Royal Enfield Himalayan on varustettu yksisylinterisellä nelitahtisella 411 cm3 ilma- ja öljyjäähdytteisellä moottorilla. Sen teho on maltilliset 18,12 kW / 24,3 hv / 6500 rpm ja maksimivääntö 32 Nm / 4250 rpm.
Pyörän maavara on 220 millimetriä ja paino 199 kiloa. Polttoainetankin tilavuus on 12,5 litraa, joka tuntuu vähän pieneltä. Valmistaja kuitenkin ilmoittaa pyörän polttoaineenkulutuksen 3,2 litraksi, joten tankkausvälit lienevät aivan riittävän pitkiä.
Istuma-asento on pysty ja sopiva monipuoliseen ajoon.
Uutta vuoden 2021 mallissa on moottorin päästöjen vähentäminen Euro 5 -normin täyttäväksi sekä Tripper-navigaatio. Se tarkoittaa reaaliaikaista kääntymisen ohjausta Google Mapsin ja Royal Enfield -matkapuhelinsovelluksen avulla.
Lisäksi takajarrun ABS on poiskytkettävissä paremman maastoajon sujumisen nimissä. Edessä on yksi 300 mm levy ja kelluva kaksimäntäinen kaliiperi, takana taas 240 mm levy ja yksimäntäinen puristin.
Matkustusmukavuutta on parannettu uuden istuimen sekä uudelleen suunnitellun tuulilasin avulla. Lisäksi pyörässä on kolmen vuoden takuu ja ainakin Englannissa hintaan kuuluu vakiona tienvarren hätäpalvelut.
Himalayanin etuvanne on maastoon sopivasti 21-tuumainen ja takavanne 17-tuumainen. Etuteleskoopin putken halkaisija on 41 mm ja joustomatka 200 mm. Takaiskunvaimentimen jousen esijännitys on säädettävissä ja sen joustomatka on 180 mm.
RE Himalayan on ollut valmistuksessa vasta viiden vuoden ajan, mutta siitä on tullut ilmeisen suosittu globaali malli intialaisvalmistajan valikoimissa. Alkuun siinä oli laatuvaikeuksia, mutta ne selätettiin alkuvuosina.
RE on kerännyt globaalia asiakaspalautetta mallin kehittämiseksi ja parantaakseen sen designia ja käytettävyyttä.
Suomen markkinoilta selvästi puuttuu tämän kokoinen, tehoinen ja hintainen seikkailu- tai dualsportmalli.
Pyörä tulee myyntiin kolmena eri värivaihtoehtona: Granite Black / Gravel Grey, Pine Green / Mirage Silver ja Rock Red & Lake Blue.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Royal Enfield.