Vuonna 2016 Imatranajo teki paluun Vuoksen itärannalle ja samana vuonna Erno Kostamo alkoi haaveilla Mansaaren ajoihin osallistumisesta. Imatranajo sai Kostamon syttymään katuratakilpailuista ja menestystä on siltä rintamalta tullut. Viime vuonna hän hallitsi Imatranajon lisäksi Macaon suosittua katuratakilpailua.
Mansaaren ajot todellinen haaste
"Tämän kauden kaksi kohokohtaa ovat Imatranajot ja Mansaaren kilpailu. Mansaaren eteen on tehty töitä vuosia ja onhan se yksi urani virstanpylväs, ei siitä mihinkään pääse”, tällä kaudella Imatran moottorikerhoa edustava Kostamo sanoo.
Mansaari asettaa kuljettajalle todellisen haasteen, sillä yksi kierros on hiukan päälle 60 kilometriä pitkä ja pitää sisällään 219 käännöstä. Kierroksia kertyy kilpailussa kuusi ja kun päälle lisätään se, että keskinopeus on noin 210 kilometriä tunnissa, niin tapahtumia riittää.
”Tuossa kilpailussa on käsittämätön määrä töitä, sillä radan oppiminen vaatii todella paljon. Siksi siellä käydään etukäteen pari kertaa keväällä ja koko kisareissu kestää kaksi viikkoa. Suurin riski on se, että keskittyminen herpaantuu”, Kostamo kertoo.
Mansaaren ajojen jälkeen Kostamon karavaani suuntaa Imatranajoihin, eikä tavoitteena ole mikään muu kuin voitto.
”Mansaarella tavoite on voittaa rata ja päästä ehjänä kotiin, mutta Imatralla ei ole mitään muuta mielessä kuin voitto. Olisi tyhmää ajatella muuta kuin viimevuotisen voittoputken puolustamista”, Kostamo toteaa.