Vielä MP24-näyttelyssä Erno Kostamo joutui käyttämään polvitukea ja hän liikkui kyynärsauvoja apunaan käyttäen. Nyt käveleminen sujui ilman minkäänlaisia apuvälineitä.
– Talvi on ollut aika erilainen. Ennen talvisin on kasailtu pyöriä, nyt on rakenneltu ja kasailtu kuljettajaa. Takana on kova kuntoutus ja vielä kuukausi sitten, helmikuun loppupuolella arvelutti, näinköhän tästä tulee ajojalkaa, päästäänkö hyvissä ajoin aloittamaa ajokautta? Mansaaren suhteen vielä vähän arveluttaa, pystytäänkö siellä ajamaan täysipainoisesti? Kuntoutuuko polvi sinne täyteen terään?
– Kalusto on ollut valmiina, kun ne tulee suoraan tehtaalta. Olen oikeastaan tammi-helmikuun vaan peukaloita pyöritellyt, kun ei pystynyt polven takia treenaamaankaan. Piti odotella leikkauksesta tietty aika, ennen kuin pääsi kunnolla aloittamaan kuntoutuksen ja treenaamisen. Tottakai jo seuraavana päivänä leikkauksesta alkoi tietyt jumppaliikkeet, mutta erikoinen, pitkäveteinen talvi on ollut. Mutta nyt kun testit alkoivat, niin sama kiire on päällä.
Olet tottunut touhuamaan ja olemaan koko ajan liikkeessä. Miten pää kesti paikallaan oloa?
– Ei se oikeastaan ollut vaikeaa. Leikkauksen jälkeisen päivän olin sängyn pohjalla, mutta sen jälkeen oli liikkeessä jo ihan, ei nyt normaalisti, mutta kuitenkin.
– Siinä mielessä pääkopan kanssa on haastetta, kun kaikki pitäisi saada kevääksi valmiiksi. Kaksi kuukautta leikkauksesta oli pääkopan sisällä olo, että pitäisikö kysyä fyssareiltä ja lääkäreiltä, onko tämä ihan normaalia että kuntoutukseen menee näin pitkään? He sanoivat, että normaali kuntoutumisaika tämmöisestä leikkauksesta on 6-32 kuukautta ja nyt on mennyt vasta kahdeksan viikkoa, eli kuntoutuminen on mennyt yli odotusten.
– Sekin on vähän syönyt pääkoppaa, kun on miettinyt epäonnistuuko tässä? Polven kanssa on vielä ongelmia, mutta pystyttiin jo ajamaan. Ja vauhdillisesti ne oli ihan positiiviset testit, siihen polven kunto ei vaikuttanut mitenkään. Vauhti oli jopa parempi, kuin edellisinä vuosina ensimmäisissä testeissä.
Mikä polvessa vielä hannaa?
– Tällä hetkellä siinä hannaa se, että siellä on tavallaan ... ei suoranaista hermovikaa, mutta kun istun pyörän päällä etunojassa, niin takareisi ei aktivoidu. En saa nostettua/siirrettyä jalkaa jalkatapilla päkiältä kantapäälle. Esimerkiksi testeissä, aina kun tuli jarrutukset ja jalka oli kantapäällä ja vaihdoin vaihteet pienemmälle, niin sen jälkeen piti oikealla jalalla hyppäyttää perse satulasta ilmaan, että jalka keveni sen verran, että sain sen siirrettyä päkiälle. Sillä tavalla mentiin kolme päivää pääsiäisen aikaa testeissä.
– Sen pystyy North Westin tai esimerkiksi Imatran radalla tekemään, mutta Mansaari on vielä tässä vaiheessa iso kysymysmerkki, siellä toleranssi on ihan nolla. Jos polvi ei parane täysin, niin en pysty siellä ajamaan, sinne ei voi lähteä leikkimään. Vielä on puolitoista kuukautta aikaa ja välissä testejä Euroopassa sekä North Westin kisat.
– Kalusto ja kaikki muu on valmiina Mansaarta ajatellen, sen kuin vain menee paikan päälle. Varmaan sinne mennään ja kokeillaan ajamista, jos se onnistuu. Tällä hetkellä jalka ei ole siinä kunnossa, että pystyisi Mansaaren kisaa ajamaan. Jos polvi ei parane täysin niin järki sanoo, ettei sinne lähdetä ja Mansaari jää väliin. Mutta uskon 95%:tin varmuudella, että jalka on ajokunnossa siihen mennessä.
Olet jo päässyt testaamaan uutta kalustoa. Miltä se tuntui?
– Se on todella erilainen, kuin edelliset pyörät. Heti kun sen pyörän päälle hyppäsi, niin ensimmäisistä kierroksista lähtien, tuli vähän samanlainen fiilis kuin oli vuonna 2018. Kaikki oli kohdillaan ja pyörä tuntui heti hyvältä.
– On iso apu, että on tehdasrakenteinen pyörä. Kun meillä meni 1,5 kautta saada edellinen pyörä kuntoon, niin nyt se oli hyvä heti ensimmäisistä kierroksista lähtien. Kolme päivää ajettiin testejä ja tehtiin todella minimaalisia muutoksia. Toki ihan kaikki ei ole tehtaan ansiota. Viime kauden lopulla löydettiin minulle sopivat iskunvaimentimet ja sille oikeat taustahenkilöt ja kumppanit. Kun iskarit ja kaikki se, mitä opittiin ja löydettiin viimeisiin Macaon kilpailuihin kohdilleen, pystyttiin siirtämään tuohon uuteen pyörään, niin testitulokset näytti vähän liian hyvältä. Siltä osin aika hiljaa pitää se sanoa, ettei taas tule takapakkia.
