- Onhan tämä ihan järjettömän iso juttu. Päivälleen, tasan viisi vuotta sitten (11.08.2015) laitoin Facebookiin kuva, jossa olen moottoripyöräkypärä kädessä ja teksti: "Dare to dream -because why not. Nobody´s perfect, and even with my disability, I am someones dream girl. I dont´n see myself as disabled. I´m just me, a unique version of me." Ja nyt olen lopettamassa.

Tämän Ulla Kulju julkaisi viisi vuotta sitten.

Tämän Ulla Kulju julkaisi viisi vuotta sitten.

– Tarkoituksenani oli ajaa vielä tämä kausi. Harmittaa lopettaa nyt, sillä halusin lähteä MM-kisoihin ja näyttää äijille, että pystyn peittoamaan ne. Jouduin lopulta tekemään päätöksen kilpailun lopettamisesta ihan taloudellisista syistä. Tämä korona-aika on ollut hankalaa sponsoreillekin ja tästä syystä osa heistä on jättäytynyt pois. Yllättäen tuli menoerä, jonka takia jouduin lyhyessä ajassa keräämään ison summan rahaa. Mietin ja puntaroin vaihtoehtoja moneen kertaan. Lopullinen päätös tuli, kun jouduin laittamaan kisapyörän myyntiin.

Ulla Kuljun kisapyörä myytiin tunnissa.

Ulla Kuljun kisapyörä myytiin tunnissa.

– Harmittaa kun tietää, että olisin voinut pärjätä vielä, ja oli vaikeaa laittaa kaikkeen hintalappua, mutta olen kiitollinen siitä, kuinka paljon ratamoottoripyöräily on antanut minulle. On tullut hienoja kokemuksia ja paljon hyviä ystäviä.

Kisapyörä meni kaupaksi nopeammin, kuin oli osannut ajatellakaan. Alle tunti siitä, kun ilmoitin myyväni sen, niin pyörällä oli jo uusi omistaja. Se meni Track Punk Racingin tiimissä ajavalle Joona Sepälle. Onneksi, sillä Joona on ihan huippu ja Track Punk Racingin talli on ihan meidän tallin vieressä. Kun pyörä siirrettiin, niin en pystynyt edes sitä koskemaan, tuntui niin haikealta. Vielä on myymättä Spyder, jolla olen ehtinyt ajaa vain 1 000 kilometriä.

Vaikka nyt lopetankin kilpailemisen, niin en usko että tämä road racing -maailma tästä minulta, saati minusta lähtee mihinkään. Pysyn naiskomissiossa ja Minisupermoto-pyörä jää omaan talliin. Olin jo heti Makelle (Marko Rättö) vannottamassa, että jos hän vielä päättää ajaa kilpaa, niin tulen hänelle jeesaamaan. Nappivaihteet menee Maken pyörään ja Sami (Vieltojärvi, Track Punk Racing) sanoi, että onhan noita pyöriä tallissa. Jos haluan ajamaan, niin nappivaihteet ja jalkatapit siirtyvät nopeasti pyörään kiinni.

Myynnissä olevalla Spyderilla on ajettu vain 1000 kilometriä.

Myynnissä olevalla Spyderilla on ajettu vain 1000 kilometriä.

– Toisaalta lopettamispäätös oli myös helpotus. Viimeiset vuodet olen joutunut tekemään järjettömästi sponsorihommia, kynttilä paloi molemmista päistä. Varsinkin viime vuonna tuli vähän huoli lähipiiristä, että kuinka he pärjäävät, kun olen jatkuvasti menossa. Kun pääsi ajamaan radalle, niin ajatteli kaikkea ylimääräistä, niinkuin esimerkiksi onko kamera oikeassa kulmassa ja niin edelleen, enkä saanut päätä ihan mukaan itse ajamiseen. Tuli semmoinen olo, että laitetaan pillit pussiin ja kun tuli tämä viimeinen rahareikä niin totesin, etten pysty enää jatkamaan.

Sovitut sponssihommat hoidan tietenkin loppuun. Itäharjun Näytösajon jouduin valitettavasti perumaan, kun pyörä meni niin nopeasti kaupaksi. Mutta vuoden vaihteen jälkeen nämäkin hommat ovat ohi. Juuri tällä hetkellä identiteetti on ihan hukassa, mutta toisaalta on ihan kiva, että tietää mitä kotiin kuuluu ja seurata päivittäin, miten muksut kasvaa. Nyt pääsen viemään lapsia harrastuksiin, poikaani jääkiekkotreeneihin ja tytärtäni tallille. Koronan aikana olen huomannut, että nää tyypit, joiden kanssa asun, ovat ihan kivoja, vitsaili Kulju naureskellen.

