Muut
Italialainen MV Agusta on tullut tunnetuksi lämminverisistä moottoripyöristään, joissa ulkonäkö, ajettavuus ja moottorin suorituskyky ovat hyvin keskeisessä osassa. Kävimme koeajamassa valmistajan ensimmäisen tuotantoadventure-moottoripyörän, Enduro Velocen. Millaiset olivat ajokokemukset – mitä hyvää, mitä huonoa?
Lue lisää ›
Oli tullut taas se aika vuodesta, kun laitetaan ajovarusteet päälle, avataan läppärien kannet muistiinpanoja varten, asetellaan objektiivit kameroihin, putsataan linssit ja tehdään Motouutisten perinteinen moottoripyörien parivertailu. Kilpakumppaneiksi valittiin kaksi keskikoon seikkailupyörää. Kiinnostus tällaisiin pyöriin on kasvanut melkoisesti viime vuosina eikä syyttä: niiden ajo-ominaisuudet ja moottorit ovat kehittyneet silmissä ja muutkin ominaisuudet riittävät tyydyttämään monenlaisten käyttäjien tarpeet aloittelijoista vaativampiinkin kuljettajiin. Lisäksi ne ovat edullisia hankkia. Nyt siis ottamaan selvää siitä, kumpi vie voiton, vai ovatko mallit sittenkään suoraan toisiinsa verrattavissa?
Lue lisää ›
Himalayan on intialaisen Royal Enfieldin ensimmäinen seikkailupyörämalli. Se julkistettiin 2016, ja herätti heti suurta kiinnostusta kansainvälisessäkin mediassa. Kun Himalayaneita lopultakin saa myös Suomesta, oli hienoa päästä koeajamaan se. Himalayan on ihan kelpo peli. Erilainen, mutta hyvin mielenkiintoinen.
Lue lisää ›
Benellin TRK 502 X on ollut mallina jo muutaman vuoden tuotannossa ja tunnettu hyvästä hinnan ja ominaisuuksien suhteestaan. Alle 9000 euroa kolmine alumiinilaukkuineen maksava 500-kuutioinen on varsin edullinen. Mutta mitä rahalla saa, ja saako sille luvatun paljon vastinetta? Sitä selvitteli koeajajistamme Tommi Lumiaho.
Lue lisää ›
Verge sähkömoottoripyörän erikoisuus on suomalaisen Teemu Saukkion keksimä takavanteen sisälle sijoitettu sähkömoottori, joka tekee koko prätkästä varsin futuristisen näköisen ja mahdollistaa matalan painopisteen. Pyörä alkaa vähitellen olla myyntivalmis, joten pitihän sitä lähteä kokeilemaan, millaisesta laitteesta oikeasti on kyse. Asialla oli koeajajistamme Martti Mäki-Jouppila. Ohessa miehen mietteet Verge TS Pro'sta.
Lue lisää ›
Royal Enfield palasi Suomen moottoripyörämarkkinoille Riku Motorin aloitettua sen maahantuonnin viime vuonna. Nykyään intialaisen "Rojuenkelin" laatuun on panostettu kovasti viime vuosina, joten oli mielenkiintoista päästää koeajajamme Anssi irti testaamaan viime syksynä esiteltyä rinnakkais-twinillä varustettua 650-kuutioista cruiseria, jolla on komealta kalskahtava "Super Meteor" -nimi.
Lue lisää ›
Benelli jatkaa vahvaa tuloaan Suomen markkinoille. Kun meille tarjottiin mahdollisuutta koeajaa Leoncino 800 Trail sekä sen perusversio, lähdimme suurella kiinnostuksella matkaan. Edelliskesäiset kokemukset 500-kuutioisella Leoncino Traililla olivat rohkaisevia. Miten pelitti pyörän isompi versio?
Lue lisää ›
Valitsimme ensi kertaa Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin viime vuonna koeajamiemme pyörien joukosta. Voittajaksi selvisi kaksi erimerkkistä ja mallista pyörää. Mitä erityistä näissä oli, että ne valittiin monien erittäin hyvien vaihtoehtojen joukosta?
Lue lisää ›
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä.
Lue lisää ›
Motouutiset sai kutsun tulla koeajamaan Jawa palaa Päitsille -pyörän. Vilkaisin kalenteriin ja siellä näytti tilaa olevan, joten homma kiinni. Kyseessä on niin mielenkiintoinen laite, että jos aikaa ei olisi kalenterissa ollut, niin olisi sitä sinne tehty.
