Kuinka kauan olet rakentanut pyöriä?

– Tämä on ensimmäinen minun rakentamani pyörä. Rakentamisen aloitin tämän projektin myötä vuonna 2019. Alunperin suunnitelma oli pienimuotoisempi siitäkin syystä, ettei ollut taitoa eikä oikein ymmärrystäkään siitä,  mitä kaikkea on mahdollista tehdä. Jossain kohtaa alkumetreillä tuli tehtyä muutama ratkaisu, joiden jälkeen pyörän tekeminen lähti merkittävästi  vaativampaan suuntaan. Tämän tajusin itsekin vasta myöhemmin,  Simo Puonti kertoi.

Koitin parhaani mukaan kommunikoida Lahtisen Samille millaista stuukkia pyörään haluan. Sami choppasi rungon ja modasi springerin täydelliseksi kokonaisuudeksi. Minä jatkoin siitä eteenpäin.

Koitin parhaani mukaan kommunikoida Lahtisen Samille millaista stuukkia pyörään haluan. Sami choppasi rungon ja modasi springerin täydelliseksi kokonaisuudeksi. Minä jatkoin siitä eteenpäin.

Mistä sait kipinän lähteä rakentamaan omaa pyörää?

– Se on monen asian summa. Olen aina ihaillut hienosti rakennettuja pyöriä ja ennenkaikkea sitä taitoa ja näkemystä, mitä pyörän tekemiseen vaaditaan. Muistan vuosia sitten keskustelun Lahtisen Samin (mm Norrtäljen Custom Bike Shown voittaneita pyöriä rakentanut) kanssa; Sami totesi tuolloin, että vielä joskus sinä sen pyörän rakennat. Luulen, että tuolloin se ajatuksen siemen lähti itämään. Viimeisen potkun perseelle antoi, sittemmin moottoripyöräonnettomuudessa menehtynyt kaverini Tasse, joka suostutteli minut mieluummin rakentamaan, kuin ostamaan itselleni chopperin. Pyörän nimi "The Chaos Engine" heijastelee muun muassa pyörän rakentamiseen liittyvien tapahtumien näennäistä sattumanvaraisuutta, jotka kuitenkin vaadittiin, että koko projekti ylipäätään alkoi.

'The Chaos Engine' on linjakas kokonaisuus myös takaa päin tarkasteltuna.

'The Chaos Engine' on linjakas kokonaisuus myös takaa päin tarkasteltuna.

Miten pyöräprojekti lähti hahmottumaan ja mitä kaikkea olet tehnyt?

- Projektin aloittamisen ehtona oli, että Sami suostui rakentamaan rungon. Ja piti tietysti löytää sopiva aihiokin. Mieluummin tekniikaltaan toimiva, ettei vaikeustaso nouse liikaa aloittelijalle. Tassen kanssa sellainen lopulta Lahdesta löydettiinkin. Velkarahalla ostettu pyörän purkaminen ilman minkäänlaista hajua siitä mitä on tekemässä, oli jo yhdenlainen henkinen harjoitus. Pyörän linjojen perusta syntyi Samin kanssa tuumiessa. Koitin parhaani mukaan kommunikoida Samille, millaista “stuukkia” pyörään haluan. Sami choppasi rungon ja modasi springerin juuri täydelliseksi kokonaisuudeksi. Minä jatkoin tästä eteenpäin.

Moottorin alakertaa lukuunottamatta, kaikkea on jollain lailla vähintäänkin modifioitu, jos ei kokonaan rakennettu.

Moottorin alakertaa lukuunottamatta, kaikkea on jollain lailla vähintäänkin modifioitu, jos ei kokonaan rakennettu.

- Kaiken kaikkiaan pyörän ulkonäkö on enemmän seurausta vaiheittaisista valinnoista, jonkun epämääräisen päässäni olevan vision suuntaan. Matkan aikana ja taitojen kehittyessä visio kirkastui. Lähtötilanne oli se, etten tiennyt metallinkäsittelystä käyttännössä katsoen mitään, moottoripyörän rakentamisesta puhumattakaan.

Pakoputket oli yksi työläimmistä ja hankalimmista jutuista.

Pakoputket oli yksi työläimmistä ja hankalimmista jutuista.