– On tämä ollut ihan mahtava viisi vuotta. Tässä ajassa on tullut paljon ystäviä ja hienoa, että olen voinut näyttää maailmalle, että tätä voi tehdä pyörätuolistakin käsin. Olen saanut vähän tarpoa latua umpihankeen. Toivottavasti joku tulee vielä perässä.

Jenkeistä on tulossa paljon alaraajahalvaantuneita mp-kuskeja harrastuksen pariin. Heille olen teettänyt suunnittelemiani jalkatappeja ja kehitellyt niitä eteenpäin. Vuosi sitten valmistuin Repsol Technical Scool:sta kisamoottoripyörä insinööriksi MSC. Eihän sitä koskaan tiedä, mitä siltäkin saralta voi keksiä, pohti Ulla Kulju.

Ulla Kuljun moottoripyörään suunnittelema liikkuva penkki ja jalkatapit olivat esillä myös MP20-messuilla.

Ulla Kuljun moottoripyörään suunnittelema liikkuva penkki ja jalkatapit olivat esillä myös MP20-messuilla.

– Toistaiseksi suunnittelen vain hissejä. Toisaalta on kivaa, että työpäivän jälkeen voi istahtaa sohvalle. Viiden vuoden jälkeen sitä joskus kaipaa.

Ja ajatella, helmikuussa pääsen ensimmäistä kertaa MP-messuille ihan turistina. Kerrankin on mahdollisuus nähdä, mitä siellä oikeasti on.

Viisi vuotta märkiä lenkkareita, nötköttiä ja paskoja juttuja upean tiimin kanssa. Kun ehdotin tiimille, että tehtäisiin vielä yksi yhteinen retki edellämainituissa olosuhteissa, niin porukka itseasiassa innostu ajatuksesta.

Voi olla, että kilpailen vielä joskus, mutta pienemmällä budjetilla ja ihan omaksi iloksi. 18 vuotta olen harrastanut jotain kilpaurheilua neljässä eri lajissa. Kun miettii, kuinka paljon olen näiden vuosien aikana saavuttanut, mihin kaikkiin paikkoihin päässyt – esimerkiksi Linnanjuhliin, niin on vaikea miettiä mitä vielä voisi saavuttaa. Enää ei ole pakko väkinäisesti jatkaa eteenpäin.

Nappivaihteita jäi talteen. Pikkujätkän kanssa käytiin ajelemassa radalla, minä MiniSuperMotolla ja poika MiniMotolla. Ihanaa höntsää, ei tarvinnut katsoa kelloa, iloitsi Ulla Kulju.

Ajamassa höntsää Minisupermotolla. Kuva: Jenni Jokela

Ajamassa höntsää Minisupermotolla. Kuva: Jenni Jokela

Vielä lopuksi. Mikä tai mitkä tapahtumat jäivät sykähdyttävimpänä mieleen tämän viimeisen viiden vuoden ajalta?

– Aivan miljoona huippua tapahtumaa, joista valita ja joita on vaikeaa laittaa paremmuusjärjestykseen. 2018 Le Mansissa kun pääsin ajamaan näytösajon MotoGP- ja Moto2-kuskien (Cal Crutchlow, Hafiz Syahrin, Danny Kent, Fabio Quartararo) kanssa MotoGP TV:lle.

Motoparkissa 2017 ajoin sadekelillä Star Servicee Cup:ssa sijalle 7. Hävisin 6. sijan ihan maaliviivalla. Oltiin silloin tapeltu koko perjantai Yamahan vesipumpun kanssa ja kaikki treenit jäi väliin. Se oli itselle huikea kisa! 2017 Le Mansin podiumille nouseminen 106 000 motogp-katsojan eteen kuntelemaan Maamme-laulua. Linnanjuhlissa Salen kätteleminen ja omat häät, kun mentiin salaa naimisiin Anteron kanssa, listasi Ulla Kulju vielä lopuksi.

