Radalla koettiin jännittäviä hetkiä jo perjantain harjoituksissa, kun Joni ja Tero Mannisen sivuvaunusta petti keula pääsuoran jarrussa. Onneksi vain pyörä meni rikki, miehet pysyivät ehjinä. Mannisten loppuilta ja yö meni varaosia hankkiessa ja pyörän kasaan laittamisessa, lauantain kisoja varten.

Mannisten sivuvaunusta petti keula perjantain harjoituksissa.

Mannisten sivuvaunusta petti keula perjantain harjoituksissa.

Lauantain aika-ajoja hallitsi Pekka Päivärinta uuden purkkarinsa, Adam Christien, kanssa. He kellottivat nopeimmaksi kierrosajaksi 01:30.897. Petri Makkula/Jaana Soppa jatkoivat vakuuttavaa yhteistyötään ajaen toiseksi 2.381 Päivärinnasta jääneenä. Markku Artiola/Matti Liekari kaasutteli kolmanneksi ajalla 01:34.575 ja Manniset saivat pyöränsä lauantaiksi kuntoon, jääden aika-ajoissa neljänneksi vain 0.307 sekuntia Artiola/Liekarin perässä.

Markku Artiola ja Matti Liekari nousivat kahdesti podiumille Northern Sidecar Cup:in osakilpailuissa Assenissa. Kuva: Henk Mannes

Markku Artiola ja Matti Liekari nousivat kahdesti podiumille Northern Sidecar Cup:in osakilpailuissa Assenissa. Kuva: Henk Mannes

Artiola/Liekari kävivät jo toukokuussa maistelemassa palkintokorokkeella oloa, Northern Sidecar Cup:in osakilpailuissa Assenissa, sijoittuen molemmissa lähdöissä kolmanneksi 1000cc sivuvaunuluokassa. Motoparkin ensimmäisessä, lauantaina ajetussa osakilpailussa, vauhti meinasi loppua heti alkumetreillä, pyörän sammuttua pariin otteeseen. Päivärinta otti odotetusti heti kärkipaikan, perässään hyvän lähdön saaneet Manniset, Makkula/Sopan seuratessa heitä. Artiola sai vaunuunsa liikettä, mutta parhaassa vireessä ei lauantain osakilpailu sujunut.

Pekka Päivärinnalla on uusi purkkari Adam Christie.

Pekka Päivärinnalla on uusi purkkari Adam Christie.

Tuntui, ettei Päivärinta/Christie kaksikon tarvinnut hirvittävästi puristaa osakilpailuvoiton eteen. Kilpailun nopein kierrosaika oli heille maltillinen 01:31.572. Makkula/Soppa pääsivät Mannisten ohi ja sinnittelivät Päivärinnan perässä jääden maailmanmestarille lopulta 17.842 sekuntia. Pyöränsä kasaan urakoineet Manniset ajoivat kolmanneksi 27.623 sekuntia kärjestä jääneenä. Parin Artiola/Liekari vauhti tuntui hiipuvan kierros kierrokselta, he ohittivat ruutulipun neljänsinä 1:22.700 Päivärintaa hitaampina. Viidensiksi ajoivat Marko Hurme/Jari-Pekka Rahkonen 1:42.332 kärjestä jääneinä. Jarruongelmista kärsineet Minna Rantala/Mia Karjalainen jäivät kierroksella kärjestä.

Minna Rantala Mia Karjalaisen pyörässä oli jarruongelmia.

Minna Rantala Mia Karjalaisen pyörässä oli jarruongelmia.

Sunnuntain osakilpailu oli pitkälti toistoa lauantain lähdöstä, ainoastaan erot maaliin tultaessa olivat pienempiä. Makkula/Soppa jäivät vain sekunnin päähän kisan voittaneista Päivärinta/Christiestä. Mannisten pyörä kulki myös paremmin, mutta hyvästä taistelusta huolimatta, hejäivät kolmansiksi 1.173 Makkula/Soppaa hitaampina. Myös Artiolan vaunusta löytyi lauantaita enemmän puhtia ja heidän eronsa kärkeen kutistui 3.055 sekuntiin, ollen 0.882 sekuntia Mannisia hitaampia.

Joni ja Tero Manninen heittivät hatusta pyörän säädöt lauantain osakilpailuun.

Joni ja Tero Manninen heittivät hatusta pyörän säädöt lauantain osakilpailuun.

– MM-kisoista on ollut 4-5 viikon tauko ja huomenna (maanantaina 17.6) on lähtö Tsekkeihin, joten oli pakko tulla vähän treenaamaan. Motoparkissa on vanha, rosoisempi radan pinta, tärinä avasi hyvin meidän kropat. Oli ihan hyvä keikka, ei tullut romua. Se on aina se riski, ihan perussettiä, Pekka Päivärinta kommentoi sunnuntaina kisojen jälkeen.

