Vuosimallin 2023 Ducati Diaveliin tulee siis sama Granturismo V4 -moottori kuin mitä Multistrada V4:ssä on. Asiasta kerrottiin valmistajan syksyn kuudennessa julkistustilaisuudessa. Moottorin tilavuus on 1158 cm3, ja teho 168 hevosvoimaa. Maksimivääntö on puolestaan 125,5 Nm, 0,5 Nm enemmän kuin Multistrada V4:ssä.
Moottori on valmistajan mielestä ihanteellinen muskelipyörään. Ja näinhän se varmasti on. Ainakin Multistradan V4 moottorissa riittää tehoa ja vääntöä aina, kun sitä tarvitsee matalilta kierroksita koko kierrosalueelle.
Uusi Diavel on näyttävä nakusportti ja samalla tyly muskelipyörä, joten se sopii monenlaiseen käyttöön sekä kaupunkien kaduille että paikkoihin, joissa kaasua voi kääntää hieman reippaammin.
Ulkonäkö on modernin kulmikas ja silti virtaviivainen. Moottorin ilmanottoaukkojen korostaminen muotoilussa tuo mieleen Yamahan väkivahvan 1200 V-Maxin. Toisaalta valtava, 240/45 takarengas kiinnittää huomiota voimakkaasti muotoiltune viisipuolaisine vanteineen ja lisäksi uuden V4-moottorin olemassaolosta kertoo "nelipiippuiseen" vaimentimeen päättyvä pakoputkisto. Ducatimaiseen tapaan myös äänimaailmaan on kiinnitetty huomiota.
Muotoiluun onkin haettu vauhtia muskeliautoista, ja ajatuksesta, että suorituskyvyn pitää näkyä myös ulkoasussa. Ja näkyyhän se.
Luvassa tiukkaa kiihtyvyyttä
Granturismo 1158 cm3 V4-moottori on Panigalesta V4:stä ja Streetfighter V4:stä löytyvän Desmosedici Stradale -moottorin johdannainen. Sen kampiakselin pyöriin vastapäivään hyrrävoimien pienentämiseksi ja siten ajettavuuden parantamiseksi. Moottori on tunnettu keveydestään ja pienistä ylläpitokuluista. Päähuolto tehdään 60 000 kilometrin välein.
Lisäksi polttoaineenkulutukseen on kiinnitetty huomiota. Taempien sylinterien lepuutustoiminto on päällä paitsi moottorin käydessä paikallaan niin myös hitaammissa nopeuksissa.
Pyörä on 13 kiloa kevyempi kuin Diavel 1260 S. Siitä 5 kg johtuu moottorista, loput 8 kiloa on kaavittu kokoon muualta pyörästä. Diavel V4:n kuivapaino on 223 kg.
Uutuuden kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on huikeat alle 3 sekuntia. Leveä takaläski on omalta osaltaan mahdollistamassa huippuarvoa.
Pysähtyvyys taattu
Etuteleskoopin putkien halkaisija on 50 mm ja se on täysin säädettävä samoin takavaimennin.
Edessä on kaksi halkaisijaltaan 330 millimetrin jarrulevyä ja Brembon Stylema satulat. Jarrutusteho on Ducatin mukaan 11.5 m/s2. Hidastuvuusarvo, jollaisia yleensä löytyy lähinnä kisapyöristä. Lukema on saatu aikaan ABS-järjestelmän hienosäädöllä.
Kuljettajan istuinkorkeus on matala, 790 millimetriä. Jalkatapit ovat keskellä ja ohjaustanko on sijoitettu 20 mm lähemmäs kuljettajaa kuin Diavel 1260:ssä, mikä parantaa pyörän käsiteltävyyttä. Samalla uusittu ajoasento parantaa tuntumaa pyörään.
Kuljettajan ja matkustajan pitkän matkan mukavuuteen on panostettu. Takajousituksen joustomatkaa on kasvatettu 15 millimetriä ja lisäksi satula on leveä ja hyvin profiloitu. Sen tavoitteena on mahdollistaa hyvä liikkuvuus joka suuntaan hyvän, sporttisen ajettavuuden nimissä.
Matkustajalla on iso, tilava satula ja jalkatapit sekä teleskooppinen tanko, mistä pitää kiinni. Tanko ja jalkatapit ovat käytännössä näkymättömissä, kun ne eivät ole käytössä. Matkustajan istuimen peittävä kansi tulee pyörässä vakiona mukana, joten pyörästä saa visuaalisesti yksipaikkaisen, kun niin haluaa, ja taas kaksipaikkaisen pienellä vaivalla.
Valoa ja elektroniikkaa
Osa uuden Diavel V4:n visuaalista ilmettä ovat etu- ja takavalot, takavaloklusteri sekä vilkut, kaikki ledejä. Etupään päivänajovaloissa on kaksois-C-profiili, joka periytyy aiemmasta tyylistä. Takavaloklusteri koostuu pyörän "hännän" alapuolelle asennetuista pisteittäisistä led-matriiseista, joihin niin ikään sisältyy ducatimainen optinen signaali. Etuvilkut on integroitu ohjaustankoon kytkin- ja jarrunestesäiliöiden eteen.
Kun kyse on modernista huippumallista, niin mukana on tietysti myös elektroniikkaa. Diavel V4:ssä on tarjolla kolme tehovalintaa ja neljä ajotapavalintaa: Sport, Touring, Urban ja uutuutena Wet. Viime mainittu on tarkoitettu olosuhteisiin, joissa on huonosti pitoa. Ajotapavalinnat vaikuttavat moottorin tehontuottoon ja muihin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuten kaarre-ABSiin ja niinikään kaarteissakin toimivaan vetoluiston estoon sekä Wheelien estoon.
Pyörässä on myös vakionopeudensäädin sekä lähtöavustin ja vaihdeavustin, jolla voi vaihtaa kytkintä käyttämättä sekä ylös- että alaspäin.
Kuljettaja pystyy säätämään elektronisia järjestelmiä ohjaustangon taustavalaistujen säätimien avulla viisituumaisen TFT-näytön kautta. Mittaristossa on Bluetooth-yhteys älypuhelimelle. Järjestelmän avulla voi soittaa, lähettää tekstiviestejä ja kuunnella musiikkia tai käyttää sitä myös navigointiin (lisävaruste) Ducatin Link -appin avulla.
Uusi Diavel V4 tulee kauppiaille Euroopassa tammikuusta 2023 lähtien. Värivaihtoehdot ovat klassinen Ducati Red tai Thrilling Black.
Hinta ei ole tätä kirjoitettaessa vielä tiedossa. Saataville tulee myös runsaasti lisävarusteita.
Aiheesta aiemmin:
Ducati Diavel 1260 S:lle muotoilupalkinto
Koeajossa Ducati XDiavel - väkivahva cruiseri täynnä vaikuttavia ominaisuuksia
Motouutisten ensi maistiaiset: Ducati Multistrada 1260 S – monen tien kulkija