Royal Enfield kertoi Himalayanin osalta tavoitteekseen valmistaa "yksinkertainen, toimiva pyörä, jossa on iso maavara, hyvät joustovarat, ja jonka yksi ihminen nostaa helposti pystyyn, ja jonka kuka tahansa pystyy huoltamaan tien päällä".
Tavoitteena oli siis ominaisuuksia, jotka ovat kunniaksi mille tahansa seikkailupyörälle. Varsinkin, kun nykyaikaiset adventurepyörät ovat useimmiten varsin painavia ja tekniikaltaan ja elektroniikaltaan äärimmäisen monimutkaisia. Esimerkiksi 240 kilogramman lähtöpaino ei ole mikään yläraja, ja kun päälle lasketaan laukut ja kuorma sekä korkealla sijaitseva istuin, niin konsepti ei välttämättä ole monelle mieluinen. Puhumattakaan tietysti vika-alttiista elektroniikasta.
Millainen sitten on Himalayan?
Himalayanin moottori on ilmajäähdytteinen yksisylinterinen nelitahtikone, tilavuudeltaan 411 cm3. Sen maksimiteho on 17,88 kW / 24,3 hv. Maksimivääntö on 32 Nm.
Istumakorkeus on maltilliset 800 mm. Tavoitteena onkin ollut, että myös 150-160 cm pitkät henkilöt pystyvät ajamaan pyörällä. 180-senttiä pitkän istumamataluus yllätti positiivisesti. Kuitenkaan pyörän päällä ollessa ei ole ahdas olo.
Himalayanin polttoainetankin tilavuus on 15 litraa, mutta ei hätää. Luvatulla kolmen litran kulutuksella per 100 kilometriä tankillisella ajaa jopa lähemmäs 500 km. Jos se ei riitä, niin tankin sivuilla on jerrykannujen kiinnikkeillä varustetut kaatumaraudat, joten kuljettaja voi varautua pidempiinkin ajomatkoihin välitankkauspaikkaa tarvitsematta.
Vaihteisto on viisinopeuksinen ja kytkin märkä monilevyinen. Paino tankattuna on 199 kg, mutta pyörä tuntuu kevyemmältä ja on helppo käsitellä paikallaan ja pienissä nopeuksissa. Akseliväli on 1465 mm.
Alusta on pitkäjoustoinen. Edessä on halkaisijaltaan 41 millimetrin teleskooppi, jonka joustomatka on 200 mm ja takana monovaimennin, joustomatka 180 mm.
Kulutukseksi luvataan 3 litraa sadalla kilometrillä, ja reilun 150 kilometrin mittaisen koeajon perusteella voisi kuvitella sen pitävän hyvinkin paikkansa. Moottori täyttää Euro 5 -päästönormit.
Ensivaikutelma
Olemme jo vuodesta 2015 lähtien kirjoittaneet Himalayanista, jolloin vasta ensimmäiset huhut mallin tulosta alkoivat liikkua maailmalla.
Ilmeisesti Himalayan tuotiin 2016 hieman kiireellä markkinoille, sillä se keräsi valtavat määrät valituksia laadun, käyttövarmuuden ja huolto-ongelmien sekä jälkimarkkinoinnin toimimattomuuden osalta.
Royal Enfield joutuikin tekemään ryhtiliikkeen mallin suhteen, sittemmin ongelmat ovat taaksejäänyttä elämää.
Malli on joka tapauksessa kiehtova jo mallinimen Himalayan vuoksi, jolle pääsemiseksi se tavallaan on rakennettu. Mutta myös Royal Enfieldin historian takia, joten koeajoa on ehditty "hieman" odottaa.
Royal Enfieldien maahantuonti Suomeen alkoi vasta vuonna 2022, ja silloin Himalayanin koeajo ei onnistunut. Nyt pääsin testaamaan tuota jo kulttimaineenkin saanutta pyörää ja ihmettelemään, onko maineella katetta.
