SRRA:n osastolla Aleksi Halen oli juuri paikalla ja haastateltuaan kuskeja halusi kokeilla, miltä maailma näyttää sivuvaunumoottoripyörän kuskin silmin. Jokainen pyörä muokataan kuskin mittojen mukaan, joten hänelle Mimi Sidecar Racingin Minna Rantalan kuskinpaikka oli aika ahdas, mutta auttoi havannoimaan missä asennossa pyörää pitää käskyttää.
– Voisin kokeilla ajamista, mutta purkkarin paikalle en missään nimessä menisi, Halen kommentoi ensivaikutelmia.
Viikonlopun aikana varmaan useimmin kuultu kysymys oli: "Miten tuolla edes ajetaan"? Tähän ja lukemattomiin muihinkin kysymyksiin, Minna Rantala, Mia Karjalainen, Markku Artiola ja Matti Leikari saivat vastata useampaan kertaan. Toki paikalla oli road racingin ystäviä, jotka laillamme, pääsivät tapaamaan kuskeja ennen tulevan kisakauden alkua.
Minna ja Mia, teillä on neljäs ajokausi alkamassa. Mitä olette saaneet tästä lajista, tämän kolmen vuoden aikana?
– Todella paljon kokemusta ja varsinkin viime kesänä, todella monia remonttitunteja sekä tallissa että kisaviikonloppuina varikolla, nauroi Mia Karjalainen.
Meneekö kaikki remontit jo itse?
– Ei ihan kaikki, mutta kaikissa remonteissa ollaan mukana. Perushuolto me osataan tehdä jo itse. Minua kiinnostaa paljon lajin tuokin puoli, siksi olen ollut ahkerasti tallilla hommissa mukana, selitti Minna Rantala.
Viime kausi ei mennyt ihan putkeen. Mitä odotuksia teillä on ensi kaudelle?
– Että menisi paremmin. Viime kaudesta jäi hampaan koloon, ettei ylletty edellisiin parhaisiin tuloksiin. Tulevalla kaudella pitää ehdottomasti päästä helposti niihin, vuoden takaisiin ratakierrosaikoihin, vastasi Rantala päättäväisesti.
– Odotamme paljon vähemmän teknisiä murheita, kuin mitä viime kaudella oli. Onneksi viat on löytyneet. Viime vuonna alkukausi meni taistellessa teknillisten murheiden kanssa, mutta loppukaudesta pyörä alkoi pelittämään. Noiden haasteiden takia luotto pyörään vähän kärsi, ja samalla kärsi ajokin, jatkoi purkkarina toimiva Mia Karjalainen.
Monen vuoden tauon jälkeen, sivuvaunuluokka nostettiin takaisin SM-sarjaan ja pääsette ensimmäistä kertaa urallanne ajamaan SM-pisteistä. Miltä se tuntuu?
– Oli hieno fiilis kun kuultiin, että noustiin SM-sarjaan, vakuuttivat Mia ja Minna yhdessä.
Onko teillä suunnitelmia ajaa SM-sarjan lisäksi kisoja kotimaan ulkopuolella?
– Veikkaan, että vähintään Virossa. Oletan, että vähintään käydään Pärnussa, niinkuin edellisinäkin kesinä ja tietenkin Imatran ajot, SM-sarjan lisäksi, listasi Mia Karjalainen.
– Suomen sarja ja Imatran ajot ainakin, katsotaan sitten mihin taloudelliset rahkeet riittävät, lisäsi Minna Rantala.
Kuinka helppoa on ollut saada sponsoreita?
– Tähän asti se on ollut kohtalaisen helppoa. Olen kiitollinen, että paikalliset ovat halunneet lähteä tukemaan tätä harrastusta, kiitti Mia Karjalainen.
– Toivottavasti ihmiset seuraisivat meitä sosiaalisessa mediassa, missä ja milloin meillä on kilpailuja ja tulisivat meitä paikan päälle katsomaan, toivoi Minna Rantala.
Markku Artiolalle tuleva kausi on jo 41. Mitä kuuluu?
– Liikaa töitä näin vanhalle miehelle. Tytöille vaihdettiin uutta keulapalikkaa ja muutenkin on hommia tallilla riittänyt, kertoi Artiola.
Muutama vuosi sitten sivuvaunuluokka pudotettiin Suomi Cupiin ja viime kaudella kansalliseksi luokaksi. Tulevalle kaudelle sivarit saivat takaisin SM-arvon.
– Jo oli aikakin. Jos ajatellaan, että viime kaudella esimerkiksi Super Bikeja oli viivalla viisi ja meitä kymmenkunta jokaisessa kisassa, niin eiköhän se ollut vähän pakko. Toki katson tätä laput silmillä, mutta mielestäni sivarit on yksi Road Racingin pääluokista. Näillä näkymin ensi kaudella on tulossa jälleen uusiakin tiimejä, eli viivalla pitäisi olla toistakymmentä pyörää, selitti Artiola.
Pari vuotta sitten Joni Manninen nousi komeetan lailla sivuvaunuluokan kärkikuskiksi, millä eväillä aiot tänä vuonna pistää kampoihin?
– Jaa-a, siinähän onkin tekemistä, että hänet pystyy päihittämään. Voi olla vaikeeta, mutta periksi ei anneta, vakuutti Markku Artiola
Matti Liekarille tuleva kausi on kolmas, kun hän on tasapainottamassa Markku Artiolan kyytiä. Millä mielin tulevaan kauteen?
– Hyvin ja ennakkoluulottomin mielin. Tietysti podiumpaikkoja ja ykkössijoja odotellessa, kommentoi Matti Liekari.
Aiheesta aikaisemmin:
Manniset varmistivat sivuvaunuluokan mestaruuden jo lauantaina
Sivuvaunuratapyöräilyn Grand Old Man, Markku Artiola starttasi 40. kisakautensa
Mimi Sidecar Racing: Minna ja Mia tuovat kaivattua nuorta energiaa road racingin sivuvaunu-luokkaan.
Road racing: Artiola Sidecar Racing Suomi Cupin sivuvaunuluokan pronssille sihteerin voimin