Aina siitä lähtien, kun on ollut tiedossa, että Royal Enfield kehittelee uutta Himalayania, on arvailtu uutuuden moottorin kokoa ja ominaisuuksia. Salat selviävät osaksi pyörän rekisteröintidokumentista.
Äkkiseltään vaikuttaa siltä, että vaikka vakoilukuvissa pyörä näyttää hyvin saman tyyliseltä, kyseessä lienee aivan uusi Himalayan: malli on siirretty kerralla nykyaikaan.
Julkaisimme eilen nykyisen 411 cm3 -moottorisen Himalayanin koeajon, jossa myös kerroimme, että mallia ollaan päivittämässä:
Motouutiset koeajaa Royal Enfield Himalayan: rakennettu Himalajalle ajoa varten – vai onko?
Sen moottori on vielä ilmajäähdytteinen ja tehoa maltilliset 24,5 hevosvoimaa.
Nestejäähdytteinen tehomylly
Uusien dokumenttien mukaan uutuuden mallinimi olisi Himalayan 452. Numerot tulevat yksisylinterisen moottorin 451,6 cm3 tilavuudesta. Moottori on siis 41 kuutiosenttimetriä isompi kuin nykyisessä mallissa. Vaikka ero ei ole suuri, uusi moottori on nestejäähdytteinen, kun vanha taas on ilmajäähdytteinen. Se mahdollistaa sen, että uuden mallin moottorin teho on 39,5 hevosvoimaa, eli peräti 16 hevosvoimaa enemmän kuin vanhan.
Se nostaa samalla Himalayanin tehokkaammaksi kuin kilpailijansa BMW G 310 GS ja Honda CRF300L Rally, sekä lähelle 43 hevosvoiman moottorilla varustettua KTM 390 Adventurea.
Moottori on myös kiertävämpi: huipputeho saavutetaan 8000 kierroksella minuutissa, kun 411:ssä se löytyy 6500 rpm:n kohdalta. Huippuväännön oletetaan olevan 40 Nm:n luokkaa, kun se nykyisessä on 32 Nm.
Isompi moottori ja teho tekevät varmasti hyvää myös suorituskyvylle, jos sellaista kaipaa. 452 kiihtyy paremmin ja kulkee nopeammin ja sillä on helpompi ylläpitää korkeampaa matkanopeutta.
Kasvanut teho tuo mukanaan kuusivaihteisen vaihteiston. Nykyisessä vaihteita on viisi.
Uusi Himalayan on myös jonkin verran kookkaampi; pidempi, korkeampi ja leveämpi, mutta istumakorkeus lienee hieman matalampi kuin nykyisen 800 mm. Akseliväli kasvaa 45 mm 1510 mm:n ja tankattu paino maltillisesti 199 kilosta 208,6 kilogrammaan.
Himalayan 452:ssa RE toteuttaa monia asioita ensi kertaa yksisylinterisissä malleissaan. Niitä ovat nestejäähdytys, USD-etuteleskooppi, täysin digitaalinen mittaristo, 6-vaihteinen vaihteisto sekä LED-ajovalot ja -vilkut.
Asiasta kertoivat mm. Topspeed ja Rush Lane.
Uudistuksen tärkein yksityiskohta lienee uusi moottori. Himalayan 452:n julkistuksen pitäisi olla lähellä, joten emmeköhän marraskuun EICMA-messujen jälkeen liene asiassa viisaampia.
Aiheesta aiemmin:
Motouutiset koeajaa Royal Enfield Himalayan: rakennettu Himalajalle ajoa varten – vai onko?
TIISTAI 19.4.2022 08:01
Royal Enfield Himalayanista tulossa modernimpi, tehokkaampi ja seikkailullisempi versio
LAUANTAI 19.3.2022 09:30
Royal Enfieldiltä uusi Scram 411 – seikkailupyörä Himalayanin asvaltti- ja soraversio
PERJANTAI 18.3.2022 12:49
Royal Enfield tulee vihdoinkin Suomeen – ensimmäiset pyörät täällä parin viikon sisällä
PERJANTAI 26.2.2021 08:07
Royal Enfield päivitti Himalayan adventure-malllinsa Euro 5 -kelpoiseksi