Himalayan on pienikokoinen ja yksinkertaisen ja vaatimattoman näköinen verrattuna moderneihin eurooppalaisiin tai vaikkapa japanilaisiin moottoripyöriin.
Ajoon
Ei pidä kuitenkaan antaa ulkonäön vaikuttaa, vaan ajokamat päälle ja matkaan.
Tässä kokoluokassa on vähän kilpailijoita adventurepuolella. Lähinnä KTM 390 Adventure ja BMW:n 310 GS.
Himalayan tuntuu hieman kankeammalta käyttää hallintalaitteiltaan, vaijerikäyttöinen kytkin ja jarrukahva ovat aavistuksen jäykemmät, vaihdepoljinta saa käyttää, vaihteet eivät mene päälle pelkällä polkaisun ajattelulla. Kaikki kuitenkin toimii hyvin asiallisesti.
Yksipyttyisen koneen käyntiääni on rouhea, ja vaikka ohjaustankoon ei välity värinöitä, niin polvilla tankista kiinni ottaessa tärinä tuntuu. Moottori myös resonoi joillain kierrosalueilla ja tuottaa ylimääräistä ääntä, mutta se taitaa kuulua laitteen luonteeseen.
Kun yli satakiloinen jässikkä istuu pyörän selkään, on selvä, ettei pitkäiskuiselta (poraus 78 x isku 86mm) 24,3 hv:n moottorilta voi odottaa mitään häikäisevää suorituskykyä, tuskin muutenkaan, mutta pyörä kyllä liikkuu tarvittaessa ainakin noin 120 km/h mittarinopeutta.
Moottori vääntää kokoisekseen mukavasti joten vaihtamisen tarve on yllättävän pieni ja viitosvaihteenkin käyttöalue laaja.
Koska pyörä on etuosastaan kapea, ajoviima osuu melko suoraan kuskiin eikä pieni ja matala tuulilasi juurikaan anna suojaa. Mukava matkanopeus taitaa osua sinne 80-100 km/h tuntumaan vähän kelistä riippuen. Mutta sehän riittää kiireettömään matkan taittamiseen.
Pyörä on pienikokoinen ja sopivan ketterä ja taittuu mukavasti mutkateillä.
Mataluus ja matala painopiste tekevät pyörästä mukavan ajettavan sorateillä ja metsässä. On tunne, että pyörä on hallinnassa, ja sillä voi mennä mihin vain.
Koeajolenkki vei moottoritieltä mutkaisia ja mäkisiä asvalttiteitä mutkaisille ja mäkisille - ja irtosoraisille - sorateille sekä mukavan pomppuiselle ja paikoin vetiselle metsätielle.
Kaikki nämä Himalayan selvitti asiallisesti. Moottoritiellä maksimivauhdin pitäminen ei välttämättä ole kivaa, mutta hiljempääkin voi tietysti ajaa.
Pyörän alusta tuntuu jämäkältä, mutta äkillisetkään pomput eivät tunnu selässä, vaan jousto ja vaimennus toimivat ja asiallinen rengastus antoi luottoa soratiellä ja metsätiellä ajamiseen.
Pyörässä on Bybren valmistamat levyjarrut - yksi 300 mm levy edessä ja kaksimäntäinen satula. Takana on 240 mm levy ja yksimäntäinen puristin. Kaksikanavainen ABS kuuluu mukaan kuvioon. Takajarrun ABS:n saa pois päältä napinpainalluksella. Kun pyörä sammutetaan, tilanne nollautuu, eli käynnistyksen jälkeen takajarrun ABS on päällä.
Jarrujen käyttö vaatii voimaa, mutta ne pysäyttävät pyörän tarvittavan nopeasti.
Eturengas on 21-tuumainen, takarengas 17-tuumainen ja pinnavanteilla käytetään sisäkumillisia renkaita. Maavaraa on 218 millimetriä, joten senkin puolesta pyörällä on helppo mennä minne tahansa. Lisäksi Himalayan on varustettu asiallisen näköisellä alumiinisella pohjapanssarilla.
