Sivuvaunu-luokan lähtöviivalla nähtiin tänä vuonna Imatranajossa yhdeksän tiimiä. Poikkeuksellisesti mukana oli vain yksi ulkomaan vahvistus, saksalaiset Jorden Klok, purkkarinaan Camen Laudy.

Saksalaiset Jorden Klok (vas.) ja  Camen Laudy olivat ainoat sivuvaunu-luokkaan osallistuneet ulkomaalaiset.

Saksalaiset Jorden Klok (vas.) ja Camen Laudy olivat ainoat sivuvaunu-luokkaan osallistuneet ulkomaalaiset.

Sivuvaunu-luokan ensimmäisten aika-ajojen piti alkaa kello 16.55, mutta Superbike-luokan aika-ajoissa sattuneen onnettomuuden vuoksi, alku lykkääntyi 40:llä minuutilla. Pyörät kuskeineen olivat jo ehtineet Vuoksen varrelle odottamaan omaa ratavuoroaan.

Sivuvaunu-luokan aika-ajojen viivästyessä, Mia Karjalainen otti rennosti.

Sivuvaunu-luokan aika-ajojen viivästyessä, Mia Karjalainen otti rennosti.

Markku Artiola ja Matti Liekari odottelemassa radalle pääsyä.

Markku Artiola ja Matti Liekari odottelemassa radalle pääsyä.

Pekka Päivärinta ja Adam Christie.

Pekka Päivärinta ja Adam Christie.

Sivuvaunut tulossa ratavarikolle.

Sivuvaunut tulossa ratavarikolle.

Petri Makkula ja Jaana Soppa.

Petri Makkula ja Jaana Soppa.

Pia Koskela oli jälleen purkkarina Imatranajoissa. Nyt kuskina Petri Virtanen.

Pia Koskela oli jälleen purkkarina Imatranajoissa. Nyt kuskina Petri Virtanen.

Marko Hurme ja Jari-Pekka Rahkonen.

Marko Hurme ja Jari-Pekka Rahkonen.

Aku Korhonen ja Teemu Kangas.

Aku Korhonen ja Teemu Kangas.

Perjantain aika-ajot tuntui suurelta osin, olevan varovaista tutustumista katurataan. Ainoastaan Joni ja Tero Manninen säväyttivät, ajaen nopeimman kierrosajan 02:08.754. Ehkä hieman yllättäen viisinkertainen maailmanmestari Pekka Päivärinta/Adam Christie oli vasta aika-ajojen kolmanneksi nopein ajalla 02:11.351,tosin jääden Petri Makkula/Jaana Sopalle vain 0.015 sekuntia. Markku Artiola/Matti Liekari ajoivat neljänneksi ajalla 02:14.926.

Juha Kallio johdatti kilpailijat aika-ajon ensimmäiselle kierrokselle soolopyörällä ajaen.

Juha Kallio johdatti kilpailijat aika-ajon ensimmäiselle kierrokselle soolopyörällä ajaen.

Lauantain aika-ajoissa oli täysin eri meno. Päivärinta otti "oman paikkansa" ja jäi 2019 ajamastaan rataennätyksestää (02:06.504) vain 0.093 sekuntia. Kaikki muutkin paransivat huomattavasti vauhtiaan perjantaista. Lauantain kisaan lähdettiin järjestyksessä Päivärinta/Christie, Joni ja Tero Manninen, Petri Makkula/Jaana Soppa, Markku Artiola/Matti Liekari, Petri Virtanen/Pia Koskela, Marko Hurme/Pekka Rahkonen, Jorden Klok/Carmen Laudy, Minna Rantala/Mia Karjalainen ja Aku Korhonen/Teemu Kangas.

Valmiina starttiin.

Valmiina starttiin.

Lauantain sivuvaunuluokan kilpailussa, viidenneksi nopeiten aika-ajoissa ajaneet Petri Virtanen/Pia Koskela, tulivat suoraan lämmittelykierrokselta ratavarikolle, eli heidän kisansa päättyi jo ennen starttia.

