Royal Enfieldin mallikirjo on moninainen, ja tarjolla olevista pyöristä Motouutisille valikoitui koeajoon Super Meteor 650 -cruiseri, joka esiteltiin 2022 marraskuussa: EICMA: Royal Enfield esitteli komean Super Meteor 650 -kruiserin

Historiaa

1800-luvun puolivälissä perustettu George Townsend & Co siirtyi 1891 Bob Walker Smithin ja Albert Eadien haltuun. Yrityksen nimi muutetiin Enfield Manufacturing Company Ltd:ksi 1893.

Seuraavana vuonna heidän valmistamansa polkupyörä nimetään Royal Enfieldiksi. Samalla otetaan käyttöön tavaramerkki "Made Like A Gun". Legendaarinen nimi oli syntynyt, vaikka ensimmäisen moottoripyörän valmistumiseen meni vielä tovi.

Vuonna 1901 valmistuu ensimmäinen Royal Enfield moottoripyörä: Tältä näyttää kaikkien aikojen ensimmäinen Royal Enfield — vuosimallia 1901

Intialainen Madras Motors perustaa 1955 Enfield Indian, ja avaa tehtaan jo 1956. Aluksi se toimii Enfield India Bullets -nimisen pyörän kokoonpanijana. Osat pyörään toimitetaan Englannista.

Royal Enfieldin tuotanto Englannissa päättyy 1970. Viimeiseksi valmistetuksi malliksi jää 736 cm3 Interceptor. Intiassa tuotanto jatkuu katkeamatta.

Vuonna 1977 alkaa Intiassa valmistetun Enfield 350 cm3 Bulletin tuonti Iso-Britanniaan, se saa suosiota klassisten moottoripyörien harrastajissa. Pyörän nimestä puuttuu Royal etunimi, sillä Enfield Indian valmistamissa moottoripyörissä sitä ei käytetty.

Vuonna 1994 hyötyajoneuvojen ja traktoreiden valmistaja Eicher Group ostaa Enfield India Limitedin. Kaupan myötä Royal-etuliite palaa paikalleen, nimi muuttuu Royal Enfield Motors Limitediksi.

Intiassa käynnistetään 2013 moderni tuotantolaitos, joka oli vahva askel kohti globaaleja moottoripyörämarkkinoita. Vuonna 2015 RE ostaa brittiläisen Harris Performancen, jolla pyritään parantamaan tuotesuunnittelua. Vuonna 2017 avattiin Isossa-Britanniassa uusi Royal Enfieldin teknologiakeskus. Toinen vastaava yrityksellä on Intiassa.

Royal Enfield -moottoripyörät täyttivät 120 vuotta vuonna 2021, ja yritys on maailman vanhin jatkuvasti toiminut moottoripyörävalmistaja. Siinä merkin historia tiivistettynä.

Alkusilmäys

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Kytkin ja jarrukahvojen etäisyyden säätö on toteutettu yksinkertaisesti pyöritettävällä pultilla, joka toimii hyvin.

Vaikka näen pyörän ensimmäistä kertaa, näyttää kaikki kovin tutulta: muotoilu on perinteitä kunnioittavaa, olematta kuitenkaan vanhanaikaista. Hallintalaitteet ja katkaisimet ovat tutuilla paikoilla ja niiden käyttäminen on luontevaa. Sekä jarru- että kytkinkahvassa on etäisyydensäätö. Työn jälki on siistiä, johdot ja letkut on reititetty ja kiinnitetty asiallisesti, hitsaussaumat ovat asiallisen näköisiä. Maalipinnat ja muutkin pinnat hyvin viimeisteltyjä. Tämä antaa kuvan laadukkaasti valmistetusta tuotteesta.

Kytkin on vaijerikäyttöinen, siinä on hieman ohut tuntuma.

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Kahvojen tupeissa lukee tyylikkäästi kolotuin kirjaimin Royal Enfield. Hieno oivallus.

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Retroa? Ehkä sitäkin, mutta mielestäni tyylikäs moderni pyörä, jonka muotokieli on vuosikymmeniä vanha, olematta kuitenkaan millään muotoa vanhanaikainen.

Ajamaan

Ajan niin harvoin cruisereilla, että haeskelin aluksi jalkatappeja aivan väärästä paikkaa, hymähdin itsekseni kypärän sisällä ja totesin olevani hieman hoopo. Jonka jälkeen nakkasin vasemman jalan etuviistossa olevalle tapille, polkaisin ykkösen sisään, nostin kytkimen, ja lähdin matkaan.