- Olen pyrkinyt tekemään pyörään mieluummin itse, kuin kasaamalla valmiista. Pyörään olen tehnyt kaiken pakoputkista, stongasta ja moottorin yläripustuksesta alkaen tankin muotoiluun ja kaikenlaisiin isompiin ja pienempiin nippeleihin. Lista on pitkähkö. Karkeasti sanoen moottorin alakertaa lukuunottamatta kaikkea on, jos ei kokonaan rakennettu, niin jollain lailla vähintäänkin modifioitu.

Stonga sivusta ...

Stonga sivusta ...

... ja päältä päin katsoen.

... ja päältä päin katsoen.

Mitkä olivat suurimmat haasteet tämän pyörän kanssa?

– Suurin haaste minulle on ollut keskeneräisyyden sietäminen niin monella eri osa-alueella. Projektista tuli yksityiskohtaisempi ja pitkäkestoisempi, kuin mitä alunperin osasin kuvitella. Se on vienyt valtavan määrän aikaa ja energiaa. Kun rakentaa ensimmäistä pyörää, on vaikea hahmottaa jäljellä olevaa työmäärää. Lisäksi likipitäen jokainen asia tulee uutena vastaan. Uuden opettelu on palkitsevaa mutta myös kuluttavaa.

Maalauksesta vastasi Pasi Lipponen.

Maalauksesta vastasi Pasi Lipponen.

Teitkö itse myös maalaustyöt?

– En. Pyörittelin ajatusta aluksi mielessäni, mutta realiteetit tulivat vastaan aika nopeasti. En halunnut maalauksesta harjoitustyötä. Pyörän on maalannut hyvä ystäväni, Pasi Lipponen Lohjalta. Meillä oli yhteinen, vähän pidennetty viikonloppu, jonka aikana protoiltiin maalivaihtoehtoja ja maalattiin runko ja pellit. Torstaina aloiteltiin Helsingissä ja sunnuntaina puoliltaöin olin takaisin Jyväskylässä kamat mukana. Se oli raju sessio, eikä siinä montaa tuntia nukuttu.

Satulan päällystämisestä vastasi Jyväskyläläinen käsityötaitaja Janne Kivisaari.

Satulan päällystämisestä vastasi Jyväskyläläinen käsityötaitaja Janne Kivisaari.

Pyörässä on myös hieno nahkapenkki.

– Satulan päällystämisestä kiitos kuuluu Jyväskyläläiselle käsityötaitajalle Janne Kivisaarelle. Minulla oli muutamien yksityiskohtien suhteen toiveita, mutta muuten halusin, että tekijän visio ja käden jälki näkyy satulassa. Janne teki uskomattoman työn satulan kanssa.

Pyörä on täynnä hienoja yksityiskohtia.

Pyörä on täynnä hienoja yksityiskohtia.

Pyörää rakentaessa pitää olla monenlaista, muun muassa metallintyöstötaitoa.

– Se pyörän rakentamisesta tekeekin niin hienon käsityömuodon. Siinä on yhdistettävissä metallinkäsittely, maalaustaito, nahkatyöt ja lukematon määrä muita taitoja. Luovuutta unohtamatta.

Yksityiskohta sissy barin päässä.

Yksityiskohta sissy barin päässä.

Mistä olet erityisen ylpeä tässä pyörässä?

- Olen ylpeä koko projektista. Kaikesta opista, mitä on matkan varrella tullut. Siitä, että ylipäätään uskalsin aloittaa. Pyörästä tuli omaan silmään nätti. Siinä on omaan makuun sopiva määrä “tingeltangelia” ja yksityiskohtia.

Pyörässä on omaan makuuni sopiva määrä 'tingeltangelia' ja yksityiskohtia, Puonti kertoi.

Pyörässä on omaan makuuni sopiva määrä 'tingeltangelia' ja yksityiskohtia, Puonti kertoi.

Onko tämä ensimmäinen ja viimeinen pyörä, minkä rakennat vai lähtikö niin sanotusti laukalle? Onko uutta projektia tiedossa?

– Nyt ei ole suoraan uutta projektia. On ajatuksia, että tekisin pieniä parannuksia tähän pyörään myöhemmin, ehkä tulevana talvena. Tämä oli niin raju homma ja vei elämästä aika ison siivun neljän ja puolen vuoden aikana, että pitää huilata vähän aikaa. Voihan olla, että jossakin vaiheessa tulee taas joku uusi kipinä. Nyt on keskityttävä elämässä muihin asioihin.

Pyörässä on ensiö- ja toisioveto. Beltti ensiovetona.

