Artiola Sidecar Racing Team on useana vuonna pidentänyt kilpailukauttaan osallistumalla Virossa ja Euroopassa ajettaviin sivuvaunukilpailuihin, näin viimekin vuonna. Kun SM-sivuvaunukisat oli Suomessa ajettu, he osallistuivat ensin syyskuun alussa Pärnun kisoihin ja syyskuun lopulla tiimi suuntasi bussinsa kohti Oscherslebenin Sidecar Festivaalia, jonne kerääntyi 206 sivuvaunutiimiä, Classic-pyöristä MM-kuskeihin.

Suomesta Oscherslebenissä oli neljä tiimiä, MM-taistossa kisannut Pekka Päivärinta ja niukasti sivuvaunujen SM-pronssille jääneet Petri Makkula/Jaana Soppa. He osallistuivat Sidecar Trophy -sarjan osakilpailuun 600cc LCR Yamahallaan (voittaen viime vuonna koko sarjan). Northern Sidecar Cupiin (NSC) Artiola Sidecar teamin kanssa osallistuivat DRD Pro Racing Teamin Marko Hurme, purkkarinaan Mimi Sidecar Teamilta lainassa ollut Mia Karjalainen. Heillä oli allaan 1000cc LCR-Kawasaki.

Katso täältä Sidecar Festivaali -video , missä Oscherslebenin radalle ovat kokoontuneet kaikki 206 sivuvaunumoottoripyörää.

Markku Artiola on aikaisempinakin vuosina pärjännyt hienosti NSC:in kisoissa, hän on useasti noussut Oscherslebenissä podiumin korkeimmalle korokkeelle. Alku näytti jälleen lupaavalta, Artiola/Matti Liekari loistivat aika-ajojen kärjessä 1000cc ARC-Yamahallaan. Mia Karjalaisen jalka ei kestänytkään kyydissä oloa, joten Pia Koskela hyppäsi Marko Hurmeen purkkiorjaksi.

Sidecar festivaaleille osallistui 206 pyöräkuntaa. Kuvassa #10 Jorden Klok/Carmen Laydy (vas) ja #42 Markku Artila/Matti Liekari. Kuvakaappaus Motorsport Arena Oscheslebenin videolta

Sidecar festivaaleille osallistui 206 pyöräkuntaa. Kuvassa #10 Jorden Klok/Carmen Laydy (vas) ja #42 Markku Artila/Matti Liekari. Kuvakaappaus Motorsport Arena Oscheslebenin videolta

Sunnuntain ensimmäinen, hyvin alkanut Northern Sidecar Cupin osakilpailu, keskeytettiin kolmannella kierroksella punaisella lipulla. Kun Pia Koskela pääsi varikolle ja huomasi, etteivät Artiola/Liekari olleet siellä hän arvasi, että Makelle ja Matille oli sattunut jotain. Markku Artiolan 42 vuotta kestäneen road racing -uran aikana on miehelle aikaisemminkin sattunut onnettomuuksia, mutta tämä oli uran pahimmasta päästä, ellei pahin.

Onnettomuus oli raju. Artiolalla meni jarru pitkäksi ja hän ajoi mutkan suoraksi. Päästyään takaisin radalle, heidän jäljessään ajanut ei ehtinyt väistämään Artiolaa, vaan iskeytyi kovalla vauhdilla purkin oikeaan kylkeen. Molemmat ajautuivat turvakaiteeseen, Artiola ja Liekari alimmaisina.

Heti, kun kisan odotettuja tuloksia ei alkanut kuulumaan ja levisi tieto Artiola/Liekarin onnettomuudesta, tiimin ja eritoten Pia Koskelan puhelimeen alkoi tulvia huolestuneita viestejä. Tilanteen vakavuudesta johtuen, heillä ei ollut aikaa viestien vastailuun ja viestintä pidettiin mahdollisimman minimissä. Yksi syistä oli, että Markku Artiola oli loukkaantunut todella vakavasti ja taisteli saksalaisessa sairaalassa hengestään. Kukaan ei tässä vaiheessa osannut sanoa, mikä olisi lopputulos.

Ariola oli yli viikon kriittisessä tilassa, mutta hiljalleen hänen tilansa alkoi kohentua. Artiolan purkkiorjana toiminut Matti Liekari loukkaantui rytäkässä myös vakavasti. Häneltä meni oikealta puolelta yksi kylkiluu poikki, lapaluu murtui, rintarangan kohdalla murtui kuusi ja niskasta kolme nikamaa. Lisäksi vasemman puolen kaulavaltimon viereiset hermoradat venyivät ja osa meni poikki.

Artiola ja Liekari kuljetettiin eri sairaaloihin ja koska Liekarin tueksi ei löytynyt ketään kielitaitoista hän, saksalaisten lääkäreiden vastustuksesta huolimatta, lensi jo viikon päästä onnettomuudesta Suomeen saamaan jatkohoitoa. Suomessa kaulavaltimosta löydettiin tukos, joten aivoinfarktin vaara oli ollut suuri.

Toni Hartikainen (vas.) haki Markku Artiolan kanssa uuden pyoran Ruotsista.

Toni Hartikainen (vas.) haki Markku Artiolan kanssa uuden pyoran Ruotsista.