Missä oli suurin ero, entiseen pyörään verrattuna?
– Kaikin puolin, moottori ja etenkin takajousitus tuntui todella paljon paremmalta. Niissä oli suurimmat erot.
Nähdääkö uusi pyörä Imatralla?
– Tottakai tehdaspyörä tulee Imatralle. Imatra on yksi meidän pääkilpailuista, missä halutaan olla. Heti Imatran jälkeen kalenterissa on Souther 100 -kilpailu. Stockki-pyörä lähetetään lentolaatikossa ennakkoon Mansaarella Southeriin, missä se odottaa valmiina. Jos ei ole mitään ongelmia, niin lähdetään sunnuntai-iltana Imatralta suoraan lentokentälle ja lennetään iltakoneella Englantiin, josta jatketaan heti maanantain aamukoneella Mansaarelle.
Missä uusi pyörä sitten seikkailee?
– Uusi pyörä jää Suomeen. Souther 100:ssa ajetaan vain yksi, niin sanotusti superbike-luokka. Koska mennään sinne ensikertalaisena, niin minulle ei ole väliä, onko minulla superbike- vai stockki-pyörä. Me lennätetään stockki-pyörä sinne ja lennetään mekaanikkojen kanssa sunnuntai-iltana, Imatran jälkeen perässä. Toinen ryhmä hoitaa meidän teltat ja kaiken muun Joensuuhun. Me ei ennätetä jäädä niitä hoitamaan. Pitää vaan varata puhtaat kalsarit toiseen reppuun, ajovarusteet minulle mukaan ja sitten lähdetään viikoksi Southeriin. Siinä on semmoinen koeponnistus, että en tiedä onko kukaan muu, ainakaan katuratatouhuissa, tehnyt moista. Noin nopealla aikataululla, 24 tunnin sisällä ajetaan jo toisen kilpailun harjoitukset.
Mitä odotat tältä kaudelta?
– En ole ikinä ottanut katuradoilla mitään menestys- tai tulospaineita. Tottakai kun ajoi IRRC:tä, niin tavoitteli mestaruutta. Menestykseltä odotan samanlaista, kuin viime kaudella ja nousukäyrää tuloksissa, että tekemisessä on niin sanotusti noususuhdannetta. Päätavoitteena kuitenkin, lopettaa kausi terveenä. Teknillisesti odotan ehjää kautta. Nyt on ollut näitä rikkonaisia kausia ja aikamoisia säätämisiä tekniikan ja tiimien taustahommissa. Jos niiltä osin olisi ehjä ja tasapainoinen kausi, niin stressiä olisi aika paljon vähemmän. Sitä oikeastaan odotan eniten, listasi Erno Kostamo.
Erno Kostamo Fan Club
Erno Kostamo 38 Motorsport -tiimeineen lanseeraa kaudelle 2024 fan clubin, jossa clubin sivustolle kirjautumalla pääsee seuraamaan läheltä kunkin kilpailuviikonlopun tapahtumia. Luvassa on videoita, valokuvia, päivityksiä ja tietysti kilpailuviikonlopun tuloksia, eli Kostamon edesottamusten seuraaminen ja ajantasalla pysyminen on helpompaa kuin ikinä ennen. Julkistus tapahtuu huhtikuun aikana.
Kilpailukalenteri 2024:
6.-11.5. North West 200 (Pohjois-Irlanti)
27.5.-8.6. Mansaaren TT (Mansaari)
4.-7.7. Imatranajo
8.-11.7. Southern 100 (Mansaari)
12.-13.8. IRRC Horice (Tsekki)
16.-17.9. IRRC Frohburg (Saksa)
14.-17.11. Macao GP (Kiina)
Aiheesta aikaisemmin:
MAANANTAI 11.3.2024 22:05
PERJANTAI 5.1.2024 15:01
Yleisöäänestys puri: Erno Kostamo valittiin Pohjois-Karjalan parhaaksi urheilijaksi 2023
TIISTAI 19.12.2023 20:32
Erno Kostamo summaa kuluneen kisakauden - kolme tavoitetta täyttyivät
LAUANTAI 18.11.2023 13:38
Kostamon Macaon GP-kisa päättyi pyörän sähkövikaan
PERJANTAI 17.11.2023 12:58
Kostamo starttaa kolmannesta lähtöruudusta huomiseen Macaon GP-kisaan
KESKIVIIKKO 8.11.2023 19:57
Erno Kostamon menestyksekäs katuratakausi huipentuu Macaon GP -kisaan
TIISTAI 15.8.2023 10:25
Erno Kostamon Horicen IRRC-kisat eivät menneet odotusten mukaisesti: "Näköjään ei aina voi onnistua"
SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16
TORSTAI 6.7.2023 12:02
Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita
MAANANTAI 5.6.2023 09:49
Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"
TORSTAI 8.12.2022 12:00
MAANANTAI 21.11.2022 08:10
Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua
MAANANTAI 4.7.2022 13:31
KESKIVIIKKO 20.11.2019 12:10
Erno Kostamo joukkokolarissa Macaun GP:ssä: vakavia vammoja, mutta toipumassa