Tekken on matkaendurotyyppinen 500-kuutionen Argentiinassa valmistettu, osin Kiinassa ja Japanissa tuotetuista komponenteista koottu moottoripyörä. Sen ulkonäkö on saanut piirteitä ainakin GS-Bemarista. Pyörän ulkonäkö vaikuttaa asialliselta ja nykyaikaiselta. RVM vastaa Argentiinassa Jawa-pyörien tuonnista sikäläisille markkinoille, ja yhteistyö on sitten saanut muassaan myös ilmeisesti tiiviimpiä piirteitä.
Lyhyt koeajo vahvistaa ensivaikutelmaa. Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, kyseessä ei ole mikään hosuen ja halvalla tehty rimpula, vaan halun tien päälle lähtemiseen synnyttävä oikea moottoripyörä.
Hallintalaitteet toimivat täsmällisesti. Mittaristo on nykyaikainen sisältäen monipuolisen ajotietokoneen. Moottorin tehoalueen voi valita kahdesta vaihtoehdosta. ABS-jarrut voi kytkeä pois joko takaa tai molemmista pyöristä.
Honda CB 500:sta lähtöisin oleva moottori vastaa kaasuun juuri niin kuin tämän kokoiselta ja tehoiselta voi odottaa. Jarrut vaativat voimaa ehkä vähän odotettua enemmän, mikä saattaa johtua juuri pakkauksesta otetusta pyörästä. Ajo-ominaisuudet selviävät pidemmällä koeajolla.
10 340 € hintainen, laukkusarjalla varustettu keskikokoinen matkaenduro on kova haaste muille valmistajille. Miten kova, se selviää vielä tämän syksyn aikana perusteellisemmalla koeajolla.
Tekniset tiedot:
- Moottori: kaksisylinterinen nelitahtinen rivimoottori, vesijäähdytys. Sylinteritilavuus 471 cc. Teho 32,5kW ja vääntö 44Nm/7000rpm. Puristussuhde 10,7:1. Vaihteita 6.
- Mitat: akseliväli 1450mm. Istuinkorkeus 820mm. Polttoainesäiliö 20 litraa. Eturengas 110/80-19 ja takarengas 150/70-17. Maavara 230 mm. Etujarrulevy 300mm ja takajarrulevy 240mm. Paino 178kg. Huippunopeus 150kmh. Polttoaineenkulutus 4,2 l/100km.
- Muuta: led-valot, usb-latauspistoke, tupakansytytinpistorasia.
- Hinta 8980 € (sis verot + toimituskulut). Laukkusarja1360 € (perä- ja sivulaukut + asennussarja). Maahantuonti: JawaTalli Oy, www.jawatalli.fi.
Teksti ja kuvat: Jouko Kuningas