuuksia pysyä perässä. Kun radassa on tarpeeksi on mutkia, niin 600cc on nopeampi kuin 1000cc.
Mitkä ovat tämän kauden tavoitteet?
– Tavoitteena on ajaa kolmen sakkiin.
Artiola on pitänyt Moottoriliitossa sivuvaunuluokan puolta ja on jopa sanottu, että ilman Artiolan panosta, sivuvaunuluokkaa ei SM-kisojen yhteydessä olisi ollut olemassa vuosiin. Tosin taisteluistaan huolimatta, sivuvaunuluokka menetti muutama vuosi sitten SM-arvon, pudoten Suomi Cup:in ja viimein sieltäkin Kansalliseksi luokaksi. Miksi näin on käynyt?
– Perusteluina lajin tiputtamisesta kansalliseksi sarjaksi on osallistujamäärän vähyys, mikä perusteluna ontuu. Tänä vuonna SM-sarjan Superbike ja Suomi Cup:in Fin Supersport 300 -luokissa oli vähemmän kuskeja radalla, kuin sivuvaunuluokassa. Yritin kysyä asiaa viimeksi Moottoriliiton kokouksessa lajipäällikkö Jani Frontilta, mutta mitään asiallista perustelua ei tullut. He eivät suostuneet edes keskustelemaan asiasta, harmitteli Artiola.
– Jätin paikkani SRRA:n hallituksesta ja tilalleni tuli Marko Hurme, Artiola lisäsi.
Motouutiset toivottaa hyvää ja antoisaa juhlavuoden kilpailukautta Markku Artiolalle ja purkkarilleen Matti Liekarille.
Aiheesta aikaisemmin:
MP-Messut 2015: Markku Artiola kaipaa nuoria harrastajia sivuvaunuratamoottoripyöräilyn pariin
Sivuvaunuratamoottoripyöräilyn Grand Old Man Markku Artiola täytti 60 vuotta
Make Artiola teki Imatranajon historiaa - Päivärinta / Kainulainen nappasivat kirkkaasti voiton
Ensi kertaa ratasivuvaunumoottoripyörän kyydissä ja vähän puikoissakin Botniaringillä
Road racing: Artiola Sidecar Racing Suomi Cupin sivuvaunuluokan pronssille sihteerin voimin