– Oltiin keskiviikkona Tampereella mittauttamassa moottorinohjausjärjestelmää. Testinä laitettiin toisenlaiset osoittimet ja yllätykseksi pyörä kulki 2km/h nopeammin. Se kuulostaa todella vähältä mutta MM-tasolla erot ovat 5-6km/h huippunopeushaarukassa, jolloin pitkässä kisassa 2km/h on iso merkitys.

Päivärinta löysi uusia, vauhtia parantavia säätöjä pyöräänsä. Viikon päästä nähdään kuinka paljon vauhtia tuli lisää.

Päivärinta löysi uusia, vauhtia parantavia säätöjä pyöräänsä. Viikon päästä nähdään kuinka paljon vauhtia tuli lisää.

– Pyörät, rungot, jarrut, vanteet ja katteet ovat samanlaisia, niissä ei ole mitään ihmeellistä, eli siinä suhteessa kaikki ovat tasaväkisiä. Moottorin ja pakoputken ilmanoton säädöillä saadaan erot aikaan. Sylinterin kannen voi vaihtaa, niitä availlaan ja tarkistellaan, pakoputken ilmanottoa testataan kaiken aikaa. Jokaisen pitää vain kehittää, modifioida ja testailla, loppupeleissä kaikki on itse tehty. Nytkin tuli Yamahalta tehdasuusi moottori, johon vaihdettiin sylinterin kansipahvi. Jos tämä vauhdin parannus toteutuu seuraavissa MM-osakilpailuissa, niin se on kova juttu. Kiva lähteä Tsekkeihin. Viikon päästä nähdään, saatiinko parannettua aikaa, totesi Pekka Päivärinta.

Markku Artiolan pyörä ei kulkenut toivotulla tavalla.

Markku Artiolan pyörä ei kulkenut toivotulla tavalla.

Markku Artiola ei ollut tyytyväinen viikonlopun kulkuun.

– Ei ole paljon kerrottavaa tästä viikonlopusta. Kun lauantaina oltiin Kymiringillä, pyörä toimi kuin unelma, Motoparkissa ei toiminut mikään. Ei ollut pitoa, eikä pyörää saanut kääntymään kunnolla vasemmalle. Ainoa positiivinen asia viikonloppuna oli, että saatiin ilmoittauduttua kahden viikon päästä ajettaviin Oscehrslebenin kisoihin, jonne Hurme lähtee mukaan. Sieltä palataan tiistaina ja torstaina pitää lähteä jo Imatralle, kertoi Markku Artiola.

Marko Hurme Jari-Pekka Rahkonen lähtevät myös Oscehrslebeniin.

Marko Hurme Jari-Pekka Rahkonen lähtevät myös Oscehrslebeniin.

Joni Manninenkaan ei ollut täysin tyytyväinen viikonloppuna ajettuihin osakilpailu tuloksiin.

– Parempaa lähdettiin hakemaan, perjantaina nollaantuivat säädöt, kun keula petti perjantain harjoituksissa. Ensimmäisiin aika-ajoihin heitettiin säädöt hatusta, ne ei olleet parhaat mahdolliset. Petri Makkula on saanut moottoriinsa lisää vauhtia. Molemmissa kisoissa hän pääsi pääsuoralla ohi. Pete on hyvä kuski. Mutkaosuudella ollaan aika lailla tasoissa, mutta suoranopeuden tehoissa ollaan takamatkalla, sillä pitää tehdä jotain.

Motoparkissa kisasi kuusi sivuvaunutiimiä.

Motoparkissa kisasi kuusi sivuvaunutiimiä.

– Vaikka lauantain kisassa säädöt ei olleetkaat parhaat mahdolliset, niin päästiin 4:stä ruudusta Pekan perään, mutta Pete pääsi ohi jo toisella kierroksella. Sunnuntaina oli jo tasaisempi kisa, jolloin pysyttiin 5-6 kierrosta Pekan perässä, ennen kun Pete pääsi ohi. Sunnuntaina meillä oli suorilla melkein samat huippunopeudet Pekan kanssa, kertoi Joni Manninen.

Molempien SM-sivuvaunuluokan osakilpailujen podium näytti samalta. Tero (vas.) ja Joni Manninen, Pekka Päivärinta, Adam Christie, Petri Makkula ja Jaana Soppa.

Molempien SM-sivuvaunuluokan osakilpailujen podium näytti samalta. Tero (vas.) ja Joni Manninen, Pekka Päivärinta, Adam Christie, Petri Makkula ja Jaana Soppa.

Katso Jari-Pekka Rahkosen, Motoparkin sivuvaunuluokan lauantain osakilpailun ensimmäisiltä kierroksilta kuvaama ja editoima video, Joni ja Tero Mannisen pyörästä nähtynä.