– Kaudelle asetettiin etukäteen kolme tavoitetta: Ehjä suoritus Mansaaren
TT:stä, Imatranajon voittojen puolustaminen sekä Macaon GP. Vauhdillisesti
ja tuloksellisesti päästiin lähes tavoitteisiin, Macaon GP:n keskeyttämiseen
johtanutta tekniikkavikaa lukuunottamatta, listasi Kostamo.

Kauden miinukset?

– Miinuspuolelle jäi se, että kahta viimeistä kisaa
lukuunottamatta, ei saatu rakennettua hyvää fiilistä ajamiseen.
Siihen asti ajaminen oli sellaista puristamista. Ei pystytty ajamaan rennosti, kun
koko ajan tuntui, sadekelin kisoja lukuunottamatta, että ei olla turvassa pyörän
kanssa. Kuivalla ei tiennyt miten pyörä kiskoo mistäkin töyssystä ja sitä kautta
piti ottaa riskikerrointa ajamisesta pois, mikä näkyi tuloksessa ja kellossa.
Kun edellä mainitut asiat vedetään yhteen, annan itselleni koko kaudesta arvosanaksi
8+, arvio Kostamo itseään kauden päätyttyä.

Kun kolmea päätavoitetta ruoditaan tarkemmin, niin Mansaaren TT:n
ensikertalaisena ehjät suoritukset 60-kilometrisellä katuradalla on kova saavutus.
Yksi moottori sanoi sopimuksen irti, mutta nopeimman ensikertalaisen titteli
lämmitti silti mieltä. Tietysti sen ohella, että Mansaarelta selvittiin
takaisin ehjänä.

- Tulosluettelossa paras sijoitus oli 27. sija. Mutta edellä ei ollut kokeneiden
brittien ja irlantilaisten lisäksi kuin muutama kuski Jenkeistä, Saksasta ja
Itävallasta. Ja britteinsaarillahan tämä on melkein kansallislaji. Että jos
heidät pantaisiin pelaamaan pesäpalloa, kyllä mie lupaisin vastaavasti siinä olla
parempi, Kostamo vakuuttaa.

Toisena tavoitteena ollut Imatranajon voittojen puolustaminen sujui jopa yli
odotusten, varsinkin kun vastassa oli maailman huippukuljettajia.

- Kun vastaan saatiin mm. sellaiset maailman kovat jätkät kuin Brian
McCormack ja maailman nopein katuratakuski Peter Hickman, niin tiesin että
tiukkaa tulee olemaan. Etukäteen ajattelin, että kuivalla Hickmanin kanssa
tulee tosi kova taistelu ja sadekelille rankkasin Hickmanin jopa ykköseksi.
En ole ikinä pitänyt itseäni huonojen kelien kaverina ja kun briteissä ajetaan
niin paljon sateella, että sen brittikuskit taitavat todella hyvin. Siihen nähden
neljä voittoa Imatralta ja vieläpä aika isoilla eroilla oli yllätys.

Kolmas tavoite oli Macaon GP. Topkolmoseen ajamista siellä pidettiin etukäteen
todellisena onnistumisena, kun taas viiden sakin ulkopuolelle jääminen olisi
pettymys. Heti ensimmäisissä harjotuksissa Kostamo piti ykköspaikkaa aina viime
minuuteille asti ja aika-ajoissa joensuulainen paukutteli tasaisesti kolmen sakkiin.

Hyvin alkanut Macaon GP -kisan päättyi tekniseen vikaan.

Hyvin alkanut Macaon GP -kisan päättyi tekniseen vikaan.

Kilpailussakin kolmas sija oli hyvin hallussa, kunnes päävirtarele petti ja kilpailu
jäi siihen.

- Kierrosaikatavoitteet, jotka itse itselleni asetin, täyttyivät. Aina radalla ollessa
ajoin kolmen sakkiin, joten tyytyväinen voi olla nyt, kun tekniikkamurheen
aiheuttama pettymys on haihtunut.