648 kuutiosenttimetrinen kaksisylinterinen rivimoottori kiskoo pyörän 240 kg omapainoa, plus kuljettajan sataa kiloa 34,6 kW (47 hv) 52,3 Nm voimalla kuin isompansa. Oikein laittaa epäilemään onko kyseessä ”vain” 648 kuutiosenttimetrinen moottori, niin vahvaa on eteneminen. Suurin teho tarjoillaan 7250 rpm:ssä, vääntö 5650 rpm:ssä, joka on käytännön kannalta se merkitsevämpi luku.

Kurvailen Päijät-Hämäläisiä kanta- ja seututeitä, joilla Super Meteor on omimmillaan. Kallistusvarat riittävät hieman sporttiseenkin ajoon. Vaikka kanttaan aika reilusti kurviin, ei mikään komponentti renkaiden lisäksi kosketa maata. Vaihteita ei tarvitse juurikaan vaihtaa, sillä moottorin käyttöalue on todella laaja. Pyörä jaksaa kiihtyä mielekkäästi isoimmallakin vaihteella mutkatienopeuksissa. Toki jos haluaa edetä ripeämmin solahtaa tiuhempi vaihde koloseensa reippaasti ajokengällä vaihdepoljinta polkaisemalla.

Vaihteiston käyttö vaatii päättäväistä ja voimakasta jalkatyöskentelyä.

Ajo-asento on 190 cm pituiselle koeajajalle passeli, Istuin on myös hyvä, siinä pystyi oleskelemaan pidemmänkin rupeaman ilman takamuksen puutumista

Moottori- ja valtateitä Super Meteor hieman vierastaa, katteen puute ja ryhdikäs ajoasento tekevät kovemmissa nopeuksissa ajamisen raskaaksi.

Taajamassa Super Meteor on miellyttävä käytökseltään. Matalan istuinkorkeuden ansiosta lyhyempijalkainenkin pärjää sillä hyvin niin pysähdyksissä kuin liikkeelle lähdöissäkin. Matala painopiste tekee pyörästä kevyemmän käsitellä, kuin mitä 241 kg omamassasta voisi päätellä. Moottori vetää mukavasti jo tyhjäkäynniltä, eikä sillä ole taipumusta stumppaamiseen.

Sateella ensiasennurenkaat osoittautuivat liukkaiksi. Kiihdytin moottoritien rampista vähän reippaammin ja noin 80 km/h vauhdissa lähti takarengas sutimaan asfaltin paikkauksen kohdalla. Olin hieman hämilläni, että näillä tehoilla sutii vielä tällä nopeudella. Oman turvallisuuden kannalta suosittelen vaihtamaan renkaat sellaisiin, joissa on parempi pito märällä asfaltilla.

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Super Meteor 650 on raskas pyörä, silti siinä on vain yksi jarrulevy etupyörässä. Tämä yksi levy joutuu todella koville, kun jarrutetaan suurella voimalla.

Jousituksen komponentit ovat japanilaisen Showan valmistamat. Etujousitus on USD-tyyppinen, se nielee sekä töyssyt että kuopat asiallisesti. Etupään vaimennus riittää hyvin tällaiseen pyörään.

Takajousitus on toteutettu kahdella vaimentimella, eli kyseessä on niin sanottu stereoperä. Takaiskunvaimentimet on varustettu esijännityksen säädöllä. Takajousitus on todella jämäkkä, suorastaan kova. Se ei anna armoa: kun routapatti osuu kohdalle, isku on armoton. Aika äkkiä oppi väistelemään pienemmätkin patit sekä kuopat.

Jarruissa on tehoa, mutta ne vaativat runsaasti voimaa käyttäjältä. Varsinkin etujarrukahvaa saa vetää ihan tosissaan neljällä sormella, että saa ABS-järjestelmän aktivoitumaan kuivalla asfaltilla.

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Ajoasento on todella ryhdikäs. Koeajopyörässä ei ollut lisävarusteita, mutta niitä on hyvin tarjolla. Muun muassa laukkusarja, takapenkkiläiselle selkätuki sekä tuulilasi.

