Ensivaikutelma ja moottori
Benelli TRK 502 X on kookas - sen märkäpaino on noin 235 kg. Pyörä näyttää ulospäin isolta adventure-pyörältä, satula on tukeva ja sarvet leveät. Komeat alumiinilaukut tarjoavat lisätilaa ja kuljetuskapasiteettia. Koeajopyörässämme oli sivulaukut, mutta ylimmän takalaukun jätin myymälään.
Tämä on iso twini, tavallaan. Kun moottorin käynnistää, yllättyy käyntiäänen tasaisuudesta ja värinättömyydestä. Liikkeelle lähtiessään ymmärtää miksi. 235 kg pyörää kuljettaa 48-hevosvoimainen 500 cm3 twini. Pyörä liikkuu kyllä ponnekkaasti, mutta yli sadan hevosvoiman verrokkeihinsa peilaten meno on rauhallista.
Moottorin käynnin tasaisuus ulottuu tyhjäkäynnin lisäksi myös ajoon ja varsinkin matalille kierroksille. Isoista twini-kilpailijoistaan poiketen Benelli vääntää sitkeästi ja äärimmäisen pehmeästi. Matalilla kierroksilla tapahtuvaa moottorin protestointia saa toden teolla yrittää. Loppuarvioinnissamme emme rokota pisteitä tehon puutteesta, koska se on osa koko tämän pyörän olemasaolon merkitystä.
Jousitus
Jousitus tekee työnsä hienosti ja tasapainoisesti. Edessä on ronski 50 mm upside down -jousitus 140 mm joustolla, ja takana 145 mm joustolla oleva monoiskari, jossa säädöt esijännitykselle ja sisään- ja ulospäin vaimennuksille.
Jousitus kantaa pyörän painon hienosti, ja erityisesti keulan säädöt ovat onnistuneet. Pyörän maavara on 210 mm.
Voimansiirto
Kytkimen liike on melko pitkä, mikä aiheutti epämukavien kompromissien tekemistä vivun asennon säätämisessä. Joko vipu on sopivalla etäisyydellä, että siihen ylettyy mukavasti, tai liian kaukana, jotta sormet mahtuvat vivun ja kahvan väliin, jos kytkintä haluaa irrottaa vain kahdella sormella. Tähän lienee mahdollista puuttua lisävarustein – kaupan tai omavalmistein.
Moottori on erittäin tasakäyntinen ja pehmeä käytökseltään. Moottorin viritys ja tehoalue on kiitettävästi säädetty siten, että esim maantievauhdissa tehoalue on käytössä koko ajan, eikä pienempien vaihteiden polkeminen ja moottorin revittäminen juuri ole tarpeen. Tai ainakaan se ei auta. Käytännöllinen viritys siis.
Vaihteisto toimi periaatteessa niin kuin pitääkin, mutta vaihdepoljin on melko pitkä. Tästä johtuen muutama vaihto epäonnistui tai jäi tekemättä kun poljin olikin jäänyt edellisen vaihdon jäljiltä osin palauttamatta.
Jarrut
Jarrut ovat tehokkaat, mutta vasta kun niitä selkeästi käskee. Jarrutuntuma on pehmeä, jopa siinä määrin että ensimmäisen ajosetin aikana tuli tarve vilkaista etulevylle, ettei vain olisi keulaöljyä päässyt valumaan. Tästä huolimatta jarrut varmasti toimivat kuten niiden on suunniteltu. Makuasioita, sanoi bassotto tedesco.
Asfaltilla kokeillessa tuli sellainen olo, että ABS-järjestelmä ehkä liiankin innokkaasti ennakoi kuljettajan tekemät virheet, sen sijaan, että antaisi kevyen lukkiutumisen tapahtua ja hölläisi jarrua vasta sitten. Absit lienevät tässä pyörämallissa suunniteltu melko aikaisin ajoon puuttuviksi. Tämä, ikävä kyllä, kertautui sorapinnalla. Erityisesti takajarru oli heikkotehoinen, eikä edes lievää ohjausliikettä tai luistoa saanut takajarrulla aikaan. Etujarru toimi soralla kohtuullisesti, mutta selkeästi virheitä ennakoiden, eikä siis maksimijarrutusta sallien.
