Välillä Benellillä meni melko heikosti, mutta 2005 se siirtyi kiinalaisen Qianjiang Motor Groupin omistukseen, jonka Geely puolestaan osti vuonna 2015.
Benellin design- ja kehitystyö tehdään edelleen Pesarossa, Italiassa, mutta pyörien valmistus tapahtuu Kiinassa.
Tämä oli ensimmäinen tutustumiseni Benelliin, joten odotin sitä mielenkiinnolla.
Koeajettavaksi osui Benelli Leoncino Trail, 500-kuutoinen scrambler, josta on olemassa myös rinnakkaismalli ilman Trail-lisäystä. Palataan mallien väliseen eroon hieman myöhemmin.
Millaiseksi sitten osoittautui Leoncino? Benellin tunnus on leijona ja mallinimi itsessään tarkoittaa suomennettuna "pikku leijonaa", joten lupaus on kova, mutta onko sille katetta?
Leoncino on varustettu 500-kuutioisella kaksisylinterisellä nestejäähdytteisellä rinnakkaismoottorilla, joten se osuu tänä päivänä erittäin suosittuun kokoluokkaan ensimmäisen tai toisen pyörän hankkijalle.
Yleisvaikutelma
Leoncino Trail on tyylikäs nakumoottoripyörä. Näkee, että ulkonäköön on satsattu todella paljon ja muotoilussa on myös onnistuttu hyödyntämällä erilaisia yksityiskohtia. Benellin tunnus leijona, ja samalla mallin nimikkoeläin, komeilee pikkupatsaana etulokasuojassa.
Valot on modernisti toteutettu LEDeillä ja se näkyy myös etuajovalon ulkonäössä.
Pyörän kyytiin istuminen on helppoa, istuinkorkeus on matala ja kädet asettuvat ohjaustangolle juuri oikein, polvikulma on 180-senttiselle kuljettajalle sopiva, ja kaikki on kohdallaan. Istuin on syvä kuoppa, ja sen istuintuntuma on mukava, asentoa ei kuitenkaan pysty vaihtamaan, joten onneksi istuin toimii.
Ajoasento mahdollistaa pitkienkin päivämatkojen ajamisen. Toki ajoviima tekee osansa – pyörässä ei ole minkäänlaista katetta tai tuulilasintynkää edessä. Mutta se on makuasia: joka pitää ajamisesta ja ajoviiman tunnusta, hankkii kattamattoman pyörän mahdollisesti juuri siksi. Ja luonnollisesti se sopii scramblerin tyyliin.
Pyörä oli sisäänajamaton, joten emme kokeilleet huipputehoja tai huippukierroksia, mutta se selvisi, että koneen alavääntö ja sitkeys ovat kohdillaan. Pienillä nopeuksilla moottori tuntuu väkivahvalta, ja sen ääni on omanlaistansa hauskaa – leijonanpoikasen? – murinaa.
499,6 cm3 tilavuuksisen kaksisylinterisen moottorin tehoksi ilmoitetaan 48 hevosvoimaa 8500 kierroksella minuutissa ja huippuväännöksi 46 Nm 6000 kierroksella minuutissa.
Pyörä on välitetty siten, että suurimmalla, eli kuutosvaihteella pystyy ajamaan taajamanopeuksia, jopa vain 50 km/h, sujuvasti ilman että on tunnetta moottorin kiusaamisesta. Toki kierroksia on silloinkin jo melko paljon.
Hallintalaitteet
Pyörän mittaristo hoitaa hommansa hienosti. Siinä on selkeään, pieneen pakettiin saatu mahtumaan nopeusnäyttö numeroin, kierrosluku pylväällä, vaihdenäyttö, ulkolämpötila ja kello sekä polttoainemittari ja moottorin lämpötilan osoitin.
Tosin nopeusmittari on melko optimistisen tuntuinen. Vaikutti siltä, että se näyttää 10 km/h liikaa satasen nopeudessa.
Pyörän kytkin on kevyt ja tunnokas käyttää, mutta vaihteitten päällemeno oli aika epämääräistä, väliin niitä sai potkia tosissaan päälle, kunnes tajusin, että pitkäliikkeisestä vaihdepolkimesta pitää ikäänkuin vanhaan malliin vivuta vaihteet päälle ylöspäin vaihdettaessa. Alaspäin vaihdot sujuivat normaalisti.
Mallin etujarrut on varustettu kahdella levyllä, mikä sinänsä on hyvä asia. Leoncino-merkkisten etujarrujen käyttö edellyttää voimaa eikä niiden tunnokkuus ole kehuttava. Pyörä kuitenkin pysähtyy asiallisesti, kunhan jarruvoimaa annetaan riittävästi, ja takajarru toimii kuten pitääkin.
Leoncino Trail on varustettu pinnavanteilla toisin kuin perusmallin Leoncino, jossa on valuvanteet. Lisäksi eturengas on Trailissa tuumaa suurempi kooltaan, 19-tuumainen, kun se perusmallissa on 18-tuumainen. Ensiasennusrenkaina ovat Metzelerin sisärenkaalliset Tourancet eli malliin on valittu myös maastokelpoisemmat renkaat.
Perus-Leoncinossa etuteleskoopin joustomatka on 10 mm lyhyempi kuin Trailissa, ja ohjaustanko on kapeampi.
