Itse asiassa "joutuminen" Can-Amin puikkoihin oli puhdasta sattumaa, sillä tehdessämme juttua Levin ST1:stä, tutustuimme aseman omistajaan Mika Latvaan, joka osoittautui intohimoiseksi motoristiksi. Se on tarina erikseen, mutta hän kertoi, että tällä hetkellä hänellä oli moottoripyörän virkaa toimittamassa juuri tämän jutun aloituskuvassakin näkyvä Can-Am Spyder RT Limited.
Trike oli päätynyt hänelle vähän ikäänkuin "pakon" sanelemana, ja hän tarjosi sitä haastattelun lomassa ajettavaksi, joten totesin, että mikäs siinä. Asia unohtui kuvaamisten tiimellyksessä, mutta seuraavana aamuna puhelin soi, sillä hän oli muistanut asian ja totesi, että "tunnin kuluttua pyörä on Hullussa Porossa", joten aamupalalle, ajokamat niskaan ja pyörää hakemaan.
Kuka haluaa triken?
Tämäntyyppistä trikeä ei kannata ajatella pelkästään perinteisesti kuten moottoripyörää. Käyttäjäkunnaksi on helppo kuvitella ihmisiä, jotka haluavat pienentää ajamisen riskejä (3 pyörää pysyy varsinkin paikallaan pystyssä itsestään, siis paremmin kuin 2), ohjaaminen tapahtuu ohjaustangosta kääntämällä eikä kallistelemalla ja tietysti kolme pyörää jarruttaa tukevammin.
Spyderissa on lisäksi muitakin "automaisia" ominaisuuksia kuten iso tuulilasi ja paljon tavaratilaa. Keulassa on kuplavolkkarimainen boksi, lisäksi Spyderissä on sivulaukut ja vielä takatavaratilakin.
Jos oma liikkuminen on rajoitettua, tai jalat tai selkä ei kestä sitä, että painoa tulee niiden päälle, trike on loistava ratkaisu hinkuun moottoripyöräillä. Trike pysyy paikallaan, kun siihen nousee ja siinä on liikuntarjoitteiselle tarjolla sellaisiakin välttämättömyyksiä kuin pakki. Pakista on sekin hyöty, ettei tarvitse niin tarkkaan katsoa, miten ja mihin pyörän parkeeraa.
Ja lisäksi: kun joku kerran tykkää tyttärestä ja toinen isoäidistä, niin miksei sitten yhtä hyvin voi vain tykätä trikestä ja nauttia sillä ajamisesta, ja hyvä niin.
Ajaminen
Liikkeellelähtö on helppoa. On mukavaa lähteä liikkeelle pelkällä kaasun kääntämisellä, sillä pyörässä on puoliautomaattiset vaihteet. Se tarkoittaa sitä, että vaihteet vaihtuvat napista painamalla ylöspäin, mutta puoliautomaatti vaihtaa vaihteita pienempään päin vauhdin mukaisesti. Toki myös pienemmälle vaihteelle voi halutessaan vaihtaa nappia painamalla. Vaihteistoon tottui huomaamattoman nopeasti, ja sen vaivattomuutta kaipasi taas siinä vaiheessa, kun kömpi oman pyörän selkään.
Rotaxin moottori kuljettaa isoa trikeä nätisti. Tehoakin löytyy erityisesti pienillä vaihteilla niin paljon, ettei kiihdytyksissä halua ulosmitata aivan kaikkea, kiitos osittain lyhyen akseli- ja kapean etupään raidevälin. Spyder on väistämättä vähän kiikkerä ja nyökkivä ajettava. Lyhyellä alle 200 kilometrin lenkillä emme myöskään vielä tottuneet painamaan kurveihin niin lujaa, kuin mihin pyörä varmasti olisi pystynyt. Syynä oli se, että tunne kaatumisesta sivullepäin oli vahva, juuri kallistamalla ohjaamisen puuttumisesta johtuen. Ja jos vielä jousituksen säädöt olivat pehmeän puolella, pyörä kallisti melko voimakkaasti kaarteessa ulospäin vahvistaen kaatumisen tunnetta.