Kaksisylinterinen ilma/öljyjäähdytteinen rinnakkais-twini on tyylikäs kokonaisuus. Ei ole helppoa tehdä Euro 5 päästönormit täyttävää moottoria ilman nestejäähdytystä. Royal Enfield on onnistunut siinä hienosti. Toki puristussuhde on maltillinen 9,5:1, eikä tehojen kanssa ole lähdetty liiemmin retostelemaan.

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Moottorista ei välittynyt häiritseviä tärinöitä runkoon, itse asiassa niitä ei ollut ensinkään.

Mittaristo on vaatimaton, mutta kaikki tarvittava tieto on riittävän hyvin saatavilla. Oikealla puolella oleva pienempi näyttö on Royal Enfield Tripper-navigointia varten. Se toimii siten, että älypuhelimeen ladataan Royal Enfield applikaatio ja älypuhelin paritetaan pyörän kanssa. Näin saadaan käyttöön Google Maps -sovelluksen tarjoama navigointi, joka opastaa nuolien ja etäisyyksien avulla. Järjestelmä oli helppo ottaa käyttöön ja se toimi todella upeasti.

Royal Enfield Super Meteor 650 cruiseri.

Tripper-navigointi oikealla. Mittaristo on vaatimaton, mutta siinä on kaikki tarvittava.

Yhteenveto

En ole mikään vankkumaton cruisereiden ystävä, mutta Super Meteor vei kyllä sydämeni, jos moottoripyörä vaan voi sen tehdä. Sillä ajaminen tuotti valtaisaa mielihyvää, enkä olisi millään halunnut sitä palauttaa. Vaan ei näihin koeajopyöriin auta liikaa kiintyä. Toki se jätti minulle polttavan kuumeen, että ehkä minäkin jonain päivänä hommaan talliini, jos en nyt samanlaista, niin ainakin vastaavanlaisen prätkän. Nettimoto on asian tiimoilta ahkerassa seurannassa.

Plussat ja miinukset

+ moottori tuntuu luokkaansa isommalta

+ rento ajoasento

 

- Etujarrun vaatima sormivoima

- Renkaat liukkaat märällä asfaltilla

Tekniset tiedot

  • Moottori on nelitahtinen, ilma/öljyjäähdytteinen, yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per sylinteri varustettu kaksisylinterinen rivimoottori. Sytytysväli on 270 astetta. Iskutilavuus 648  cm³. Teho 34,6 kW (47 hv) /7250 rpm/min, maksimivääntö 52,3 Nm/5650 rpm/min. Polttoainejärjestelmä ja moottorinohjaus ovat Bosch:n valmistamia.
  • Vaihteisto/kytkin 6 vaihdetta, vaijerikäyttöinen monilevyinen märkäkytkin, toisioveto ketjulla.
  • Jarrut: edessä yksi 320 mm jarrulevy, yksi kaksimäntäinen jarrusatula. Takajarru yksi 300 mm jarrulevy, kaksimäntäinen jarrusatula. ABS. Jousitus edessä USD-etuteleskooppi, takana kaksi vaimenninta, joissa jousen esijännityksen säätö. Pyörät: Alumiinivanteet edessä 100 / 90 R19 takana 150 / 80 R16
  • Mittoja: Paino ajokunnossa 241 kg Istuinkorkeus 740 mm Polttoainetankin tilavuus 15,7 l. Polttoaineen kulutus 4,2 L/100 km
  • Hinta: Astral 10 500 €, Interstellar 10 750 €, Celestial 11 100 €. Takuu 3 vuotta.

 

Aiheesta aiemmin:

EICMA: Royal Enfield esitteli komean Super Meteor 650 -kruiserin

Tältä näyttää kaikkien aikojen ensimmäinen Royal Enfield — vuosimallia 1901

LAUANTAI 3.12.2022

Vakoiltu: Royal Enfieldiltä tulossa sarja uusia 350-, 450- ja 650cc moottoripyörämalleja

KESKIVIIKKO 21.6.2023

Päivän video: maailman ainoa sarjatuotannossa ollut diesel-moottoripyörä ylsi 900 kilometriin tankillisella – kulutus 1,25 l/100 km

LAUANTAI 19.3.2022:

Royal Enfieldiltä uusi Scram 411 – seikkailupyörä Himalayanin asvaltti- ja soraversio

PERJANTAI 9.4.2021 

Vastoin huhuja Royal Enfield pysyy maailman neljänneksi suurimmilla mp-markkinoilla

PERJANTAI 26.2.2021 

Royal Enfield päivitti Himalayan adventure-malllinsa Euro 5 -kelpoiseksi