Ergonomia ja käsiteltävyys
Benellin ergonomia on kaksijakoinen. Yhtäältä sarvet ovat modernin leveät, jopa hieman ylileveät, ja ohjaus kääntyy runsaasti. Reilusti taivutetut sarvet tulevat näissä tilanteissa hyvin lähelle kuljettajaa, ja pitkien käsien kanssa uhkaa olla ahdasta. Tästä selviää kuitenkin ennakoivalla kropan käytöllä, sillä tiukat käännökset onnistuvat hienosti ja miellyttävästi.
Toisaalta sitten jalkatappien paikka on epäonnistunut, ja jalkatappilinja ei ole takapuolen alla. Jos Benellin ohjaamon ergonomia oli moderni, jalkojen asento vie kuljettajan suoraan 1980- ja 1990-luvun taitteen isoihin enduroihin, kuten Super Tenere, Dr Big, ja Africa Twin. Kaikkien ajoasento on aikanaan katuympäristöön muokkautuessaan suunniteltu mukavaksi, mutta seisomaan nouseminen on vastaavasti tehty vaikeaksi.
On syytä painottaa että MATKAendurossa matka-ajoasennon on syytä olla mukava, ja Benellissä se sitä todellakin on. Tästä huolimatta matkaENDUROlla olisi syytä pystyä nousemaan helposti ja nopeasti kevyesti seisovaan asentoon, jonka voi pitää jonkin aikaa.
Muutaman kilometrin pituinen kivikkoinen metsäura muodostui melkoisesti hikityömaaksi loppua kohden, kun takapuolen lihakset alkoivat huutaa hoosiannaa. Mikäli jalat halusi suoremmiksi tai edes takapuolta jalkatappilinjan yläpuolelle rentouden toivossa, joutui yläkroppaansa pitämään niin kaukana edessä pleksin yläpuolella että peilinvarret alkoivat haitata ranteiden toimintaa. Myös polttoainetankki levenee nopeasti, mikä estää viemästä painoa eteenpäin. Hieman haasteita tällä saralla siis, jos seisovaa ajo aikoo harrastaa. Muutoinhan koko asiaa ei edes huomaa.
Asfalttiympäristössä Benelli on erittäin mukava ja pehmeäkäytöksinen mutta taipuu sporttiseen ajoonkin hyvin. Jalat asettuvat istuma-asennossa tankkia vasten hienosti ja miellyttävästi ja jaloilla kiinni pitäminen on helppoa. Runsaat jousituksen osat takaavat että raskaahko pyörä pysyy toivotulla tavalla tiessä.
Ajotietokone ja käytettävyys
Ajotietokone näyttää digitaalisin keinoin nopeuden, kellon, muutaman eri matkamittarin, ja polttoainemäärän. Kierroslukumittari on analoginen. Tärkeimmät merkkivalot löytyvät, ja kaksi nappia. Hintaluokkaansa nähden yllättäen mukana on myös vaihdenäyttö.
Molemmissa päissä ohjaustankoa muiden nappien seassa oli kaksi mykkää nappia*, tai ainakaan niiden merkitys ei selvinnyt. Sarvien napit on myös reunoiltaan valaistu, mikä on mielenkiintoinen ominaisuus.
*Lukijamme Hannu opasti meitä nappien tarkoituksesta seuraavasti: "Tuohon Benellin koeajoon liittyen ne 'toimimattomat' napit näyttävät liittyvän lisävarusteisiin: Vasemmalla nappi toimii sumuvalojen kytkimenä (jos varustettu sumuvaloilla) ja oikea nappi kahvalämppärien kytkimenä (jos varustettu...) ja nämä tiedot löytyy ihan Benellin omasta käyttöohjekirjasta (https://benelli.co.il/wp-content/uploads/2020/03/TRK_500-owner-manual.pdf sivuilta 24 ja 25)."
Lopuksi
Koeajollamme tankatun polttoaineen määrän ja matkamittarin lukeman perusteella keskikulutukseksi muodostui toistuvasti 4,6 l/100 km, mikä on loistava tulos. Tämä seikka yhdistettynä erittäin houkuttelevaan hankintahintaan tekevät Benellistä huikean vaihtoehdon jokaiselle sellaiselle, joka etsii joko alemman ajokorttiluokan vaihtoehtoa isolla adventurella ajamiseen tai helppokäyttöistä ja matalan kynnyksen ajopeliä jo varttuneemmallekin kuljettajalle.
