Kulkureita ja Inkkareita
Mielenkiintoisimpia ilmiöitä maailmassa on, kuinka asiat johtavat toinen toiseen ja kietovat ihmiset pitkienkin etäisyyksien päästä yhteen. Lue lisää ›
Mielenkiintoisimpia ilmiöitä maailmassa on, kuinka asiat johtavat toinen toiseen ja kietovat ihmiset pitkienkin etäisyyksien päästä yhteen. Lue lisää ›
Suomalaisten motoristien etujärjestö teki jo 2012 selvityksen teknisten vikojen vaikutuksesta moottoripyöräilijöiden kuolinonnettomuuksiin. Selvisi, että osuus oli noin 0,8 %, eli merkityksetön. Uusi tutkimus vahvisti näkemystä siitä, että prätkien katsastuksesta ei ole hyötyä, koska tekniset viat eivät aiheuta kuolinonnettomuuksia Suomessa. Lue lisää ›
Jos nelikymppinen mies on haaveillut 39 vuotta moottoripyörästä ja löytää mieleisensä, niin sen täytyy olla unelmien peli. Arto Luukinen nimesi pyöränsä Väinöksi. Lue lisää ›
Kirsi Kainulaisen moottoripyöräurheilu-ura on kestänyt yhtäjaksoisesti 27 vuotta. Rakkaus motosporttiin ei ole kadonnut, mutta kaikki muu siinä ympärillä, on uuvuttanut Kainulaisen. Ohessa Kirsin terveiset ja perustelut, päätökseen pitää välivuosi ratamoottoripyöräilystä. Lue lisää ›
Moottoripajojen kevätkisoihin Sastamalassa viime lauantaina osallistui ennätysmäärä porukkaa. Kisaamassa Monakon radalla oli yli sata nuorta ohjaajineen 13 moottoripajasta ympäri Suomen. Lue lisää ›
MP-messuilla ja -näyttelyissä on perinteisten moottoripyörien rinnalle nostettu nuoriso ja heidän kulkineensa. Hyvä niin, näin voidaan ainakin haaveilla, että mp-harrastuksen pariin saadaan lisää nuoria ja turvataan moottoripyöräilyn tulevaisuus. Kuopion MP-näyttelyssä oli iso alue varattuna yksinomaan nuorten mopoille ja motoille. Tapasimme neljä nuorta pyöränrakentajaa/-tuunaajaa, joiden pyörät olivat esillä Kuopio-hallissa. Lue lisää ›
Kuopion moottoripyöränäyttelyssä oli myös Suomen Motoristit ry:n eli Smoton osasto ja siellä mukana Smoton hallituksen jäsen Jari Kielinen. Pakko oli pysähtyä kysymään, missä vaiheessa EU:n parlamentin ajama moottoripyörien pakollinen katsastus on, ja millaisena se toteutuu, jos tai kun, toteutuu? Lue lisää ›
Vuoden 2014 Kuopion mp-näyttelystähän tämä perinne lähti, kuvata liivi- ja paitakuvia. Koska parin vuoden ajan kaikki näyttelyt jäivät väliin, tämä on yhdeksäsä kerta Kuopiossa, tämän aiheen parissa. Ennätyksellinen yleisömäärä, (6863 myytyä lippua) näkyi myös liivi- ja paitakuvien määrässä. Iso kiitos kaikille kuvattavaksi lupautuneille. Nähdään vuoden päästä 3.-4.5.2024 samoissa merkeissä, mutta sitä ennen, tässä tämän vuoden kuvat olkaa hyvä. Lue lisää ›
Moottoripyörän perässä voi vetää myös telttaperävaunua. Kohtasimme Kuopion Mp-näyttelyssä erittäin kiinnostavan Harrikka-telttaperävaunuyhdistelmän, jollaiseen emme ole aiemmin törmänneet. Seisomakorkealla etuteltalla ja riittävän isolla kahden hengen sängyllä varustetussa jenkkivalmisteisessa peräkärryssä on mielenkiintoisia innovaatioita. Lue lisää ›
Kuopion Mp-näyttelystä löytyi myös nuorten rakentajien mopo- ja kevariosasto, jossa oli nähtävillä peräti noin 60 pyörää. Yhtenä heistä mukana oli 11-vuotias Tuomas Hyttinen. Jututimme miehenalkua ja kyselimme häneltä hänen hienosta harrastuksestaan. Lue lisää ›