Ajossa
Ajoin pyörällä kaikkiaan 435 kilometriä, ja polttoaineenkulutus oli 4,7 litraa sataa kilometriä kohti, joka on hieman enemmän kuin ilmoitettu 4,3 litraa. Pyörä oli kuitenkin sisäänajamaton, joten on oletettavaa, että kulutus laskee kilometrien myötä. Noin lyhyellä matkalla myös tankkausvirheet saattavat nostaa kulutuslukemaa.
Leoncino Trail on yksinkertainen, toimiva perusmoottoripyörä, siinä ei ole mitään ihmeellisyyksiä ABS-jarruja lukuunottamatta.
Pyörällä on mukava ajaa: se on ketterä, jämäkkä käsiteltävä ja vakaa maantienopeuksissa. Ajotuntuma on hyvä paitsi asvaltilla myöskin sorateillä. Vakiolenkki koloisella soratiellä paljasti sen, että ensiasennusrenkaat, Metzelerin Tourancet, toimivat asvaltin lisäksi erinomaisesti myös soralla.
Valitettavasti sorateiden montut ja katujen töyssyt paljastivat myös Leoncinon jousituksen heikkoudet. Vaikka USD-etuteleskooppi on toimiva: sen putkien halkaisija on peräti 50 mm ja jousto 135 mm, niin takavaimentimen lyhyt, vain 45 mm:n joustovara aiheuttaa ikävän iskun montuissa tai töyssyissä. Alusta selviää muuten puhtain paperein.
Kuten sanottua, pyörä ei ole mikään tehotykki, mutta sillä selviää kevyesti liikenteessä kiitos väännökkään moottorin ja sopivien välitysten.
Loppuarvostelu
Miten leijonanpoika selvisi koeajosta? Se osoittautui ennakko-odotuksia mukavammaksi ja tyylikkäämmäksi ja sen hinta / laatusuhde vaikuttaa olevan kohdallaan.
Ominaisuuksissa on vielä kehitettävää, mutta tärkein, eli ajettavuus on asiallinen, kunhan varoo pahimpia monttuja ja töyssyjä.
Kenelle Benelli Leoncino Trail on tarkoitettu? Sellaiselle ensimmäisen tai toisen pyörän hankkijalle, joka tykkää tyylikkäästä konstailemattomasta nakusta peruspyörästä, jolla voi ajaa huonommillakin teillä, ja jossa ei ole mitään ylimääräisiä namiskuukkeleita.
Trail ei ole myöskään vajaan 8000 euron hinnalla pilattu.
Plussat ja miinukset:
+ Pyörän ajettavuus
+ Mittariston selkeys
+ Ulkonäkö
- Jarrujen vaatima voima ja tunnottomuus
- Alustan toiminta montuissa ja töyssyissä
Benelli Leoncino Trail | ARVOSANA | PAINOTETTU ARVOSANA* |
Moottori 20% | 3 | 60(100) |
Jousitus/alusta 10% | 3 | 30 (50) |
Voimansiirto/kytkin 10% | 4 | 40 (50) |
Vaihteisto 5% | 2 | 10 (25) |
Jarrut 20% | 3 | 60 (100) |
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% | 4 |
80 (100) |
Ajotietokone/käytettävyys 5% | 4 | 20 (25) |
Taloudellisuus 10 % | 4 | 40 (50) |
Yhteensä | 3,40 p | 340 pistettä / 500 |
Jokerikerroin; tyylikäs ulkonäkö | 10 p | |
Yhteensä kaikkiaan | 3,5 p | 350 p /500 |
* = suluissa täydet pisteet. |
Tekniset tiedot:
- Moottori: 2-sylinterinen DOHC-rivimoottori, 4-tahti, nestejäähdytys. Tilavuus 499,6 cm3. Isku x poraus 69 x 66,8 mm. Puristussuhde 11.5:1 Ilmoitettu teho 48 hv @ 8500 rpm. Maksimivääntö 46 Nm / 6000 rpm. Märkäsumppuvoitelu.
- Polttoaineen syöttö sähköinen ruiskutus. Kytkin märkä monilevy. Vaihteisto 6-v manuaali. Toisioveto: ketju.
- Alusta: Etuteleskooppi 50 mm USD-keula. Etujoustovara 135 mm. Takajousitus monoiskunvaimennin säädettävällä esijännityksellä. Takaiskunvaimentimen joustovara 45 mm. Etujarrut 320 mm tuplalevyt, 4-mäntäsatulat ja ABS. Takajrrut 260 mm levy ja ABS. Eturengas 110/80ZR19, sisärenkaallinen. Takarengas 150/70ZR17, sisärenkaallinen.
- Mitat: pituus 2180 mm, leveys 875 mm, korkeus 1200 mm. Akseliväli 1470 mm. Istuinkorkeus 835 mm. Maavara 145 mm. Paino ajokunnossa 207 kg Polttoainetankin tilavuus 12,7 l, josta varatankki 1,3 l. Polttoaineenkulutus (ilmoitettu) 4,3 l / 100 km. CO2-päästöt 98 g/km. Euro 5.
- Hinta: 7990 €
- Maahantuoja: MPF Europe LTD, https://benellisuomi.fi/leoncino/