Ulla oli maailman ensimmäinen alaraajahalvaantunut naisratamoottoripyöräilijä. Kuva: Juha Harju

Ulla oli maailman ensimmäinen alaraajahalvaantunut naisratamoottoripyöräilijä. Kuva: Juha Harju

Tässä Ulla Kuljun Facebook-päivitys asian tiimoilta:

"Tätä julkaisua ei ole helppo kirjoittaa. Tunteet vaihtelee ilosta suureen suruun ja kaikkeen siltä väliltä. Olen päättänyt lopettaa kilpaurani ratamoottoripyöräilyssä tämän kauden 2020 päättyessä. Tämä ei ollut helppo päätös mutta olosuhteiden pakosta tiedän tämän olevan oikea päätös.

Viimeiset 18vuotta olen kilpaillut useassa eri lajissa ja olen saavuttanut enemmän kuin mitä ikinä olisin voinut kuvitella. Neljässä eri lajissa minulle on kertynyt melkein kaikki mitalivärit SM-, PM-, EM- ja MM-tasoilla. Nyt on aika jättää kilpaileminen ja keskittyä perheeseen ja muksujen harrastuksiin.

Näiden 5 vuoden aikana ratamoottoripyöräilyssä olen nauttinut joka sekunnista. Olen tavannut upeita ihmisiä joista on tullut minulle rakkaita ystäviä. Olen saanut olla mukana tapahtumissa joihin en koskaan uskonut pääseväni. Tämä on ollut matka johon on mahtunut paljon härkäpapupastaa, märkiä lenkkareita, nötköttiä, naurua, itkua, onnistumisia, pettymyksiä, kiukkua, upeita hetkiä, jännitystä sekä paskoja vitsejä. Tämä on ollut upea matka ja haluankin kiittää kaikkia siinä mukana olleita!

Erityisen iso kiitos kaikille yhteistyökumppaneille jotka ovat mahdollistaneet nämä vuodet osa teistä on ollut mukana alusta asti ja osa tullut mukaan matkan varrella. Kiitos!

Bridgestone, Etteplan, Exide Batteries, 3M, Vihreä Härkä, Coloplast, Haltija, Ace Cafe Lahti, Kaakamon Metalli Ky, Airam, Approved Clothing, Pro Resolutions, Junnu Neon, Charterway Rent, Hel Performance, Black7, Shoei, Akrapovic, Leatt, MP-hotelli, Maketis pop-up teltat, Samin autopaja, Yamaha Center vantaa, Discacciati Brakes, Korjaamo Ykköset, Fixus Mikkeli, Suomen moottoripyörämuseo, MKKV, Motouutiset, Bike, Porvoon Mittaletku, Meriniityn automaalaamo, Royal Purple, Suomen maalämpöporaus, työvaatemyynti, NetRansu, Loopwheels, Validia, Eurobiker, Sweep, Mistake Media, The Bike Experience, Alastaro Circuit, Botniaring, Motopark.
Toivottavasti en unohtanut ketään!

Kiitos tiimille joka on matkan varrella elänyt mukanani jokaisessa käänteessä! Te olette parhaita ja minulle äärimäisen tärkeitä.
Marko Rättö, Pertti Lindegren, Antero Kemppainen, Pasi Palo-oja, Rikhart Järvinen, Eeva Järvinen, Isto Haakana , Sami Vieltojärvi, Lars Törnqvist.

Kiitos teille jotka ootte jeesannu mua varikoilla ja fanittaneet mua. Lista ois aivan liian pitkä tähän kirjotettavaksi, teitä on niin paljon!
Vaikka kilpailu-ura päättyykin niin varmasti käyn jollain pyörällä aina jossain radalla höntsäilemässä jatkossakin ja hengailen varikolla paskojen juttujeni kans. Ette te musta nii helpolla eroon pääse."

Ulla Kulju lupasi näyttäytyä varikolla jatkossakin. Kuva 2018 Imatranajossa taustalla Marko Rättö.

Ulla Kulju lupasi näyttäytyä varikolla jatkossakin. Kuva 2018 Imatranajossa taustalla Marko Rättö.

Artikkeleita Ulla Kuljusta Motouutiset.fi:ssä vuosien varrelta:

Tapasimme Ulla Kuljun ensimmäisen kerran MP16-messuilla. Huikean elämäntarinan lisäksi päällimmäisenä jäi mieleen Kuljun hersyvä nauru ja posketon huumorintaju, positiivisesta elämänasenteesta nyt puhumattakaan. Ulla Kuljun tarina julkaistiin ensimmäisen kerran Motouutiset.fi:ssä 9.2.2016. Artikkeli julkaistiin uudelleen kyseisen vuoden lopussa, vuoden luetuimpien juttujen yhteydessä. Artikkeli julkaistiin vielä kolmannekin kerran, sillä 2017 se vielä piti pintansa luetuimpien juttujen joukossa.