Pyörän hinta on 8990 euroa, ja ainakin tämän vuoden hintaan kuuluu tarjouksena mukaan kolme alumiinilaukkua telineineen. Laukkujen ovh kiinnikkeineen on 1090€, joten etu on melkoinen ja tekee pyörän hinta-laatusuhteen entistä houkuttelevammaksi.
Alumiiniset sivulaukut ja takalaukku olivat tukevat ja luotettavan tuntuiset. Kannen lukitusmekanismi toimi hienosti ja oli ronskin tuntuinen, eli ei ihan ensimmäisenä mene pölystä ja kurasta tukkoon.
Plussat ja miinukset:
+ Miellyttävä moottori
+ Helppo ajettavuus
+ Mukava
- Ergonomia maastoajoon
- Tuulilasi aiheuttaa melua ja pyörteitä
- Sorasudittelu työn takana (?)
Arvosana
BENELLI TRK 502 X | Arvosana |
Painotettu arvosana |
Moottori 20 % | 5 | 100/100 |
Jousitus/alusta 10 % | 4 | 40/50 |
Voimansiirto / kytkin | 3 | 30/50 |
Vaihteisto 5 % | 3 | 15/25 |
Jarrut 15 % | 3 | 45/75 |
Ergonomia/Käsiteltävyys 15 % | 3 | 45/75 |
Ajotietokone/Käytettävyys 5 % | 4 | 20/25 |
Taloudellisuus 10 % | 5 | 50/50 |
Hinta-laatusuhde 10 % | 5 | 50/50 |
Yhteensä | 3.95 | 395/500 |
Jokerikerroin: loistava A2-korttiluokan vaihtoehto harrastusta aloittaville | +20 p | |
Yhteensä kaikkiaan | 4.15 | 415/500 |
Tekniset tiedot, Benelli TRK 502 X
- Moottori: 500 cc nestejäähdytteinen 2-sylinterinen 4-tahti rivimoottori, 4 venttiiliä / sylinteri, 2 nokka-akselilla (DOHC). Isku x poraus 69 x 66.8 mm. Puristussuhde 11.5:1. Ilmoitettu teho 48 hv / 8500 rpm, maksimivääntö 46 Nm / 6000 rpm. Polttoaineensyöttö sähköinen ruiskutus.
- Voimansiirto: Märkä monilevykytkin, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Toisioveto ketjulla.
- Alusta: etujousitus 50 mm USD-keulalla, joustovara 140 mm. Takajousitus Monoiskunvaimennin säädettävällä esijännityksellä, sekä molempiin suuntiin säädettävillä vaimennuksilla. Joustovara 145 mm. Etujarrut: 320 mm tuplalevyt, 4-mäntäsatulat ja ABS-järjestelmä. Takajarru: 260 mm levy ja ABS. Eturengas 110/80R19, takarengas 150/70R17, pinnavanteet. Testipyörän renkaat Metzeler Tourance.
- Mitat: pituus 2220 mm, leveys 915 mm, korkeus 1480 mm. Akseliväli 1505 mm. Istuinkorkeus 860 mm. Maavara 210 mm. Paino ajokunnossa 235 kg. Polttoainetankin tilavuus 20 l, varatankin tilavuus 3 l. Polttoaineenkulutus 4,1 l/100km. CO2-päästöt 95 g/km. Hinta 8990 € laukkuineen (tarjous kaudella 2023). Alumiinisten päälli- ja sivulaukkujen tilavuudet: takalaukku 46 l, vasen sivu 42 l, oikea 36 l.
- Maahantuoja: MotorPower Oy / Benelli Suomi.
Edit 4.8.2023 kello 10.28: Korjattu tieto ohjaustangon 'toimimattomien' nappien merkityksestä.
Aiheesta aiemmin:
MAANANTAI 24.10.2022 14:4
MAANANTAI 4.10.2021
Benelli-moottoripyörämuseo sai Italian valtiolta kahden miljoonan euron rahoituksen
KESKIVIIKKO 1.9.2021
Motouutiset koeajaa: Benelli Leoncino Trail 2021 - kohtuuhintainen tyyliscrambleri