– Pyörä ei kulkenut kunnolla, suorillakin mutkitteli kummasti. Harmittaa ihan valtavasti, olisimme varmasti olleet viidensiä kisoissa, Pia Koskela purki tuntojaan ratavarikolla.

Petri Virtanen tutkimassa mahdollista vikaa. Pia Koskelan seuratessa kisoja.

Petri Virtanen tutkimassa mahdollista vikaa. Pia Koskelan seuratessa kisoja.

Päivärinta/Chritie saivat loistavan lähdön, heti perään kiiruhtivat Manniset. Artiola/Liekari yrittivät ohi Makkula/Sopasta, mutta eivät siinä onnistuneet. Manniset pysyivät hienosti Päivärinnan peesissä, mutta Päivärinta sai pidettyä paikkansa. Makkula/Soppa yrittivät ohi Mannisista, mutta 600cc-sivuvaunupyörällä ajaneet Manniset olivat mutkissa nopeampia, joten pystyivät pitämään oman toisen sijansa.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen, Minna Rantala/Mia Karjalainen kaarsivat puolestaan ratavarikolle. Harmi sekä pettymys näkyi ja kuului. Koska jarruissa oli ilmennyt ongelmia, niin heidänkin kisansa päättyi lyhyeen.

Pettymys näkyi Mia Rantalan ja Mia Karjalaisen kasvoita, kun he joutuivat keskeyttämään kisan ensimmäisen kierroksen jälkeen.

Pettymys näkyi Mia Rantalan ja Mia Karjalaisen kasvoita, kun he joutuivat keskeyttämään kisan ensimmäisen kierroksen jälkeen.

Minna Rantala ja Mia Karjalainenkin siirtyivät seuraamaan kisoja.

Minna Rantala ja Mia Karjalainenkin siirtyivät seuraamaan kisoja.

Kolmannen kierroksen jälkeen myös Aku Korhonen/Teemu Kangas kaarsivat ratavarikon puolelle, jarruongelmat koituivat heidänkin kohtalokseen.

Aku Korhonen/Teemu Kangas. Jarruongelmia heilläkin.

Aku Korhonen/Teemu Kangas. Jarruongelmia heilläkin.

Ihmetystä herätti Artiola/Liekarin meno. Vauhtia ei tuntunut löytyvät ja he jäivät jo heti alkuun kärkikolmikosta.

Kahdeksan kierroksen mittaisessa kisassa, Päivärinta ajoi tasaisen nopeasti, kerryttäen etumatkaansa Mannisiin. Mannisten meno oli vakuuttavaa, mutta myös 600cc pyörällä ajaneet Makkula/Soppa pystyivät roikkumaan perässä.

Markku Artiolalla oli pyörässä sähköongelmia.

Markku Artiolalla oli pyörässä sähköongelmia.

Kolmanneksi viimeisellä kierroksella Teknosafe-mutkassa, Makkula ajoi mutkan suoraksi. Ihmeen kaupalla Jaana Soppa pysyi kyydissä ja Makkula sai pidettyä pyörän radalla. Tuon ajovirheen seurauksena Makkulan ajorytmi hieman kärsi ja Manniset saivat revittyä etumatkaa Makkula/Soppaan nähden.

Petri Makkula ajoi Teknosafe-mutkassa mutkat suoriksi. Onneksi Jaana Soppa pysyi kyydissä.

Petri Makkula ajoi Teknosafe-mutkassa mutkat suoriksi. Onneksi Jaana Soppa pysyi kyydissä.

Viimeisellä kierroksella Päivärinta/Christie ohittivat kierroksella kisassa kuudentena ajaneet Marko Hurme/Pekka Rahkosen ja saapuivat maalilipulle 21.848 sekuntia ennen Mannisia. Viimeisillä kierroksilla Makkula/Soppa jäivät reilusti Mannisista, lopulta eroa kertyi 8.685 sekuntia. Neljänneksi tulivat Artiola/Liekari liki minuutin kärjestä jääneenä ja heidän takananaan Klok/Laudy jäivät yli kaksi minuuttia Päivärinnan vauhdista.

