Luin Biken kakkosnumerosta jutun A-korttien ajo-oikeuksista ja silmään pisti A2 kortin kohdalla maininta siitä, ettei ajoneuvoa ole saatu muuntaa yli 70 kilowatin tehoisesta alkuperäisajoneuvosta. 70 kW = 95,2 hevosvoimaa. Lisäksi on vaatimus, ettei tehopainosuhde saa ylittää 0,2kW per painokilo. Tämä tarkoittaa, että 35kW teholla painoa pitää olla enemmän kuin 175 kiloa.

Kaikki kuulostaa helpolta, mutta teho- ja painotietojen saanti voikin olla hankalaa varsinkin vanhemmissa pyörissä. Itselläni on Kawa S2 vuodelta 1972. Sen teho on 45 hv, mutta tietoa ei löydy rekisteriotteesta. Pyörä painaa 160 kg – se tieto on otteessa. Tuolla teholla pyörän pitäisi painaa 166 kiloa jotta A2 ajokortti riittäisi.

Vaatimus, ettei laitetta ole kuristettu yli 70 kilowattisesta, on myös varsin hankala tarkastaa, koska rekisteriotteiden tiedot ovat puutteellisia. Lisää vaikeutta soppaan tuo historia. Kun A2 korttiluokka tehtiin joskus 1990-luvun lopulla,  tehoraja oli 25 kilowattia ja tehopainovaatimus sama kuin nyt. Mutta siitä, mistä alkuperäistehosta kuristus oli tehty, ei ollut mitään määräyksiä. Eli onko aikanaan A2 luokkaan muutoskatsastettu ajoneuvo laiton tällä kortilla ajoon? Tähän voisivat Traficomin edustajat ottaa kantaa. Yleensä on Suomessa ollut näissä asioissa tapana että taannehtivasti ei kiristetä ruuvia, eli että olisi sallittua ajaa A2 kortilla tuollaista pyörää.

Oma suomalainen huuhaa-keksintö?

Sikseen en ymmärrä, mihin koko 70 kW tehoraja liittyy, koska pyörä voi olla ihan identtinen. Esimerkiksi Kawan Z800 mallia on myyty 70 kilowatin mallina ja 83 kW mallina. Toisen voi kuristaa 35kW malliksi, toista ei ja miksi ihmeessä ei? Pyörät ovat aivan identtisiä lukuun ottamatta ohjelmiston ruiskutusta säätelevää osuutta. Mistä tämä tehoraja on tullut ja miksi se on siihen laitettu? Vai onko kyseessä ihan Suomen oma juttu?

Pari vuotta sitten A2 ajokokeessa käytettyjen pyörien piti olla tilavuudeltaan vähintään 600 cm3. Tämä vaatimus on onneksi kumottu, koska siinä ei ollut pätkääkään järkeä, ja se olikin ihan suomalaisen viranomaisen oma keksimä.

Yleensä tällaiset säädökset perustuvat turvallisuuden tai päästöjen säätelystä tuleviin juttuihin, ja se olisi ihan ok, mutta kun aletaan keksimään ihan huuhaata, pitäisi kellojen soida ja viheltää peli poikki.

Ne onnettomat mp-käsittelykokeen osiot

Kun nyt päästiin aiheeseen, niin palaisin vuonna 2018 kiristyneisiin moottoripyöräkortin käsittelykokeen osioihin.

Aikaisemmin käsittelykokeen hidasajo-osuuden opettaminen pujotteluineen oli käytännössä sellaisen puolisen tuntia harjoittelua vaativa juttu. Vuoden 2018 kiristyksen jälkeen hidasajon pujottelukahdeksikon treenaaminen vie 2-3 tuntia harjoitteluajasta.

Kun kokonaisopetusminimi on 5 tuntia, jää liikenteessäajon harjoitteluun hyvin vähän aikaa. Ennen pakollista maantieajo-opetusta oli 2 tuntia, nyt ei mitään.

Parkkipaikalla kävelyvauhdissa sattuneissa onnettomuuksissa ei ole kukaan kuollut. Maantienopeuksien suistumisissa on mennyt porukkaa hyvinkin paljon.

Tarkoitan, että pidetään käsittelykokeen nopeanajon tehtävät: jarrutus, väistö, porttipujottelu ja stop and go, mutta heivataan hidasajo kahdeksikkoineen. Ja palautetaan se pakollinen pari tuntia maantielle.

Väitän että kaikki ovat tyytyväisempiä ja uudet motoristit turvallisempia.

Miksi ajokokeeseen kuuluu moottoripyörän työntäminen me too -aikana?

Yksi juttu vielä. Mp:n ajokorttikokeeseen kuuluu moottoripyörän työntäminen puoliympyrän verran. Voi tuntua asialliselta, mutta entä hennompi pienempi nainen? Siinä voi olla tekemistä.

Ei tuolla liikenteessä vaadita Gold Wing -kuskeja työntämään pyöräänsä sarvista. Eikä ole oikein mahdollistakaan. Olen yli 20 vuotta ajanut raskaalla matkapyörällä, enkä ikinä edes siirrä sitä sarvista työntelemällä. Arvannette varmaan miksi? Juu, se on hiton vaikeaa.

Opetan aina tällaisissa tapauksissa kuskia istumaan pyörän päällä ja hoitamaan siirron moottorin voimalla.

Siis miksi me too -aikana edelleen vaaditaan tällaisia tekemisiä? On ihan ok mitata kuljettajan kykyä hallita ja selvitä liikenteessä turvallisesti, mutta mietitään, mitä oikeasti kannattaa mitata.

Kadonnut Traficom

Ennen Traficomin aikaa tutkintopuoli oli hyvin aktiivisesti yhteydessä koulutuspuolen toimijoihin.

Mihin yhteistyö on kadonnut?

Jos joku lukija tuntee nykyisen liikenneministerin niin vinkatkaa tätä juttua. Voihan olla että sieltä löytyy motoristi, joka haluaa asioiden olevan paremmalla tolalla.

Nimimerkki:

Vasta 42 vuotta opettanut motskarimaikka

Julkaisemme tämän kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkin suojassa. Kirjoittajan henkilöllisyys on toimituksen tiedossa.