Lihavoidut linkit vievät suoraan itse juttuun.

Ensijulkaisu 9.2.2016: Ulla Kulju, motoristi, jonka tarina ei jätä ketään kylmäksi

Toukokuun lopulla 2016 Jurvan Botniaring:llä ajetuissa Road Racing SM -avajaiskilpailuissa 29 vuotias Ulla Kulju teki historiaa, ollen maailman ensimmäinen moottoripyörällä kilpaa ajanut alaraajahalvaantunut nainen.

Sunnuntai 29.5.2016: Ulla Kulju ja Janiika Päivänsäde, ensikertalaiset Road Racingin SM-kisoissa

Ulla Kulju ajoi ensimmäisen kautensa Star Service Cup:ssa, eli jokamiesluokassa. Syyskuun lopulla Kulju oli mukana Hyvinkään Vauhtipuistossa, erityisesti naisille suunnatussa moottoriurheilutapahtumassa.

26.9.2016: Ulla Kulju: "Ensi kaudella ajetaan oikeasti kilpaa"

Vuodessa Ulla Kuljulla oli jo vankka fanikunta. MP17-messuilla hänen ympärillään kävi niin valtava kuhina, että vasta aivan messujen lopulla pääsimme rauhassa kyselemään kuulumisia. Paljon oli ehtinyt vuodessa tapahtua ja tahti vain kiihtyi.

9.2.2017: Ulla Kuljun villi vuosi: oma legohahmo ja paljon uusia ystäviä ja faneja

MP17-messujen jälkeen Ulla Kulju pääsi testaamaan Le Mans:in radalle ja ehti takaisin Suomeen pyörineen Jyväskylän Hipposhallissa järjestettyyn Keski-Suomen moottoripyöränäyttelyyn. KuljuRacing -tiimi meni osittain uusiksi ja valmentajana toimineen Marko Rätön "Motorcycling for dummies" -metodi tuotti tuloksia.

2.4.2017: Ulla Kulju valmiina tulevaan MM-taistoon: Säädöt saatiin kohdilleen Le Mansissa

Tunnelmia ennen lähtöä kansainvälisen vammaisurheilijoiden ratamoottoripyöräilyn MM-kilpailuun Le Mansiin. 

16.5.2017: Ulla Kuljun MM-tulikoetta Le Mansissa voit seurata lauantaina suorana tv:stä

Motouutiset.fi seurasi Ulla Kuljun kisaviikonloppua tiiviisti. Sateinen keli ei lannistanut tunnelmaa ja varikko-olosuhteistakin oli glamour kaukana. Kulju tunnistettiin MotoGP-varikollakin.

20.5.2017: Ulla Kuljulle hurrattiin ja taputettiin seisaaltaan Ranskan Le Mansissa

Näin Ulla Kulju teki jälleen ratamoottoripyöräilyn historiaa. Kotiin päästyä odotti vielä iloinen yllätys. Onnittelukortti presidentti Sauli Niinistöltä. Tämä uutinen oli jälleen yksi vuoden luetuimpia artikkeleita ja tästä syystä julkaistiin uudelleen vuoden lopussa. 

25.12.2017: Ulla Kulju on tuore RR-maailmanmestari!

27:ltä sijalta yhdeksänneksi kaasutellut Ulla Kulju joutui keskeyttämään, kun puolihullu keli teki kepposet. Kanssakilpailijat olivat valmiit tekemään kaikkensa, että Kulju olisi voinut jatkaa kisoja, mutta nappivaihteita ei varikolla saatu kuntoon. Elokuussa pohdittiin mahdollista kutsua Linnanjuhliin, joka sekin toteutui.

6.8.2017: Ulla Kulju ajoi Alastarolla oman rataennätyksensä - kisa päättyi kaatumiseen

Kilpailemisen lisäksi Ulla Kulju osallistui aktiivisesti pyöränsä kehitystyöhön. Kulju kertoi ennakkoon, mitä oli tulossa, mutta virallisesti uusi pyörä ja siihen tehdyt innovaatiot esiteltiin MP18-messuilla.

31.1.2018: Ulla Kuljun suunnittelema istuin voi mullistaa ratamoottoripyöräilyn

MP18-messuilla kaikki pääsivät tutustumaan uuteen istuimeen ja jalkatappeihin.