Sivuvaunuluokan podium: Tero ja Joni Manninen, Adam Christie, Pekka Päivärinta, Petri Makkula ja Jaana Soppa.

Sivuvaunuluokan podium: Tero ja Joni Manninen, Adam Christie, Pekka Päivärinta, Petri Makkula ja Jaana Soppa.

Kun tuloksia kilpailun jälkeen tarkasteltiin lähemmin, kävi ilmi että Pekka Päivärinta paransi omissa nimissään ollutta Jarno Saarinen Circuitin sivuvaunu-luokan rataennätystään lukemiin 02:05.744.

Sade sotki täysin sunnuntain Imatranajon aikataulut, jonka vuoksi lähtöjärjestystä muutettiin ja lähdöt viivästyivät. Kun pienen tauon jälkeen sade alkoi uudestaan ja kisat jälleen keskeytettiin, päätimme lähteä Imatralta, mutta lähtiessämme kävimme vielä kysymässä varikolla sivuvaunukuskien fiiliksiä Imatranajo-viikonlopusta. Ensimmäiseksi vierailimme Pekka Päivärinnan varikkoteltalla.

– Onneksi eilen keli pysyi hyvänä, oli kiva ajaa. Yleisöä oli paljon ja kaikki jutut oli taas hyvin järjestetty, niin kuin ennenkin. Ensimmäisissä aika-ajoissa katurata ei oikein herättänyt, mutta lauantain aika-ajossa aika parani ja tuli vähän fiilistä hommaan. Katurata on niin erilaista ajaa, kuin normi moottoripyörärata. Siellä on röykkyjä, ne eivät ole pahoja, mutta niihin pitää tottua. Pitää hypätä vähän röykkyjen yli, niin kuin crossissa. Jos ajat hiljaa, niin siitä ei tule mitään. Loppupeleissä se oli ihan hauskaa, vaikka se jostakin kohtaa rytkyttää enemmän kuin viime vuonna, katurata muuttuu joka vuosi.

Pekka Päivärinta paransi nimissään ollutta Jarno Saarinen Circuitin rataennätystä.

Pekka Päivärinta paransi nimissään ollutta Jarno Saarinen Circuitin rataennätystä.

– Se kierrosaika, mikä meni 2019 ajamani ennätyksen alle, 2:05:den puolelle, oli ihan hyvä homma. Yllätyin vähän tuosta kierrosaikaennätyksestä. Lähdin sillä ajatuksella, että nuorempi kaveri tulee kovaa takaa, se minua puski eteenpäin. En tästä mitään muuta ihmeellistä testiä, tämä ei tuo meille vauhtia MM:än. Tässä vaan treenataan, ajetaan katurataa, pidetään hauskaa ja annetaan yleisölle jotakin. Ainakin velvollisuus Imatralle on täytetty. Harmi, ettei ollut enempää sivuvaunuja, olisi voinut olla enemmänkin.

Tiedätkö, miksi ei ulkomaalaisia kuskeja tullut tänä vuonna enempää?

– Tänä kesänä on lähtenyt pyörimään Hollanin-sarja. Voi olla, että siellä on nyt niin paljon kisoja, että niillä on mitta täysi ajamiseen. Meidät kutsuttiin ajamaan Schleiz:in radalla ajettaviin IDM:n osakilpailuihin. Ne ajetaan 26.-27. heinäkuuta, sinne tulee paljon porukkaa. Mutta se on luonnollista, kun kaikilla on vain 500 tai maksimissaan 800 kilometriä, kun ovat jo perillä, totesi Pekka Päivärinta.