Päätavoitteidensa lisäksi Kostamo kävi ennen Mansaaren TT:tä ajamassa
North West 200 -kisan Irlannissa. Tavoitteena oli siellä ajaa kaikkien maailman
parhaiden katuratakuljettajien joukossa kymmenen kärkeen.

- Kyllä se kertoi meidän vauhdista, että kaikissa neljässä kisassa ajoin kympin
sakkiin. Ruutulipulle tulin parhaimmillaan viidentenä, mutta punalipun takia
tulokset kirjattiin edellisen kierroksen mukaan ja siten paras sijoitus oli
seitsemäs.

Lisäksi kauden ohjelmaan kuului IRRC-katuratasarjan ne osakilpailut, jotka eivät
menneet päällekkäin aiemmin mainittujen kisojen kanssa. Vaikka neljä
kilpailulähtöä jäi väliin, loppupisteissä Kostamo olisi ollut kolmas, jos vaan olisi
ilmoittautunut sarjaan ja kerännyt virallisesti pisteitä.

- Jos jotain sieltä nostaa esiin, niin kauden keskivaiheilla Imatran ja Belgian
kisoista seitsemän peräkkäisen voiton sarja. Uskon, että vielä uran jälkeenkin
se on asia joka säilyy mielessä.

IRRC-kisojen tarkoituksena oli ylläpitää ajotuntumaa kauden päätavoitteita varten ja
toisaalta toimia testialustana. Uuden jousitustoimittajan tuotteiden testauksessa
löytyikin kaivattuja ratkaisuja ajettavuuteen ja fiilis pyöräänkin saatiin paremmaksi.

-Kauden tulosten saavuttamisesta iso kiitos kuuluu kaikille yhteistyökumppaneille,
tukijoille ja faneille. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Huom! Vielä ehtii äänestää Erno Kostamo parhaaksi Pohjois-Karjalaiseksi urheilijaksi.

LAUANTAI 9.12.2023 12:10

Erno Kostamo ehdokkaana Pohjois-Karjalan parhaaksi urheilijaksi – käytä ääntäsi

Kostamo julkistaa tulevan kauden suunnitelmansa MP24-messuilla.

Kostamo julkistaa tulevan kauden suunnitelmansa MP24-messuilla.

Ura katuradoilla jatkuu.

Kilpailukalenteri ja uusi kalusto julkaistaan MP24-messuilla helmikuun
ensimmäisenä viikonloppuna. Seuraamalla Erno Kostamon somekanavia
(instagram.com/ernokostamo38 ja facebook.com/ernokostamo38) näet, millä
osastoilla Erno on tavattavissa MP24-messuilla.

Edit. 20.12.2023 kello 9.33 Ingressissä ollut vuosiluku 2024 korjattu vuodeksi 2023.
 

Aiheesta aikaisemmin:

LAUANTAI 18.11.2023 13:38

Kostamon Macaon GP-kisa päättyi pyörän sähkövikaan

PERJANTAI 17.11.2023 12:58

Kostamo starttaa kolmannesta lähtöruudusta huomiseen Macaon GP-kisaan

KESKIVIIKKO 15.11.2023 12:34

Kostamon Macaon GP-kisaviikonloppu alkaa huomenna vapailla harjoituksilla

SUNNUNTAI 23.7.2023 21:16

Erno Kostamo teki sen taas: kolme voittoa putkeen Belgiassa, pronssia neljännestä kisasta – kaikki samana päivänä

TORSTAI 6.7.2023 12:02

Fanit tarjoavat Imatran kuninkaalle, Erno Kostamolle, Jarno Saarisen saappaita

MAANANTAI 5.6.2023 09:49

Erno Kostamo Mansaaren nopein tulokas Superbike -luokassa: "Jos ote herpaantuu, helähtää heti"

TORSTAI 8.12.2022 12:00

Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamon kilpaura on kestänyt kohta 20 vuotta: "Kehitys loppuu tyytyväisyyteen"

MAANANTAI 21.11.2022 08:10

Kostamo voittoon Macaun GP-kisassa – dominoi koko kisaviikonloppua