Miten yhdistys on aikanaan lähtenyt liikkeelle?
– Parasta aikaa yritetään laatia historiikkia, ihan vielä se ei ole valmis. Alkuperäinen kerho on lähtöisin Kokkolan seudulta. Välillä oli hiljainen pätkä, mutta 5-6 vuotta sitten hengitettiin toiminta uudestaan käyntiin. Tänä vuonna kerho täyttää 20 vuotta ja tällä hetkellä siinä on suunnilleen 70 jäsentä. Eteläisimmät tulevat Hangosta ja pohjoisimmat jäsenet ovat Leviltä.
Minkälaista toimintaa teillä on kerhon puitteissa?
– Meillä on kevättapaaminen toukokuun lopulla ja kesätapahtuma juhannusta seuraavana viikonloppuna. Kierretään eri puolilla Suomea. Eteläisimmät tapaamiset on olleet Hangossa ja pohjoisin Iissä. Sitten on syyspäivät, käydään vielä Venetsialaisten aikaan tapaamassa. Lisäksi porukalla on vapaamuotoisia kokoontumisia eri puolilla Suomea. Käydään siellä, missä motoristit käyvät.
Onko tämä yksi yhtenäinen kerho vai onko teillä chaptereita?
– Ainakaan vielä ei ole chaptereita. Totta kai on määrättyjä kaupunkeja, missä on enemmän jäseniä. Hollolan seutu on sellainen, missä on kohtuullisen monta jäsentä, Nurmijärvellä jonkun verran. Itse olen Lohjalta. Meillä on muutama pyörä siellä... ehkä hulluus tarttuu.
Mikä Trikeissä viehättää?
– Kun on kokeillut, niin aika moni on jäänyt koukkuun. Melkein kaikilla meillä on kaksipyöräistausta. Aika monella on vieläkin vaihtoehtona kaksipyöräisiä. Itselläni on kaksi pyörää kotona, mutta enemmän ja enemmän tulee hypättyä kolmelle pyörälle.
Kuinka paljon Trikejä tuunataan?
– Jokainen tekee mieleisensä oman makunsa mukaan. Ei taida olla yhtään pyörää, joka olisi ihan tehdaskuosissa. Jokainen tekee jotakin pientä tai toiset tekevät hieman isompaa, kuten tuolla laidalla. Se on kokonaan itse tehty. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Entä oma pyöräsi?
– Tämä on Rewacon RF1 turbo. Tämä on tehdastekoinen. Rewaco on valmistanut Trikeja muistaakseni 32 vuotta, aluksi kuplamoottorisia, tämä on Fordin tekniikalla. Tänä päivänä ne tekevät Triket Mitsubishin koneella ja automaattilaatikolla.
Entä oma moottoripyörähistoriasi?
– Se on pitkä, alkoi joskus 12-13 vuotiaana. On ollut erilaisia mopoja, kevareita, isompia pyöriä, pitkällä keulalla olevia cruisereita. Kyykkypyöriä ei ole ollut. Mikä siihen on johtanut, en tiedä.
Miten itse päädyit Trikejen pariin?
– Oltiin liki 20 vuotta sitten reissussa, menossa Verlaan, kakspyöräisillä, ja nähtiin sattumoisin samalla korilla kuin tämä, samanmallinen Trike. Katsottiin, että mikä pirun vehje tuo on? Mentiin perässä parkkipaikalle juttelemaan. Sitä ajoi sellainen vanha pariskunta tai nuorempia, kuin mitä nyt olen. Kysyttiin, minkä takia tämmöinen, mikä tämä on? Kertoivat, että heillä oli Harrikkatausta, mutta isännälle oli tullut tasapaino-ongelmia. Kuitenkin piti päästä "nuuskimaan ilmaa", ihan kuten kaksipyöräisillä ja päätyivät tämmöiseen. Siitä se jäi itämään. Sitä haeskeltiin vähän aikaa ja yksi kaunis kevätpäivä näin ilmoituksen. Saksasta löytyi juuri semmoinen, mitä olin etsinyt. Seuraavana päivänä soitto sinne ja samana iltana hyppäsin jo koneeseen ja tulin ajamalla takaisin. Siitä se lähti. Kotona on toinen, saman merkkinen, mutta kuplakoneella. Tauti pahenee.
Onko vielä jotain, mitä haluaisit kertoa teidän kerhosta?
– Kerho on avoin, ei tarvitse omistaa Trikea, riittää että on samanhenkinen. Ei kun mukaan vaan. Saa tulla juttelemaan ihan milloin haluaa. Mitään tiukkaa ohje- tai käyttäytymissääntöä ei ole. Jokainen on oma itsensä ja kaikki ovat tervetulleita. Kerhomme jäseneksi pääsee laittamalla sähköpostia osoitteeseen tcofinfo@gmail.com tai täyttämällä kerhosivuillamme olevan jäsenhakulomakkeen.
Trikers Club of Finland ry:n sivut löytyvät täältä ja kerhon sivut löytyvät myös Facebook:ista tästä
Aiheesta aikaisemmin:
Japanilaisvalmistajan kallistelemalla ohjattavan triken patentti hämmentää
AKO: kallistuvalle trikelle luvataan yli 300 km ajomatka latauksella
Blade Bike: voihan kolmipyöräisessä olla kolme pyörää peräkkäinkin!
Sano Tomahawk - kun haluat Indianistasi triken
Megakokoinen trike vai miksi ihmeeksi tätä sanoisit?
Kapteeni James T. Kirk mukaan mp-businekseen - luvassa tosifuturistinen trike
Honda Gold Wingistä mukava käänteinen trike muunnossarjalla
Northern Vikings: perinteitä noudattava Harrikka-kerho on Lapista lähtöisin
Meatmen MC Deboned on lihateollisuudessa työskentelevien oma moottoripyöräkerho
Airborne Rangers MCC:n prospektiaika suoritetaan Utissa
MP-kerhoesittely: Soul Sirens MC pitää yllä perinteistä bikerkulttuuria
Boom Boom Bikers Mcc toimii kolmella eri paikkakunnalla
Insiders MCC:n tavoite nostaa jäsenmäärä sataan ensi kesään mennessä
No Name MC: kansainvälisellä Harrikkakerholla on ikää jo 45 vuotta
Wasa Nice Riders - vaasalaisten naisten oma mp-kerho
Heath Valley Cats MC:n presidentti Tipi Löfqvist: Oma kerho lisää yhteenkuuluvaisuuden tunnetta