Adam Christien (vas.) kaksoisveli Tom Christien on ollut purkkarina Mansaaren TT-ajoissa, Adamin toimiessa mekaanikkona. Kuva: Harjukuvat

Adam Christien (vas.) kaksoisveli Tom Christien on ollut purkkarina Mansaaren TT-ajoissa, Adamin toimiessa mekaanikkona. Kuva: Harjukuvat

Päivärinnan purkkarille katuradat ovat entuudestaan tuttuja. Hän on toiminut yhdeksän vuotta Mansaaren TT-kisoissa mekaanikkona ja hänen kaksoisveljensä Tom Christie on ollut siellä purkkiorjana.

Mitä mieltä olet Imartan katuradasta.

– Oli kivaa, nautin kovasti. Tänään sataa, mutta eilen oli hauskaa. Rata on pomppuisampi kuin normaali MM-rata, mutta oli hieno kisa, kommentoi Adam Christie.

Siirryimme sateen saattelemana Makkulan varikkoteltalle.

– Jos ei olisi tehnyt eilen niin paljon virheitä, niin olisi mennyt ihan hyvin. Jos laite olisi toiminut ja välitykset olleet eilen kohdillaan, mitkä ne nyt ovat, niin olisi päästy taistelemaan kakkostilasta oikein kunnolla. Jonin perässä pysyttiin ja määrätyissä kohdissa oltiin nopeampia, mutta kuski teki mokan. Tuli ylitettyä pari "rotvallia", minkä kyllä huomasi. Mutta muuten, Imatra on aina hieno paikka, totesi Petri Makkula.

Makkula pysyi suhteellisen hyvin Mannisten kanassa, kunnes ajovirhe sotki ajorytmin.

Makkula pysyi suhteellisen hyvin Mannisten kanassa, kunnes ajovirhe sotki ajorytmin.

Jaana, annoitko kuskille palautetta eilisen kisan jälkeen?

– Ei, kyselin vain sitä "vuoristoratameininkiä", että mikä idea siinä oli, kommetoi Jaana Soppa rahallisesti.

– Onneksi pysyi kyydissä, lisäsi Petri Makkula.

Kuinka paljon haasteellisempi katurata on normaaliin rr-rataan verrattuan?

– En tiedä, onko isoa eroa. Suomessa on kuitenkin suhteelliset pienet radat. Mostin rata Euroopassa on iso ja nopea. Tämä on niin röykkynen, niin koko ajan saa pitää vähän kiinni, vertaili Jaana Soppa eri ratoja purkkiorjan näkökulmasta.

Jouni Manninen oli juuri syömässä välipalaa, tullessamme heidän teltalleen.

– Lähdimme kyllä hakemaan voittoa. Saatiin laite säädettyä ja vauhtikin oli aika-ajoissa hyvää, mutta se ei riittänyt. Pekka menee shikaanit kovempaa. Katsoin juuri videolta meidän ajoa, jarrupaikat, suorakulut, kaikki on about samaa. Kaksi shikaania, missä Pekka uskaltaa vetää kovemmin kanttareiden päätä, niistä tulee iso ero. Viime vuonna mentiin rajummin kanttareitten päältä ja ajettiin pihalle, niin nyt vissiin ottaa ne varovaisemmin. Uskallus, alustan säätö, kokemus, kaikki vaikuttaa.

Manniset sinnittelivat Pekka Päivarinnan perässä.

Manniset sinnittelivat Pekka Päivarinnan perässä.

– Pyörä on kunnossa, paljon parempi kuin Motoparkissa. Kahdeksan tuntia säädettiin pyörää penkissä, saatiin muutama "heppa" ylös lisää ja tällä hetkellä on oikeat välitykset niin voi sanoa, että suorakulku on melkein kuin Pekan vautia, ainakaan isoa eroa ei ole. Nyt vika löytyy kuskista. Se hyvä, että Makkula jäi taakse. Hän on meidän pääkilpakumppani. Katsotaan miten SM:ssä käy, pohti Joni Manninen.

Pyörähdimme vielä Artiolan varikkoteltalla.

