Minkälainen Horicen rata on?
– Se on noin seitsemän kilometriä pitkä ja ehdottomasti Euroopan haastavin ja vaikein katurata.
Mikä tekee siitä niin haastavan?
– Korkeuserot ja radan profiili. Radalla on kolme eri elementtiä: metsäosuuksia, vuoristotiemäisiä pätkiä ja välillä ajetaan keskellä kaupunkia. Monet kaarteet ovat pimeitä. Lisäksi radan korkeuserot on 90 metriä. Se on kuin Mansaaren simulaattori, vain pienemmässä muodossa. Todella hyvä ja monipuolinen rata. Tykkään ajaa sillä radalla ja muutenkin Horice on hieno paikka.
Jätit kaluston Eurooppaan. Tuliko kiire pyörän huoltamisessa?
– Pyörä tuli rekalla Tsekkeihin, me lennettiin torstaina huoltamaan pyörä Belgian kisan jäljiltä. Pyörän osalta saatiin kaikki maaliin ajallaan. Perjantaina oli pressi ja lauantaina aika-ajot.
Ilmeisesti oli jotain ongelmia jousituksen kanssa?
– Ennen kisaa päästiin vain neljä kertaa radalle, eikä saatu jousitusta pelaamaan. Mikään ei ole rikki, pelkkiä säätökysymyksiä.
– Lauantain ensimmäisessä aika-ajossa tein virheen kaupunkiosiolla. Ajoin liian sisältä yhteen mutkaan. Jalkatappi osui katukivetykseen ja heitti ukon kyydistä. Loput aika-ajoista katsoinkin siten heinäpaalilta. Siinä kaatumisessa ranne otti osumaa. Se on vähän kipeä, mutta ei vaikuttanut ajamiseen. Saatiin pyörä kondikseen seuraavaan aika-ajoon, jossa olin viides.
– Lauantain ensimmäisessä kilpailun pääsin nousemaan kärkiporukassa koko ajan ja kamppailin podiumsijoista. Kisan puolessa välissä tein hölmön. Lähdin ohittamaan Didier Gramsia, kun Maurer otti erikoisen ajolinjan, jolloin eturenkaani osui Maurerin takarenkaaseen. Ja taas sai keräillä kamoja radalta. Siinä molemmat teki virheen. Maurer ajoi mutkan leveäksi ja leikkasi eteeni. Minun, takana tulevan, olisi pitänyt ehtiä väistää. Onneksi Maurer ei kaatunut, tuli vain oma harmitus. Kisan jälkeen käytiin hyvässä hengessä tilanne Maurerin kanssa läpi. Se oli tiukka, mutta puhtaasti kilpailutilanne.
– Toiseen kilpailuun sain huonon lähdön. Horicen radalla on hankala ohittaa. Jäin lähdössä hitaampien taakse ja kärkiryhmä pääsi karkaamaan. Kun vihdoin pääsin hitaampien ohi, niin kärki oli jo kaukana, ei ollut mitään mahdollisuutta saada heitä kiinni. Olin lopulta viides. Näköjään ei aina voi onnistua. Nyt oli yksi huonoimpia viikonloppujani. Siinä mielessä olen kuitenkin tyytyväinen, että toisessa kisassa ajoin kahdelle viimeiselle kierrokset nopeimmat kierrosajat. Siitä jäi hyvä mieli.
– Mutta olen ihan positiivisella fiiliksellä. Tällä kaudella en aja IRRC-pisteistä. Tottakai olisi halunnut pärjätä ja saada hyvän sijoituksen, mutta pää pystyyn. Neljän viikon päästä on uudet kisat. Parin viikon päästä mennään Tsekin Mostin radalle testailemaan, että saataisiin kaivattua vauhtia lisää ja oltaisiin valmiimpia loppukauteen.
Horacen kilpailun tulokset löytyvät täältä.
Aiheesta aikaisemmin:
SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16
TORSTAI 6.7.2023 12:02
Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita
SUNNUNTAI 2.7.2023 07:01
Imatranajon ensimmäinen päivä oli täydellistä suomalaishallintaa
MAANANTAI 5.6.2023 09:49
Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"
TORSTAI 8.12.2022 12:00