Imatranajo on International Road Racing Championshipin (IRRC) eli kansainvälisen moottoripyörien katusarjan Suomen osakilpailu. Ensimmäinen osakilpailu ajettiin toukokuussa Hollannissa, nyt ajettiin Imatranajo, ja loput osakilpailut järjestetään Belgiassa, Tsekissä ja Saksassa.
Erno Kostamo vei koko IRRC-sarjan potin
Karjalaan jäivät tänä vuonna Imatranajon IRRC SBK -kuninkuusluokan kaikkien kolmen ajetun lähdön voitot. Pohjois-Karjalasta kotoisin oleva Superbike-kuski Erno Kostamo ilahdutti yleisöä ajamalla varmasti ja näyttävästi voitosta voittoon. Taakse jäivät muun muassa Imatranajon ehdottomiin ennakkosuosikkeihin lukeutunut 21-kertainen Mansaaren ajojen hurjapäinen voittaja Michael Dunlop, kaksi kertaa Mansaaren ajot voittanut Englannin Gary Johnson, Sveitsin Lukas Maurer ja Hollannin Belgian IRRC -osakilpailun voittanut Vincent Lonbois ja viime vuoden IRRC Superbiken mestari ja kokenut katuratakuski Didier Grams. Todettakoon, että Michael Dunlop kärsi koko viikonlopun ajan teknisistä ongelmista, kun hänen Hondansa takaiskunvaimentimet eivät toimineet.
Suomen menestyneimpiin IRRC-sarjan kuskeihin lukeutuva Erno Kostamo on Kiteeltä kotoisin, nykyisin Joensuussa vaikuttava BMW:n tehdaskuski (Superbike BMW M1000RR). Hän edustaa Syntainics Racing by Penz13 –tiimiä. 30-vuotias Kostamo on ajanut IRRC-sarjassa kolme vuotta ja hänellä on tilillään IRRC-sarjan kolmas sija vuodelta 2018.
Kostamo loukkaantui vakavasti kaksi vuotta sitten Macaon GP:ssä
Kostamon voiton arvoa nostaa se, että kulunut vuosi on ollut hänelle ensimmäinen ajokausi 2019 marraskuussa Macaossa tapahtuneen vakavan loukkaantumisen jälkeen. Mies kävi pyörän päällä ensi kerran 2020 kesällä, eikä sitten ajanut ennen kuin tänä keväänä Kroatian kisassa. Kahden vuoden tauko ajamisessa; joten nämä voitot kertovat miehen jäätävästä osaamisesta.
Miehen kauden päätavoite oli Imatranajo, joten Kostamo onnistui tavoitteessaan. Aiemmin keväällä mies kommentoi haastattelussamme loukkaantumistaan ja sen jälkivaikutuksia näin:
– Selkä murtui pahasti, keuhko repesi, polvesta meni etu- ja takaristisiteet poikki ja lapaluu sekä pikkurilli murtuivat. Vammat tietenkin muistuttavat olemassaolollaan, mutta normielämään ne eivät vaikuta millään tavalla, ei tarvitse syödä särkylääkkeitä. Tai no sen verran, että motocross ja kelkkailu, mitkä ovat olleet lähellä sydäntäni, niin niitä en enää pysty harrastamaan. Ne ovat liian kovia lajeja selälle, ne on joutunut jättämään pois, mutta ne ovat pieniä hommia, kun kuitenkin pystyy jatkamaan tätä päälajia. Se on tärkeintä, Kostamo vakuutti.
Jarno Saarisen juhlavuotta kunnioittaakseen Erno Kostamo ajoi Imatranajossa numerolla 60, eli Saarisen aikoinaan käyttämällä numerolla.
– Mekaanikot kysyivät, että näinkö heidän varikkomuurilta näyttämäänsä taulua. Siinä Vuoksensuoralla nopeus on parhaimmillaan 320 km/h, mikä kaiketi on vastaus kysymykseen, Erno Kostamo totesi.
Huipputehokkaat moottoripyörät kilpailevat sekä IRRC- että Open-luokkien Superbike ja Supersport-kilpailuissa. Superbike-pyörät ovat joko 2- tai 4-sylinterisiä ja iskutilavuudeltaan enintään 1000 cm3. Supersport-pyörät ovat nelisylinterisiä ja 600 kuutioisia. Tähän luokkaan hyväksytään myös 2-sylinteriset 750- ja 675-kuutioiset kolmesylinteriset pyörät.
Imatranajon katurata vihittiin Jarno Saarinen Circuit Imatraksi
Tänä vuonna tuli kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun lähtemättömän jäljen suomalaisten moottoriurheilun ystävien sydämiin ja muistoihin jättänyt ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen varmisti Imatralla 1972 ajetuissa GP-kisoissa TT-pyörien 250-kuutioisten maailmanmestaruuden kaikkien aikojen ensimmäisenä suomalaiskuskina. Jarno Saarinen on tälläkin hetkellä ainoa soololuokkien RR-maailmanmestari Suomessa. Hän menehtyi vuonna 1973.
Imatranajon katurata vihittiin Jarno Saarinen Circuit Imatraksi lauantaina, 2. päivä heinäkuuta Imatran katuradan maalialueella. Tilaisuudessa kunniavieraana ollut Jarno Saarisen leski Soili Karme (Saarinen) leikkasi sinivalkoisen nauhan. Seremoniaan osallistuivat myös Imatran kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna Helminen ja Imatran Moottorikerho ry:n puheenjohtaja Martti Solja.
Paikalla myös vanhat maestrot
Juhlaviikonlopun kunniaksi Imatralle oli saapunut muun muassa kaikkien aikojen menestynein ratamoottoripyöräilijä, Imatrallakin aikoinaan voitosta toiseen ajanut Giacomo Agostini, joka täytti kunnioitettavat 80 vuotta kesäkuun 16. päivä. Paikalla oli myös toinen entinen ratamoottoripyöräilijä Teuvo ”Tepi” Länsivuori samoin kuin autourheilupiireistä tutut Markku Alén, Simo Lampinen ja Tommi Mäkinen.
Helteisissä, lähes trooppisen lämpimissä ja aurinkoisissa olosuhteissa ajetut kisat onnistuivat järjestelyiltään moitteettomasti. 60 vuoden kokemus ja rutiini näkyvät Imatran Moottorikerhon otteissa. Imatran kaupunki eli ja hengitti ratamoottoripyöräilyä koko kuuman viikonlopun. Yleisöä Imatranajo-tapahtumassa oli jälleen paljon. Tarkka kävijämäärä selviää kuluvan viikon aikana.
Imatranajon kaikki tulokset löydät täältä.
Näillä näkymin ensi kesän Road Racing -tapahtuma, Imatranajo 2023 järjestetään heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna kuten nytkin.
Imatranajon yhteydessä tänä kesänä ensimmäistä kertaa järjestetyssä Power Festival -tapahtumassa esiintyivät Elastinen, ABREU, Teflon Brothers, Neljä Ruusua, BESS, Osmo’s Cosmos, Reino Nordin, Pelle Miljoona Band, Remu Plays Hurriganes, Mikael Gabriel ja JS16 & Mr.B.