Team Makkulan, eli sivuvaunukuski Petri Makkulan ja purkkari Jaana Sopan, piti alun perin ajaa vain kaksi kisaviikonloppua ulkomailla ja sen jälkeen keskittyä ajamaan Suomessa ajettaviin sivuvaunuluokan SM-osakilpailuihin. Loppukaudella oli suunnitelmissa ajaa vielä edellä mainitulla sivuvaunufestivaaleillaz. Kauden edetessä suunnitelmat muuttuivat ja heidät nähtiin Euroopassa ajettavassa International Sidecar Trophyn osakilpailuissa missä he, osakilpailu toisensa perään, napsivat tasaisesti podium-sijoituksia, voittaen lopulta koko kovatasoisen sarjan 600cc-luokassa. He kertoivat Facebook-sivuillaan, kuinka Ocheshlebeniin päättynyt kilpailukausi lopulta eteni.
Kisakautemme alkoi huhtikuussa Ranskan Croixissa Northern Sidecar Cupin osakilpailuilla. Ensimmäisessä lähdössä meidät hylättiin, kolme desibeliä liian kovista äänistä. Toisessa kisassa ajoimme voittoon ja saimme alkuhylkäyksien jälkeen pitää voittomme.
Croixista lähdimme seuraavaksi viikonlopuksi ajamaan Tsekin Brnoon Sidecar Trophyn kisaan. Matkalla Brnoon Jaana (Soppa) totesi, että jääpä pitkä väli, ennen kuin Suomessa päästään ajamaan kisaa. Tämä jäi hiertämään Petrin mieltä. Brnoossa ajettiin kilpaa kylmässä säässä ja sieltä tuli ensimmäisestä kisasta 2. sija ja toisesta kisasta voitto.
Brunossa kuulimme halvoista lennoista Wienistä Tallinnaan, jonka jälkeen Jaana meni kysäisemään Eckardilta, olisiko meillä mahdollista päästä ajamaan Kroatian kisaa ja kuulimme heti, että tilaa oli. Jaana päätti sitten, että menemme sinne ajamaan. Pete (Petri Makkula) joutui suunnittelemaan kuinka saisimme renkaat riittämään.
Kroatiassa ajoimme kaikista kisoista luokkavoitot. Kroatian jälkeen kalusto ajettiin Suomeen ja valmistauduimme kesäkuun alun Viron kisaan. Viron kisa lopulta peruuntui.
Suomessa kausi alkoi kesäkuun puolivälissä Virtasalmella, missä ajoimme kahdeksi toiseksi.
Virtasalmen jälkeen osallistuimme heinäkuun alussa ajettaviin Imatran ajoihin, jossa ajoimme kolmansiksi. Imatralla toinen kisa peruttiin sateiden vuoksi.
Imatralta lähdimme melkein suoraan ajamaan Tsekin Mostiin Sidecar Trophy -kisoihin, kun meille aukeni mahdollisuus päästä sinne ajamaan. Mostissa ajoimme molempien kisojen voiton.
Paluumatkalla Mostista, Jaana alkoi puhuu Petriä ympäri, että jos jättäisimme ylihinnoitellun Alastaron yksipäiväisen kisan väliin ja suuntaisimme Itävaltaan Red Bull Ringille ajamaan Sidecar Trophya. Illalla soitimme Eckardille ja jälleen meille löytyi vielä paikka kisoihin. Jälkikäteen suunnitelma muutos osoittautui aivan oikeaksi.
Red Bullilla meille tuli kauden ensimmäinen keskeytys, takatukivarren pultin katkeamisen johdosta. Kaksi muuta lähtöä ajoimme luokkavoittoon.
Red Bullin jälkeen kävimme ajamassa ylihintaisen Kymiringin kisan sijoittuen 3.
Kymiringin jälkeen suuntasimme katseen Suomen kauden viimeiseen kisaviikonloppuun Botniaringille, jossa ensimmäisessä kisassa spinnasimme kolme kertaa ja sijoituimme kolmanneksi. Sunnuntain warm upissa kone hajosi, joten toista kisaan emme päässeet ajamaan.
Botniaringin jälkeen Petri vaihtoi pyöräämme varamoottorin. Sitä pääsimme testaamaan syyskuun alussa Virossa. Kulku ei ollut parasta ja ajoimme 3.sijalle.
Viron kisan jälkeen kävimme kotona kääntymässä ja suuntasimme Saksan Oscherlebenin Euro Nascarin yhteydessä ajettaviin Sidecar Trophyn kisoihin. Euro Nascarin kaikista kolmesta kisasta ajoimme 2.sijan. Emme oikein saneet pyörää kääntymään oikealle, joten emme päässeet haastamaan (Enrico) Wirthiä. Viimeiseen starttiin Jaana löysi itselleen paremman asennon ja näin saimme hyvän startin.
Kalusto jätettiin radalle odottamaan että palaisimme reilun viikon päästä takasin pystyttämään leiriä ja kisaamaan Sidecar Festivaalille.
Festariviikonloppuna saatiin pyörän säädöt paremmiksi ja pyörä kääntymään oikealle. Näin kierrosaika parani sekunnilla. Lauantain kisassa ajoimme luokkavoittoon. Toisen kisan keskeytimme katolleen menoon ja kolmanteen emme lähteneet ajamaan. Olimme jo tässä kohtaa varmistaneet Sidecar Trophyn 600cc-luokan mestaruuden.
Kiitos kaudesta Jaanan työnantajalle joka jousti ulkomaan kisareissuille lähdöt ja pitkät poissaolot sekä meidän sponsoreillemme Rebecon oy, Makkula Oy, Mainostoimisto Ville Myllymäki, Oriveden moottorikerho, Vammalan moottoripyöräilijät ja muille jotka ovat meitä tukeneet.
International Sidecar Trophy 600cc-luokan kokonaispisteet:
Petri Makkula/Jaana Soppa 282,5 pistettä
Eero Pärm/Lauri Lipstok/Niko Sormunen 234 pistettä
Enrico Wirth/Werner Lütcke 233,5 pistettä
Motouutiset onnittelevat Team Makkulaa hienosta International Sidecar Trophy -kisojen voitosta.
Aiheesta aikaisemmin:
MAANANTAI 26.8.2024 08:01
KESKIVIIKKO 14.8.2024 08:01
Kiivas taistelu sivuvaunuluokan voitosta KymiRingillä
TORSTAI 11.7.2024 07:01
Pekka Päivärinta ajoi uuden sivuvaunu-luokan rataennätyksen Jarno Saarinen Circuitilla Imatralla
TIISTAI 18.6.2024 08:01
Pekka Päivärinta haki täydet SM-pisteet sivuvaunuluokan avauskisoista Motoparkista