Pyörässä on ensiö- ja toisioveto. Beltti ensiovetona.

Toisiovetona ketjut.

Toisiovetona ketjut.

Onko vielä jotain, mitä haluat sanoa tästä pyörästä?

– Seison tämän pyörän rakentamisessa aika monen kaverin harteilla. Yksi hienoimmista asioista tämän projektin seurauksena on, että olen tutustunut uusiin ihmisiin ja saanut olla sellaisten rakentajien opissa, jota ei voi rahalla ostaa. Tämä ei ole ollut pelkästään metallityön tai pyörän rakentamisen harjoitustyö, vaan mielestäni tässä on kyse vielä isommista jutuista. Haluan kiittää kaikkia projektissa mukana olleita. Aiemmin mainittujen lisäksi, haluan kiittää vielä erityisesti Jukka Koivistoa sekä Ismo Keski-Korpea, korvaamattomasta avusta ja opeista.

Simo Puonti on syystä ylpeä koko projektista ja kaikesta opista mitä matkan varrella on tullut.

Simo Puonti on syystä ylpeä koko projektista ja kaikesta opista mitä matkan varrella on tullut.

Tämä haastattelu tehtiin sunnuntaina aamupäivällä. Keski-Suomen MP-näyttelyn rakennettujen pyörien palkinnot jaettiin iltapäivällä klo: 15.00 jälkeen, jossa yhteydessä Simo Puontin pyörä palkittiin näyttelyn parhaana chopperina ja myös Kopteri-lehti valitsi Puontin pyörän näyttelyn parhaimmaksi, eli hänen rakentamansa pyörä keräsi näyttelystä heti kaksi palkintoa.

Simo Puontin pyörä palkittiin Keski-Suomen MP-näyttelyn parhaana chopperina ja myös Kopteri-lehti valitsi pyörän näyttelyn parhaimmaksi. Kuvassa Ladie's choice palkinnon saanut Maaret Iijolainen (vas.), Classic-sarjan voittanut Annika Kontinaho, Simo Puonti sekä Street Bike -luokan voittanut Samppa Niemi.

Simo Puontin pyörä palkittiin Keski-Suomen MP-näyttelyn parhaana chopperina ja myös Kopteri-lehti valitsi pyörän näyttelyn parhaimmaksi. Kuvassa Ladie's choice palkinnon saanut Maaret Iijolainen (vas.), Classic-sarjan voittanut Annika Kontinaho, Simo Puonti sekä Street Bike -luokan voittanut Samppa Niemi.

Miltä tuntui, kun ensimmäinen rakentamasi pyörä voitti heti kaksi palkintoa?

– Hämmentävältä. Tätä sulatellessa menee jonkun aikaa, kommentoi Simo Puonti myöhemmin.

Aiheesta aikaisemmin:

PERJANTAI 19.4.2024 08:01

Keski-Suomen MP-näyttelyn palkitut ja muutkin rakennetut pyörät - katso kuvat

MAANANTAI 15.4.2024 12:30

Moottoripyörä, koira ja asuttava perävaunu – kun kokonaisuus on hyvin tehty, niin yhdistelmällä voi lähteä vaikka Portugaliin

TORSTAI 22.6.2023 10:34

Marianne Koskinen halusi naisellisen custom-moottoripyörän ja nyt hänellä on sellainen

MAANANTAI 17.4.2023 08:01

Isoisä viettää laatuaikaa lastenlastensa kanssa: yhdessä entisöineet jo 44 Tunturi-mopoa, eikä loppua näy

LAUANTAI 15.4.2023 08:48

Janina Ronikonmäen rakentama Derbi Senda, iloinen väriläiskä Keski-Suomen Moottoripyöränäyttelyssä

TIISTAI 1.6.2021 09:16

Machine 1867:n Edi Buffon teki Kotarin endurosta järkyttävän hienon 1920-lukuvaikutteisen custom bobberin

TIISTAI 19.1.2021 08:25

Rakentelu: Samu Salokannel ja makea 1999 Honda CB750:sta tehty Cafe Racer 2.0

SUNNUNTAI 5.5.2019 19:24

Bobber Yamaha ylivoimainen yleisön suosikki - Kuopion Mp-näyttelyn kävijämäärä lähes 3500

MAANANTAI 13.3.2017 08:19

Juha Isokedon rakentama palkittu Chain Erection -pyörä syö rautaa ja ...