Ratamoottoripyöräurheilijoiden sisukkuudesta on aikaisemmiltakin vuosilta monia esimerkkejä. Monien vaiheiden jälkeen, marraskuun loppupuolella, Artiolalle saatiin järjestettyä kyyti Suomeen ja hän pääsi vihdoin Kotkaan jatkohoitoon ja jo ennen joulua hän pääsi sieltä kotiin.

Artiolan kutoutuminen sujui kaikin puolin hyvin, eikä ainakaan lähipiirille tullut yllätyksenä, että hän tähyää tulevalla kaudella takaisin kisakoitoksiin.

Pyörä on ruotsalaisen Lasse Lindbergin suunnittelma.

Pyörä on ruotsalaisen Lasse Lindbergin suunnittelma.

Koska Artiolan sivuvaunupyörä meni onnettomuudessa niin huonoon kuntoon, että sen korjaaminen ei onnistu ennen uuden kisakauden alkua, Artiola haki uuden ruotsalaisen Lasse Lindbergin suunnitelman ART-sivuvaunumoottoripyörän Ruotsista.   Ennen kun Artiola voi uutta kulkinetta ajaa, on siihenkin tehtävä mittavia muutoksia, eli pajassa työtä riittää, mutta tähtäin on olla starttiviivalla 7. kesäkuuta, jolloin ajetaan ensimmäinen SM-Circuit Racing osakilpailut Motoparkissa.  

Markku Artiola on tehnyt pitkiä päiviä saadakseen pyörän valmiiksi kauden ensimmäisiin kisoihin.

Markku Artiola on tehnyt pitkiä päiviä saadakseen pyörän valmiiksi kauden ensimmäisiin kisoihin.

Artiolalle purkkariksi?

Matti Liekarin vasemman käden hermoradat vaurioituivat sen verran pahasti, että niiden paranemiseen ja käden toiminnan palautumiseen menee vähintään vuosi, joten pyörän korjaamisen lisäksi, Artiolalla on purkkari hakusessa. Jos olet kiinnostunut, häneen voi ottaa yhteyttä. 

Jo useana vuonna kisanumero on seurannut Markku Artiolan kisavuosia. Tuleva kausi on Artiolan 43, eli vuoden päästä olisi vuorossa kilpailunumero 44. Numero, jolla moninkertainen sivuvaunuluokan maailmanmestari Pekka Päivärinta on ajanut pitkään. Mitenhän tämä ratkaistaan?

ART lastattuna ja valmiina kuljetettavaksi Artiolan talliin. Tällä kaudella pyörään tulee numero 43.

ART lastattuna ja valmiina kuljetettavaksi Artiolan talliin. Tällä kaudella pyörään tulee numero 43.

Harmi on, että jälleen Moottoriliitto otti sivuvaunuluokan pois SM-luokituksesta, tiputtaen sen ajettavaksi Kansallisena luokkana. Miksi? Siihen ei löydy järjellistä syytä. Sivuvaunuluokkaa on pompoteltu vuosien saatossa edes takaisin. Osanottajien vähyys ei voi olla selityksenä. Vuosittain radalla on nähty yli 10 tiimiä. Sen pitäisi riittää SM-statuksen säilyttämiseen.

Edit. 27.02.2025 Korjattu Markku Artiolan mukana (kuvassa) pyöränhakureissulla oli Toni Hartikainen ei Marko Hurme, kuten kuvatekstissä virheellisesti mainittiin.

Aiheesta aikaisemmin:

KESKIVIIKKO 9.10.2024 08:01

Team Makkula voitti kovatasoisen International Sidecar Trophyn kokonaiskilpailun 600cc-luokassa

MAANANTAI 26.8.2024 08:01

Manniset voittivat jälleen sivuvaunuluokan Suomen mestaruuden - ensi kauden tähtäimessä siirtyminen MM-sarjaan

KESKIVIIKKO 14.8.2024 08:01

Kiivas taistelu sivuvaunuluokan voitosta KymiRingillä

TIISTAI 30.7.2024 09:02

Alastaron sivuvaunuluokan SM-osakilpailu oli Mannisille "treeniviikonloppu"

TORSTAI 11.7.2024 07:01

Pekka Päivärinta ajoi uuden sivuvaunu-luokan rataennätyksen Jarno Saarinen Circuitilla Imatralla

TIISTAI 18.6.2024 08:01

Pekka Päivärinta haki täydet SM-pisteet sivuvaunuluokan avauskisoista Motoparkista

TIISTAI 12.7.2022 07:01

Maamme-laulu soi kahdesti Mosh:in radalla Tšekissä

MAANANTAI 6.6.2022 09:33

Sivuvaunuratapyöräilyn Grand Old Man, Markku Artiola starttasi 40. kisakautensa

MAANANTAI 28.1.2019 07:56

Sivuvaunuratamoottoripyöräilijä Markku Artiola palkittiin vuoden 2018 vammaisurheilijana

MAANANTAI 17.9.2018 09:01

Artiola Racing Team monien haasteiden kautta Suomi Cupin mestariksi ja Eestin mestaruussarjassa hopealle

PERJANTAI 14.7.2017 08:01

Make Artiola teki Imatranajon historiaa - Päivärinta / Kainulainen nappasivat kirkkaasti voiton

KESKIVIIKKO 7.12.2016 17:23

Sivuvaunuratamoottoripyöräilyn Grand Old Man Markku Artiola täytti 60 vuotta

MAANANTAI 5.9.2016 08:02

Road Racing Suomi: Sivuvaunuluokan kesää siivittivät monet kisakeskeytykset