Himalayanissa on pyöreä, perinteisen näköinen pääasiassa analoginen, mutta osin digitaalinen mittaristo, jossa on kaikki oleellinen. Koeajettavana oli vuoden 2022 malli, jossa ei ollut Tripper-navigointia. Sen sijaan mittaristosta kyllä selviävät hyvin mm. nopeus, moottorin kierrosluku, bensiinitilanne, kellonaika, ulkoilman lämpötila jne., eli kaikki olennaiset tiedot varsin selkeästi.
"Built for all roads. Built for no roads"
Kenelle Himalayan on sitten tarkoitettu? Himalayan on erikoinen ja myönteinen outo lintu adventurepyörien maailmassa. Se on kohtuullisen edullinen 7350 euron hinnallaan. Mitä rahalla sitten saa? On selvä, ettei siihen hintaan saa huipputeknologiaa, mutta sillä saa helposti käsiteltävän yksinkertaisen, mutta myös alustaltaan hyvin toimivan moottoripyörän, jolla voi mennä minne vain.
RE:n slogan Himalayanin kohdalla on “Built for all roads. Built for no roads,” ja se kyllä pitää paikkansa. Vaikka Himalayan on vähän vanhanaikaisen näköinen, niin se on omalla tavallaan sykähdyttävä pyörä, joka täyttää hyvin käyttötarkoituksensa.
Ja ei, sillä ei ajeta moottoritietä 200 km/h sinne jonnekin, mistä sitten siirrytään adventurereiteille, mutta Himalayan on pyörä, jolla voi ajaa Himalajalle tai vähän lähempänäkin oleviin paikkoihin mukavasti, luotettavasti ja vaikeimpiakaan reittejä kaihtamatta.
Ja yksi tärkeä aspekti on pyörän helppo huollettavuus ja ylläpito. Ja hymy. Sellainen karehti myös kuskin kasvoilla koeajon jälkeen.
Ensi vuodelle odotetaan Royal Enfieldin julkistavan kokonaan uuden Himalayan-mallin. Sen mallimerkintä saattaa olla 500. Moottori pysyy edelleen yksipyttyisenä, mutta tilavuus kasvaa jonkin verran, ja tehoa odotetaan modernisoinnin myötä kymmenkunta heppaa lisää. On mielenkiintoista nähdä, miten malli muuten muuttuu. Toivottavasti siitä ei katoa nyky-Himalayanin karisma.
Plussat ja miinukset
+ hinta
+ käsiteltävyys
+ soveltuu kaikille teille ja myös niiden ulkopuolelle
- tietty vanhahtavuus
- jarrujen käyttö vaatii voimaa
Royal Enfield Himalayan pähkinänkuoressa
- Moottori: ilmajäähdytteinen yksisylinterinen, tilavuus 411 cm3. Teho 17.88 kW/24.3 hv. Vääntö: 32 Nm. Vaihteisto: 5 vaihdetta.
- Mittoja: Maavara 218 mm. Akseliväli: 1465 mm. Istuinkorkeus: 800 mm. Märkäpaino 199 kg. Polttoainesäiliö: 15 l. Kulutus (ilmoitettu) 3 l / 100km.
- Täyttää Euro 5 päästönormit. CO2-päästöt 79 gr/km.
- Hinta 7350 €. Maahantuoja: Riku Motor.
Aiheesta aiemmin:
TIISTAI 19.4.2022 08:01
Royal Enfield Himalayanista tulossa modernimpi, tehokkaampi ja seikkailullisempi versio
KESKIVIIKKO 13.12.2017 10:55
Ostaisitko Royal Enfield Himalayanin omaksesi 4474 eurolla?
PERJANTAI 28.4.2017 12:49
Royal Enfieldin uusi Himalayan-malli ongelmissa - asiakas valitti 40 valmistusviasta
LAUANTAI 23.1.2016 11:21
Royal Enfield Himalayan: toisenlainen seikkailupyörä tosi karuihin oloihin
TORSTAI 30.4.2015 15:45
Vakoiltu: Royal Enfield Himalayan