Lue lisää ›
Kerroimme jo aiemmin, että legendaarisen Päitsi-HD:n rakentajanakin tunnettu Jorkki Korhonen on tuunaamassa modernista perus-Jawasta Päijänne-ajoon sopivaa versiota. Toimittajamme Anssi Kivinen on parhaillaan Lemillä koeajamassa uusiksi rakennettua pyörää, saa nähdä, mitkä ovat kommentit.
Lue lisää ›
Motouutisille tarjoutui mahdollisuus vielä näin loppusyksystä koeajaa retroista retroin, mutta Intiassa suunniteltu ja valmistettu, nelitahtinen Jawa 300 CL moottoripyörä. Päätimme ottaa tarjouksen vastaan ja tutkailla, miten täysin uusi Jawa toimii ja miten modernisointi on onnistunut.
Lue lisää ›
Benelli on perinteistäkin perinteisempi italialainen moottoripyörämerkki. Se taitaa myös olla vanhin italialainen moottoripyörävalmistaja, sillä yritys on perustettu Pesaroon jo vuonna 1911. Miten Benellin 500-kuutioinen Leoncino Trail -malli pärjää tämän päivän vaatimusten keskellä?
Lue lisää ›
Perinteiset Neuvostoliiton aikaiset Ural-moottoripyörät eivät ole keränneet mainettaan luotettavuudellaan. Mutta mikäli olet pitkään miettinyt, millainen moderni Ural-sivuvaunumoottoripyörä on ajettavuudeltaan, ja muutenkin, niin pian olet asian suhteen viisaampi. Niin mekin. Ensimmäiset kymmenet kilometrit ovat takanapäin ja hymy viipyy suupielissä kahvitaukoa vietettäessä. Syystä jota et nimittäin varmaankaan heti osaa arvata.
Lue lisää ›
Kokonaan uusi pyörämerkki on nykyään harvinaisuus. Jawalla on toki todella pitkä historia, mutta RVM Tekkeniä voidaan pitää ainakin Euroopan markkinoilla kokonaan uutena mallina, vanhaa on vain nimen loppuosa.
Lue lisää ›
Indian Roadmaster on amerikkalainen näkemys pitkien matkojen moottoripyöräksi. Se on hyvin varusteltu, massiivinen kokonaisuus, jolle leimaa-antavaa ovat hyvä matkamukavuus ja vääntävä V2-moottori sekä hyvät tavaratilat. Korkean hinnan vastineeksi saa paljon pyörää, mutta aivan jokapaikan ja -pojan pyörästä ei taida olla kyse.
Lue lisää ›
Kanadalaisen BRP:n alias Bombardierin valmistama Can-Am on vähän erikoisempi trike, sillä siinä on kaksi etupyörää ja sen ulkonäkö on jotenkin - niin, lumikelkkamainen. Vaan ihmekös tuo, sillä BRP tunnetaan myös lumikelkka- ja mönkijävalmistajana, ja tietysti se hyödyntää osaamistaan molemmilta saroilta. Can-Am Spyderissa sen kokee myös siten, että trike tuntuu välillä mönkijämäiseltä ajettavalta, varsinkin pomppuisella tiellä. Mutta ajon aikana säädettävä alusta ja mukava moottori pitävät hymyn suupielissä.
Lue lisää ›
Kalifornian San Rafaelissa toimiva Damonin HyperSportin 200-200-200-lukusarjassa ensimmäinen luku merkitsee tehoa hevosvoimina, toinen huippunopeutta ja kolmas ajomatkaa akullisella. Kaksi viimeistä on maileissa, joten kerro ne 1,6:lla. Pyörän tehoa, ajon aikana säädettävää ergonomiaa ja sokeiden pisteiden ja törmäysvaroitusjärjestelmää voit ihailla oheisella videolla.
Lue lisää ›
MV Agusta julkisti ensi vuodelle rajoitetun valmistuserän Ottantesimo-mallikokoelman. Ottantesimo tarkoittaa yksinkertaisesti "kahdeksaskymmenes", ja kyllä, kyseessä on merkin 80. toiminta- ja samalla juhlavuosi. Juhlaerään kuuluu kuusi erilaista mallia.
Lue lisää ›
MV Agusta julkisti äärimmäisen rajoitetun version F3-mallisarjastaan, F3 Competizionen, Malli perustuu vakio F3 RR:ään ja sitä valmistetaan vain 300 kappaletta.
Lue lisää ›