Tunne oli vähän sama kuin sivuvaunumoottoripyörällä: kun sillä ajaa vaunu tyhjänä oikeanpuoleiseen kaarteeseen, niin väistämättä arastaa sitä, että vaunun pyörä nousee ilmaan. (Vaunu on tällöin pyörän oikealla puolella.) Paljon sivuvaunumoottoripyörällä ajaneena tämä vaistomainen reaktio vaikuttikin minulla oikealle kaartamiseen, eikä siis tietenkään ole Spyderin vika.
Can-Am Spyder RT Limitedin varusteisiin kuuluu ajonvakautusjärjestelmä, jota teki mieli mennä kokeilemaan hiekkatielle. Sillä ajaminen Spyderilla kun on Mika Latvan mielestä "melkoista herkkua". Ajanpuute kuitenkin latisti ajatuksen. Meidän piti ehtiä vielä samana päivänä Leviltä Kemiin sen jälkeen kun ajelu Spyderilla päättyi, joten oli vain pakko rajoittaa nautiskelua.
Pyörä soveltuu varmasti mukavasti kiireettömään matka-ajoon. Kate suojaa hyvin noin satasen nopeuksiin asti, mutta siitä ylöspäin välttämättä ei niinkään hyvin ja pyörä on kiitos ison otsapinnan melko tuuliherkkä. Tosin meidän ajomatkallemme sattui melkoinen jatkuva tuuli, mutta siitä huolimatta tuli tunne, että kovan vauhdin pito ei ole tämän triken ykkösjuttu, vaan paremminkin rauhallinen eteneminen. Tai sitten pitää ajaa niitä hiekkateitä pitkin sopivasti sladissa.
Katteen korkeus on muuten sähköisesti säädettävissä, ja sen saa mukavasti myös katseen alapuolelle, mutta meillä se oli tappiin yläs vedettynä suurimman osan aikaa kiitos kovan tuulen.
Moottori ja muuta tekniikkaa
Bombardier päivitti Spyderin moottorin vuosimalliin 2014 kolmesylinteriseksi rivimoottoriksi aiemman kaksipyttyisen V-koneen sijaan. Samalla kuutiotilavuus kasvoi vajaasta litrasta 1330 kuutiosenttimetriin. Moottori on Rotaxin tekoa ja tuottaa 85,8 kW / 115 hevosvoimaa 7250 rpm. 120° kampiakseli antaa tasaisen käynnin ja sitä on vielä petrattu tasapainoitusakselilla. Vääntöä moottorissa on 130 Nm ja se on maksimissaan 5000 kierroksella minuutissa. Spyder ei silti näistä luvista huolimatta ole mikään raketti, sillä se painaa 459 kg, mutta tietysti puolet vähemmän kuin pienikin auto.
Kuuden vaihteen laatikosta löytyy varmasti sopiva pykälä kaikkiin tilanteisiin, ja ohituskiihtyvyys on hyvä kaksi päällä vielä suurimmallakin vaihteella. Valmistaja väittääkin, että pyörässä on erityisesti alavääntöä nykymoottorilla 40 % enemmän kuin edellisellä moottoriversiolla. Ja tällä on tähdätty nimenomaan parempaan mäennousukykyyn sekä kuormattuna-ajamisominaisuuksiin. Pyörällä voi vetää myös traileria.
Ohjaustanko on leveä ja ajoasento luontevan pysty. Ohjaaminen jyrkemmin vaatii hiljaisessa vauhdissa jonkin verran käsivoimia, mutta ei liikaa. Vakionopeudensäädin tekee ajamisesta vaivatonta, ja kuuluu selvästi tämäntyyppiseen matkantekovälineeseen.
Spyderista ei voi puhua kehumatta sen istuimia. Sekä etu- että takaistuin tarjoavat mukavaa, pehmeää kyytiä, ja takaistuin myös hyvää tukea matkustajalle. Takamatkustaja myös nauttii RT Limited-malliversion astinlaudoista.
Muita teknisiä herkkuja
Kuten mainitsimme jo, Spyderissa oli myös ajon aikan elektronisesti säädettävissä oleva jousitus, joka myös toimi juuri kuten pitikin. "Tiukaksi" säädettynä se soveltui paremmin matka-ajoon päällystetyillä mutta vähän pomppuisilla teillä, joita vastaamme sattui. Epäilemättä huonommalla pinnalla ja hiekkatiellä sekä hitaammassa vauhdissa pehmeämmät säädöt tuovat paremman lopputuloksen.