– Eilisestä ei ole taas jälkipolville paljon kommentoitavaa. Alku meni siihen asti hyvin, kunnes sähköt rupesivat pätkimään. Ei siitä sen enempää. Odotin, että muu porukka tulisi ja ottaisi meidät kiinni, mutta ei niitä missään näkynyt. Jouduttiin ihan yksinään ajamaan koko kisa loppuun, harmitteli Markku Artiola.

Aritola Sidecar Racing tiimi sateelta suojassa varikkoteltassaan. Kuva: Artiola Sidecar Racing arkisto

Aritola Sidecar Racing tiimi sateelta suojassa varikkoteltassaan. Kuva: Artiola Sidecar Racing arkisto

Pian lähtömme jälkeen ilmoitettiin, että Imatranajon kaikki loput kolme kisalähtöä peruttiin ja kisat loppuivat sateen siivittämiin tunnelmiin.

Seuraavat Circuit Racing SM -osakilpailut järjestetään Alastarossa 26.-27.7.2024. Kannattaa mennä katsomaan. Ratamoottoriurheilu on aina parasta paikan päällä.

Ja HUOM! 13.-14.7 järjestetään Kymiringillä rataharjoittelupäivät. Silloin on mahdollista tutustua sivuvaunuratamoottoripyöräilyyn ja halukkailla on mahdollisuus päästä Markku Artiolan kyyditettäväksi. Listätietoja löytyy Artiola Sideca Racingin Facebook-sivuilta tai soittamalla ja tiedustelemalla suoraan Markku Artiolalta puhelimitse numerosta: 040 0651007

Imatranajon perjantain aika-ajojen tulokset:

1. Joni Manninen / Tero Manninen 02:08.754
2. Petri Makkula / Jaana Soppa 02:11.336
3. Pekka Päivärinta / Adam Christie 02:11.351
4. Markku Artiola / Matti Liekari 02:14.926

Lauantain aika-ajojen tulokset:

1. Pekka Päivärinta / Adam Christie 02:06.597
2. Joni Manninen / Tero Manninen 02:07.504
3. Petri Makkula / Jaana Soppa 02:08.870
4. Markku Artiola / Matti Liekari 02:08.993

Sivuvaunuluokan kilpailutulokset:

1. Pekka Päivärinta / Adam Christie 16:59.507
2. Joni Manninen / Tero Manninen 17:21.355
3. Petri Makkula / Jaana Soppa 17:30.040

Kaikki Imatranajon tulokset löytyvät täältä.  

Edit. 11.07.2024 klo 17.14 Makkula/Soppa ajavat 600cc pyörällä ei 1000cc, kuten artikkelissa aikaisemmin virheellisesti mainittiin.

Edit. 11.07.2024 kuvatekstissä Timo Kallion nimi korjattu Juha Kallioksi. 

Aiheesta aikaisemmin:

TIISTAI 9.7.2024 07:01

Nikot, Lehtiranta ja Tanskanen hurjassa iskussa Supersport-luokkien kisoissa Imatralla

MAANANTAI 8.7.2024 11:42

Imatranajon henki elää – hieno kisatapahtuma keräsi 33 000 kävijää

MAANANTAI 8.7.2024 07:01

Kostamolle kymmenes perättäinen voitto Imatralta

SUNNUNTAI 7.7.2024 07:01

Erno Kostamo kirkasti Imatran kruunuaan, voittaen molemmat Superbike -luokkien lauantain kilpailut

LAUANTAI 6.7.2024 08:01

Kostamo hakee vielä säätöjä pyöräänsä, Datzer nopein IRRC Superbike -luokan ensimmäisissä aika-ajoissa

MAANANTAI 3.7.2023 11:30

Sivuvaunuluokassa jäätävää taistoa Päivärinnan ja Mannisten välillä Imatralla

KESKIVIIKKO 19.6.2019 08:23

Sivuvaunut: Voitto Imatralta päätti Päivärinta-Veräväinen kaksikon hyvän testijakson