9.2.2018: Näin toimivat Ulla Kuljun suunnittelema mp:n istuin ja magneettijalkatapit - katso videot

Maailmanmestaruus, Linnanjuhlat ja kaikki mediahuomio saivat aikaan sen, että Ulla Kulju äänestettiin Eeva-lehdessä Vuoden tulokkaaksi. Pyörän rakentaminen ja kehitystyö jatkuivat.

31.3.2018: Ulla Kuljusta "Vuoden tulokas" -Eeva

Vuoden 2018 aikana Ulla Kulju piirsi muotokuvia useista ratamoottoripyöräilijöistä. Hänen piirtämänsä kuvat huutokaupattiin kyseisen ratamoottoripyöräilijän hyväksi. Kaikkiaan Kulju keräsi "Save the Finnish road racers" -kampanjallaan 20 000 € kilpakumppaneilleen, ja tästä hyvästä hänet palkittiin marraskuussa 2018 SRRA:n gaalassa Vuoden Sydän -palkinnolla. 

23.8.2018: Ulla Kuljun piirtämä taulu Kirsi Kainulaisesta huutokaupataan Motouutiset.fi:n Facebook-sivuilla Kainulaisen tukemiseksi

Tiesivätköhän varkaat oikeasti mitä veivät?

31.8.2018: Ulla Kuljun erikoisvarusteinen siviilimoottoripyörä varastettiin hänen pihastaan - oletko nähnyt?

Juuri ennen odotettua MM-kisareissua, uusi rataennätys ja raju ulosajo, josta alkoi pitkä toipumisprosessi. Mutta Ulla ei olisi Ulla, ellei hän tällaisenakin hetkenä jaksaisi vitsailla ja haluaisi tehdä hyvää, kun näkee siihen mahdollisuuden.

6.9.2018: Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju loukkaantui pahasti Alastaron harjoituksissa – "kausi on nyt tässä"

Jarno-Petteri Parviainen pystyi ottamaan kisapaikan Ullan puolesta.

8.9.2018: Jarno-Petteri Parviainen lähtee Ulla Kuljun tilalle Magny-Coursiin: "Katsotaan, minkä tasoista porukkaa siellä on"

Jarno-Petteri ylsi lähes podiumille.

30.9.2018: Jarno-Petteri Parviainen MM-vauhdissa Bridgestone Handy Race -kilpailussa

Alastarossa syksyllä murtunut reisiluu ei ota parantuakseen. Pyörä oli "tikissä", mutta ajokiellossa olleen Kuljun tuleva ajokausi oli täysin auki. Ilmassa leijui mahdollinen jalan amputaatio.

11.4.2019: Kuopion Mp-näyttelyyn saapuvalle Ulla Kuljulle sattuu ja tapahtuu

Keväällä 2019 Ulla Kulju kertasi blogissaan oman tarinansa omin sanoin. "Haluan tarinallani innostaa ihmisiä ja antaa heille mahdollisuuden nähdä, että mikään este ei ole liian iso ylitettäväksi."

29.4.2019: Ulla Kuljun blogi: "Tavallisen naisen epätavallinen tarina"

"Elämä on ihmeellistä. Se voi yllättää meidät välissä mielettömillä tavoilla niinäkin hetkinä kun oot jo hyväksynyt sua kohdanneen kohtalon ja kaikki voikin muuttua sekunnissa, hyvään tai huonoon. Hyvinä hetkinä pitää muistaa olla onnellinen just siitä hetkestä ja huonoina hetkinä ei saa vaipuu siihen hetkeen, vaan suunnata katse siihen, miten sen huonon hetken, tilanteen, vamman, ajatuksen, minkä vaan voi muuttaa voimaksi joka kantaa eteenpäin. Huonoja päiviä saa ja pitääkin olla, silloin pitää vaan muistaa että se on vain huono päivä. Ei huono elämä." ( Ulla Kuljun Facebook-päivityksestä 5.6.2019)

7.6.2019: Ulla Kuljun jalan amputaatio peruuntui – nyt vain kovaa treeniä!

Kausi 2019 meni pääsääntöisesti jalan kuntoutuksessa. Korona sotki vuoden 2020 kisakalenterin täysin, joten myös ensimmäiset IBHR-kisat, kansainväliset vammaisurheilijoiden ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailut jäivät ajamatta. 

26.7.2019: Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju elokuussa testaamaan radalle, vaihtoi Hondan takaisin Yamahaan

 

Teksti: Eija Kyllönen, Ulla Kulju 

Kuvat: Ulla Kuljun arkisto, Eija Kyllönen, Jenni Jokela ja Juha Harju