Ajonvakautusjärjestelmä ja puoliautomaattinen vaihteisto tulivatkin jo mainittua. Lisäksi pyörässä oli navigaattori, lämmitettävät istuimet sekä kahvat ja lukkiutumattomat jarrut ja LED-valot.
Ah ja niin. Etutavaratilan saa avattua ohjaajan paikalta, muut tavaratilat takalaukun takaa napinpainalluksella.
Monet tietokonejärjestelmät aiheuttavat muuten yhden ärsyttävän piirteen: kun Spyder käynnistetään, kestää hetken, ennenkuin kaikki optiot ja systeemit on käyty läpi, ja pyörällä pääsee matkaan. Kaikkeen tietysti tottuu aikanaan, mutta tämä voi olla sellainen asia, joka ei sovi hätäisen luontoiselle ihmiselle.
Kokonaisuus arviossa
Can-Am Spyder RT Limited on lajissaan oiva peli. Joka pitää tämäntyyppisestä kulkuvälineestä, pitää varmasti Spyderista. Lyhyen koeajokierroksen perusteella meno on erilaista kuin moottoripyörällä, mutta myös omanlaistaan ja tunne on joka tapauksessa moottoripyörämäisempi kuin avoautomaisempi, ja sehän on tärkeää.
Laitteen tekniset ominaisuudet, kuljetuskapasiteetti ja varustetaso ovat kohdallaan, ja ABS-jarrut toimivat todella tehokkaasti. Jos jotain negatiivista pitää etsiä, niin se tulee kiikkeryydestä ja mönkijämäisestä ajettavuudesta, mutta ketä nämä eivät haittaa, niin tässä on tarjolla menopeli elämykselliseen ajoon.
Omistajan ruusut ja risut
Pyysimme Mika Latvaa antamaan Can-Amista ruusuja ja risuja omasta mielestään keskeisimmistä asioista. Ruusuja tuntui löytyvän paljonkin, risuja vähemmän.
+ Pyörässä pysyy sateella hyvin kuivana
+ 3-pyöräisyyden tuoma helppous pienissä nopeuksissa
+ Erikoisuus
+ Vaivaton ajelle
+ Isot tavaratilat
- Vähän mönkijämäinen, mutta kun sekään ei oikein hetken päästä enää häiritse...
"Muotoilisin asian niin, että vaivatonta luksuspyöräilyä", kommentoi Latva lopuksi leveästi hymyillen.
Ominaisuudet
- 1 330 cm³ Rotax-rivikolmonen, nestejäähdytys, EFI-monipistesuihkutus ja elektroninen kaasunhallintajärjestelmä
- Halkaisija ja isku 84 mm x 80 mm
- Teho 115 hv (85,8 kW) @ 7 250 kierr./min
- Vääntö 130,1 Nm @ 5 000 kierr./min
- Etujousitus: A-kaksoistukivarsi, kallistuksenvakaaja
- SACHS-iskunvaimentimet / 174 mm
- Takajousitus keinuvarsi
- Ilmanpaineella säädettävä SACHS-iskunvaimennin / 152 mm
- Elektronisesti ohjattu jarruteohn jakojärjestelmä
- Hydraulinen jalkajarru
- Edessä nelimäntäinen Brembo, 270 mm:n kiinteät levyt
- Takana yksimäntäinen Brembo, 270 mm:n levy
- Sähkömekaaninen seisontajarri
- Eturengas 165 / 55 R15
- Takarengas 225 / 50 R15
Varusteet
- Touring-tuulilasi, elektronisesti säädettävä
- Tuulenohjaimet vakiona
- Vakionopeudensäädin
- Lämmitettävät kahvat edessä
- AM/FM-äänijärjestelmä, iPod-liitäntäkaapeli ja neljä kaiutinta
- Hinauskapasiteeti 181 kg
- 6-vaihteinen puoliautomaattinen (SE6) vaihteisto, peruutusvaihde
- SCS Ajonvakauden hallintajärjestelmä
- TCS Luistonestojärjestelmä
- ABS Lukkiutumaton jarrujärjestelmä
- DPS Dynaaminen ohjaustehostin
- Digitaalisesti koodattu ajonestojärjestelmä
- Tavaratila 155 l
- Sallittu kokonaiskuorma224 kg
- Pa-säiliö 26 l