Intruder Club Finland ry. (ICF) on Suzuki Intruder -moottoripyörämallille omistettu merkkikerho. Kerho täyttää 20 tänä vuonna. Tapasimme Kuopion MP-näyttelyssä Mikko Ihalaisen ja Janne Hiltusen, jotka kertoivat ICF:n historiasta ja sen, miksi kerhoon kannattaa liittyä. Lue lisää ›
Italiassa Pontederan kaupungissa – joka sattumoisin on myös skootterivalmistaja Vespan koti – järjestettiin todella kansainvälinen tapahtuma, VWD eli Vespa World Days, viikko sitten. Oheiselta videolta ja kuvista saat hieman käsitystä tapahtuman intensiivisestä tunnelmasta ja siitä, miltä näyttää 15 000 Vespan paraatiajo. Lue lisää ›
Yksi Keski-Suomen MP-näyttelyn rakennettujen pyörien helmistä oli sopivasti juuri näyttelyyn valmistunut chopperi, Harley-Davidson FXS 1200 Low Rider "The Chaos Engine". Tapasimme pyörän rakentajan, Simo Puontin, Jyväskylän Hipposhallissa. Kysyimme miten projekti on saanut alkunsa ja miten se on edennyt valmiiksi ihmisten ihailtavaksi asti. Lue lisää ›
Katuratamoottoripyöräilijä Erno Kostamo oli tavattavissa Keski-Suomen MP-näyttelyssä sunnuntaina RVS:n osastolla. Kostamo oli vuodenvaihteessa polvileikkauksessa, jossa operoitiin molemmat polvet. Näin mittavassa leikkauksessa kuntoutusaika on normaalisti 6-32 kuukautta, mutta Kostamo on jo käynyt ajamassa ensimmäiset testit uudella, tehdasvalmisteisella pyörällään. Miten ajaminen sujui ja miltä uusi, tehdasvalmisteinen pyörä tuntui? Muun muassa näihin saimme vastauksen Jyväskylässä. Lue lisää ›
Jyväskylän Moottoriklubi juhlii tänä vuonna 50-vuotistaivaltaan. Osana sitä oli oma näyttelyosasto Keski-Suomen mp-näyttelyssä. Pitihän sitä vähän selvittää Klubin menneisyyttä ja kysellä myös tulevasta. Lue lisää ›
Keski-Suomen mp-näyttelyssä kiertäessäni silmiini sattui ennennäkemättömän komea prätkä-perävaunuyhdistelmä. Edessä oli veturina Victory-merkkinen moottoripyörä ja asuttava perävaunu on Jussi Mattilan käsialaa. Vaunussa matkaava portugalinvesikoira on nimeltään Leksa. Lue lisää ›
JuhisRacing on tehnyt mopo-ja motovideoita jo kymmenisen vuotta. Kaksi vuotta sitten hän kävi kaverinsa kanssa moottoripyörillä Roomassa ja nyt suuntana on Pariisi. Tapasimme JuhisRasingin Keski-Suomen mp-näyttelyssä ja kyselimme vähän tarkemmin tulevasta reissusta. Lue lisää ›
Trikers Club of Finland ry:llä oli oma osastonsa American Car Show:ssa. Emme ole aikaisemmin heihin törmänneet, joten päätimme käyttää tilaisuuden hyväksemme ja tutustua kerhoon tarkemmin. Varapuheenjohtaja Lars "Lasse" Lönnqvist valaisi meille kerhon historiaa ja sen toimintaa. Lue lisää ›
MP-koulutusta yli 40 vuotta tehnyt lukijamme ottaa kantaa mp-korttikoulutuksen nykyisiin omituisuuksiin, A2-korttiluokkaan kelpaavien pyörien kuristusvaatimusten epäselvyyksiin sekä ajokoulutuksen painottamista parkkipaikkajippoiluun liikenteessäajon sijaan sekä muihin suomalaisiin omituisuuksiin. Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä. Kirjoittajan henkilöllisyys on toimituksen tiedossa. Lue lisää ›
Kurikasta lähtöisin, nykyään Nokialla asuva Pasi Mäkiranta ihastui Royal Enfield moottoripyöriin ja on kahdenkymmenen vuoden aikana ehtinyt kunnostaa ja entisöidä niitä toistakymmentä kappaletta. Alun perin kiinnostus Royal Enfieldejä kohtaan lähti hänen isänsä 60-luvun lopulla kunnostaman Royalin kohtalosta. Tapasimme Pasi Mäkirannan ja hänen isänsä Jussi-Pekka Mäkirannan Seinäjoen Motorbike Show:ssa. Lue lisää ›